طرز تهیه تاس کباب؛ غذایی خوشمزه و مناسب برای هر رژیم!

طرز تهیه تاس کباب

فهرست مطالب

حتما برای شما هم پیش آمده است که مادرتان با سوال همیشگی «غذا چی بپزم؟» در دو نوبت ظهر و شب به سراغتان آمده باشد و بدون جواب به آشپزخانه برود. در چنین شرایطی معمولا یک غذای ساده و راحت‌پز نجات‌دهنده است؛ تاس کباب!

تاس کباب یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و راحت نزد ایرانیان است که اصل آن با گوشت درست شده؛ اما در سال‌های اخیر با چند تغییر کوچک در مراحل مواد اولیه‌اش، با عطر و طعمی جدید راهش را به سفره‌ها پیدا کرده است.

اگر می‌خواهید با طرز تهیه تاس کباب آشنا شوید و این غذای ویژه را با شکلی جدید سر سفره بگذارید، این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» را از دست ندهید.

سوالات متداول

طرز تهیه تاس کباب با گوشت چرخ‌کرده به چه شکل است؟
ابتدا گوشت را با پیاز رنده شده و ادویه مخلوط کنید. سپس مخلوط به اندازه کف دستتان پهن و در ماهیتابه سرخ کنید. در ادامه سیب زمینی و گوجه‌ فرنگی حلقه شده را روی گوشت‌ها بچینید و همراه با مقدار کمی آب و رب گوجه فرنگی روی حرارت ملایم گاز بگذارید تا خوب بپزد.
طرز تهیه تاس کباب بدون گوشت به چه شکل است؟
تاس کباب بدون گوشت را تاس کباب گیاهی هم می‌نامند. برای این نوع تاس کباب به هویج، سیب زمینی، گوجه فرنگی، نخودفرنگی، پیاز و ادویه نیاز دارید. همه سبزیجات را حلقه‌ای خرد کنید و درون ماهیتابه بچینید. این غذا نیازی به آب ندارد؛ فقط کافیست آن را روی شعله بسیار کم گاز بگذارید تا با آب پیاز و گوجه فرنگی‌ها بپزد.
طرز تهیه تاس کباب با مرغ به چه شکل است؟
برای تهیه تاس کباب با مرغ باید پیازها را حلقه‌ای خرد کنید و کف ماهیتابه بچینید سپس روی آن را با مرغ خردشده پر کنید و ادویه‌ها روی مرغ و پیاز بریزید. سیب زمینی و گوجه فرنگی با مقداری آب و رب گوجه را روی مرغ‌ها قرار دهید و یک ساعت صبر کنید تا همه مواد روی حرارت ملایم گاز خوب بپزد.
تاس کباب گوشت چقدر کالری دارد و ارزش غذایی آن چقدر است؟
حدود ۱۰۰ گرم تاس کباب که با گوشت گسفندی تهیه شده باشد نزدیک به ۱۵۱ کالری دارد. همچنین این مقدار از تاس کباب حدود ۱۷ گرم کربوهیدرات، ۱۴ گرم پروتئین، ۲ گرم چربی و ۴ گرم فیبر دارد. توجه داشته باشید کالری تاس کباب با گوشت مرغ یا نوع گیاهی آن کاملا متفاوت است.

     

تاس کباب؛ کم‌کالری، ساده و خوشمزه

تاس کباب یک غذای گوشتی است که در میان مردم ایران، ارمنستان و ترکیه محبوبیت بالایی دارد. این غذا بسیار خوشمزه است و معمولا با برنج یا نان سرو می‌شود. به نظر می‌رسد اولین‌باری که دستور پخت تاس کباب مطرح شد، به دوره صفویان باز می‌گردد. همین یک نشانه کافیست که بفهمیم رنگارنگی سفره ایرانیان در هر عصری از تاریخ باشکوه و لذیذ بوده است.

اصل این غذا با گوشت راسته گوسفندی تهیه می‌شود؛ اما در سال‌های اخیر از گوشت مرغ، بوقلمون و گیاهان نیز در طبخ آن استفاده می‌کنند. این غذا برخلاف تصور معمول کالری زیادی ندارد و سرشار از کربوهیدرات و پروتئین است. ۱۰۰ گرم تاس کباب حدود ۱۵۱ کالری دارد و برای مدت زمان زیادی می‌تواند شما را سیر نگه دارد.

جدول ارزش غذایی تاس کباب با گوشت

ارزش غذایی

مقدار

کربوهیدرات

۱۷.۳ گرم

پروتئین

۱۴.۲ گرم

چربی

۲.۷ گرم

فیبر

۴.۲ گرم

طرز تهیه تاس کباب با گوشت چرخ‌کرده

معمولا تاس کباب را با گوشت تکه‌ای درست می‌کنند، اما برای راحتی و افزایش سرعت پخت می‌توانید از گوشت چرخ‌کرده برای تهیه این غذا استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه تاس کباب با گوشت چرخ‌کرده

  • گوشت چرخ‌کرده ۳۰۰ گرم
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • سیب زمینی متوسط ۲ عدد
  • گوجه فرنگی متوسط ۲ عدد
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

دستور پخت تاس کباب با گوشت چرخ‌کرده

  1. اولین مرحله در پخت تاس کباب این است که پیازها را رنده یا بسیار ریز خرد کنید. سپس آب پیاز را گرفته و آن را با گوشت چرخ‌کرده کاملا مخلوط کنید و ادویه‌ها را به مخلوط اضافه نمایید و آن را ورز دهید.
  2. در این مرحله باید سیب‌ زمینی‌ را شسته و آن را در قطعات متوسط خرد کنید. همچنین می‌توانید گوجه فرنگی را خرد یا ورقه‌ای خرد کنید.
  3. گوشت‌ها را کف دستتان پهن کنید. حواستان باشد آن را زیاد ضخیم نگیرید چون گوشت‌ها موقع پخت خودشان را جمع می‌کنند پس بهتر است تا جای ممکن لایه‌های نازکی از گوشت را آماده و آن‌ها را در ماهیتابه سرخ کنید.
  4. پس از اینکه دو طرف گوشت‌ها سرخ شد، سیب زمینی و گوجه فرنگی را به ماهیتابه اضافه کنید.
  5. در این مرحله باید مقداری آب داخل ماهیتابه بریزید و در آن را بگذارید تا محتویات آن خوب بپزد. اگر دوست دارید غذای شما خوش رنگ‌ و خوش عطر شود می‌توانید مقداری رب گوجه فرنگی و زعفران را به آن اضافه کنید و روی حرارت کم بگذارید تا بپزد.

طرز تهیه تاس کباب با گوشت تکه‌ای

تاس کباب با گوشت تکه‌ای از دوران قدیم به جا مانده است و به‌عنوان یک غذای مجلسی شناخته می‌شود که در مهمانی‌های شاهانه سرو می‌شده است.

مواد لازم برای تهیه تاس کباب با گوشت تکه‌ای

  • گوشت گوسفندی خردشده ۱ کیلوگرم
  • سیب زمینی ۲ عدد
  • پیاز بزرگ ۲ عدد
  • هویج ۳ عدد
  • به ۱ عدد
  • روغن زیتون ۳ قاشق غذاخوری
  • ادویه به مقدار لازم
  • گرد غوره در صورت نیاز
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری (درصورت نیاز)

دستور پخت تاس کباب با گوشت تکه‌ای

  1. در این روش ابتدا باید پیازها را ورقه‌ای خرد کنید و در کف ماهیتابه با ارتفاع بلند یا قابلمه بچینید. یادتان باشد که مقداری روغن داخل ظرفتان بریزید وگرنه پیازها درطول پخت می‌سوزد.
  2. گوشت‌های خردشده (خورشتی) را روی پیازها بچینید و نمک، فلفل، زردچوبه و هر ادویه‌ای که دوست‌ دارید روی آن بریزید.
  3. هویج و سیب زمینی را ورقه‌ای و به را به صورت چهارقاچ برش بزنید و خرد کنید. سپس هویج، به و سیب زمینی را با همین ترتیبی که گفتیم روی گوشت‌ها بچینید.
  4. نصف پیمانه آب را به همراه مقدار کمی نمک و فلفل داخل قابلمه یا ماهیتابه بریزید و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا حسابی بجوشد.
  5. شعله را کم کنید و در قابلمه یا ماهیتابه را بگذارید و ۳ تا ۴ ساعت صبر کنید تا همه محتویات آب بیندازد و به خوبی بپزد. اگر اب غذا تمام شد و هنوز محتویات آن نپخته بود می‌توانید مقدار کمی آب به آن اضافه کنید.
  6. اضافه کردن به در ترکیبات تاس کباب، مزه ملس و شیرینی به آن می‌بخشد. اگر شما می‌خواهید این غذا را ترش‌تر میل کنید بهتر است کمی گرد غوره، برگه زردآلو، آلوی بخارا یا آبلیمو به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید برای خوش‌رنگ شدن غذا، مقداری رب گوجه فرنگی به محتویات ماهیتابه اضافه نمایید و از عطر و طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

طرز تهیه تاس کباب با مرغ

برای تهیه تاس کباب با گوشت مرغ یا بوقلمون یا هر گوشت دیگری می‌توانید طبق روش‌ قبلی عمل کنید. اگر شما می‌خواهید تاس کباب با مرغ داشته باشید کافیست پیازها را کف ماهیتابه بچینید و مرغ‌های خردشده را روی آن بگذارید. سپس باقی مواد را به همان ترتیب درون ظرف بریزید و اجازه دهید کامل بپزد.

تاس کباب رژیمی و مراحل پخت آن

اگر در رژیم غذایی هستید و می‌خواهید تاس کباب را به برنامه غذایی رژیم‌تان اضافه کنید، اصلا نگران نباشید. با اضافه‌کردن چند ترکیب سبزیجاتی و کم‌کردن روغن به‌راحتی یک وعده خوشمزه و رژیمی داشته باشید.

مواد لازم برای تاس کباب رژیمی

  • گوشت گوسفندی یا مرغ ۴۰۰ گرم
  • هویج متوسط ۲ عدد
  • کدو سبز متوسط ۲ عدد
  • بادمجان ۲ عدد
  • سیب زمینی ۳ عدد
  • گوجه فرنگی متوسط ۲ عدد
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • آلو خورشتی ۱۰ عدد
  • گرد لیمو ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

دستور پخت تاس کباب رژیمی

  1. برای تهیه تاس کباب رژیمی ابتدا باید پیازها را حلقه‌ای خرد کنید و با مقدار بسیار کمی روغن در ماهیتابه بریزید. سپس گوشت‌های خردشده را روی آن قرار دهید.
  2. از این مرحله به بعد باید لایه‌لایه سبزیجات را ورقه‌ای نازک خرد کنید و روی هم بچینید. لطفا با سیب زمینی شروع کنید. سپس روی آن را کدو و بادمجان قرار دهید. نوبت به هویج و گوجه فرنگی‌ها رسیده است.
  3. شما می‌توانید در میان هر لایه از سبزیجات مقداری ادویه، آلوی خورشتی و گرد لیمو هم بریزید تا غذای نهایی خوش‌ عطر و طعم شود.
  4. مقداری آب جوش و رب گوجه فرنگی را به محتویات ماهیتابه اضافه کنید و اجازه بدهید برای چند ساعت روی شعله ملایم گاز خوب بپزد.

طرز تهیه تاس کباب گیاهی

تاس کباب یک وعده خوشمزه برای عاشقان گوشت است، اما این غذا کاملا قابلیت تبدیل شدن به یک وعده غذای گیاهی را دارد.

مواد لازم برای تهیه تاس کباب گیاهی

  • سیب زمینی متوسط ۲ عدد
  • گوجه فرنگی متوسط ۳ عدد
  • هویج متوسط ۲ عدد
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • نخودفرنگی ۱ کاسه ماست‌خوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
  • روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری سرخالی

دستور پخت تاس کباب گیاهی

  1. تمامی سبزیجات را به صورت حلقه‌ای خرد کنید. حواستان باشد که لایه‌های نازک برش دهید تا موقع پخت به مشکل نخورید.
  2. ابتدا کف ماهیتابه را با کمی روغن چرب کنید و ۲ لایه پیاز خردشده را در کف آن بچینید. سپس سیب زمینی‌ها را روی آن بگذارید و ادویه را روی محتویات بپاشید.
  3. ردیف بعدی را با هویج پر کنید و مقداری از نخودفرنگی‌ها را در لایه میانی آن بریزید. سپس گوجه فرنگی‌ها را با ادویه روی تمام آن‌ها بچینید. در این مرحله می‌توانید کمی کره روی گوجه‌ها بگذارید تا هنگام پخت عطر و طعم متفاوتی به غذای شما ببخشد.
  4. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت ۵۰ دقیقه روی شعله بسیار کم گاز بپزد. این غذا نیازی به آب اضافه ندارد چون پیازها و گوجه آب می‌اندازد؛ اما اگر لازم بود مقدار کمی آبجوش به آن اضافه کنید تا مواد خوب پخته شوند. پس از این مدت غذای شما آماده است و با چنگال می‌توانید پخته‌بودن سیب زمینی و هویج‌ها را امتحان کنید.

ترفندهایی برای خوشمزه‌تر شدن تاس کباب

  • در هر مرحله از پخت تاس کباب بهتر است مقدار کمی ادویه‌ها را روی مواد بریزید تا خوب مزه‌دار شوند.
  • تاس کباب را به‌همراه نان تازه، سبزی‌خوردن، ترشی یا ماست سرو کنید.
  • در تاس کباب گوشتی بهتر است ابتدا گوشت و پیازها را به مدت یک ساعت با یکدیگر بپزید سپس باقی مواد را به آن اضافه کنید.
  • طعم تاس کباب کاملا به ذائقه شماست. می‌توانید آن را ترش، ملس یا شیرین درست کنید.
  • گوشت فیله گوساله برای طبخ این غذا بهترین گزینه است.
  • اضافه کردن سیر تازه یا پودر سیر عطر غذای شما را دو چندان می‌کند؛ اما کاملا سلیقه‌ای است.
  • این غذا سرشار از پروتئین گیاهی و حیوانی است و برای وعده‌های بعد از تمرین باشگاه بسیار مناسب است.
جمع بندی

تاس کباب یک غذای اصیل ایرانی است که در میان مردم ترکیه و ارمنستان نیز محبوبیت بالایی دارد. این غذا در اصل با گوشت گوساله تهیه می‌شود؛ اما شما می‌توانید بنا به سلیقه و ذائقه‌تان آن را با مرغ، گوشت شتر، بوقلمون یا حتی کاملا گیاهی درست کنید.

برای تهیه تاس کباب رژیمی باید پیاز و گوشت را در قابلمه بگذارید تا بپزد سپس سیب زمینی، گوجه فرنگی و مقداری ادویه به آن اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کند. حدود ۱۰۰ گرم تاس کباب با گوشت گوسفند، ۱۵۱ کالری دارد. این غذا به خاطر پروتئین بالا برای وعده‌های رژیمی گزینه مناسبی است.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منبع:

fatsecret

mission-food.com

‫3.8/5 ‏‫(4 نظر)‬

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب