ریزش مو را با چه خوردنی‌هایی متوقف کنیم؟

فهرست مطالب

ریزش مو یکی از دغدغه‌های جدی برای خیلی‌هاست! افراد بسیاری به دنبال روشی مؤثر برای جلوگیری از ریزش مو هستند. عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند دلیل اصلی ریزش موها باشند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تغذیه نامناسب، استفاده از محصولات آرایشی نامناسب، استرس، مصرف داروهای مختلف، بیماری، مشکلات ژنتیکی و... اشاره کرد. همان‌طور که گفته شد تغذیه نامناسب می‌تواند دلیل اصلی ریزش مو باشد.

به‌همین دلیل برای جلوگیری از ریزش مو بهتر است از تغذیه مناسب و سالم استفاده کنید. به‌همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با مواد غذایی مؤثر برای جلوگیری از ریزش مو به‌طور کامل آشنا کنیم.

 

اهمیت جلوگیری از ریزش مو

twoherbs می‌گوید ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در طول روز کاملاً طبیعی است و پس از مدتی موهای جدید جایگزین موهای ریخته شده می‌شوند؛ بنابراین اگر با این حجم از ریزش مو مواجه شدید جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

اما در برخی از مواقع ممکن است حجم موهای ریخته شده به‌قدری زیاد باشد که شما کم شدن تراکم موهای سرخود را به‌وضوح مشاهده کنید. ازآنجایی‌که در اغلب موارد ریزش مو می‌تواند نشان‌دهنده اختلال در سلامتی شما باشد؛ جلوگیری از ریزش مو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. 

از طرفی موی حجیم و متراکم می‌تواند تأثیر فوق‌العاده زیادی در افزایش زیبایی و جذابیت چهره و همچنین بالا بردن اعتمادبه‌نفس او داشته باشد. به‌طورکلی از جمله علائمی که نشان‌دهنده ریزش موی شدید است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • به‌آسانی کنده شدن موها، هنگامی‌که کمی آن‌ها را می‌کشید. 
  • جدا شدن موها هنگام شانه کردن موها 
  • تجمع موها در آبگیر حمام 
  • ریختن موها روی بالش 

ریزش مو

مواد غذایی مفید برای جلوگیری از ریزش مو 

 تغذیه مناسب می‌تواند نقش بسیار مؤثری در جلوگیری از ریزش مو داشته باشد. ازآنجایی‌که سلامت موها و افزایش مقاومت و ضخامت آن‌ها در گرو برخی از ویتامین‌ها و مواد مغذی در بدن است. از مهم‌ترین مواد غذایی مؤثر در پیشگیری از ریزش موها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • تأمین آهن مورد نیاز بدن:  استفاده دائم از مواد غذایی حاوی آهن بهترین روش برای جلوگیری از ریزش مو است. از مهم‌ترین منابع غذایی حاوی آهن می‌توان به گوشت قرمز، اسفناج، کلم، کلم بروکلی، مرغ و ماهی اشاره کرد. 
  • پروتئین کافی دریافت کنید: ازآنجایی‌که خشکی و ضعیف شدن فولیکول مو از اصلی‌ترین دلایل ریزش مو محسوب می‌شوند. از طرفی پروتئین نقش مؤثری در افزایش مقاومت و استحکام موها دارد. بنابراین با مصرف پروتئین آمینواسید کافی می‌توانید تا حد قابل‌توجهی از ریزش موها جلوگیری کنید.
  • بیوتین را جدی بگیرید: اگر به دنبال جلوگیری از ریزش مو هستید، حتماً مصرف بیوتین را جدی بگیرید. بیوتین نوعی ویتامین محلول در آب است که نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت موهای شما دارد. از مهم‌ترین منابع بیوتین می‌توان به جگر، سفیده تخم‌مرغ، غلات کامل، آرد سویا و گردو اشاره کرد. 
بیشتر بخوانید: 9 خوراکی برای جلوگیری و درمان ریزش مو
  • امگا 3 را در رژیم غذایی خود جای دهید: از دیگر مواد معدنی مورد نیاز برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت آن‌ها، امگا 3 است که می‌تواند از شکنندگی و خشکی مو جلوگیری کند. از طرفی رطوبت موها را حفظ کرده و فولیکول‌ها را نیز تقویت می‌کند. این ماده معدنی را می‌توانید از طریق غذاهای دریایی، آجیل، گردو، تخمه‌کدو، دانه‌های کتان و انواع ماهی دریافت کنید. برای شناخت روش‌های تقویت مو به این مقاله «۱۰ روش برای تقویت مو» مراجعه کنید.
  • ویتامین c را فراموش نکنید: ویتامین سی می‌تواند به جذب بیشتر آهن کمک کند. از طرفی با تقویت مویرگ‌های سر، ریشه مو را قوی می‌سازد و از ریزش آن‌ها جلوگیری می‌کند. از منابع ویتامین c می‌توان به انواع کلم، مرکبات، سیب‌زمینی پخته، گوجه، توت‌فرنگی و بلوبری اشاره کرد. 
  • زینک را از یاد نبرید: زینک نیز از دیگر مواد ضروری و مغذی مو است که می‌تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند.
بیشتر بخوانید: آیا رژیم غذایی باعث ریزش مو می شود؟

توصیه‌های مؤثر در جلوگیری از ریزش مو 

  • از عواملی که منجر به ریزش شدید مو می‌شوند، اجتناب کنید. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خیس شانه نمودن موها، استفاده روزانه از سشوار، فر یا صاف کردن موها، دکلره کردن مو، چند بار استفاده از رنگ‌های شیمیایی در طول یک سال و … اشاره کرد. 
  • از شامپوی مناسب موی خود استفاده کنید. 
  • از سفت بستن موها به‌طورجدی خودداری کنید. 
  • از دیگر نکاتی که می‌تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند، می‌توان به ماساژ پوست سر با استفاده از روغن‌های مفید مانند روغن نارگیل اشاره کرد.
  • مواد غذایی متنوعی وجود دارند که سرشار از پروتئین هستند و قرار دادن آن‌ها در رژیم غذایی روزانه می‌تواند به تأمین پروتئین مورد نیاز بدن شما کمک کند. از مهم‌ترین منابع پروتئین می‌توان به غذاهای دریایی، شیر، پنیر، مرغ، بوقلمون، تخم‌مرغ، ماست، کلم بروکلی، کینوا، آجیل، برنج قهوه‌ای، عدس، سویا، لوبیا، نان کامل، کره بادام‌زمینی و گوشت کم‌چرب اشاره کرد. برای شناخت مواد غذایی پروتئین دار می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

در پایان اگر با دریافت رژیم غذایی مناسب، حواس‌تان بیشتر به وضعیت عمومی سلامتی‌تان باشد، تا حد زیادی می‌توانید از مشکلات ناشی از ریزش مو پیشگیری کنید. جهت بهبود شرایط سلامتی‌تان می‌توانید از رژیم غذایی لیمومی استفاده کنید.

نکته 1: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

یک نظر

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید