از خواص بلوط برای معده و سلامتی چه می‌دانید؟

خواص بلوط برای معده

فهرست مطالب

بلوط، یکی از خوراکی‌هایی است که ما ایرانیان بیشتر آن را به‌عنوان میوه‌ای جنگلی می‌شناسیم در جنگل‌های شمال شمال کشور به دنبالش هستیم. اما این میوه در بیشتر نقاط جهان پیدا می‌شود و خاستگاه به خصوصی ندارد.

بسیاری از متتخصان و پزشکان تغذیه و زیبایی، بلوط را ماده‌ای شگفت‌انگیز در ترکیبات دارویی می‌نامند. با این وجود، جالب است بدانید که خواص بلوط برای معده و دستگاه گوارش در علم طب سنتی و مدرن بارها مطالعه شده و به اثبات رسیده است.

 

در این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» به سراغ این میوه رفته‌ایم تا شما را با فواید بلوط برای سلامتی بدن آشنا کنیم.

بلوط چیست؟

بلوط، میوه‌ سرشار از آنتی اکسیدان است. بسیاری از پزشکان طب سنتی و متخصصان تغذیه معتقدند که خواص ضد التهابی و ضد میکروبی بلوط، سلامتی بدن ما را تامین می‌کند. این میوه به طور گسترده در جنگل‌های معتدل نیم‌کره شمالی و مناطق آب و هوایی گرمسیری پراکنده است.

 بسیاری از پزشکان و متخصصان طب سنتی از میوه بلوط برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف انسان‌ها مانند آسم، بواسیر، اسهال، زخم معده، ترمیم زخم، مشکلات گوارشی، بیماری‌های پوستی و آرامبخش درد مفاصل استفاده می‌کنند.

بلوط در کجا استفاده می شود؟

اگر شما میوه تازه بلوط را پیدا کنید، بهترین حالت آن برای مصرف را در اختیار دارید. با این حال، بسیاری از مناطق به میوه تازه بلوط دسترسی ندارند. به همین علت، از این میوه مکمل‌های دارویی تهیه کرده‌اند.

مکمل‌هایی که از بلوط تهیه می‌شود غالبا به صورت کپسول، پودر و مایع موجود است. همچنین در مواردی که بلوط را برای بهبود زیبایی پوست استفاده می‌کنند، آن را در ترکیبات کرم، شامپو یا سایر تولیدات قرار می‌دهند.

بلوط برای سلامتی

فواید بلوط برای سلامتی چیست؟

به طور کلی پوست بلوط به عنوان یک قابض طبیعی شناخته شده است که می‌تواند به کاهش التهاب و تحریک در بدن کمک کند. همچنین این قسمت از بلوط تاثیر مثبتی در کاهش تب و بهبود هضم دارد. سایر خواص بلوط برای معده و بدن شامل این موارد است:

  • دفع سموم و جلوگیری از آسیب‌ها

برگ‌های بلوط نیز به‌عنوان یک ادرارآور طبیعی شناخته می‌شود که می‌تواند به دفع سموم از بدن کمک کند. بلوط همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که باعث محافظت از بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌های می‌شود.

  • بهبود زخم‌ها

پوست بلوط بسته به نوع و زمان برداشت، ممکن است تا 20 درصد تانن داشته باشد. تانن‌ها مثل یک ماده جمع‌کننده عمل می‌کنند که به پروتئین‌های موجود در پوست متصل می‌شوند تا بافت‌های بدن را منقبض کنند، بنابراین منافذ را سفت کرده و نواحی تحریک شده را خشک می‌کنند.

وجود تانن‌ها باعث شده است که پوست بلوط برای درمان تحریکات و زخم‌های پوستی مفید باشد. بیماران مبتلا به هموروئید یا وریدهای متورم در اطراف ناحیه مقعد، گاهی اوقات با حمام کردن در آب مخلوط شده با پودر پوست بلوط می‌توانند زخم‌های خود را خشک کنند.

  • کمک به سلامت پوست و دهان

پوست بلوط همچنین به دلیل خاصیت جمع‌کنندگی و ضد باکتری برای آسیب‌های ناحیه لثه و دندان‌های تحریک شده و سوختگی‌های در معرض خطر عفونت استفاده می‌شود. از پودر بلوط می‌توان به شکل ترکیبی با آب برای غرغره کردن، نوشیدن یا به صورت موضعی استفاده شود.

  • خاصیت ضدالتهابی معده

تانن‌ها و فلاونوئیدهای موجود در میوه بلوط خاصیت ضد التهابی دارند. همین موضوع باعث شده است که کاهش التهابات معده و درمان مشکلاتی مانند گرفتگی و درد این ناحیه را از خواص بلوط برای معده بنامند .

قرص بلوط برای لاغری

عوارض مصرف بیش از حد بلوط

بلوط هم مثل هر خوراکی دیگری علاوه بر فواید و خواصی که برای انسان دارد، می‌تواند مضر هم باشد. اگر بیش از حد از این میوه جنگلی مصرف کنید می‌تواند عوارض متفاوتی برای شما به همراه داشته باشد. این عوارض شامل موارد زیر است:

  • آسیب کبدی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • واکنش‌های آلرژیک مانند بثورات پوستی و خارش
  • مشکل در تنفس

همچنین افرادی که مبتلا به بیماری‌های خاص هستند و دارو مصرف می‌کنند بهتر است قبل از اینکه مکمل‌های تولیدشده با بلوط را مرف کنند حتما از پزشک خود مشورت بگیرند. بلوط می‌تواند با برخی داروها مانند داروهای ضد انعقاد تداخل داشته باشد و باعث افزایش خونریزی شود.

عوارض بلوط معده

جمع بندی

بلوط یک میوه جنگلی خوش‌طعم و عطر است که مصرف آن را برای درمان و پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری‌های خاص توصیه کرده‌اند. این میوه به خاطر آنتی اکسیدان‌های زیاد به درمان بیماری‌هایی ازجمله زخم‌های هموروئید و بواسیر، اسهال، ترمیم زخم، مشکلات گوارشی و معده درد، بیماری‌های پوستی و … کمک می‌کند.

مصرف بیش از اندازه بلوط نیز می‌تواند با عوارضی مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال، آلرژی‌های پوستی مثل خارش و قرمزی، مشکلات تنفسی و آسیب به کبد همراه باشد. بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید و در نوشیدن یا خوردن بلوط و مکمل‌های آن زیاده‌روی نکنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

 

منابع:

healthline

digicomply

 

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب