برای بیماری زونا چه بخوریم؟ (10 خوراکی مفید برای زونا)

برای بیماری زونا چه بخوریم

فهرست مطالب

بیماری زونا که شکل دیگری از بیماری آبله مرغان است، می‌تواند برای افراد بزرگسال اتفاق بیفتد و گاهی دردناک و آزاردهنده است. گاهی اوقات خوردم مواد غذایی مختلف به شما کمک می‌کنند که راه موثری برای درمان خانگی و مدیریت بیماری زونا پیدا کنید. با این مقاله از مجله سلامتی لیمومی همراه ما باشید تا با غذاهای مضر و مفید برای بیماری زونا آشنا شویم.

سوالات متداول

برای درمان بیماری زونا چه بخوریم؟
مواد غذایی مثل انواع میوه‌ها و سبزیجات، دانه‌های کامل، لوبیا سبز، کاهو، انواع توت‌ها مثل تمشک و توت فرنگی، مرغ و آجیل که انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن تامین می‌کنند و باعث کاهش التهاب می‌شوند برای این دوره سودمند هستند.
چه غذاهایی برای بیماری زونا مضر است؟
بهتر است که در طول ابتلا به بیماری زونا غذاهایی مثل فست فودها، غذاهای دارای شکر زیاد، مواد غذایی دارای کربوهیدرات‌های ساده مثل نان سفید و کیک و کلوچه را کمتر مصرف کنید. همچنین چربی‌های ناسالم مثل روغن نارگیل، چربی‌های دارای امگا ۶ بسیار زیاد را هم حذف کنید.
چطور سیستم ایمنی بدن را بعد از ابتلا به زونا تقویت کنیم؟
برای اینکه سیستم ایمنی بدن شما بعد از ابتلا به بیماری زونا سریع‌تر ریکاوری شود بهتر است که مواد مغذی مثل انواع زینک، ویتامین C و ویتامین E را مصرف کنید. این مواد غذایی در بازیابی بافت‌های آسیب دیده و عملکرد بهتر سیستم ایمنی نقش موثری دارند، همچنین ضایعات ناشی از بیماری زونا را هم سریع‌تر درمان می‌کنند.
چه دمنوش‌هایی برای درمان خانگی بیماری زونا مفید هستند؟
دمنوش‌هایی مثل چای سبز، سرخارگل، و دمنوش گیاه اقطی دارای انواع آنتی‌اکسیدان‌های مختلف هستند که می‌توانند برای افزایش ایمنی بدن موثر باشند.

بیماری زونا چیست؟

بیماری زونا یک عفونت ویروسی است که به دلیل فعال شدن مجدد ویروس واریسلا زوستر (zvz) در بدن شما ایجاد می‌شود. این ویروس معمولا در دوران کودکی باعث بروز بیماری آبله مرغان می‌شود، ویروس عامل بیماری زونا ممکن است سال‌ها در بدن به صورت خفته باقی بماند و پس از مدتی دوباره فعال شود. بیماری زونا بیشتر مواقع در افراد بزرگسال ایجاد می‌شود.

رژیم‌های مخصوص کاهش و افزایش وزن لیمومی

بدون استپ وزنی

بدون گرسنگی

هماهنگ با داروهای مصرفی

متناسب با مزاج

مناسب محل کار

غذاهای ساده و در دسترس

درخواست مشاوره رایگان

برای بیماری زونا چه غذاهایی بخوریم؟

اگر دچار بیماری زونا هستید، تغذیه و رژیم غذایی سالم برای مقابله بهتر با این حالت می‌تواند نقش موثری داشته باشد. تغذیه سالم کمک می‌کند که سیستم ایمنی شما تقویت شود، بیماری شما زودتر بهبود پیدا کند و التهاب‌هایی که باعث درد و ناراحتی در بدن شما می‌شوند کمتر شود. در ادامه به غذاهای مفیدی که خوردن‌شان در دوران ابتلا به زونا مفید است اشاره می‌کنیم:

انواع قارچ‌ها

قارچ‌هایی مثل شیتاکی، ریشی و میاتاکی ترکیباتی دارند که باعث بهبود پاسخ ایمنی بدن می‌شوند؛ این گروه از مواد غذایی می‌توانند درمان خانگی مناسبی برای بهبود زودتر بیماری زونا باشند.

سیر

سیر دارای ترکیباتی مثل آلیسین است که به تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان کمک می‌کند.

زردچوبه

اگر برای بهبود بیماری زونا به دنبال درمان خانگی مناسبی هستید، زردچوبه می‌تواند گزینه مناسبی باشد. ترکیب فعال کورکومین در زردچوبه نقش ضد التهابی دارد همچنین تاثیرات مثبتی روی تقویت سیستم ایمنی می‌گذارد.

بری‌ها (انواع توت‌ها)

انواع توت مثل توت فرنگی، تمشک و بلوبری به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های فراوان به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند و می‌توانند پاسخ مناسبی برای این سوال باشد که برای بیماری زونا چه بخوریم؟.

برای بیماری زونا چه بخوریم

آجیل و انواع دانه‌ها

دانه‌هایی مثل تخم آفتابگردان و انواع آجیل از قبیل بادام دارای مواد مغذی ضروری هستند که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند و راه موثری برای درمان خانگی بیماری زونا هستند.

غذاهای تخمیر شده

غذاهای تخمیری دارای پروبیوتیک‌های فراوانی هستند که از شناخته شده‌ترین این غذاها می‌توانیم به ماست و کفیر اشاره کنیم. همچنین انواع سبزیجات تخمیر شده هم فلور میکروبی سالم روده را تقویت می‌کنند که به افزایش سلامت سیستم ایمنی مرتبط است.

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا ۳ در ترکیب دانه‌های کتان، گردو و همچنین ماهی‌های پرچرب وجود دارند. این ترکیبات علاوه بر اینکه باعث عملکرد بهتر سیستم ایمنی می‌شوند، التهاب را هم کاهش می‌دهند.

انواع سبزیجات

سبزیجاتی مثل کاهو به تصفیه کبد و سیستم لنفاوی کمک می‌کنند؛ این ارگان‌ها که در دوران ابتلا به بیماری زونا بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند با کمک مصرف سبزیجاتی مثل کاهو و کرفس پاک‌سازی می‌شوند.

مارچوبه

مارچوبه دارای ترکیباتی است که از پیشرفت بیماری زونا جلوگیری می‌کند.

غذاهای غنی از پروتئین

سرآمد این دسته برای درمان بیماری زونا لوبیا سبز است که به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی می‌تواند ماده غذایی موثری برای درمان بیماری زونا باشد. به دلیل اینکه ویروس بیماری زونا سیستم عصبی مرکزی را درگیر می‌کند، خوردن غذاهایی که ویتامین‌های گروه B را تامین می‌کنند بسیار مهم است که غذاهای زیر در این مورد می‌توانند موثر باشند:

  • تخم مرغ؛
  • مرغ ارگانیک؛
  • و گوشت گاو.

علاوه بر موارد گفته شده، راه موثر دیگری که برای درمان بیماری زونا به شما پیشنهاد می‌کنیم خوردن غذاهایی است که ویتامین‌ها و مواد معدنی زیر را در بدن شما تامین کنند:

  • ویتامین C؛
  • ویتامین A؛
  • ویتامین E؛
  • ویتامین B12؛
  • ویتامین D؛
  • زینک؛
  • فولیک اسید؛
  • و آهن.

برای زونا چه بخوریم

چه غذاهایی برای بیماری زونا مضر است؟

بیایید در ادامه نگاهی بیندازیم به لیست غذاهایی که برای درمان بیماری زونا مضر هستند. زمانی که سیستم ایمنی بدن درگیر ویروسی مثل زوستر (عامل بیماری زونا است) مواد غذایی زیر می‌توانند در عملکرد آن اختلال ایجاد کنند و سرعت بهبود بیماری را کاهش دهند:

غذاهای پر ادویه

بیماری زونا باعث حساس شدن پوست می‌شود؛ اگر در این دوره هستید، مصرف غذاهای پر ادویه می‌تواند به دلیل داشتن کپسایسین، نورون‌های عصبی را تحریک کرده و جریان خون را در پوست شما افزایش دهد این مسئله می‌تواند باعث سوزش، خارش یا درد شود.

غذاهای دارای شکر زیاد

شکر زیاد می‌تواند باعث افزایش التهاب و کم شدن توان پاسخ‌دهی سیستم ایمنی بدن به ویروس شود.

غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده دارای چربی‌های ناسالم و کربوهیدرات‌های تصفیه شده با ارزش غذایی کم هستند که باعث بروز التهاب‌های مزمن می‌شوند. این قبیل مواد غذایی در عملکرد سلول‌های ایمنی اختلال ایجاد می‌کنند و بدن در برابر عفونت‌ها ضعیف می‌شود.

برای بیماری زونا چه بخوریم

کربوهیدرات‌های با اندیس گلایسمیک بالا

مواد غذایی زیر دارای اندیس گلایسمیک بالا هستند که می‌توانند باعث ضعف سیستم ایمنی شوند:

  • نان سفید؛
  • برنج؛
  • سیب زمینی؛
  • آبنبات؛
  • غلات شیرین شده؛
  • پاستا؛
  • بستنی؛
  • و نوشیدنی‌های رژیمی شیرین.

چربی‌های اشباع شده

چربی‌های اشباع شده باعث التهاب سیستمیک، یعنی التهاب کل بدن می‌شوند و سیستم دفاعی گلبول‌های سفید برای پاسخ به عفونت‌ها کند می‌شود. بیشتر غذاهایی که دارای انواع چربی‌های اشباع هستند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کره،؛
  • روغن نارگیل؛
  • روغن پالم؛
  • سوسیس؛
  • بیکن؛
  • و لارد.

برای بیماری زونا چه بخوریم

چربی‌های اشباع شده

غذاهای مفید برای درمان بیماری زونا در طب سنتی موارد زیر است:

  • یکی از راه‌های خانگی درمان بیماری زونا در طب سنتی استفاده از روش‌های آرامش بخش مثل نوشیدن اسطوخودوس، گل گاوزبان و بادرنجبویه است.
  • همچنین عرقیاتی مثل عرق کاسنی، عرق شاتره و گل همیشه بهار نقش خنک کننده داشته و ضد خارش هستند.
  • علاوه بر این موارد، توصیه طب سنتی این است که به سراغ مواد غذایی مثل انواع میوه‌ها و سبزیجات و غذاهای دارای پروتئین زیاد و ماست بروید این غذاها می‌توانند پاسخ مناسبی برای سوال غذاهای مفید برای درمان بیماری زونا باشند.

کلام پایانی

بیماری زونا بر اثر فعال شدن دوباره ویروس عامل آبله مرغان ایجاد می‌شود. این بیماری باعث راش‌ها و بثورات پوستی خارش‌دار، سوزش و درد می‌شود.

داشتن رژیم‌ غذایی غنی از انواع ریز مغذی‌ها مثل ویتامین C ویتامین B ویتامین E و زینک کمک می‌کنند که عملکرد سیستم ایمنی بدن بهبود پیدا کند و التهاب‌های بدن کاهش می‌یابد.

بهتر است که از مصرف غذاهای فرآوری شده، دارای شکر زیاد و چربی‌های ناسالم هم اجتناب کنید و با کاهش استرس و داشتن خواب کافی این دوره از بیماری را پشت سر بگذارید

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

healthline

medicalnewstoday

healthmatch

pearlchemistgroup

medicalmediun

webmd

verywellhealth

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

  1. خیلی ممنون بابت مطالب پرارزشمندی که دراختیارماگذاشتید
    درضمن روی زبان یه جوش کوچک نوکش سفید وملتهب بوده بیانگر چیه؟لطفا راهنمایی ام کنید متشکرم

    1. سلام دوست عزیر احتمالا آفت باشه. اما اگر ادامه پیدا کرد به پزشک مراجعه کنید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب