خواص ازگیل؛ وقتی یک میوه معجزه می‌کند!

خواص ازگیل چیست؟

فهرست مطالب

ازگیل از آن میوه‌هایی است که شاید طعمش را هرکسی نپسندد، اما خواص فراوانی دارد. این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و خاصیت ضدالتهابی دارد. با مصرفش می‌توانید سیستم ایمنی بدن را قوی کنید و در مقابل بیماری‌های مختلف قوی‌تر شوید. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی درباره خواص ازگیل می‌خوانید و با ارزش غذایی‌، انواع آن و تأثیرش در رژیم غذایی آشنا می‌شوید.

سوالات متداول

نظر طب سنتی راجع به ازگیل چیست؟
طب سنتی هم به خواص ازگیل واقف است و آن را عاملی برای تقویت پوست، دستگاه گوارش، سیستم ایمنی و مبارزها با التهاب و باکتری‌ها می‌داند.
آیا ازگیل برای یبوست مفید است؟
بله، درصد بالای فیبر موجود در این میوه باعث می‌شود که روده بهتر کار کند و یبوست از بین برود.
آیا ازگیل برای زنان باردار و شیرده مفید است؟
بله، مصرف ازگیل در دوران بارداری و شیردهی مفید است. وجود آهن و فیبر در آن برای مادر و بچه مزایای زیادی به‌همراه دارد. با این حال بهتر است برای استفاده با پزشک هم مشورت کنید.
ازگیل چه طبعی دارد؟
طبع این میوه سرد و خشک است. افرادی که طبع گرم و تر یا مرطوب دارند، به‌راحتی می‌توانند از این میوه استفاده کنند. افراد دیگر هم امکان استفاده از آن را دارند، اما باید حواسشان به مصرف موادی مانند عسل در کنارش باشد.

ازگیل (medlar) چیست؟

ازگیل میوه‌ای سفت و اسیدی است و زمانی می‌توانید آن را میل کنید که به‌طور کامل رسیده باشد. این میوه بعد از رسیدن کامل از رنگ سفید به رنگ قهوه‌ای درمی‌آید. درخت آن هم در استان‌های شمالی کشور کاشته می‌شود. زمان برداشت ازگیل، اواخر پاییز است و بیشتر از آنکه به‌واسطه طعمش معروف باشد، به‌خاطر خواص فراوانش مشهور شده است.

ارزش غذایی ازگیل چگونه است؟

فواید ازگیل فراوان است و این موضوع ریشه در موادی دارد که در ترکیباتش وجود دارد:

  • ویتامین B کمپلکس؛
  • اسیدهای‌آمینه؛
  • اسیدهای آلی؛
  • ویتامین C ؛
  • پکتین‌ها؛
  • کاروتن؛
  • قندها؛
  • کلسیم؛
  • پتاسیم؛
  • آهن؛
  • منیزیم؛
  • فسفر.

مهم‌ترین خواص و مضرات ازگیل

در جدول زیر به ارزش غذایی ترکیبات میوه ازگیل هم اشاره شده است:

پروتئین

۰.۴۳ گرم

لیپید

۰.۲ گرم

کربوهیدرات

۱۲.۱۴ گرم

فیبر

۱.۷ گرم

ویتامین C

۱ میلی‌گرم

نیاسین

۰.۳ گرم

تیامین

۰.۰۶ گرم

ریبوفلاوین

۰.۰۲ گرم

پیریدوکسین

۰.۰۱ گرم

فولات

۱۴ میکروگرم

پتاسیم

۲۶۶ میلی‌گرم

فسفر

۲۷میلی‌گرم

کلسیم

۱۶ میلی‌گرم

منیزیم

۱۳ میلی‌گرم

سدیم

۱ میلی‌گرم

آهن

۰.۲ میلی‌گرم

منگنز

۰.۱۴ میلی‌گرم

روی

۰.۰۵ میلی‌گرم

مس

۰.۰۴ میلی‌گرم

سلنیوم

۰.۶ میکروگرم

انواع ازگیل کدامند؟

انواع مختلفی از ازگیل وجود دارد:

  • ازگیل جنگلی؛ این نوع ازگیل در شمال ایران هم می‌روید و در حالت رسیده شیرین است.
  • ازگیل ژاپنی؛ این ازگیل رنگ تیره‌تری نسبت به ازگیل‌های موجود در ایران دارد و شیرین است.
  • ازگیل آمریکایی؛ این نوع از ازگیل کمیاب‌تر از موارد دیگر است و خواص فراوانی دارد.

چرا ازگیل بخوریم؟

خواص ازگیل چیست؟

ازگیل میوه‌ای با ترکیبات غذایی ارزشمند است که می‌تواند برای تقویت سلامت بدن بسیار مفید واقع شود. در ادامه با برخی از فواید ازگیل آشنا می‌شوید.

سرشار از آنتی‌اکسیدان

میوه ازگیل معمولی منبع طبیعی ترکیبات پلی‌فنلی، به ویژه اسیدهای فنولیک است که خواص آنتی‌اکسیدانی قوی دارند. میوه، پوست درخت و برگ‌های این گیاه همگی حاوی مقادیر قابل توجهی فلاونوئیدهای گیاهی و پلی‌فنول‌ها هستند. مصرف مواد غذایی غنی از پلی‌فنل‌ها با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آترواسکلروزیس و دیابت مرتبط است.

دارای خواص ضدالتهاب و ضدباکتریایی

اسید گالیک نوعی پلی‌فنول است که در ترکیبات ازگیل یافت می‌شود. این اسید  با خواص ضدالتهابی خود می‌تواند در کاهش ذخیره چربی در افراد چاق موثر باشد. ممکن است که این میوه خواص ضدباکتریایی هم داشته باشد و از بدن در مقابل بیماری‌های میکروبی مختلف دفاع کند.

تقویت‌کننده سیستم ایمنی

در مرور خواص ازگیل به تقویت‌کنندگی سیستم ایمنی هم می‌رسیم. دلیل این ویژگی وجود مقادیر قابل‌توجهی کلسیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، و سایر مواد معدنی موجود در این میوه است. ازگیل حاوی ویتامین C هم هست و می‌تواند بدن را در مقابل عوامل بیماری‌زای مختلف قوی نگه دارد.

سرشار از پکتین

پکتین منبعی غنی از فیبر غذایی است و از دیواره سلولی گیاهان به دست می‌آید. ازگیل سرشار از پکتین است و به کاهش سطح کلسترول، جلوگیری از یبوست و تحریک فعالیت روده همراه با سایر اثرات ضد‌التهابی کمک می‌کند.

کنترل بیماری دیابت

پلی‌فنول‌های موجود در ازگیل، به ویژه اسیدهای فنولیک، و فلاونوئیدها به عنوان مهارکننده آلفا-گلوکوزیداز و آلفا-آمیلاز در متابولیسم کربوهیدرات شناخته شده‌اند. این یعنی میوه مذکور می‌تواند در فرمول داروها و مواد غذایی مهم برای درمان دیابت مفید باشد و زیر نظر پزشک در رژیم غذایی دیابت هم استفاده شود.

جلوگیری از آلزایمر

طبق مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد، سطوح بالای فلاونوئیدها در میوه‌هایی مانند ازگیل می‌تواند از اختلال حافظه و آسیب‌های عصبی جلوگیری کند. مصرف آن در رژیم غذایی سالمندان ایده خوبی است و به تقویت بدن و سیستم عصبی‌شان کمک می‌کند.

تقویت پوست

وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C در ترکیبات ازگیل باعث می‌شود که خوراکی مناسبی برای تقویت پوست باشد. این مواد به زیباترشدن پوست و جوانسازی آن کمک شایانی می‌کنند.

رفع بی‌خوابی

کمبود انواعی از ویتامین B باعث بی‌خوابی و خستگی می‌شود. در ترکیبات ازگیل ویتامین B6 وجود دارد و از همین روی می‌تواند گزینه‌ مطلوبی برای رفع کم‌خوابی یا کمک به بهبود آن باشد.

خواص ازگیل از نظر طب سنتی

چه افرادی نباید ازگیل بخورند؟

مصرف میوه ازگیل با هیچ دارویی تداخل ندارد و برای گروه خاصی از افراد منع نمی‌شود. بااین‌حال، اگر هنوز به‌طور کامل نرسیده باشد، حاوی درصد بالایی اسید خواهد بود و این موضوع می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای دستگاه گوارش، به‌ویژه در افراد حساس شود.

ازگیل چه تاثیری در رژیم لاغری دارد؟

از فواید ازگیل به کاربردش در کاهش وزن هم اشاره می‌شود. این میوه حاوی مقدار زیادی فیبر است و برای همین می‌تواند به کاهش اشتها کمک کند. با اثری که ازگیل روی جلوگیری از پرخوری می‌گذارد، روند کاهش وزن را در انواع رژیم غذایی سریع‌تر می‌کند.

کالری ازگیل چه قدر است؟

هر ۱۰۰ گرم ازگیل در حدود ۴۷ کالری دارد. از این ماده با ترکیبات مغذی و مقدار کالری اندک برای کاهش وزن استفاده می‌شود.

در نهایت!

تابه‌حال، طعم ازگیل را چشیده‌اید؟ این میوه پرخاصیت درمیان شمالی‌ها بسیار محبوب است. از مزه این میوه خوشتان آمده است؟ گاهی‌اوقات، در بدنه میوه‌ای کوچک مانند ازگیل، خواص بسیار شگفت‌انگیزی پنهان است که مزایای فوق‌العاده‌ای برای سلامت جسم به‌همراه می‌آورد. اگر از اثرات مثبت ازگیل روی بدن خود، تجربه‌ای دارید، حتما ما را در جریان بگذارید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

humanitas

stylecraze

rhs

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب