آیا دریافت رژیم غذایی پس از عمل بای ‌پس معده ضروری است؟

رژیم غذایی بعد عمل بای پس معده

فهرست مطالب

اضافه وزن این روزها گرفتاری و دغدغه خیلی‌هاست. بسیاری از پزشکان معتقدند که اضافه وزن، مادر بسیاری از بیماری‌ها و پایه‌ریز بسیاری از مشکلات است. روش‌های مختلفی برای کاهش وزن وجود دارد، مانند رژیم‌ لاغری و… اما بسیاری از افراد نیز به دلایل مختلف مانند چاقی بیش از اندازه، رو به عمل بای پس معده می‌آوردند.

این عمل بسیار حساس و پیچیده است و از آنجا که با دستگاه گوارش سروکار دارد، بسیاری از افراد سوال می‌پرسند، آیا رژیم غذایی پس از عمل بای پس معده ضروری است یا خیر؟ در این مطلب در مجله سلامتی لیمومی قصد داریم زوایای مختلف این سوال را بررسی کنیم و بهترین و علمی‌ترین جواب را در اختیار شما قرار دهیم.

دریافت رژیم غذایی پس از عمل بای پس معده ضروری است؟

قبل از پاسخ دادن به این پرسش باید بدانیم عمل بای پس معده چیست؟ و بیشتر با این جراحی آشنا شویم. عمل بای‌ پس معده با وجود اینکه یکی از روش‌های جراحی لاغری است، اما تفاوت‌هایی با عمل اسلیو معده دارد. عمل بای پس معده، عملی است که غالبا از روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود و به‌طور خلاصه به معنای بریدن و بخیه کردن قسمت بالایی معده به منظور ساخت معده کوچکی در انتهای مری است. در این روش آسیبی به بافت‌های دیگر بدن نخواهد رسید.

هدف اصلی در این عمل، کوچک و کوتاه کردن ۸۰ درصد حجم معده و مقداری از روده است. روده و معده دو بخش اصلی جذب مواد غذایی هستند؛ از این رو کوتاه و کوچک کردن آن‌ها موجب جذب کمتر و در نتیجه لاغری می‌شود. همان‌طور که معلوم است، نقطه اصلی و مقصد این عمل، دستگاه گوارش است. پس ‌از این عمل دیگر دستگاه گوارش در حالت عادی به سر نمی‌برد، بلکه بخش عمده‌ای از خود را از دست داده است. به همین جهت رژیم غذایی پس از عمل بای پس معده، اهمیت بسزایی برای افراد دارد. 

عمل برای لاغری بای پس معده

دریافت رژیم غذایی بعد از عمل بای پس معده

پاسخ این پرسش که آیا رژیم غذایی پس از عمل بای پس معده لازم است یا خیر؟ بسیار واضح است. قطعاً بعد از هر عمل جراحی، توجه به تغذیه و رژیم غذایی بسیار ضروری است. در عمل‌های جراحی بدن دچار تغییرات مختلف می‌شود و شرایط طبیعی بدن تغییر می‌کند، پس قطعاً لازم است مراقب چیزهایی که می‌خوریم باشیم، و در عمل بای پس معده این حساسیت، چند برابر است. همان‌طور که گفته شد، در این عمل حدود ۸۰ درصد از حجم معده کاملاً از بین می‌رود. در واقع این تغییر برای معده آن‌قدر سنگین است که نمی‌تواند هیچ ماده غذایی را به سادگی هضم کند.

معده پس ‌از این عمل در حساس‌ترین و شکننده‌ترین حالت خود قرار دارد. تصور کنید در یک کارخانه تولیدی که یک هزار نفر نیرو داشته، ناگهان ۸۰۰ نفر اخراج می‌شوند. قطعاً آن ۲۰۰ نفر نمی‌توانند از عهده تمام‌کار بر بیایند. بنابراین بسیار ضروری است که پس از عمل بای پس معده با دریافت رژیم غذایی اختصاصی، مراقب برنامه‌های غذایی خود باشید.

رژیم سالم بعد از عمل کوچک کردن معده

جلوگیری از چاقی مجدد بعد از عمل بای پس معده

قطعاً کسی که عمل بای پس معده را انجام می‌دهد و خود را در تیررس خطرات احتمالی این عمل حساس قرار می‌دهد، یک هدف مهم دارد، آن‌هم جلوگیری از چاقی و رسیدن به فرم ایده‌آل است. حال تصور کنید بعد از این همه سختی و هزینه، مجدد چاق شوید! قطعاً از همه‌جا ناامید خواهید شد. یکی از علت‌های اهمیت رژیم غذایی پس از عمل بای پس معده، جلوگیری از چاق شدن است.

برخلاف تصور اکثر افراد، این عمل تضمین‌کننده لاغری شما نخواهد بود، بلکه مسیر را برای لاغر شدن هموار می‌کند. حال تصور کنید بعد از عمل همان رویه و سبک غذایی گذشته را تکرار کنید، قطعاً دوباره چاق خواهید شد! اما این باریک تفاوت بسیار بزرگ با گذشته وجود دارد. این بار شما دیگر ۸۰ درصد از حجم معده خود را ندارید تا بتواند به وظایف خود یعنی هضم کامل غذا عمل کند. قطعاً خطرات زیاد خوری یا تغذیه غلط و اشتباه، ممکن است خطرات بسیار زیادی برای سلامتی شما در پی داشته باشد.

چاق نشدن بعد از عمل بای پس معده

رژیم غذایی مناسب بعد از عمل بای پس معده

همان‌طور که متوجه شدید، به دو دلیل باید به رژیم غذایی پس از عمل بای پس معده توجه داشته باشید. دلیل اول، حساسیت معده بعد از عمل جراحی و دلیل دوم، جلوگیری از چاقی مجدد است. پس قطعاً می‌دانید بعد از عمل جراحی بای پس معده، شما تنها ۵۰ درصد مسیر را رفته‌اید و ۵۰ درصد بعدی راه برای لاغر شدن به عادت‌های غذایی شما وابسته است.

ابتدا در روزهای اولیه بعد از عمل، شما حق خوردن هیچ‌گونه غذایی به‌جز مایعات – آن هم با نظر مستقیم پزشک – را ندارید. این عمل شوک بزرگی به دستگاه گوارش است و این سیستم باید بتواند رفته‌رفته خود را با شرایط سازگار کند. پس تا یک الی دو هفته اول بعد از عمل، شما تنها می‌توانید مایعات کنترل‌شده مصرف کنید؛ مانند:

  • آب
  • آب‌گوشت
  • چای کم‌رنگ و معمولی یا چای سبز
  • شیر کم‌چرب و بدون لاکتوز
  • آب‌میوه‌های طبیعی رقیق ‌شده
  • و نوشیدنی‌های مجاز بدون گاز و اسید(با نظر پزشک)

البته نحوه مصرف این مایعات هم دردسرهای خودش را دارد. به‌عنوان‌مثال در طول روز باید به‌صورت چند وعده‌ای و جرعه‌ای میل کنید، به‌هیچ‌عنوان به‌یک‌باره مایعات را سر نکشید. حجم مایعات مصرفی را به‌صورت پلکانی افزایش دهید و… بعد از آنکه معده خود را به مصرف مایعات عادت دادید و کم‌کم ظرفیت جذب معده تقویت شد، می‌توانید حجم غذا را بیشتر کنید.

بعد از گذشت تقریباً سه یا چهار هفته بعد از عمل می‌توانید کم‌کم غذا خوردن را شروع کنید، اما نباید مانند قبل غذا بخورید. ابتدا باید از غذاهای سبک و پوره‌ای استفاده کنید؛ مثلاً تن ماهی له‌شده، خوراکی‌های آب پز شده، پوره سیب‌زمینی و سبزیجات مختلف و… را می‌توانید به لیست غذاهای خود اضافه کنید.

رژیم سالم برای بای پس معده

نکته پایانی

پس از بیان این مطالب، روشن شد که اهمیت رژیم غذایی پس از عمل بای پس معده بسیار بالا است. در واقع اگر به توصیه های تغذیه‌ای در این مرحله توجه نکنید ممکن است عوارض خطرناکی در انتظار شما باشد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر در هنگام مصرف غذا یا پس از آن دچار مشکلات و اختلالاتی شدید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. فراموش نکنید استفاده از رژیم‌های غذایی تخصصی که با توجه به شرایط شما ارائه شده باشند، در بهبود شرایط جسمانی‌تان بسیار تاثیرگذار است.

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید