روش‌های جلوگیری از لاغری در دیابت

جلوگیری از لاغری در دیابت

فهرست مطالب

دیابت یکی از بیماری‌هایی است که تعداد زیادی از انسان‌ها در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. تغذیه نادرست، نداشتن تحرک کافی و استرس ازجمله اصلی‌ترین دلایل ابتلا به این بیماری محسوب می‌شوند و عدم رعایت یک برنامه غذایی سالم و اصولی در صدر آن‌ها قرار دارد.

وزن شما می‌تواند بر ابتلا به دیابت تاثیر بگذارد، اما جالب است بدانید که دیابت نیز می‌تواند وزن شما تحت تاثیر قرار دهد. افراد مبتلا به دیابت باید از رژیم غذایی شامل پروتئین بالا و قند کمتر پیروی کنند. داشتن رژیم دیابتی به این دسته از افراد کمک می‌کند که موادمغذی موردنیاز بدنشان را تامین کنند. همچنین برای جلوگیری از لاغری در دیابت هم بسیار مفید خواهد بود.

 

در این مطلب از «مجله سلامتی لیمومی» تمام آنچه که یک بیمار دیابتی برای برنامه غذایی‌اش به آن نیاز دارد را به شما معرفی کرده‌ایم. به ‌علاوه با مطالعه ادامه مطلب با خوراکی‌هایی که باعث پیشگیری از دیابت می‌شوند نیز آشنا می‌شوید.

سوالات متداول

آیا کاهش وزن ناگهانی از علائم دیابت است؟
بله. یکی از نشانه‌های ابتلا به دیابت نوع یک، کاهش وزن ناگهانی و ناخواسته فرد است. البته گاهی ممکن است فرد مبتلا به دیابت نوع دو نیز کاهش وزن را تجربه کند.
چگونه می‌توان از لاغری در دیابت پیشگیری کرد؟
داشتن یک رژیم غذایی مناسب به همراه ورزش‌های مقاوتی سبک می‌تواند از کاهش وزن بیش از حد افراد دیابتی جلوگیری کند و باعث افزایش وزن آن‌ها شود.
غذاهای مفید برای رژیم دیابتی چیست؟
غذاهای پروتئینی با شیرینی کم، چربی‌های گیاهی، کره مغزیجات و آجیل، آبمیوه‌های طبیعی و اسموتی، لبنیات محلی پر چرب، محدود کردن مصرف کافئین و نوشیدنی‌های رژیمی می‌تواند برای چاقی افراد دیابتی مفید باشد.
آیا تزریق انسولین در دوران رژیم دیابتی مضر است؟

دیابت ما را چاق می‌کند یا لاغر؟!

احتمالا شما هم تصور می‌کنید افرادی که دیابت دارند به خاطر قند خونشان با مشکل اضافه وزن نیز روبه‌رو خواهند شد؛ اما همیشه اینطور نیست. گاهی اوقات بیماران دیابتی، به ویژه افراد مبتلا به دیابت نوع یک، با کاهش وزن ناگهانی مواجه می‌شوند.

در افراد مبتلا به دیابت، انسولین کافی برای دریافت گلوکز تولید نمی‌شود. به همین دلیل بدن برای تامین انرژی لازم مجبور به سوزاندن چربی و عضلات خواهد شد که لاغری ناگهانی و ناخواسته را به همراه دارد. 

کاهش وزن غیرمنتظره اغلب از نشانه‌های دیابت نوع 1 است، پس اگر بدون هیچ تغییری در سبک زندگی‌ و غذایی‌تان مقدار زیادی وزن از دست دادید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. البته کاهش وزن شدید فقط به دیابت نوع یک محدود نمی‌شود و ممکن است افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

لاغری در دیابت

رعایت رژیم دیابتی؛ راهی برای درمان و پیشگیری از عوارض

افرادی که مبتلا به دیابت هستند، بسته به نوع دیابت و داروهای مصرفی‌، معمولا از مشکل اضافه وزن یا کاهش وزن ناخواسته رنج می‌برند. در همین راستا داشتن رژیم غذایی، ورزش و ایجاد تغییر در سبک زندگی برای برخی از افراد مبتلا به دیابت که دارو مصرف نمی‌کنند، موثر است.

با ذکر این نکته، باید گفت که برای جلوگیری از لاغری در دیابت باید حتما از برنامه غذایی پیروی کنید. البته داشتن رژیم دیابتی به معنای حذف خوراکی‌ها نیست، بلکه باید مدیریت سطح قند خون‌تان را در نظر داشته باشید و متناسب با آن غذا و میان‌وعده بخورید.

به طور معمول، هنگامی که بیمار دیابتی در روند درمانی خود قرار دارد و قند خونش عادی می‌شود، کاهش وزن او نیز به مرحله تثبیت می‌رسد و کم‌کم می‌تواند به وزن طبیعی خود بازگردد.

به علاوه، خوردن غذاهایی که به پیشگیری از عوارض دیابت مانند بیماری قلبی کمک کند نیز از ثمره‌های رعایت یک برنامه غذایی در افراد مبتلاست. فرقی نمی‌کند دیابت شما از نوع 1 یا 2 باشد، در هرصورت می‌توانید با رژیم درست تا حد زیادی از اضافه وزن یا لاغری بیش از حد جلوگیری کنید.

بهترین خوراکی‌ها در رژیم دیابت

هر فرد مبتلا به دیابت قبل از اینکه رژیم بگیرد یا خوراکی جدیدی به لیست میان‌وعده‌ و غذاهایش اضافه کند باید با پزشک خود مشورت نماید. افزودن غذاهای پر کالری و چرب برای اضافه کردن وزن در دوران دیابت اصلا راه حل خوبی نیست؛ چراکه ممکن است بیماری شما را تشدید کند.

برای حفظ سلامتی و پیشگیری از دیابت بهتر است حتما با نظر پزشک متخصص برنامه غذایی خود را تهیه کنید. در چنین شرایطی پزشک شما محدوده قند خون‌تان را مشخص کرده و خوراکی‌های مفید و تثبیت‌کننده انسولین را به شما پیشنهاد می‌کنند.

بهترین خوراکی در دیابت

در ادامه فهرستی از خوراکی‌های مفید برای جلوگیری از لاغری در دیابت را اراده کرده‌ایم.

  • مصرف لبنیات پر چرب

محصولات لبنی پر چرب می‌تواند به افزایش وزن فرد بیمار کمک و مواد مغذی مانند کلسیم و ویتامین D بدن او را تامین کند. شما می‌توانید شیر پر چرب، ماست پر چرب بدون شیرینی و پنیر را میل کنید.

ترجیحا بهتر است به‌جای محصولات فراوری شده از لبنیات محلی استفاده کنید. همچنین اگر پزشک شما چربی اشباع‌ شده را برایتان ممنوع کرده است، مصرف این خوراکی‌ها را محدود کنید تا بیماری کلسترول و ریسک بیماری‌های قلبی شما را تهدید نکند.

صبحانه برای دیابت نوع 2
بیشتر بخوانید:
  • محدود کردن کافئین و نوشیدنی‌های رژیمی

در شرایطی که شما کاهش وزن ناگهانی را تجربه کرده باشید، مصرف نوشابه‌های رژیمی و کافئین می‌تواند اشتهای شما را سرکوب و احساس سیری را ایجاد کند. به همین دلیل از خوردن کامل غذا خودداری می‌کنید و چاق نخواهید شد.

این درحالیست که نوشابه‌های حاوی قند می‌تواند منجر به افزایش گلوکز بدن شوند. مصرف آب یا آب گازدار، آبمیوه طبیعی همراه با پالم میوه، شیر و اسموتی‌ها می‌تواند راه خوبی برای افزایش وزن باشد.

  • خوردن تنقلات سالم و کم شیرینی

هرچند شکلات، کلوچه و سایر میان وعده‌های شیرین می‌تواند راهی برای چاق شدن سریع باشد، اما این خوراکی‌ها اصلا سالم نیستند. بیماران دیابتی به‌ هیچ عنوان نباید از این دست تنقلات میل کنند. به جای این خوراکی‌ها می‌توانید به سراغ ماست یونانی پر چرب با گرانولا، سیب با کره بادام زمینی، نصف موز و گردو، نان تست غلات کامل با آووکادو و دانه چیا بروید.

این خوراکی‌ها قند و کربوهیدرات‌ زیادی دارند و می‌توانند منجر به افزایش گلوکز شوند. البته در خوردن آن‌ها زیاده‌روی نکنید و مطابق با برنامه رژیم دیابتی که دکتر برایتان نوشته، پیش بروید.

غذای مناسب برای رژیم دیابتی

  • مصرف روغن‌های سالم

روغن‌های سالمی که می‌تواند طعم و کالری سالم را به غذا اضافه کنند، بهترین انتخاب برای آشپزی است. اگر مبتلا به دیابت هستید یا برای پیشگیری از دیابت بهتر است روغن زیتون، روغن آووکادو

 و روغن کنجد را به آشپزخانه خود اضافه کنید.

رژیم غذایی دیابتی‌ها
بیشتر بخوانید:
  • افزایش مصرف پروتئین

پروتئین برای تمام عملکردهای بدن از جمله عضله‌سازی ضروری است. همچنین پروتئین موجود در رژیم غذایی باعث افزایش وزن متعادل خواهد شد. جوجه، بوقلمون، ماهی‌های روغنی مانند ماهی خال مخالی، تن یا ساردین، آجیل، تخم مرغ منابعی غنی پروتئین هستند.

حتی می‌توانید از پروتئین‌های گیاهی و حبوبات مانند عدس، لوبیا، نخود، کوینو و سویا استفاده کنید. البته برخی از مطالعات نشان داده است مصرف پروتئین حیوانی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را در برخی افراد افزایش دهد. این در حالیست که مصرف پروتئین‌های گیاهی در پیشگیری از دیابت موثر است.

مصرف پروتئین در دیابت

5 نکته حیاتی در رژیم افراد مبتلا به دیابت

  1. افزودن غذاهای آماده و فرآوری شده و پر از کربوهیدرات به رژیم غذایی می‌تواند باعث افزایش سطح قند خون شود که برای افراد دیابتی خطرناک است.
  2. در صورت استفاده از انسولین باید اطمینان پیدا کنید که میزان انسولین مصرفی با عادت‌های غذایی و وزن فعلی شما مناسب باشد.
  3. یک رژیم غذایی پر کالری اما کم مواد مغذی می‌تواند منجر به کمبودهای تغذیه‌ای و مشکلات مربوط به سلامتی شود. پس هیچکدام از وعده‌هایتان را بدون مشورت با پزشک کم، زیاد یا حذف نکنید.
  4. برای افزایش کالری دریافتی خود به‌وسیله چربی، باید از چربی‌های اشباع نشده استفاده کنید.
  5. مصرف مکمل‌ها می‌تواند برای افزایش وزن شما کمک کننده باشد، البته میزان و نوع مکمل را باید با مشورت پزشک انتخاب کنید تا دچار تداخل دارویی یا تاثیر منفی در سلامتی نشوید.
جمع بندی

کاهش وزن ناگهانی و ناخواسته می‌تواند یکی از علائم دیابت باشد. این حالت بیشتر در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 اتفاق می‌افتد، اما گاهی ممکن است فرد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز در مدت محدودی، وزن قابل توجهی را از دست بدهد.

دریافت رژیم دیابتی می‌تواند راهی مطمئن و آسان برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری و درمان آن باشد. افزایش مصرف پروتئین‌، لبنیات محلی پر چرب، انواع کره مغزیجات و آجیل، حبوبات، روغن‌های گیاهی و میوه و آبمیوه از خوراکی‌های مفید برای جلوگیری از لاغری در دیابت است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

healthline

medicalnewstoday

verywellhealth

 

 

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

8 نظر

  1. سلام من ۴۶سالم هست تازه متوجه شدم قندخون بالاست ودیابت دارم دو ماه دارو مصرف میکنم تو این دوماه نزدیک هفت کیلو وزن کم کردم ولی خودم اصلا غذا خودم رو خیلی کم کردم مثلا برنج هفته ایی یک بار یا اگه بخورم خیلی کم کلا کم غذا شدم اینم میشه گفت کم کردن وزن به خاطره دیابت هست راهنماییم کنید

    1. گاهی اوقات بیماران دیابتی، به ویژه افراد مبتلا به دیابت نوع یک، با کاهش وزن ناگهانی مواجه می‌شوند. در افراد مبتلا به دیابت، انسولین کافی برای دریافت گلوکز تولید نمی‌شود. به همین دلیل بدن برای تامین انرژی لازم مجبور به سوزاندن چربی و عضلات خواهد شد که لاغری ناگهانی و ناخواسته را به همراه دارد. به خاطر همین حتما به پزشک دوباره مراجعه کندی تا داروها رو عوض کنه یا اینکه رژیم غذایی مناسب رو براتون تجویز کنه که مشکلتون برطرف بشه ار رژیم لیمومی هم برای درمان دیابت می‌تونید کمک بگیرید. لطفا این لینک رو مطالعه کنید https://limoome.com/landing/disease/diabetesdiet/

  2. سلام
    بنده دیابت دارم
    دچار کاهش وزن شدم
    میخوام مکمل انترال دیابتی مصرف کنم
    تاثیری داره؟

    1. سلام عباس عزیز. وقتتون بخیر
      تشخیص این موارد با استفاده از سرایط جسمی شما باید انجام شه. بنابراین توصیه می‌کنیم به پزشک مراجعه کنید حتما

  3. سلام .از زحمات تهیه کننده مقاله بسیار متشکریم .و اینکه از افراد دیابتی هستیم و مطالعه چنین مطالبی بیشتر به کارمان می‌آید تا چرخ زدن در فضای مجازی که ۸۰ درصد مطالب آن .نصیحت های بی مورد و توصیه های افراد است .متشکرم .

      1. سلام ممنونم واقعا با اصلاعاتی که زحمت کشیدین به من دلگرمی و نحوه پیشگیری رو اموختین ممنونم التماس دعا

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب