بروید دنبال نخود سیاه! (معرفی 9 خاصیت نخود سیاه)

خواص نخود سیاه

فهرست مطالب

نخود سیاه (Black chickpeas) یک گونه از نخود است که در برخی مناطق جهان، به‌خصوص در خاورمیانه مورد مصرف قرار می‌گیرد. این گیاه شباهت بسیار زیادی به نخود معمولی دارد؛ اما رنگ دانه‌های آن قهوه تیره تا سیاه است.

نخود سیاه ارزش غذایی بالایی دارد. چراکه حاوی مقادیر زیادی پروتئین، فیبر، ویتامین‌ و مواد معدنی مانند: ویتامین C، ویتامین K، ویتامین‌های گروه B، فسفر، آهن، پتاسیم، کلسیم و مس است.

این ماده غذایی یک منبع عالی پروتئین گیاهی بوده که با پروتئین‌های حیوانی مانند: گوشت قرمز و ماهی رقابت می‌کند. ازاین‌رو می‌تواند یک ماده غذایی ارزشمند برای گیاهخواران باشد.

معرفی خواص نخود سیاه، فواید مصرف آن، ارزش غذایی و میزان کالری، تداخل دارویی، نحوه پخت و استفاده از نخود سیاه و دیدگاه طب سنتی در رابطه با نخود سیاه نمونه‌ای از عناوین بررسی‌شده در این قسمت از مجله سلامتی لیمومی است.

سوالات متداول

نخود سیاه را به چه غذاهایی می‌توانیم اضافه کنیم؟
نخود سیاه را می‌توان در تهیه انواع سوپ، آش، خوراک، پلو، همبرگر، ساندویچ، سالاد، پوره، حمص یا در کنار غذاهایی همچون مرغ، گوشت قرمز، ماهی و سبزیجات پخته میل کرد.
آیا افراد دیابتی می‌توانند نخود سیاه مصرف کنند؟
بله، افراد دیابتی می‌توانند نخود سیاه را در رژیم غذایی خود استفاده کنند؛ اما باید مصرف آن را بااحتیاط و با رعایت مقدار مناسب انجام دهند. نخود سیاه یک منبع خوب فیبر، پروتئین و کربوهیدرات پایین گلیسمی است که به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند.
آیا می‌توان نخود سیاه را برای کاهش وزن استفاده کرد؟
بله، فیبر و پروتئین بالای کالا چانا می‌تواند با افزایش سیری و کاهش کالری دریافتی به مدیریت وزن کمک کند.
فواید نخود سیاه چیست؟
پروتئین، فیبر، خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و مواد مغذی موجود در نخود سیاه باعث بهبود عملکرد روده‌ها و حفظ سلامت گوارش، افزایش احساس سیری، کنترل قند خون، کاهش کلسترول، کنترل وزن، سلامت پوست و مو، کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و تقویت سیستم ایمنی شود.

فواید نخود سیاه

خواص نخود سیاه چیست؟

ارزش غذایی و ترکیبات موجود در این ماده غذایی سبب شده تا موارد زیر در دسته خواص نخود سیاه قرار بگیرد:

  • منبع غنی پروتئین

نخود سیاه از دسته مواد غذایی پروتئین دار است که برای ساخت و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده بدن ضروری است. جای‌گذاری این نوع پروتئین در رژیم غذایی می‌تواند به عضله سازی، تقویت سیستم ایمنی، تولید هورمون‌های ضروری بدن و تقویت پوست و مو کمک کند.

  • منبع خوبی از فیبر رژیمی

نخود سیاه حاوی مقدار فراوانی فیبر رژیمی است که موجب کنترل اشتهای کاذب، تناسب‌اندام، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و پیشگیری از افزایش سطح قند خون می‌شود.

  • سرشار از مواد معدنی

نخود سیاه مقدار قابل توجهی آهن، فسفر، منیزیم و پتاسیم دارد که برای حفظ سلامت استخوان‌ها، عملکرد عضلات و تعادل الکترولیتی بدن ضروری هستند.

ارزش غذایی نخود سیاه

  • منبع ویتامین‌ها

ویتامین C، ویتامین K و ویتامین‌های گروه ب ازجمله ویتامین‌های موجود در نخود سیاه است. این ویتامین‌ها نقش مهمی در سلامتی پوست، سیستم ایمنی بدن و عملکرد سیستم عصبی دارند.

  • محتوای آهن

 نخود سیاه مقدار خوبی آهن دارد که مصرف آن برای پیشگیری از کم‌خونی مؤثر است.

  • سلامت قلب

مصرف نخود سیاه منجر به کاهش سطح کلسترول بد و کاهش خطر بیماری‌های قلبی خواهد شد.

  • خاصیت ضد التهابی

مطالعات نشان داده است که از دیگر خواص نخود سیاه می‌توان به  خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی آن اشاره کرد. پزشکان بر این باورند که مصرف مواد غذایی با خواص ضد التهابی می‌تواند در کاهش خطر بروز بیماری‌های التهابی مانند: بیماری‌های قلبی، دیابت و برخی سرطان‌ها مؤثر باشد.

کالری نخود سیاه

میزان کالری نخود سیاه به حجم و وزن مصرفی آن بستگی دارد؛ اما به‌طورکلی، میزان کالری موجود در ۱۰۰ گرم نخود سیاه حدود ۱۶۴ کیلوکالری وجود دارد.

نخود سیاه و لاغری

ارتباط نخود سیاه و لاغری

مطالعات مبنی بر آن هستند که نخود سیاه می‌تواند باعث لاغری و چربی سوزی شود. دلایل زیر خاصیت نخود سیاه بر لاغری را تأیید می‌کند:

  • پروتئین

 اگر رژیم غذایی شما مقدار خوبی پروتئین را در خود جای‌داده باشد، شما را قادر می‌سازد که در مدت طولانی‌تری احساس سیری کرده و انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزانه را داشته‌باشید. پروتئین در حجم قابل توجهی در نخود سیاه یافت می‌شود.

  • فیبر

فیبر در رژیم‌های لاغری نقش بسیار مهمی دارد. چراکه به حفظ احساس سیری و پیشگیری از جذب کالری اضافی کمک می‌کند. همچنین فیبر باعث بهبود عملکرد روده و کاهش ترشح چربی در بدن خواهد شد. ازاین‌رو یکی از فواید نخود سیاه، خاصیت چربی سوزی آن است.

  • کاهش حجم غذاهای ناسالم

نخود سیاه می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای غذاهای ناسالم و پرکالری باشد. زیرا علاوه بر سیری طولانی‌مدت، کالری مصرفی شما را کاهش داده و نهایتاً موجب کاهش وزن می‌شود.

  • تنوع در تهیه خوراک‌ها

نخود سیاه را می‌توان به غذا و خوراک‌های مختلفی اضافه کرد که طعم و ماده مغذی متفاوتی به خود بگیرد. ایجاد تنوع در مصرف وعده‌های غذایی به شما کمک می‌کند تا به رژیم غذایی‌تان پایند باشید.

در نظر داشته‌باشید که نخود سیاه به تنهایی لاغری و کاهش وزن چشمگیری را برای‌تان به همراه نخواهد داشت؛ بنابراین از داشتن رژیم غذایی مناسب و انجام تمرینات ورزشی غافل نشوید.

نخود سیاه در کاسه

ارزش غذایی نخود سیاه

نخود سیاه دارای مواد مغذی همچون پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. به‌طوری‌که در هر ۱۰۰ گرم نخود سیاه ارزش غذایی به قرار زیر وجود خواهد داشت:

  • کربوهیدارت: ۲۸ گرم کربوهیدرات
  • پروتئین: ۸.۹ گرم
  • چربی: ۲ گرم
  • فیبر: ۶.۲ گرم
  • چربی: ۲.۶ گرم
  • قند: ۱۰.۷ گرم
  • کلسیم: ۱۸۴ میلی‌گرم
  • آهن: ۵.۳ میلی‌گرم
  • منیزیم: ۱۶۰ میلی‌گرم
  • فسفر: ۳۴۶ میلی‌گرم
  • پتاسیم: ۸۷۵ میلی‌گرم
  • منگنز: ۱.۹ میلی‌گرم
  • روی: ۳.۴ میلی‌گرم
  • مس: ۰.۸ میلی‌گرم

تداخل دارویی نخود سیاه

نخود سیاه ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. در زیر تعدادی از داروهایی که با ناسازگار هستند را بررسی کرده‌ایم:

  1. داروهای تیروئید: نخود سیاه می‌تواند جذب هورمون‌های تیروئید و اثربخشی داروهای تیروئیدی را کاهش دهد.
  2. آنتی‌اکسیدان‌ها: نخود سیاه حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است. در صورت مصرف هم‌زمان با مکمل‌هایی مانند ویتامین C یا ویتامین E ممکن است باعث کاهش اثربخشی یا افزایش عوارض جانبی این آنتی اکسیدان‌ها شود.
  3. داروهای ضد انعقاد خون: مصرف هم‌زمان نخود سیاه با این نوع داروها مانند وارفارین ممکن است باعث افزایش خطر خونریزی شود.

نخود سیاه و بارداری

مصرف نخود سیاه در دوران بارداری می‌تواند برای سلامتی مادر و جنین مفید باشد. پروتئین، فیبر، آهن، فولات، منیزیم و ویتامین‌های گروه ب ازجمله مواد مغذی موجود در نخود سیاه هستند که برای سلامتی مادر و جنین و رشد صحیح جنین در طول بارداری ضروری است.

علاوه بر این‌ها فیبر موجود در نخود سیاه می‌تواند به پیشگیری از یبوست و مشکلات گوارشی شایع در دوران بارداری کمک کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت بارداری را کاهش دهد.

از دیگر خواص نخود سیاه در دوران بارداری به وجود فولات وابسته است. این عنصر در طی حاملگی بسیار مهم است. زیرا کمبود آن می‌تواند باعث اختلالات نورولوژیک جنین می‌شود. مصرف نخود سیاه از بروز این اختلال جلوگیری می‌کند.

به‌هرحال، همیشه توصیه می‌شود که قبل از تغییر انواع رژیم غذایی در دوران بارداری، حتماً با پزشک زنان یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

غذا با نخود سیاه

نظر طب سنتی راجع به نخود سیاه

در طب سنتی، نخود سیاه (Cicer arietinum var. black) را به‌عنوان یکی از گیاهان دارویی مفید معرفی می‌کنند که با نام‌های نخود کوهی و نخود ترش نیز شناخته می‌شود. فواید و مزایای فراوانی برای مصرف نخود سیاه در طب سنتی ذکر شده است که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت:

  1. تقویت معده و روده: نخود سیاه به‌عنوان یک آنتی‌اسید طبیعی عمل می‌کند؛ بنابراین می‌تواند در کاهش سوءهاضمه و سوء جذب مواد مغذی مفید واقع شود.
  2. خواص ضد التهابی و ضدعفونی‌کننده: مصرف نخود سیاه باعث کاهش التهاب و عفونت‌های مرتبط با وجود باکتری و ویروسی در بدن می‌شود.
  3. تنظیم قند خون: یکی از فواید نخود سیاه تنظیم سطح قند خون و کاهش خطر بروز دیابت است. زیرا این ماده غذایی حاوی فیبر و پروتئین‌های کیتوزاست که نقش مهمی در کنترل قند خون دارند.
  4. تقویت سیستم ایمنی: ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در نخود سیاه باعث تقویت سیستم ایمنی خواهد شد.

طرز پخت نخود سیاه

پس‌ازاینکه نخودها را تمیز کردید، آن ها را به‌خوبی با آب بشویید تا آلودگی‌ها از بین بروند. برای از بین بردن نفخ نخود سیاه توصیه می‌شود که حداقل ۶ تا ۸ ساعت آن‌ها را در آب ولرم بخیسانید. انجام درست این مرحله باعث نرم شدن نخود سیاه و کاهش زمان پخت آن خواهد شد.

با گذشت این زمان نخودها را آبکش کرده و در قابلمه حاوی آب جوش بریزید و اجازه دهید که برای ۱ تا ۱:۳۰ به حرارت دیدن ادامه دهد تا نرم شوند.

اگر نخود سیاه را از آب بکشید می‌توان آن را در تهیه انواع خوراک، غذاها، سالادها، پلو، حمص یا تزیین برخی خوراک‌ها به کار بگیرید. نخود سیاه می‌تواند جایگزین خوبی برای نخود آبگوشتی باشد.

طرز پخت نخود سیاه

مضرات نخود سیاه

فواید نخود سیاه، گندم سیاه یا گندم ترش به‌اندازه‌ای است که حتی مصرف آن را در دوران بارداری نیز توصیه می‌کنند؛ اما ممکن مصرف این ماده غذایی برای برخی‌ها عوارض ناخوشایندی به همراه خواهد داشت. در ادامه، برخی از مضرات نخود سیاه را بررسی می‌کنیم:

  1. افزایش قند خون: همان‌طور که در مراتب بالا مطالعه کردید، نخود سیاه مقدار زیادی کربوهیدرات‌های قابل هضم دارد که مصرف بیش‌ازحد آن باعث افزایش سطح قند خون می‌شود. ازاین‌رو پزشکان مصرف نخود سیاه را برای بیماران دیابتی محدود کرده و توصیه می‌کنند که قبل از مصرف این ماده غذایی حتماً با پزشک مشورت کنند.
  2. بروز مشکلات گوارشی: مصرف نخود سیاه ممکن است منجر به مشکلات گوارشی مانند گازهای روده‌ای، نفخ و یبوست در برخی افراد شود.
  3. ایجاد حساسیت و آلرژی: اگر شما سابقه حساسیت و آلرژی به حبوبات یا مواد غذایی خاصی دارید، ممکن است که به نخود سیاه نیز حساسیت داشته‌باشید و نتوانید از خواص نخود سیاه استفاده کنید.

طبع نخود سیاه

نخود سیاه طبعی گرم و خشک دارد؛ بنابراین سردی بدن و رطوبت آن را کاهش می‌دهد. به‌طوری‌که مصرف آن به افرادی دارای طبع سرد (مزاج بلغمی)، بسیار توصیه می‌شود. چراکه موجب تقویت و تنظیم سیستم گوارش آن ها خواهد شد.

کلام آخر

نخود سیاه یا Kala Chana و black chickpeas از دیگر نام‌هایی هستند که با آن این دانه‌های خوراکی را شناسایی می‌کنند. این ماده غذایی به دلیل داشتن مواد معدنی و آلی ارزشمند جایگاه ویژه‌ای در رژیم‌های غذایی دارد. چراکه مطالعات فواید اثبات‌شده فراوانی را برای نخود سیاه مطرح کرده‌اند.

مصرف نخود سیاه در حد اعتدال برای تمامی گروه‌های سنی مجاز و کم‌خطر است و یک راه عالی برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند: پروتئین، فیبر، ویتامین، کلسیم، مس، آهن و پتاسیم است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

PharmEasy

Business Insider India

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

    1. سلام وقت بخیر. با اصلاح سبک غذاییتون می‌تونید تا حد زیادی به مشکلتون کمک کنید. پیشنهاد می‌کنیم رژیم لیمومی رو امتحان کنید. رژیم لیمومی رژیم مزوبولیک هست که در اون با توجه به طبع، ژنتیک و ویژگی‌های جسمی و سلامتی شما برنامه غذایی تنظیم میشه. برای مشاوره رایگان و دریافت رژیم می‌تونید از این لینک اقدام کنید: https://limoo.me/blgcmnt2

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب