برای درمان بوی بد دهان چه کنیم؟

درمان بوی بد دهان

فهرست مطالب

در معاشرت با آدم‌ها، عوامل بسیار زیادی می‌تواند دیدگاه یک شخص نسبت به ما را تحت‌تأثیر قرار دهد. یکی از این عوامل، تمیز و خوشبو بودن است. به طور مثال اگر کسی دهان‌اش بوی بد می‌دهد، ممکن است در تعاملاتش با آدم‌ها، به مشکل بخورد. چرا که دیگران از برخورد با او فرار می‌کنند و تمایلی به هم‌صحبتی با او ندارند. بنابراین درمان بوی بد دهان، بیش از آن چه فکرش را بکنیم، اهمیت دارد.

بوی بد دهان برای افرادی که با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اعتماد به نفس پایین و عدم ارتباط صحیح انسانی را به همراه خواهد داشت. 

خیلی‌ها با مسواک زدن و ایجاد تغییرات کوچک می‌توانند این مشکل را حل کنند اما گاهی اوقات، دلایلی ریشه‌ای‌ برای آن وجود دارد که خودمان از آن بی‌خبریم. در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قصد داریم به روش‌های درمان بوی بد دهان اشاره کنیم و دلایل ایجاد چنین مشکلی را شرح دهیم. 

درمان بوی بد دهان

دلایل بوی بد دهان چیست؟

بوی بد دهان عموماً از باکتری‌هایی نشأت می‌گیرد که در دهان ما زندگی می‌کنند. وقتی غذایی می‌خورید، تکه‌های غذا در دندان‌های شما گیر می‌کند و باکتری‌ها روی این تکه‌های غذا رشد کرده و ترکیبات بدبویی از خودشان آزاد می‌کنند. 

شایع‌ترین علت این موضوع، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. به عبارتی، اگر به‌شکلی مرتب مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، باکتری‌ها در دهان شما به رشد خودشان ادامه می‌دهند و لایه نازکی تحت عنوان پلاک (Plaque) را روی دندان‌تان ایجاد می‌کنند. 

درمان بوی بد دهان

با وجود مستمر پلاک روی دندان، بوی بدی تولید می‌شود و در طولانی مدت، می‌تواند پوسیدگی دندان را برای شما به همراه داشته باشد. 

همه غذاها در دندان گیر می‌کنند، اما برخی مواد غذایی خاص مثل پیاز و سیر اثرگذاری بیش‌تری در بوی بد دهان دارند. هضم این دسته از مواد غذایی باعث آزاد شدن ترکیبات گوگردی در جریان خون می‌شوند و وقتی خون به ریه می‌رسد، روی تنفس اشخاص تأثیر می‌گذارد. 

با وجود این‌که در ۹۰ درصد مواقع، منشأ بوی بد دهان از بدن انسان است، عوامل دیگری نیز می‌تواند این مشکل را ایجاد کند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم: 

درمان بوی بد دهانتنباکو

برخی تنباکوهای خاص بویی را در دهان ایجاد می‌کنند و شانس ابتلا به بیماری‌های لثه را افزایش می‌دهند که این موضوع به خودی خود روی بوی بد ایجاد شده در دهان نیز اثرگذار است. 

خشکی دهان

بزاق به‌طور طبیعی وظیفه تمیز کردن دهان را برعهده دارد و اگر دهان به علت بیماری‌های خاصی خشک بماند، ممکن است بوی بدی را ایجاد کند. 

رژیم‌های غذایی بد

در برخی موارد، شما رژیم غذایی و برنامه غذایی‌ای را پیش می‌گیرید که کربوهیدرات کمی دارد و تجزیه چربی‌های حاصل از مواد غذایی، مواد شیمیایی‌ای به نام کتون را آزاد می‌کنند که روی تولید بوی بد در دهان اثرگذار هستند.

دارو

برخی داروها به کاهش میزان بزاق دهان کمک می‌کنند و منجر به خشکی دهان می‌شوند. برخی دیگر هم با تجزیه و انتشار مواد شیمیایی به ریه، روی تنفس شما تأثیر می‌گذارند.  

بیماری‌های دهان، بینی و گلو

گاهی اوقات، باکتری‌ها روی لوزه‌های پشت گلو ایجاد می‌شوند و بوی بدی را ایجاد می‌کنند. عفونت و التهاب در بینی و گلو یا سینوس‌ها هم می‌تواند دلیلی برای ایجاد بوی بد دهان باشد. 

بیماری

برخی بیماری‌ها مثل سرطان، نارسایی کبد و بیماری‌های متابولیک به دلیل انتشار مواد شیمیایی، به تشدید این مشکل کمک می‌کنند. به عنوان مثال، ریفلاکس معده به مری (Gastroesophageal reflux disease یا به‌اختصار GERD) به‌خاطر رفلاکس منظم اسیده‌های معده، می‌تواند بوی بد دهان را برای اشخاص به‌همراه داشته باشد. 

درمان بوی بد دهان

روش‌های خانگی برای درمان بوی بد دهان چیست؟

در ادامه قصد داریم به برخی روش‌ها برای درمان بوی بد دهان در خانه اشاره کنیم که رعایت آن‌ها در طولانی‌مدت می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد. در صورتی که روش‌های عنوان‌شده نتیجه‌ای نداشت، با یک پزشک مشورت کنید تا علت این مشکل را بیابید. 

بهداشت خوب دندان

طبق مطالعات تحقیقاتی، بهداشت نامناسب دندان شایع‌ترین علت بوی بد دهان است و جلوگیری از تشکیل پلاک، راه‌حلی برای حفظ سلامت دهان و حذف بوی بد به‌شمار می‌آید. به همین خاطر، باید هر روز حداقل دو بار (صبح و شب) دندان‌های خود را با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید به مدت دو دقیقه مسواک بزنید. 

برخی افراد به این نتیجه رسیده‌اند که مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و بوی بد دهان ضروری است. برای عدم رشد باکتری‌ها روی تکه‌های غذایی که در دندان گیر کرده‌اند، حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. 

باکتری‌ها می‌توانند روی زبان هم جمع شوند و بوی بد را به همراه داشته باشند. خراش دادن زبان می‌تواند به شما کمک کند تا لایه‌ای نازک از غذا را که روی زبان جمع شده‌اند، حذف کنید. برای انجام این روش می‌توانید از مسواک یا سوهان‌های مخصوص زبان استفاده کنید. 

درمان بوی بد دهان

استفاده از سبزی جعفری

سبزی جعفری درمانی محبوب برای بوی بد دهان به شمار می‌آید و رایحه تازه و ترکیبات داخلی آن می‌تواند اثری خوشبو کننده داشته باشد. برای استفاده از جعفری برای حذف بوی دهان، برگ‌های تازه آن را بعد از هر وعده غذایی بجوید یا مکمل‌های غذایی‌ جعفری را تهیه کنید.

آب آناناس

بسیاری از مردم بر این باورند که آب آناناس، سریع‌ترین و مؤثرترین روش برای درمان بوی بد دهان ‌به‌شمار می‌آيد، حتی با وجود این‌که هیچ مدرک علمی‌ای برای این موضوع وجود ندارد. بعد از هر وعده غذایی، سعی کنید یک لیوان آب آناناس ارگانیک بنوشید. 

توجه داشته باشید که آناناس دارای قند طبیعی است. بنابراین، پس از خوردن آن، دهان خود را یک‌بار بشویید.

درمان بوی بد دهان

ماست

ماست از باکتری‌های سالمی به نام لاکتوباسیلوس تشکیل شده که می‌تواند با باکتری‌های منفی در قسمت‌های مختلف بدن به‌خصوص روده مبارزه کند. نتایج یک مطالعه ۶ هفته‌ای نشان داد که 80 درصد از شرکت‌کنندگان با خوردن ماست توانسته‌اند بوی بد دهان خود را کم کنند. 

آب 

تحقیقات انجام‌شده عنوان می‌کند که خشکی دهان یکی از علل بوی بد دهان است و بزاق، نقش بسیار مهمی در تمیز نگه داشتن دهان شما و عدم رشد باکتری دارد. دهان عموماً هنگام خواب، خشک می‌شود و به همین دلیل، بوی بدی را بعد از بیدار شدن احساس می‌کنید. 

نوشیدن آب در طول روز به تولید بزاق دهان کمک شایانی می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم که در طول روز، حداقل هشت لیوان آب مصرف کنید. 

درمان بوی بد دهان

شیر

شیر از قدیم به‌عنوان یک روش درمانی برای بوی بد دهان شناخته می‌شد و تأثیر قابل توجهی در از بین بردن بوی سیر داشت. پیشنهاد می‌کنیم که یک لیوان شیر کم‌چرب یا پر‌چرب را حین یا بعد از خوردن مواد غذایی‌ای که بوی تند دارند، مثل سیر و پیاز، بنوشید. 

دانه‌ رازیانه 

از قرن‌ها پیش، مردم از دانه‌های رازیانه‌ برای خوشبو کردن نفس استفاده می‌کردند. در بخش‌هایی از هند، این دانه را با نام مخواس (Mukhwas) می‌شناسند که برای تمیز کردن بوی بد تنفس بعد از شام از آن استفاده می‌کنند. دانه‌های رازیانه را می‌توان به‌صورت ساده، برشته یا آغشته به شکر مصرف کرد. 

پرتقال

پرتقال نه‌تنها به عنوان یک میوه خوشمزه شناخته می‌شود، بلکه به بهبود بهداشت دهان و دندان در انسان نیز کمک می‌کند. ویتامین C موجود در پرتقال می‌تواند به افزایش تولید بزاق کمک کند و بوی بد دهان را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. 

درمان بوی بد دهان

روی

نمک روی (Zinc Salt)، یکی از مواد تشکیل‌دهنده در دهان‌شویه‌ها و آدامس‌های جویدنی است که می‌تواند ترکیبات گوگردی موجود در تنفس شما را کاهش دهد. می‌توانید آدامس‌های زینک‌دار را در طول روز مصرف یا مکمل‌های زینک را از داروخانه تهیه کنید. 

چای سبز

چای سبز نیز به‌عنوان یک درمان خانگی مؤثر برای این مشکل به‌شمار می‌آید که دارای خواص ضدعفونی‌کننده و خوشبو‌کننده است و می‌تواند به طور موقت، بوی بد دهان را از بین ببرد قبل از خواب، دو فنجان چای دم کرده و یک شب آن را در یخچال قرار دهید. سپس چای خنک را در یک بطری آب بریزید و آن را در طول روز بنوشید.

مقاله پیشنهادی: خواص چای سبز چیست و چه تاثیری روی لاغری دارد؟

درمن بوی بد دهان

سیب

مطالعه‌ای نشان می‌دهد که سیب خام اثرات قدرتمندی در برابر بوی بد دهان دارد و ترکیبات طبیعی موجود در آن، می‌تواند بوی بد مواد غذایی مختلف همچون سیر را خنثی کند. 

سخن پایانی

عموماً با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توانید بوی بد دهان خود را پس از یک دوره زمانی از بین ببرید یا با استفاده از روش‌های خانگی ذکر شده، این مشکل را حل کنید. با این حال، در برخی موارد، بوی بد دهان نشانه یک بیماری جدی‌تر مثل نارسایی کلیه یا عفونت‌های مختلف است. 

به همین ترتیب، در ابتدا پیشنهاد می‌کنیم که روش‌های خانگی مختلف را پیش بگیرید و اگر نتیجه‌ای حاصل نشد، با یک دندان‌پزشک یا دکتر عمومی دراین‌باره مشورت کنید. 

برای دریافت رژیم لیمومی کلیک کنید.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

Healthline

Medical News Today

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید