خواص کفیر؛ کفیر می‌تواند به سلامت روده و ایمنی بدن کمک کند؟

خواص کفیر

فهرست مطالب

کفیر، این نوشیدنی اهل مناطق قفقاز، امروزه به دلیل خواص بی‌نظیری که برای سلامت بدن دارد محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این مقاله از مجله سلامتی لیمومی را تا پایان مطالعه کنید تا با خواص پروبیوتیک کفیر و روش‌هایی که باعث سلامت روده می‌شود و همچنین مواد مغذی آن بیشتر آشنا شویم.

سوالات متداول

کفیر چیست و چه تفاوتی با ماست دارد؟
ماست و کفیر محصولات لبنی هستند که در نتیجه تخمیر شیر به دست می‌آیند. کفیر نوعی نوشیدنی با طعم اسیدی و کمی تند است که بافت خامه‌ای دارد اما ماست غلیظ‌تر از کفیر است و با قاشق خورده می‌شود. اگر به دنبال محصولی هستید که به سلامت سیستم گوارش شما کمک کند، کفیر می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.
چگونه می‌توان کفیر خانگی تهیه کرد؟
کفیر از اضافه کردن دانه‌های کفیر به شیر تهیه می‌شود؛ شما برای هر لیوان شیر به یک قاشق چای‌خوری دانه‌های فعال کفیر نیاز دارید. بعد از مخلوط کردن شیر و دانه‌های کفیر، مخلوط را در دمای اتاق به مدت ۱۲ تا ۴۸ ساعت قرار دهید در این مدت لاکتوز کفیر به اسیدلاکتیک تبدیل می‌شود.
زمانی که مایع غلیظ شد، آن را در ظرف دربسته و در یخچال نگهداری کنید.
آیا مصرف کفیر برای همه افراد مناسب است؟
معمولا مصرف کفیر عوارض کمی دارد و تقریبا همه افراد می‌توانند آن را مصرف کنند، اما اگر برای اولین بار آن را مصرف می‌کنید می‌تواند باعث نفخ و گاز روده شود. همچنین کسانی که سیستم ایمنی هوشیار دارند و به تازگی مراحل شیمی درمانی‌شان را پشت سر گذاشته‌اند، بهتر است که کفیر مصرف نکنند.
آیا مصرف کفیر می‌تواند به بهبود مشکلات گوارشی کمک کند؟
کفیر به دلیل داشتن باکتری‌های پروبیوتیک بسیار زیاد، به تنظیم فلور میکروبی روده کمک می‌کند و باعث افزایش باکتری‌های مفید در روده می‌شود. این شرایط باعث عملکرد بهتر سیستم گوارشی و سلامت آن می‌شود.

کفیر چیست و چگونه تولید می‌شود؟

کفیر نوشیدنی تخمیری شیر است که در اثر تخمیر لاکتیکی- الکلی شیر، به کمک دانه‌های فعال کفیر به دست می‌آید. دانه‌های کفیر ترکیباتی شبیه گل کلم و دارای باکتری‌ها و مخمرهای مفید برای بدن هستند و با همدیگر همزیستی مسالمت‌آمیز دارند.

خواص کفیر برای سلامتی؛ از گوارش تا ایمنی بدن

کفیر غذای اصلی در بسیاری از فرهنگ‌ها در سراسر جهان است و امروزه بسیار محبوب شده است0. این ترکیب دارای مقادیر بالایی مواد مغذی و پروبیوتیک است و برای سلامت دستگاه گوارش و هضم مفید است.

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که فواید کفیر برای بدن بیشتر ماست است؛ در ادامه به خاصیت‌های کفیر، این نوشیدنی سنتی می‌پردازیم:

کفیر منبع عالی مواد مغذی مختلف است

یک فنجان کفیر دارای ترکیبات مغذی زیر است:

  • پروتئین ۹ گرم
  • کلسیم، تامین ۲۴ درصد از نیاز روزانه بدن؛
  • فسفر، 20 درصد از نیاز روزانه؛
  • ویتامین B12 موجود در آن 20 درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را تامین می‌کند؛
  • همچنین دارای ریبوفلاوین، منیزیم و ویتامین D است.

علاوه بر این موارد، کفیر دارای مقادیر وسیعی از ترکیبات زیست فعال است که شامل ارگانیک اسیدها و پپتیدها می‌شوند و برای سلامت بدن مفید هستند.

خواص کفیر

کفیر یک پروبیوتیک قدرتمند است

دانه‌های کفیر دارای ۶۱ زنجیره متفاوت از باکتری‌های مفید هستند که آن را به یک منبع غنی پروبیوتیک تبدیل می‌کنند. این مقدار از ترکیبات پروبیوتیک بیشتر از مقادیر موجود در ماست است (ماست به عنوان منبع ترکیبات پروبیوتیک شناخته می‌شود، اما کفیر در واقع یک منبع بی‌نظیر و غیر قابل انکار ترکیبات پروبیوتیکی است).

کفیر دارای خاصیت ضد باکتریایی قوی است

باکتری‌های خاص موجود در کفیر می‌توانند با عفونت‌های شدید مقابله کنند؛ یکی از باکتری‌های بی‌نظیر کفیر لاکتوباسیلوس کفیری است که منحصراً در کفیر وجود دارد.

این باکتری دوست داشتنی! باعث جلوگیری از رشد باکتری‌های خطرناکی مثل سالمونلاو باکتری معده می‌شود.

کفیران کربوهیدرات دیگر موجود در کفیر است که دارای خواص ضد باکتریایی زیادی است.

سلول‌های بدن  را در برابر آسیب‌های  اشعه ماوراء بنفش حفظ می‌کند

کفیر از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند. این نوشیدنی حاوی مواد مغذی مفیدی است که می‌تواند ذرات مضری را که ممکن است به سلول‌ها آسیب برسانند، خنثی کند. به این ترتیب، کفیر به سلامت سلول‌های بدن کمک می‌کند.

می‌تواند باعث افزایش سلامت استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان شود

دریافت مقادیر مناسب کلسیم یکی از راه‌های کلیدی جلوگیری از پوکی استخوان به خصوص در سالمندان است. کفیر پرچرب نه تنها منبع عالی کلسیم است، که دارای ویتامین‌های K2 است و متابولیسم کلسیم در بدن حول این ویتامین است.

ادعا می‌شود که استفاده از مکمل‌های K2 در کنار مصرف کفیر خطر ابتلا به پوکی استخوان را تا 81 درصد کاهش ‌دهد.

خواص کفیر

می‌تواند از ابتلا به سرطان جلوگیری کند

پروبیوتیک‌های محصولات لبنی تخمیر شده با تحریک سیستم ایمنی به جلوگیری از رشد تومورهای سرطانی کمک می‌کنند.

می‌تواند بسیاری از مشکلات گوارشی را بهبود ببخشد

پروبیوتیک‌های کفیر به حفظ تعادل باکتری‌های روده کمک می‌کنند به همین دلیل یکی از منابع درمانی شناخته شده برای رفع اسهال هستند.

علاوه بر این موارد، پروبیوتیک‌های کفیر به بهتر شدن علائم بیماری‌هایی مثل سندروم روده تحریک پذیر و بهبود زخم‌های معده و روده کمک می‌کنند.

کفیر لاکتوز کمی دارد

خبر خوب برای شما که عدم تحمل لاکتوز دارید؛ لاکتوز در ترکیباتی مثل کفیر و ماست تبدیل به لاکتیک اسید می‌شود و برای کسانی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند، بهترین منابع لبنی شناخته شده به حساب می‌آیند.

کفیر می‌تواند علائم آسم و آلرژی را بهبود ببخشد

اگر سیستم ایمنی بدن شما به مواد آلژن حساسیت زیادی نشان می‌دهد، باید بگوییم که کفیر می‌تواند مانع از پاسخ‌های التهابی شدید سیستم ایمنی و بروز مواردی مثل آسم و آلرژی شود.

علاوه بر مواردی که در رابطه با خواص کفیر عنوان شد، شما می‌توانید این محصول لبنی به راحتی در خانه تهیه کنید.

آیا کفیر می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟

کفیر به روش‌های متفاوتی می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند:

  1. کفیر کالری کمی دارد و می‌تواند میان وعده مناسبی برای مصرف باشد. شما می‌توانید برای مثال با جایگزین کردن لاته صبحگاهی‌ خود با یک لیوان کفیر، کالری کمی وارد بدن‌تان کنید.
  2. همچنین، کفیر حاوی باکتری‌های مفیدی است که به سلامت روده کمک می‌کنند. این باکتری‌ها در مبارزه با باکتری‌های بد روده نقش دارند و باعث تقویت باکتری‌های خوب می‌شوند. اگر باکتری‌های مفید روده کار خودشان را به درستی انجام دهند، وزن بدن نیز کنترل می‌شود.
  3. پری‌بیوتیک‌های موجود در کفیر با تاثیر بر روی اشتها، سوخت و ساز بدن . همچنین باکتری‌ها دستگاه گوارش، مانع از تاثیر باکتری‌های بد روده بر روی هورمون‌های مربوط به گرسنگی و ذخیره چربی می‌شوند.

خواص کفیر

کفیر و سلامت پوست؛ تاثیرات شگفت انگیز این نوشیدنی

استفاده از کفیر در رژیم مراقبت از پوست، ترکیبی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، اسیدهای آلی، چربی‌ها و پروتئین‌ها را به سلول‌های پوست شما می‌رساند.

مهم‌تریم خواص کفیر برای پوست موارد زیر هستند:

  • بازیابی رطوبت پوست به کمک پروبیوتیک‌های موجود در کفیر؛
  • کم کردن قرمزی پوست؛
  • رفع خطوط ریز و تیرگی پوست به کمک تحریک تولید ترکیبات ضد پیری پوست مثل کلاژن؛
  • آرام کردن پوست تحت استرس؛
  • از بین بردن خستگی صورت؛
  • برطرف کردن آکنه؛
  • و تنظیم pH پوست.

خواص کفیر

کفیر در رژیم غذایی؛ چگونه آن را مصرف کنیم؟

قرار دادن کفیر در رژیم غذایی کار کاملا ساده‌ای است؛ شما می‌توانید کفیر را به روش‌های مختلف زیر وارد رژیم غذایی روزانه خود کنید:

  • نوشیدنی کفیر

شما می‌توانید یک لیوان کفیر را به تنهایی میل کنید و ترجیحا آن را صبح‌ها بنوشید.

  • میان‌وعده

کفیر می‌تواند به عنوان یک میان وعده بعد از ورزش، برای دریافت انبوهی از مواد مغذی و پروبیوتیک‌ها استفاده شود.

همچنین استفاده از کفیر در دستور تهیه مواد غذایی و طعم‌دهنده‌هایی مثل انواع سس و دیپ؛ شما می‌توانید در دستور تهیه این غذاها کفیر را جایگزین ماست، خامه یا شیر کم‌چرب کنید.

اضافه کردن کفیر به اسموتی، سالاد میوه و همچنین گرانولا می‌تواند یک صبحانه سالم و مغذی برای دریافت پروبیوتیک‌های طبیعی باشد.

عوارض جانبی احتمالی کفیر؛ آیا باید نگران باشیم؟

اطلاعات کمی در رابطه با عوارض جانبی احتمالی کفیر وجود دارد و به نظر می‌رسد که کفیر ترکیب غذایی سالمی برای طیف وسیعی از افراد باشد.

با این حال اگر برای اولین بار کفیر مصرف می‌کنید، به احتمال زیاد دچار علائمی مثل نفخ و گاز روده خواهید شد؛

اگر به تازگی مراحل شیمی درمانی خود را پشت سر گذاشته‌اید یا داروهای HIV مصرف می‌کنید، بهتر است قبل از مصرف کفیر با پزشک متخصص مشورت کنید.

خواص کفیر

طرز تهیه کفیر خانگی؛ راهنمای قدم به قدم

اگر از کیفیت کفیری که تهیه کرده‌اید مطمئن نیستید می‌توانید آن را در خانه تهیه کنید. راهنمای قدم به دم تهیه کفیر خانگی به صورت زیر است:

ابتدا مطمئن شوید که لوازمی که استفاده می‌کنید کاملا تمیز باشند؛

برای تهیه کفیر خانگی موارد زیر را نیاز دارید:

  1. دانه‌های کفیر فعال
  2. شیر
  3. یک ظرف شیشه‌ای
  4. فیلتر کاغذی قهوه
  5. کش لاستیکی
  6. قاشق سیلیکونی یا چوبی
  7. توری غیر فلزی

مراحل زیر را برای تهیه کفیر خانگی انجام دهید:

  • ابتدا ظرف شیشه‌ای را کاملا استریل و خشک کنید؛
  • در مرجله بعد، مقداری شیر را داخل ظرف بریزید و به ازای هر یک لیوان شیر، یک قاشق چای‌خوری دانه کفیر داخل آن بریزید؛
  • سپس مواد داخل ظرف شیشه‌ای را به آرامی هم بزنید و فیلتر کاغذی قهوه را روی آن قرار داده و با کش لاستیکی آن را سفت کنید؛
  • این ظرف را به مدت ۱۲ تا ۴۸ ساعت در دمای ۲۱ درجه قرار دهید مراقب باشید که برابر نور مستقیم آفتاب نباشد. در طی این مدت اگر احساس کردید که شیر و دانه‌های کفیر دو فاز شده‌اند شیشه را به آرامی تکان دهید؛
  • در مرحله آخر و زمانی که مایع غلیظ شد آن را از صافی غیر فلزی رد کنید، کفیر شما آماده است.

شما می‌توانید این مایع را در ظرف دربسته و به مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید.

خواص کفیر

کلام آخر

کفیر یک محصول لبنی تخمیر شده است که منبع غنی پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. اضافه کردن کفیر به رژیم غذایی‌تان به عملکرد بهتر روده، تنظیم قند خون و افزایش استحکام اسکلت بدن کمک می‌کند.

این ترکیب دارای بافتی خامه‌ای و غلیظ است و طعم کمی تندی دارد. می‌توانید این ماده غذایی را به عنوان نوشیدنی استفاده کنید یا با اضافه کردن آن به دستورهای غذایی مختلف، کفیر را وارد رژیم‌ غذایی خود کنید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

pharmeasy

webmd

britannica

medicalnewstoday

healthline

clevelandclinic

verywellhealth

forbes

mayoclinic

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب