بهترین زمان وزن کشی، چه زمانی است؟

بهترین زمان وزن کشی

فهرست مطالب

وزن کشی هم زمان و شرایط خاصی دارد! اصلا آیا می‌دانستید وزن شما در طول روز تغییر می‌کند؟ برای اینکه از رقم واقعی وزن خود اطلاع پیدا کنید، باید بهترین زمان وزن کشی را بدانید. بدن در طول روز، با فرایند متابولیسم و سوخت‌و‌ساز خود، دائما در حال تغییر و کم زیاد شدن است. به عنوان مثال زمانی که غذا می‌خورید، غذای خورده شده گاها تا چند ساعت در معده و دستگاه گوارش شما باقی می‌ماند.

سپس آرام آرام مراحل جذب، هضم و دفع انجام می‌شود. طبیعی است در این حالت اگر وزن خود را اندازه بگیرید با یک رقم غیر واقعی روبرو خواهید شد. فهمیدن زمان مناسب برای اندازه‌گیری وزن، یک دغدغه اساسی برای ورزشکاران و افرادی است که در حال لاغر شدن و رژیم گرفتن هستند.

 

چرا ترازو به ما دروغ می‌گوید؟

شاید اولین سوالی که به ذهنتان خطور می‌کند این باشد؛ چرا وزن تغییر می‌کند؟ به چه دلیل در زمان‌های مختلف وزن ما فرق می‌کند؟ اصلا چرا باید شرایط بهترین زمان وزن کشی را بدانیم؟ به همه این سوالات پاسخ داده خواهد شد. در بعضی از زمان‌ها به هیچ عنوان به عدد روی ترازو اعتماد نکنید. برای ورزشکاران و افرادی که در دوره‌های رژیم لاغری هستند، این مسئله بسیار مهم است. یک کیلوگرم بالا و پایین بودن برای این افراد اهمیت دارد. همان‌طور که گفتیم، بدن دائما در حال تغییر است. در برخی از زمان‌ها، ممکن است وزن بدن کمتر از حالت واقعی یا بیشتر باشد، اما چه زمان‌هایی؟

1. قبل از خواب

یکی از بدترین زمان برای وزن کشی، قبل از خواب و در پایان روز است. افرادی که رژیم دارند، در این زمان وزن‌کشی می‌کنند تا متوجه شوند در طول روز چقدر وزن کم کرده‌اند. در حالی که نمی‌دانند عددی که می‌بینند واقعی نیست. بدن در ساعات پایانی روز در حال ریکاوری است. در این زمان‌ها، خوراکی‌هایی که در طول روز خورده‌اید در حال تقسیم‌بندی شدن هستند یا جذب می‌شوند یا دفع! همچنین به دلیل خوردن شام، معده شما هنوز پر است. در این زمان حتی اگر آب هم خورده باشید در وزن شما تاثیر‌گذار است. پس، قبل از خواب به هیچ عنوان بهترین زمان وزن کشی نیست.

 

زمان وزن کشی

2. بعد از خوردن غذا

شاید این گزینه را شما هم حدس زده باشید. بعد از غذا خوردن نباید وزن خود را اندازه بگیرید. در این حالت اولا معده شما پر است. غذایی که در دستگاه گوارش شما قرار دارد به صورت مستقیم روی وزن شما تاثیر می‌گذارد. فرقی نمی‌کند کم غذا خورده باشید یا زیاد، حجم خوراکی خورده شده در معده شما با اسید معده و مواد مخصوص دستگاه گوارش مخلوط شده و باعث ایجاد تفاوت در وزن واقعی شما می‌شوند.

 

3. بعد از تمرین

یکی از بیشترین زمان‌هایی که وزن کشی انجام می‌شود، بعد از تمرین است. ورزشکاران بعد از انجام ورزش با لباسی خیس در عرق، سینه خود را جلو می‌دهند و با افتخار روی ترازو می‌روند. بسیاری از آن‌ها مقدار قابل‌توجهی کاهش وزن را می‌بینند و خوشحال از این موفقیت به دست آمده، تصور می‌کنند کاهش وزن خوبی داشته‌اند!

اما حیف است که می‌خواهیم ذوق آن‌ها را کور کنیم. غیر واقعی‌ترین عدد ترازو در وزن کشی، دقیقا بعد از تمرین است. ابتدا باید بدانید چربی‌سوزی و کاهش وزن بلافاصله بعد از ورزش کردن انجام نمی‌شود. اینکه شما صرفا عرق کنید و ضربان‌تان بالا برود، نشان از چربی‌سوزی نیست. بخشی از عرق آب مازاد بدن شماست. 

مقاله پیشنهادی: 16 راه ساده و موثر برای کاهش وزن

همچنین بدن بعد از ورزش دچار یک افت موقت می‌شود؛ زیرا شما به علت عرق کردن، آب از دست داده‌اید. این وزن از دست رفته بعد از خوردن چند لیوان آب دوباره به حالت اول باز می‌گردد. پس بهترین زمان وزن کشی قطعا بعد از تمرینات ورزشی نخواهد بود.

4.  قبل یا بعد از زایمان 

بانوان باید بدانند که در زمان حاملگی یا مدتی بعد از آن و همچنین در زمان شیردهی، ترازو وزن واقعی آن‌ها را نشان نمی‌دهد. در این دوران، موادی در بدن شما وجود دارد که به تدریج خارج می‌شوند. همچنین وزن کشی در این اوقات موجب ناامیدی و ناراحتی می‌شود. زیرا طبیعی است که در دوران بارداری وزن شما افزایش پیدا کرده باشد. پس خودتان را ناامید نکنید.

مقاله پیشنهادی: بهترین رژیم لاغری در دوران شیردهی

وزن کشی

5. در دوران قاعدگی

اگر به دنبال بهترین زمان وزن کشی هستید، در دوران قاعدگی آن را به دست نمی‌آورید. تحقیقات نشان داده است در این دوران بدن زنان مقداری نوسان وزنی را تجربه می‌کند. در این دوران بدن در حال پاکسازی و خارج کردن سموم بدن از طریق خون است. 

بهترین زمان وزن کشی، چه زمانی است؟

شاید بپرسید از نظر ما تمام زمان‌ها برای وزن کشی نامناسب است. پس مناسب‌ترین زمان برای وزن کشی چه زمانی است؟ وزن واقعی در چه زمانی مشخص می‌شود؟ پس از بررسی‌های مختلف، مشخص شد که بهترین زمان وزن کشی، در هنگام صبح است. مشخصا قبل از صبحانه و بعد از رفتن به دستشویی باید وزن کشی کنید. اما چرا صبح؟ در زمانی که شما خواب بوده‌اید، بدن فرصت داشته که پاکسازی انجام دهد و خود را به تنظیمات اولیه برگرداند. درست مانند ماشینی که صفر کیلومتر است. صبح‌ها قبل از ناشتا و بعد از دستشویی رفتن، بدن تحت تاثیر هیچ غذا و فعالیتی نیست. در این حالت می‌توانید وزن واقعی خود را مشاهده کنید.

البته نکات دیگری هم برای وزن کشی صحیح وجود دارد که باید آن‌ها را لحاظ کنید:

  • برنامه وزن کشی خود را منظم انجام دهید. (مثلا هر 15 روز یکبار در ساعت مشخص)
  • قبل از وزن کشی خوب استراحت کنید.
  • با یک ترازو وزن کنید.
  • بدون لباس و لوازم اضافه وزن کنید.
  • قبل از وزن کشی چیزی نخورید.

 

برای دریافت رژیم لیمومی کلیک کنید.

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید