آیا می‌توان در دوران شیردهی وزن کم کرد؟

دوران شیردهی و کاهش وزن

فهرست مطالب

بسیاری از خانم‌ها عامل اضافه وزن خود را بودن در دوران شیردهی می‌دانند. دوره‌ای که بلافاصله پس از بارداری آغاز می‌شود و تا مدتی بعد هم ادامه دارد.

اصولا اطرافیان مادر، در این دوران اصرار بر تغذیه بیشتر می‌کنند. با این استدلال که مادر منبع تغذیه برای دو نفر است، حجم خوردوخوراک در این دوره افزایش پیدا می‌کند. طبیعتاً مادر در دوران بارداری، به علت تحرک‌کم و خوراک زیاد، اضافه وزن داشته است.

اگر این روند در دوران شیردهی هم ادامه پیدا کند، می‌تواند فاجعه‌بار شود. سؤالی که ذهن مادران را در این دوره به خود درگیر کرده این است: آیا می‌توان در دوره‌ی شیردهی هم لاغر شد؟ آیا وزن کم کردن در این دوره خطرناک نیست؟ اگر پاسخ مثبت است، چگونه می‌توان به این هدف رسید؟

کاهش وزن مادر در دوران شیردهی

لاغری در دوران شیردهی

دوران شیردهی، مثل دوران بارداری، از حساس‌ترین دوره‌های زندگی زنان است. در این دوره سیستم سوخت‌وساز و یا همان متابولیسم بدن، متفاوت‌تر از زمان‌های دیگر عمل می‌کند.

جالب است بدانید، شیردهی خودش می‌تواند یک عامل خوب برای کم کردن وزن باشد. البته این مقدار در هر کس متفاوت است. به‌صورت میانگین با شیر دادن، روزانه 500 الی 700 کیلوکالری سوزانده می‌شود. البته، با توجه به‌اضافه وزنی که از دوران بارداری به‌جامانده است، این مقدار برای کاهش وزن مناسب نیست.

 اگر به دنبال لاغر شدن در دوران شیر دادن هستید، باید بتوانید به‌صورت اصولی و سالم، چربی سوزی کنید و کالری بیشتری را وارد چرخه سوخت‌وساز بدن کنید.

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای دوران شیردهی

آیا کاهش وزن در دوره‌ شیردهی خطرناک است؟

همان‌طور که گفته شد، دوران شیردهی مرحله‌ای حساس برای چرخه‌ی سوخت‌وساز بدن است. در این دوران، رسیدن مواد مغذی و معدنی به بدن برای تولید شیر و انتقال آن به نوزاد، بسیار مهم است. گرفتن رژیم در این دوران، به‌دقت خاصی نیاز دارد.

اگر قصد کاهش وزن را دارید، نمی‌توانید از هر روشی استفاده کنید. برخی از رژیم‌های لاغری، برای رسیدن به هدف برخی از مواد غذایی را به‌صورت کلی حذف یا به‌شدت محدود می‌کنند. این اتفاق برای کسی که در حال شیر دادن است، خطرناک است.

شما نباید مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را از بین ببرید، اما این تمام داستان نیست. در دوره‌ی شیردهی هم می‌توان تا حدی لاغر شد و وزن خود را کنترل کرد، تنها باید به یک سری از نکات مهم تحت نظر پزشک متخصص توجه کنید.

رژیم لاغری در دوران شیردهی

کاهش وزن در دوره‌ شیردهی چگونه است؟

در این مطلب به اولین دغدغه شما پاسخ داده شد. پس تا به اینجا متوجه شدیم که می‌توان در دوران شیردهی با نظر مشاور تغذیه یا پزشک متخصص وزن کم کرد و لاغر شد. اما یک نگرانی و سؤال دیگر باقی می‌ماند. چگونه به این هدف برسیم؟

انتخاب رژیم شیردهی مناسب، مهم‌ترین قدم شما برای کاهش وزن است. امروزه صدها رژیم لاغری، برنامه غذایی و روش‌های مختلف برای کاهش وزن وجود دارد. برخی از این روش‌ها استاندارد و برخی دیگر غیراستاندارد هستند.

اما حساسیت دوران بعد از زایمان، باعث شده که حتی در انتخاب رژیم‌های سالم هم حساس باشیم. اگر قصد لاغر شدن در دوره‌ی شیردهی را دارید، پس یک رژیم لاغری مناسب انتخاب کنید و هم‌قدم با آن جلو بروید.

ویژگی‌های مورد نیاز برای رژیم دوره‌ شیردهی:

  • این رژیم باید کلیه مواد مورد نیاز بدن را در بربگیرد.
  • هیچ مواد مغذی به‌صورت کلی نباید حذف شود.(مگر موارد توصیه شده توسط مشاور تغذیه)
  • احساس گرسنگی و ضعف را به مادر منتقل نکند.
  • هیچ وعده‌ی غذایی را حذف نکند.
  • به مواد مورد نیاز بدن در دوره‌ی شیردهی توجه داشته باشد.
  • سالم باشد و مورد تأیید پزشک واقع ‌شده باشد.

نکات مهم برای کاهش وزن در دوران شیردهی

در مطلب بهترین رژیم لاغری در دوران شیردهی ویژگی‌های یک رژیم خوب برای کاهش وزن در دوران شیردهی را مطالعه کردید. توجه کردن به این ویژگی باعث می‌شود که در عین کاهش وزن، سلامت خودتان و فرزندتان تأمین شود. به‌هرحال شیر مادر اصلی‌ترین منبع تغذیه برای نوزاد است و نباید فاقد مواد مغذی باشد.

اما به‌غیراز این ویژگی‌ها و انتخاب رژیم خوب، نکات مهم دیگری وجود دارد که باید به آن‌ها هم توجه شود. برخی از این نکات به این شرح است:

  • مشورت با پزشک

بدن پس از بارداری، در شرایط خاصی قرار دارد. در حالت عادی شما باید دائماً مورد چکاب و بررسی پزشک قرار بگیرید. اما اگر می‌خواهید کاهش وزن هم داشته باشید، بهتر است این مسئله را با پزشک خود مطرح کنید.

پزشک سوابق بیماری‌ها و شرایط بدنی شما را بررسی می‌کند و اگر خطری وجود داشته باشد شما را از آن مطلع می‌کنند. بسیاری از بانوان پس از دوران بارداری درگیر بیماری‌های مزمنی شده‌اند.

  • کنار گذاشتن حرف‌های مضر

برای کاهش وزن در دوران شیردهی، علاوه بر غذاهای مضر باید حرف‌های مضر را هم کنار بگذارید. حرف‌هایی که شاید از سر دلسوزی و محبت هم زده شوند، اما دقیقاً برخلاف این است. به‌عنوان‌مثال ممکن است نزدیکان شما اگر متوجه رژیم گرفتنان شوند، از شما بخواهند آن را کنار بگذارید.

آن‌ها با گفتن جملاتی مانند: «باید به‌اندازه دو نفر بخوری»، «به نوزاد خود صدمه می‌زنی»، «فکر بچه‌ات باش» و… شما را در مسیر چاقی رها می‌کنند. البته شاید آگاه نباشند که اضافه وزن خطرناک‌تر از تمام این مسائل است.

  • ورزش را فراموش نکنید

ورزش بهترین مکمل برای لاغر شدن در دوران شیردهی است. انجام فعالیت‌های ورزشی سبک در طول روز باعث تقویت متابولیسم می‌شود. روزانه حدود 30 دقیقه پیاده‌روی با سرعت آرام و پیوسته داشته باشید. حرکات کششی و عضلانی هم فراموش نکنید.

ورزش دوران شیردهی

سخن پایانی

mayoclinic می‌گوید که کاهش وزن در دوران شیردهی باید به دقت و با احتیاط انجام شود تا تغذیه کافی به نوزاد ارائه شود و سلامت مادر حفظ شود. در دوران شیردهی، معمولاً نیاز به انرژی و مواد غذایی افزایش پیدا می‌کند تا نیاز‌های هر دو مادر و نوزاد برآورده شود. اما اگر می‌خواهید در این دوره وزن خود را کاهش دهید؛ به کنترل تعداد وعده‌ها و اندازه آنها، مصرف آب کافی، تغذیه متعادل توجه کنید.

در واقع اصلی‌ترین اولویت شما در دوران شیردهی، تامین نیازهای غذایی نوزاد و حفظ سلامتی خودتان است. اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه لیمومی هماهنگی کنید تا برنامه‌ای مناسب برای شما تعیین شود.

نکته 1: این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع‌رسانی دارد و برای اجرای آن، باید با یک متخصص مشورت کنید.

نکته 2: چنانچه در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، تمام موادغذایی موردنیاز شما در برنامه ذکر شده است و باید مطابق برنامه‌تان عمل کنید.

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب