خواص گیاه شنگ برای درمان بیماری‌ها

خواص گیاه شنگ

فهرست مطالب

آن قدیم‌ترها که هنوز علم پزشکی به سطحی نرسیده بود که برای هر بیماری، یک قرص و شربت و دارو بسازد، طبیبان به سراغ گیاهان مختلف می‌رفتند و از خواص دارویی آن‌ها برای رسیدن به سلامتی کمک می‌گرفتند.

گیاه شنگ که با نام علمی Tragopogon collinus شناخته می‌شود یکی از گیاهان کوهستانی است که مورد اقبال طبیبان گیاهی و سنتی قرار دارد.

 

از این دارو بیشتر برای کمک به درمان درد معده استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با خواص گیاه شنگ ادامه این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» را از دست ندهید.

گیاه شنگ چیست؟

گیاه شنگ از خانواده گیاهان Asteraceae است که ازجمله گیاهان خودروی متعلق به خانواده کاسنی به شمار می‌رود. این گیاه اغلب در مناطق کوهستانی و لابه‌لای صخره‌ها رشد می‌کند. اصفهان و شیراز آن را با نام شنگ آلاله و در مناطق خراسان با اسم ریش بز خال‌دار می‌شناسند .

این گیاه متشکل از ساقه، برگ‌های نازک و یک گل در سر آن است که البته ابعاد برگ‌های آن در مناطق مختلف شکل متفاوتی دارد. گیاه شنگ در مناطق اروپایی و عربی نیز رشد داشته و از آن در طب سنتی استفاده می‌کنند.

گیاه شنگ

خواص گیاه شنگ

گیاه شنگ فواید متفاوتی دارد؛ از افزایش اشتها برای آن‌هایی که رژیم غذایی چاقی گرفته‌اند تا بهبود دردهای معده، التیام‌بخش زخم‌ها. این گیاه بسته به نوع استفاده می‌تواند خاصیت درمانی متفاوتی از خود نشان دهد. به طور کلی برخی از خواص گیاه شنگ شامل این موارد است.

  • ضدعفونی کننده

این گیاه جادویی به راحتی باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها را از بین می‌برد. همین فواید پزشکان طب سنتی را ترغیب کرده تا از گیاه شنگ برای درمان عفونت‌های گوارشی، پوستی و ادراری استفاده کنند.

  • ضد التهاب

فلاونوئیدها و اسید سالیسیلیک موجود در گیاه شنگ باعث شده تا خاصیت ضد التهابی پیدا کند. این گیاه باعث می‌شود که بیماری کولیت، التهاب روده، انگل‌های گوارشی بهبود پیدا کرده ودرمان شود. همچنین گیاه شنگ التیام دهنده زخم‌ها و سوختگی است و می‌تواند خون‌ریزی‌های داخلی را بند آورد.

  • بهبود سیستم گوارشی

یکی از بزرگ‌ترین خاصیت‌های گیاه شنگ، کمک به درمان معده‌درد است. این گیاه، آنزیم‌های گوارشی را تحریک و فعال می‌کند و یبوست، بواسیر، نفخ و سوء هاضمه را از بین خواهد برد. اگر معده شما ضعیف است با خوردن دم‌کرده گیاه شنگ می‌توانید آن را تقویت یا خونریزی معده و زخم معده‌تان را درمان کنید.

  • درمان کم خونی

گیاه شنگ، مقدار زیادی آهن دارد که برای افزایش گلبول‌های قرمز خون ضروری است. همین موضوع باعث شده که این گیاه کم‌خونی شما را درمان کند.

سایر خواص گیاه شنگ برای سلامتی بدن را می‌توان دفع‌کننده سنگ کلیه، درمان صرع، پیشگیری از سرطان، درمان رماتیسم، از بین بردن ترشحات گوش، درمان زگیل، جلوگیری از خون‌ریزی‌های رحمی، بهبود دستگاه تنفسی و مشکلات ریه نام برد .

چگونه گیاه شنگ را مصرف کنیم؟

گیاه شنگ از آن دست گیاهان دارویی است که هم می‌توان آن را به صورت جوشانده مصرف کرد و هم برگ آن را به عنوان ضماد برای درمان زخم‌ها بهره برد. ریشه این گیاه منبع خواص آن است؛ به همین خاطر بهتر است آن را دم کنید و آب ریشه شنگ را میل کنید. البته ممکن است مزه آن کمی ناخوشایند باشد؛ چراکه تلخ است.

همچنین پزشکان طب سنتی با خشک کردن ریشه و برگ‌های گیاه شنگ، آن را به صورت پودر درآورده و با سایر ترکیبات گیاهی ترکیب می‌کنند تا به صورت پماد برای استفاده خارجی آماده شود. جالب است بدانید که در برخی از مناطق ایران، گیاه شنگ را به صورت خام در کنار سبزی خوردن مصرف می‌کنند یا آن را در آش و سوپ می‌ریزند.

مصرف گیاه شنگ

جمع بندی

گیاه شنگ از خانواده گیاهان کاسنی است که به صورت خودرو در مناطق کوهستانی و صخره‌ای رشد می‌کند. این گیاه در شهرها و کشورهای مختلف با نام‌های متفاوتی شناخته می‌شود. خواص متعدد گیاه شنگ باعث شده است که از دیرباز پزشکان طب سنتی از این گیاه برای درمان بیماری‌های مختلف داخلی و خارجی استفاده کنند.

به طور کلی می‌توان خاصیت ضدالتهابی و ضدعفونی‌ کننده گیاه شنگ را از برترین فواید آن نامید. در طب سنتی از گیاه شنگ برای درمان بیماری‌های عفونی مانند عفونت گوارشی، داخلی و پوستی، درمان کم‌خونی، بیماری‌های دستگاه تنفسی و ریوی، سنگ کلیه، درمان صرع، خون‌ریزی معده، رحم استفاده می‌کنند.

 

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

selinawamucii

 

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

  1. با سلام شبگ هیلی عالی ست زتان استان مرکزی زمانی که گیاهان دراولخر اسفند رشد ونمو نیکنتد یه صحرا ها و زمین های کشت گندم وجویی که شخم زدنند اما کاشت نکردند نیروند واز انواع سب یجات جون شنگ،غازیاغی؛ورگواز،کدواک،….میچیندند وپاک کرده برای اش وبورانی استفاده نیونتد وشنگ رو هنراه با سرکه وسرکه شیره یا ابغوره مانند کاهو در بهار نطخورند وخیلی خولص دل ه اما پزشکان قبول تدا ند اما ما انتحان کردیم تلخ هم نیست فقط صنغ ان نقداری الخ است با تشکر

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب