مواد غذایی مفید برای تقویت چشم؛ غذا به سلامت چشم کمک می‌کند؟

برای تقویت چشم چه بخوریم؟

فهرست مطالب

چشم‌های شما علاوه بر اینکه باعث می‌شوند شما دنیا را ببینید، بازتابی از رژیم غذایی شما هستند.

در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی همراه ما باشید تا با مواد غذایی که باعث تقویت چشم شما می‌شوند آشنا شوید، بدانید که برای تقویت چشم چه غذاهایی باید بخورید و از خوردن چه غذاهایی اجتناب کنید.

سوالات متداول

مواد غذایی برای چشم کدامند؟
مواد غذایی که غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و طیف وسیعی از میوه‌ها و سبزیجات را شامل می‌شوند، مناسب هستند تا سلامت چشم تامین شود. از جمله مواد غذایی مفید می‌توانیم به فلفل دلمه‌ای، هویج، سیب‌زمینی شیرین، غلات کامل، نخود و گوجه‌فرنگی اشاره کنیم.
ویتامین‌های مفید برای تقویت چشم کدامند؟
ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلف می‌توانند کمک کنند که چشم‌های شما عملکرد درست داشته باشند و روند بیماری‌هایی مثل آب مروارید را کند می‌کنند. از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای چشم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم: ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین، زینک، لوتئین و زئاگزانتین.
غذاهای مضر برای چشم چه غذاهایی هستند؟
بسیاری از غذاهایی که برای سلامت عمومی بدن مشکل ایجاد می‌کنند می‌توانند چشم‌های شما را هم دچار مشکل کنند. غذاهای زیر از جمله مواد غذایی مضر برای سلامت چشم هستند: نان سفید، مقادیر زیاد گوشت، شیرینی‌جات مثل دونات، قند و شکر، مصرف زیاد کافئین. توجه داشته باشید که این مواد غذایی اگر گاه‌ به گاه مصرف شوند عوارضی نخواهند داشت.
منابع غذایی تامین‌کننده ویتامین A  چه غذاهایی هستند؟
ویتامین A نقش مهمی در سلامت چشم دارد؛ این ویتامین با حفظ شفافیت قرنیه که پوشش بیرونی چشم شما است، نقشی حیاتی در بینایی چشم ایفا می‌کند. منابع مهم تامین کننده ویتامین A  عبارتند از: سیب‌زمینی شیرین، هویج، کدو، سبزیجات برگ‌دار تیره و فلفل دلمه‌ای.

اهمیت تغذیه برای داشتن چشم‌های سالم

 رژیم غذایی شما برای سلامت کلی بدن شما ضروری است؛ سلامت قلب، بینایی و فشار خون طبیعی به ویژه برای سلامت چشم بسیار مهم هستند و تغییرات در رژیم غذایی شما می‌تواند روی بینایی شما تاثیر داشته باشد.

 آیا می دانستید که مصرف منظم میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند به جلوگیری از کاهش بینایی در اثر مواردی مثل آب مروارید کمک کند؟ مطالعات نشان می دهد که رژیم‌های غذایی غنی از غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی را کاهش ‌دهد.

مواد غذایی مفید برای تقویت چشم کدامند؟

رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند باعث سلامت چشم شما شود و توانایی دید شما را افزایش دهد. غذاهای متنوعی که دارای همه مواد مغذی ضروری بدن هستند، مقادیر مناسبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز چشم را هم را تامین می‌کنند.

در ادامه با مواد غذایی مفید برای تقویت عضلات چشم آشنا می‌شویم:

1) فلفل دلمه‌ای خام

فلفل دلمه‌ای مقدار بالایی ویتامین C دارد که ویتامین مهمی برای تقویت چشم و افزایش قدرت بینایی آن است. ویتامین C موجود در فلفل دلمه‌ای به افزایش بیشتر جریان خون در اطراف رگ‌های چشم کمک می‌کند و از بروز آب مروارید جلوگیری می‌کند.

برای تقوین چشم چه بخوریم

2) دانه آفتابگردان و آجیل

مصرف 30 گرم دانه آفتابگردان و آجیل‌هایی مثل بادام در طول روز نیاز روزانه یک فرد بالغ به ویتامین E را تامین می‌کند که این ویتامین نقش مهمی برای تقویت چشم دارد.

این غذاها به کاهش سرعت پیرچشمی و ابتلا به دژنراسیون ماکولا (AMD) کمک می‌کنند.

3) سبزیجات تیره رنگ

سبزیجاتی مثل اسفناج، کلم پیچ و کلم سبز سرشار از ویتامین‌های C و E هستند. این مواد غذایی منابع خوبی برای تامین کاروتنوئید‌ها، لوتئین و زئاگزانتین مورد نیاز چشم هستند.

4) ماهی سالمون

DHA و EPA دو گروه ازاسیدهای چرب امگا ۳ هستند. شبکیه چشم شما برای داشتن کارکرد درست به این اسیدهای چرب نیاز دارد. کمبود این اسیدهای چرب باعث خستگی چشم می‌شود.

این اسیدهای چرب را می‌توانید در انواع ماهی مثل سالمون، ماهی تن و ماهی قزل آلا پیدا کنید. اسیدهای چرب امگا ۳ علاوه بر موارد گفته شده از چشم شما در برابر گلوکم و (AMD) یا تباهی لکه زرد محافظت می‌کنند.

برای تقوست چشم چه بخوریم

5) سیب زمینی شیرین و هویج

میوه‌ها و سبزیجات نارنجی رنگ مثل سیب زمینی شیرین، هویج، انبه و زردآلو دارای بتاکاروتن بسیار بالایی هستند که نوعی از ویتامین A است و دید چشم شما را در تاریکی تقویت می‌کنند.

همچنین این  موادغذایی مقادیر کمی ویتامین E دارند.

6) گوشت و مرغ بدون چربی

ماده معدنی زینک یا روی کمک می‌کند که کبد شما ویتامین A موردنیاز شبکیه چشم را تامین کند و باعث ساختن رنگدانه محافظ ملانین می‌شود. صدف خوراکی، گوشت بدون چربی و مرغ همگی منابع خوبی برای تامین زینک هستند و به تقویت چشم کمک می‌کنند.

7) حبوبات و دانه‌ها

اگر می‌خواهید که چشم‌تان در تاریکی دید قوی داشته باشد و دچار مشکلات شبکیه چشم نشوید، از رژیم‌های غذایی که دارای سبزی‌های زیاد هستند استفاده کنید.

همچنین رژیم‌های غذایی کم چرب و پرفیبر برای سلامت چشم اهمیت دارند. نخود آبگوشتی، لوبیای چشم بلبلی، نخود سیاه و عدس غذاهای بی‌نظیری برای تقویت چشم هستند.

برای تقویت عضلات چشم چه بخوریم

8) تخم مرغ

اگر فکر می‌کنید که بهترین ماده غذایی برای تقویت چشم چه غذایی می‌تواند باشد؟ جواب سوال شما تخم مرغ است؛ یک ماده غذایی کامل!.

 بدن شما اگر زینک کافی داشته باشد می‌تواند از لوتئین و زئاگزانتین موجود در زرده تخم مرغ برای از بین بردن اثرات مضر نور آبی استفاده کند. نور آبی که از طریق صفحات تلفن‌های همراه هوشمند یا لپ‌تاپ و تلویزیون منتقل می‌شود، می‌تواند به شبکه چشم آسیب برساند.

لوتئین و گزانتین باعث افزایش تولید رنگدانه محافظ در ماکولا چشم می‌شوند.

9) کدو اسکواش

مصرف مرتب کدو اسکواش در طول سال باعث تامین تمام لوتئین و گزانتین مورد نیاز بدن‌تان می‌شود. کدو اسکواش که در ماه‌های گرم سال رشد می‌کنند ویتامین C و زینک بدن را تامین می‌کنند و کدوهای اسکواش زمستانه علاوه بر تامین اسیدهای چرب امگا ۳ باعث افزایش ویتامین A و C بدن می‌شوند.

10) کلم بروکلی و کلم بروکسل

این مواد غذایی پکیج کاملی برای تامین همه ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز چشم هستند. این مواد غذایی که نقش آنتی‌اکسیدان دارند، سلول‌های چشم به خصوص سلول‌های شبکیه را که بسیار حساس هستند، در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

غذاهای مضر برای سلامتی چشم

مواد غذایی که شما مصرف می‌کنید عامل مهمی در تامین سلامت چشم هستند. یکی از روش‌های افزایش سلامت چشم خوردن مواد غذایی هست که باعث افزایش سلامت قلب و دستگاه گوارش می‌شود.

در مقابل مواد غذایی که مصرف آنها باعث بروز بیماری‌های مزمن مثل دیابت و فشار خون شوند و یا سلامت قلب را به خطر بیندازند، ارتباط مستقیمی با آسیب رسیدن به سلامت چشم دارند.

در ادامه به این مواد غذایی مضر برای چشم اشاره می‌کنیم:

  • نوشیدنی‌های دارای قند بالا؛
  • غذاهای سرخ شده؛
  • سس سالاد؛
  • پاستا و نان سفید؛
  • گوشت فرآوری شده مثل هات داگ و بیکن؛
  • روغن سرخ کردنی؛
  • مارگارین؛
  • غذاهای کنسروی؛
  • ماهی (اگر دارای جیوه بالایی باشد)؛
  • الکل؛
  • کافئین.

برای تقویت چشم چه بخوریم

همه غذاهای عنوان شده اگر در مقادیر متعادل و بسته به نیاز بدن‌تان مصرف شوند مشکل خاصی برای شما ایجاد نمی‌کنند و تنها مصرف آنها در مقادیر زیاد می‌تواند سلامت چشم و سلامت کل بدن را به خطر بیاندازد.

اگر بتوانید مقدار نمک و قند مصرفی بدن‌تان را کاهش دهید باعث می‌شود که سلامت قلب و دستگاه گوارش شما تامین شود و این موارد کمک می‌کنند که عضلات چشم‌های شما قوی و سالم باشند.

ویتامین‌های مفید برای چشم

ویتامین‌ها و مواد مغذی طی یک فرایند بسیار پیچیده کمک می‌کنند که چشم شما دید سالم داشته باشد. در ادامه به ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای داشتن چشم‌های سالم به آنها نیاز دارید را معرفی می‌کنیم:

  • ویتامین C
  • ویتامین E
  • لوتئین و زئاگزانتین
  • اسیدهای چرب امگا 3
  • زینک
  • ویتامین A
  • بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین A )
  • ویتامین B
  • تیامین
  • ریبوفلاوین
  • مس
  • نیاسین
  • سلنیوم

اسیدهای چرب امگا ۳ دارای خاصیت ضد التهابی هستند و باعث کاهش اثرات بیماری دیابت بر روی چشم می‌شوند و از خشک شدن چشم مراقبت می‌کنند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌توانند از پیرچشمی مراقبت کنند و استفاده از مکمل‌هایی که حاوی این ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند ضروری به نظر می‌رسد.

داشتن رژیم‌های غذایی که دربرگیرنده میوه‌ها و سبزیجات، دانه‌های کامل، پروتئین‌ها و چربی‌های سالم باشد می‌تواند این ویتامین‌ها و مواد معدنی را تا حدود زیادی تامین کند و به سلامت چشم شما کمک کنند.

برای تقویت چشم چه بخوریم

کلام پایانی

تحقیقات نشان می‌دهند که گروه خاصی از ویتامین‌ها و مواد غذایی با تاثیر گذاشتن بر روی سلامت عمومی بدن، به تقویت چشم کمک کرده و باعث می‌شوند که چشم‌های سالم داشته باشید.

داشتن رژیم غذایی سالم مثل رژیم مزوبولیک، در کنار میوه‌ها و سبزیجات نارنجی و قرمز رنگ و همچنین حبوبات و غلات کامل، کمک می‌کنند که مواد مغذی مورد نیاز چشم شما تامین شده و کمتر دچار مشکلات و بیماری‌های چشمی شوید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

Eyesightassociates

medicalnewstoday

healthline

medium

aao

webmd

kraffeye

verywellhealth

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب