10 روش طبیعی جوانسازی پوست در منزل

جوانسازی پوست در منزل

فهرست مطالب

میل به کند‌ شدن روند پیری دغدغه‌ای است که نمی‌توان آن را انکار کرد. چه کسی بدش می‌آید که 40 ساله باشد ولی از نظر ظاهر، شبیه 30 ساله‌ها به نظر برسد؟ به همین دلیل است که ما در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی، قرار است راجع به چند روش جوانسازی پوست در منزل که روند پیر شدن پوست صورت را کند می‌کنند، صحبت کنیم.

تمرکز ما در این مطلب به هیچ عنوان روی توضیح روش‌های تهاجمی یا شیمیایی مثل کرم‌های زیبایی یا دستگاه لیزر مخصوص منزل نیست؛ ما می‌خواهیم به شما کمک کنیم که با استفاده از چیزهایی که طبیعت در اختیارتان گذاشته و اصلاح سبک زندگی، جوانسازی پوست صورت را به خودتان هدیه دهید.

روش‌های جوانسازی پوست در منزل با مواد طبیعی

احتمالا شما هم فرد مسنی را در اطراف خود دارید که با وجود سن زیاد، پوست شاداب و درخشانی دارد. اگر از آن‌ها رمز شادابی طبیعی پوستشان را بپرسید، ممکن است استفاده از موادی که در ادامه به شما پیشنهاد می‌کنیم را نام ببرند. بله! طبیعت همیشه راه‌ حل‌های خوبی در اختیار ما می‌گذارد.

جوانسازی پوست صورت

1)  ماسک زردآلو

اولین روش جوانسازی پوست در منزل که به شما پیشنهاد می‌کنیم، استفاده از ماسک زردآلو است. ویتامین C و E در زردآلو به میزان فراوان وجود دارد؛ ویتامین C با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، از پوست در برابر آسیب‌های اشعه UV و آلودگی محافظت می‌کند. ویتامین E هم برای آفتاب‌سوختگی و کاهش آثار آکنه مفید است.

برای درست کردن ماسک زردآلو 4 تا 5 عدد زردآلو را در آب خیس کنید و اجازه دهید پف کند. سپس آن را له کنید و 2 قاشق چایخوری عسل، نصف قاشق چایخوری روغن بادام، نصف قاشق چایخوری آب‌ لیمو را به زردآلوهای له شده اضافه کنید.

در نهایت این ترکیب را از صافی رد کنید، روی صورت بمالید و بگذارید به مدت 20 دقیقه باقی بماند. سپس صورتتان را با آب سرد بشویید و از شفافیت پوست خود لذت ببرید.

جوانسازی پوست صورت

2)  ماسک پوست پرتقال

پوست پرتقال را رنده کرده و آن را خشک کنید. 1 قاشق غذاخوری از آن را بردارید و به آن 2 گرم آرد و 1 قاشق چایخوری شیر اضافه کنید. بگذارید این ترکیب به مدت 15 دقیقه روی پوستتان بماند و سپس آن را بشویید.

اسید سیتریک و ویتامین C موجود در این ماسک، به سفت‌شدن و کلاژن‌سازی بیشتر پوست شما کمک می‌کند.

3)  ماسک هندوانه و خیار

میوه‌هایی که رنگ‌دانه قرمز دارند، برای پوست معجزه می‌کنند؛ مثل هندوانه. با مخلوط کردن خیار رنده شده و هندوانه رنده‌شده و چند قطره آبلیمو، یک ماسک جذاب بسازید.

ماسک را به مدت 15 دقیقه روی صورت خود قرار دهید و سپس آن را با آب ولرم بشویید. این ماسک به کاهش چربی اضافه پوست شما و شفافیت بیشتر آن کمک می‌کند. همچنین وجود ماده‌ای به نام «لیکوپنی» در هندوانه از چین و چروک افتادن پوست جلوگیری می‌کند. می‌بینید؟ روش‌های جوانسازی پوست در منزل بسیار ساده، موثر و ارزانند.

جوانسازی پوست در منزل

4) ماسک موز

تاثیر موز روی پوست، خود را در کاهش لکه‌های پوستی نشان می‌دهد. برای درست کردن ماسک موز، کافی است یک موز متوسط را له کنید و 2 قاشق غذاخوری عسل و چند قطره روغن زیتون به آن اضافه کنید. ماسک شما آماده است!

به مدت 20 دقیقه، ماسک را روی پوست خود بگذارید و بعد آن را بشویید. بعد از شستن ماسک به وضوح می‌بینید که پوستتان صاف و درخشان‌تر شده است.

 

5) ماسک گوجه‌فرنگی

ماسک گوجه‌فرنگی آنتی اکسیدان زیادی به پوست شما می‌رساند. آنتی اکسیدان‌ها به افزایش جریان خون در پوست و ترمیم پوست کمک زیادی می‌کنند، پس این روش عالی را برای جوانسازی پوست در منزل، دست کم نگیرید.

برای تهیه ماسک گوجه‌فرنگی، 3 قاشق غذاخوری آب گوجه‌فرنگی را با 1 قاشق غذاخوری آب لیمو و 2 قاشق غذاخوری خامه ترکیب کنید. از این ترکیب یک خمیر یک‌دست درست کنید و آن را به صورت دورانی و با حرکات دایره‌ای روی پوست خود بمالید. 15 دقیقه صبر کنید و ماسک را با آب ولرم بشورید.

  • توجه کنید که بعضی پوست‌ها به آب گوجه‌فرنگی حساسیت دارند، پس اگر دیدید پوست صورتتان با زدن ماسک می‌سوزد آن را بلافاصله بشویید.

جوانسازی پوست صورت

6) ماسک بلغور جوی دو سر

برای جوانسازی پوست صورت، به بلغور جوی دو سر یک شانس بدهید. بلغور جوی دوسر سرشار از خواص ضد التهابی است که می‌تواند به بهبود خشکی، پوسته‌پوسته شدن، زبری و خارش پوست کمک کند.

با مخلوط کردن 1 قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر، کمی آب و 1 قاشق چایخوری عسل، یک خمیر یک‌دست تهیه کنید. آن را روی صورت خود بمالید و بعد از 20 دقیقه بشویید. می‌بینید که انگار یک لایه کدر از روی پوستتان برداشته شده است. چه چیزی بهتر از این؟

7) روغن زیتون

یکی از روش‌های توصیه شده برای جوانسازی پوست در منزل، استفاده از روغن زیتون به خصوص برای افرادی است که پوست خشکی دارند. احتمال دارد که بعضی از افراد از بوی روغن زیتون روی پوست خود، احساس خوبی نداشته باشند. با این حال ما باز هم آن را پیشنهاد می‌کنیم.

بهتر است شب‌ها قبل خواب، یک پنبه را به کمی روغن زیتون آغشته کنید و آن را به پوست صورت یا بدنتان بزنید.

بعد از اینکه از خواب بیدار شدید پوستتان را با آب ولرم و به طور کامل بشویید. بعد از چندبار استفاده از روغن زیتون، تاثیر استفاده از آن را روی چین‌وچروک‌های کم‌عمق می‌بینید و احساس می‌کنید پوستتان نرم‌تر شده است.

جوانسازی پوست صورت

8) ماست

ماست می‌تواند برای پوست شما معجزه کند. اسید لاکتیک موجود در ماست مانند یک لایه‌بردار و روشن‌کننده طبیعی برای پوست عمل می‌کند.

2 قاشق غذاخوری ماست، یک‌چهارم قاشق چایخوری پودر زردچوبه و نیم گرم آرد را با هم ترکیب کنید، آن را 15 دقیقه روی صورتتان بگذارید و بعد با آب ولرم بشویید.

این ترکیب نه‌ تنها  به طور طبیعی پوست را تمیز و سفت می‌کند، بلکه باعث می‌شود پوست صورتتان شفافیت و قابلیت ارتجاع بیشتری پیدا کند. بهتر از این روش، روشی برای جوانسازی پوست در منزل سراغ دارید؟

9)  ماسک عسل و دارچین

یکی دیگر از روش‌های جوانسازی پوست در منزل، ماسک عسل و دارچین است. اگر جای جوش و آکنه روی صورت شما باقی مانده است، این ماسک به بهبود آن کمک زیادی می‌کند.

برای ساخت ماسکی که گفتیم 2 قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری پودر دارچین را مخلوط کنید و آن را تا جایی هم بزنید که که به صورت یک خمیر یک‌دست در بیاید. سپس ماسک را 15 دقیقه روی صورتتان بگذارید و بعد با آب ولرم آن را بشویید.

جوانسازی پوست صورت

10) ماسک تخم مرغ

پوست احتیاج به پروتئین دارد و سفیده تخم مرغ، پروتئین را به آن هدیه می‌دهد. برای درست کردن ماسک تخم مرغ، سفیده تخم مرغ را جدا کنید، آن را با کمی گل رس تمیز مخلوط کنید، هم بزنید تا یک خمیر یک‌دست به دست آورید.

بگذارید ترکیب گل رس و سفیده تخم مرغ به مدت 15 دقیقه روی صورت بماند، سپس آن را با آب ولرم بشویید. این ترکیب به سفت‌شدن و مرطوب شدن پوست شما کمک زیادی می‌کند.

یک نکته مهم: بعضی از افراد به گل رس حساسیت دارند، پس پیشنهاد می‌کنیم که سفیده تخم مرغ را به تنهایی استفاده کنند.

جوانسازی پوست صورت با اصلاح سبک زندگی

 باید بدانید تا زمانی که سبک زندگیتان را اصلاح نکرده‌اید تمام روش‌های تهاجمی، شیمیایی و یا طبیعی‌ای که برای جوان نگه‌داشتن پوستتان استفاده می‌کنید، فایده‌ای نخواهند داشت.

با اصلاح سبک زندگی به خصوص اگر در سنین جوانی هستید تا مدت زمان زیادی پوستتان را شاداب نگه می‌دارید و در سنین بسیار بالاتر به روش‌های تهاجمی احتیاج پیدا می‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم که توصیه‌های زیر را سرسری نگیرید.

جوانسازی پوست صورت

1) ورزش منظم

شاید باور نکنید، ولی ورزش بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید روی سلامت پوست شما تاثیر می‌گذارد. ورزش خون‌رسانی را در بدن افزایش می‌دهد که همین باعث شاداب‌تر شدن پوست می‌شود، میزان تعرق را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود مواد سمی‌ای که پوست را کدر می‌کنند از بدن خارج شوند.

ورزش سطح ترشح هورمون‌ها را متعادل می‌کند، در نتیجه به افرادی که آکنه حاصل از ترشح نامناسب هورمون‌ها دارند، توصیه می‌شود برای کاهش آکنه‌هایشان ورزش کنند.

علاوه ‌بر ‌این، ورزش، به خصوص ورزش‌های هوازی باعث تقویت عضلات می‌شود، همین قوی شدن عضلات از شل شدن پوست، ایجاد سلولیت و چین و چروک جلوگیری می‌کند. با این حساب برای جوانسازی پوست صورت، ورزش کردن را به جای کرم‌های بسیار گران به روتین پوستتتان اضافه کنید.

 

2) خواب کافی

متاسفانه بسیاری از افراد بزرگسال از کمبود خواب رنج می‌برند. بدن برای اینکه بتواند انرژی خود را تجدید کند و سلول‌های خود را بازسازی کند، احتیاج به خواب کافی دارد. خواب کافی برای افراد بزرگسال چیزی بین 7 الی 9 ساعت است.

اگر زیر چشمانتان سیاه است یا چشمانتان همیشه پف‌کرده به نظر می‌رسد، شاید زمان آن رسیده که به الگوی خوابتان نگاهی بیاندازید. شاید برای جوانسازی پوست در منزل، این روش از همه شیرین‌تر باشد. فقط کافی است به یک خواب عمیق فرو بروید!

می‌دانیم. ممکن است پیش خودتان فکر کنید سیاهی یا پف چشم به ژنتیک و مسائل ارثی برمی‌گردد، ولی مطمئن باشید اگر خواب منظم و یکسره داشته باشید، همان ژنتیک هم تاثیر خود را کمتر نشان می‌دهد.

مقاله پیشنهادی: علت خواب زیاد چیست و چرا مدام احساس خواب‌آلودگی می‌کنیم؟

جوانسازی پوست صورت

3) نوشیدن آب

حتما اصطلاح «زیر پوست رفتن» را شنیده‌اید. آب واقعا نقش مهمی روی سلامت پوست دارد. به طور کلی تمام سلول‌های بدن ما برای اینکه عملکرد درستی نشان دهند باید حجم مناسبی از آب را دریافت کنند. سلول‌های پوستی هم از دیگر سلول‌های بدن مستثنی نیستند.

نوشیدن 8 لیوان آب در روز، باعث می‌شود پوستتان دیرتر چروک شود و انعطاف بیشتری داشته باشد. همچنین با نوشیدن آب زیاد، سموم سریع‌تر از بدن دفع می‌شوند و اجازه پیدا نمی‌کنند روی پوست تاثیر بگذارند.

4) عادت غذایی مناسب

هر چه قدر که رژیم غذایی سالم‌تری داشته باشید، پوست سالم‌تری دارید. اگر به میزان زیاد فست‌فود استفاده می‌کنید یا اینکه مواد غذایی متنوع را در وعده‌های غذایی‌تان قرار نمی‌دهید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که پوستتان شفاف یا بدون جوش و لک به نظر برسد.

مقاله پیشنهادی: تغذیه سالم چه کمکی به شما می‌کند؟

جوانسازی پوست صورت

در نهایت

روش‌های تهاجمی مثل لیزر، بوتاکس، فیلر و غیره ممکن است برای مدتی از روند پیر شدن پوست جلوگیری کنند، اما این روش‌ها در نهایت موقتی هستند. خرید کرم‌های آرایشی هم به خصوص اگر برای برندهای معتبر باشند، در طولانی مدت از نظر هزینه به‌صرفه نیستند. پس چه کار کنیم؟

شاید بهتر باشد با روند پیری پوستمان کمی کنار بیاییم و آن را به عنوان بخشی از زندگی بپذیریم. در همین حین می‌توانیم از روش‌های طبیعی و ارزان برای کندتر کردن روند پیر شدن پوست کمک بگیریم و از روش‌های تهاجمی یا شیمیایی در حد تعادل استفاده کنیم.

یادتان باشد که ارزش وجود شما به چین‌و‌چروک‌هایی نیست که دارید، بلکه به تمام تجاربی است که باعث به وجود آمدن این چین‌وچروک‌ها شده است. راستی، روش پیشنهادی شما برای جوانسازی پوست در منزل چیست؟

برای دریافت رژیم لیمومی کلیک کنید.

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

6 نظر

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید