نکات خواندنی برای افزایش شیر مادر

افزایش شیر مادر

فهرست مطالب

شیر مادر یکی از کامل‌ترین غذاهایی است که نوزادان تا سن دو سالگی می‌توانند از آن استفاده کنند. از آنجایی‌که فواید شیر مادر برای همه شناخته شده است، اکثر مادران شیرده نیز به دنبال روشی برای افزایش میزان شیر خود هستند تا فرزندشان از مزایای کامل آن بهره‌مند شود. به همین منظور در ادامه این مقاله در مجله سلامتی لیمومی قصد داریم شما را با راهکارهای افزایش شیر مادر بیشتر آشنا کنیم.

تاثیر رژیم غذایی بر افزایش شیر مادر

بهترین رژیم غذایی در دوران شیردهی اهمیتی زیادی برای مادران شیرده دارد، چراکه دریافت رژیم غذایی مناسب، تاثیر بسزایی در افزایش شیر مادر دارد. از جمله مواد غذایی که در یک رژیم غذایی می‌تواند منجر به افزایش شیر مادر شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آب و آبمیوه طبیعی: آب و هر نوع مایعات سالمی تأثیر بسیار زیادی در افزایش شیر مادر دارد. به همین دلیل بهتر است روزانه به مصرف مایعات توجه ویژه‌ای داشته باشید و پیش از شیردهی یک لیوان آب یا آبمیوه بنوشید.
  • دانه رازیانه: جویدن دانه رازیانه پس از غذا و استفاده از آن به‌عنوان ادویه علاوه بر اینکه موجب خوشبو شدن دهان می‌شود، به افزایش کیفیت شیرمادر نیز کمک می‌کند. از طرفی مصرف دانه رازیانه توسط مادر موجب کنترل کولیک و مشکلات هضم در نوزاد هم می‌شود.
  • دانه شنبلیله: این دانه نیز به تقویت شیر در دوران شیردهی کمک کرده و از یبوست پس از زایمان نیز جلوگیری می‌کند. از این دانه‌ها می‌توان به‌عنوان ادویه استفاده کرد.
  • دانه کنجد سیاه: این دانه سرشار از کلسیم است و می‌تواند در افزایش کیفیت شیر مؤثر باشد. این دانه را می‌توان همراه با شیر و شکر میل کرد.
  • دانه جو: دانه جو نیز علاوه بر تقویت شیر مادر، تاثیر زیادی بر سلامت مادران شیرده دارد. این دانه را می‌توانید به‌صورت خیس کرده میل کرده یا از آن به‌عنوان مکمل غذایی استفاده کنید.
  • اسفناج و برگ چغندر: اسفناج و برگ چغندر حاوی مقدار زیادی کلسیم، فولیک اسید و آهن است. مصرف این ماده غذایی در مادرانی که دچار کم‌خونی هستند، بسیار مفید است. از طرفی ضمن افزایش شیرمادر، موجب تقویت بدنشان نیز می‌شود. همچنین مواد مغذی موجود در این مواد خوراکی تأثیر بسیار زیادی در پیشگیری از سرطان سینه دارد. البته در مصرف آن‌ها باید اعتدال را رعایت کنید، زیرا مصرف بیش‌ازاندازه آن‌ها می‌تواند موجب اسهال و دل‌پیچه نوزاد شود.

شیردهی مادر

  • برگ ریحان: ریحان منبع غنی از آنتی اکسیدان‌هاست که می‌تواند موجب آرامش و افزایش شیر مادر شود. از طرفی مصرف آن در دوران شیردهی تأثیر بسیار زیادی در افزایش ایمنی بدن نوزاد دارد. برگ ریحان را می‌توان به‌صورت ناشتا یا همراه با چای استفاده کرد.
  • برگ شوید: برگ شوید نیز تولید شیر را تقویت کرده و میزان فیبر و ویتامین k مورد نیاز بدن مادر را تأمین می‌کند. به همین دلیل می‌تواند برای تقویت مادرانی که دچار کم‌خونی هستند، بسیار مفید واقع شود.
  • هویج: هویج یا آب هویج از دیگر میان وعده‌های بسیار مؤثر در تقویت شیر مادر است. از طرفی هویج حاوی ویتامین A است که می‌تواند مکمل فوق‌العاده‌ای در کنار شیر برای نوزادان باشد.
  • زردآلو: با توجه به اختلال در هورمون‌های بدن در طول بارداری و پس از زایمان، استفاده از زردآلوی خشک می‌تواند در تنظیم تعادل هورمون‌های بدن مادر و افزایش شیر موثر باشد.
  • بادام: بادام سرشار از ویتامین E و امگا‌3 است که علاوه بر افزایش کیفیت شیر مادر می‌تواند به بهبود التهابات و خارش پوستی پس از زایمان نیز کمک کند. البته فراموش نکنید حتما از بادام شیرین استفاده کنید.
دوران شیردهی و کاهش وزن
بیشتر بخوانید:

نکات کلیدی در افزایش شیر مادر

wicbreastfeeding می‌گوید یکی از نکات حائز اهمیت در دوران شیردهی این است که بسیاری از مادران به اشتباه احساس می‌کنند که میزان شیرشان کم شده است، درحالی‌که نوزاد به‌خوبی سیر می‌شود. درصورتی‌که شما نیز دچار این احساس شدید، بهتر است وزن کودک خود را ارزیابی کنید. اگر کودک وزن نرمالی دارد، به معنای کفایت شیر مادر است. از طرفی علاوه بر مواد غذایی، برخی از کارها نیز می‌تواند به افزایش شیر مادر کمک کنید. این کارها عبارت‌اند از:

  • شیردهی به نوزاد به‌صورت مرتب و به‌موقع می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در افزایش شیر داشته باشد.
  • بهترین زمان شیردهی به کودک هر دو ساعت یک‌بار است.
  • نوزاد خود را مجبور کنید از هر دو سینه شیر بنوشد.
  • استراحت کافی داشته باشید.
  • به‌هیچ‌عنوان دخانیات و الکل مصرف نکنید.

شیر زیاد مادر

موارد ممنوعه به‌منظور افزایش شیر مادر

در دوران شیردهی بسیاری از مواد غذایی می‌توانند به افزایش میزان شیر مادر کمک کنند؛ اما برخی از مواد غذایی نیز موجب کاهش کیفیت شیر و ناراحتی در نوزاد می‌شود. به‌طور مثال حبوبات از جمله مواد غذایی هستند که می‌توانند موجب نفخ و دل‌درد نوزاد شوند. از طرفی در دوران شیردهی بهتر است از سیب‌زمینی، انبه خام و موز خام استفاده نشود، زیرا این مواد غذایی موجب نفخ شکم مادر و نوزاد می‌شوند. همچنین نعنا، آویشن، کلم، جعفری نیز می‌توانند تأثیرات منفی در طعم شیر داشته باشند. به همین دلیل بهتر است در طول شیردهی، مادر از مصرف این مواد غذایی پرهیز کند.

به غیر از مواردی که خواندید بهترین راهکار برای دوران شیردهی مشورت با یک متخصص و دریافت رژیم غذایی مخصوص مادران شیرده است. چنین رژیمی به مادرشیرده کمک می‌کند با توجه به وضعیت سلامتی خود و نوزادش، بهترین مواد غذایی را انتخاب و مصرف کند.

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب