برای واریس چی بخوریم؟ (20 غذای مفید برای واریس)

برای درمان واریس چه بخوریم؟

فهرست مطالب

رگ‌های واریسی و خونی برآمده که اغلب روی پاها ظاهر می‌شوند، می‌توانند ناراحت کننده و ناخوشایند باشند. در حالی که عواملی مثل ژنتیک و سبک رندگی نقش مهمی در بروز این بیماری دارند، نباید اهمیت و تاثیر تغذیه در ایجاد بیماری واریس را نادیده بگیریم.

در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی ما را همراهی کنید تا به این سوال جواب دهیم که برای واریس چه بخوریم؟

سوالات متداول

چه غذاهایی برای بیماری واریس مفید است؟
غذاهای غنی از ویتامین C مثل آووکادو و توت‌فرنگی همچنین دانه چیا، جو دو سر و دانه آفتابگردان که غنی از فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که با تجزیه فیبرین و کم کردن فشار روی رگ‌ها باعث بهبود بیماری واریس می‌شوند.
چه غذاهایی برای بیماری واریس مضر است؟
غذاهای پر نمک، فرآورده‌های گوشتی دارای نیترات بالا و الکل باعث افزایش فشار خون و احتباس آب در رگ‌ها می‌شوند و می‌تواند باعث بیماری واریس شود. بهتر است که وزن خود را در شرایط متعادل نگه دارید و ورزش منظم را فراموش نکنید.
آیا مصرف شیر در بروز بیماری واریس نقش دارد؟
پاسخ به این سوال بستگی به دستگاه گوارش شما دارد. اگر روده و معده حساسی دارید، مصرف شیر می‌تواند با ایجاد یبوست باعث افزایش فشار روی رگ‌ها و بروز بیماری واریس شود. می‌توانید از ماست پروبیوتیک یا شیرهای جایگزین استفاده کنید.
آیا رژیم غذایی بر رگ‌های واریسی تاثیر دارد؟
بله، رژیم غذایی شما تاثیر مستقیمی بر سلامت رگ‌ها دارد. خوردن میوه‌های مختلف، سبزیجات و غذاهای غنی از فیبر منجر به افزایش سلامت بدن و در نتیجه سلامت رگ‌ها می‌شود. در حالی که غذاهای پر نمک یا پرچرب می‌تواند غاملی برای ایجاد بیماری واریس باشد.

بیماری واریس چیست؟

بیماری واریس زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی شما به دلایل مختلف بیش از حد گشاد و پرخون می‌شوند. در این صورت رگ‌ها متورم و برآمده به نظر می‌رسند و رنگ آنها قرمز یا بنفش متمایل به آبی دیده می‌شود.

این شرایط گاهی ممکن است دردناک باشد. بیماری واریس مشکل شایعی است و بیشتر در بین زنان اتفاق می‌افتد.

علائم بیماری واریس

علائم اولیه بیماری واریس به سادگی روی پاها قابل دیدن است؛ این علائم عبارتند از رگ‌های خونی متورم و دارای شکل نامتعارف. از علائم دیگر بیماری واریس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد؛

تورم؛

احساس سنگینی در اطراف رگ‌های بزرگ شده؛

بعضی مواقع رگ‌های خونی ممکن است دچار تغییر رنگ شوند و در مواقعی که بیماری واریس بسیار شدید باشد ممکن است که خونریزی از رگ‌ها و ایجاد زخم هم اتفاق بیفتد.

برای درمان واریس چه بخوریم؟

غذاهای مفید برای بهبود بیماری واریس

به یاد داشته باشید که هر غذایی که می‌خوریم روی سلامت بدن ما تاثیر مستقیم دارد. این مسئله سلامت رگ‌ها را هم شامل می‌شود؛ مصرف بعضی غذاها کمک می‌کند که علائم بیماری واریس در بدن شما کم شود و رگ‌های دیگرِ بدن سالم بمانند پس صبر شما را خسته نمی‌کنیم و در ادامه در مورد غذاهای مفید برای بیماری واریس صحبت می‌کنیم:

بادام، جو دوسر و دانه چیا

صبح خودتان را با یک کاسه بلغور جو دوسر پر از دانه‌های چیا و خلال بادام شروع کنید. این غذاها حاوی فیبر بالایی هستند که از بروز یبوست جلوگیری می‌کنند. یبوست باعث ایجاد فشار بیشتر روی رگ‌های خونی مخصوصا رگ‌های پا و شکم می‌شود.

فلفل دلمه‌ای, فلفل چیلی و سبزی‌های برگ‌دار تیره

این مواد غذایی را می‌توانید به صورت‌های مختلف مصرف کنید بهترین روش آن تهیه سالاد سبزیجات است. این مواد غذایی باعث افزایش میزان ویتامین C بدن می‌شوند. ویتامین C با کمک به بازسازی کلاژن و الاستین که دیواره‌های اصلی رگ‌های خونی را تشکیل می‌دهند, به انعطاف‌پذیری و افزایش استحکام مویرگ‌های خونی کمک می‌کند.

گواوا، توت فرنگی و پاپایا

این میوه‌ها مقدار ویتامین C بسیار بالایی دارند؛ یک فنجان از این میوه‌ها نیاز روزانه یک فرد بالغ به ویتامین C را تامین می‌کند. در کنار این ویژگی, این غذاها دارای آنتی‌اکسید‌ان‌های بالایی هستند که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و از تخریب ساختارهای پروتئینی بدن مثل کلاژن و الاستین جلوگیری می‌کنند.

این میوه‌ها را می‌توانید به صورت اسموتی یا به صورت سالاد میوه میل کنید.

برای درمان واریس چه بخوریم؟

چای سبز و زنجبیل

برای واریس چه بخوریم؟ چای سبز و زنجبیل باعث بهبود گردش خون می‌شوند و به تجزیه فیبرین کمک می‌کنند. فیبرین باعث انسداد رگ‌های خونی می‌شود. مصرف چای سبز و زنجبیل با تقویت گردش خون کار رگ‌های شما را کمی آسان‌تر می‌کند.

آووکادو، دانه آفتابگردان و فندق

این مواد غذایی غنی از ویتامین E هستند. ویتامین E دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالایی است که بدن شما را در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و از تورم رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند.

در کنار این عملکرد، این ویتامین مانع از چسبیدن سلول‌های خونی به همدیگر می‌شود که این کار باعث تقویت گردش خون و جلوگیری از ترومبوزهای خطرناک می‌شود.

تخم مرغ، ماهی و سویا

ویتامین D به انقباض و انبساط رگ‌های خونی و قوی شدن ماهیچه‌های اطراف رگ‌ها کمک می‌کند. زرده تخم مرغ، انواع ماهی مثل سالمون، ساردین و هرینگ منبع غنی از ویتامین D هستند.

اما در مورد افراد گیاه‌خوار چه باید کرد؟

اگر شما گیاه‌خوار هستید و نمی‌توانید از منابع و پروتئین‌های حیوانی استفاده کنید بهترین راهکار این است که از شیر سویا استفاده کنید, همینطور می‌توانید از قارچ در بیشتر غذاهای خودتان استفاده کنید.

غذای مفید برای درمان واریس

شکلات تلخ

شکلات تلخ دارای مقدار مناسبی از فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاونوئیدها است. بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که شکلات تلخ با کاهش فشار خون باعث کم شدن فشار روی رگ‌های سالم و واریسی می‌شود.

نکته‌ای که باید یادمان باشد این است که شکلات تلخ به دلیل داشتن شکر نباید زیاد مصرف شود تا باعث چاقی و در نتیجه افزایش فشار بیشتر روی رگ‌ها نشود.

محصولات لبنی

محصولات لبنی باید به مقدار مناسب مصرف شوند. مصرف بیش از مقدار توصیه شده محصولات لبنی به ویژه شیر می‌تواند باعث بروز یبوست شود. توصیه می‌کنیم که محصولات لبنی را با توجه به نیاز بدن خودتان و به نوعی که با سلامت دستگاه گوارش شما در تضاد نیستند مصرف کنید تا به عنوان منبع جذب ویتامین D و کلسیم عمل کنند.

برای درمان واریس چه بخوریم

غذاهای مضر برای بیماری واریس

بیماری واریس گاهی با درد شدید رگ‌های خونی و ماهیچه‌ها همراه است. مصرف بعضی غذاها می‌تواند گاهی اوقات این شرایط را بدتر کند و توصیه می‌شود که در مصرف آنها احتیاط کنید.

غذاهای زیر در لیست مواد غذایی مضر برای بیماری واریس قرار گرفته‌اند:

نمک

احتباس آب باعث بدتر شدن علائم بیماری واریس می‌شود و نمک به دلیل داشتن سدیم، یکی از عوامل ادم و احتباس آب در بدن و به‌خصوص در پاها است.

توصیه می‌شود که از مصرف غذاهای دارای نمک زیاد خودداری کنید. علاوه بر این مسئله، از گرم کردن بیش از حد غذاهای دارای نمک زیاد هم اجتناب کنید. مصرف این نوع غذاها باعث ضعیف شدن دیواره‌های رگ‌های خونی می‌شود. غذاهایی مثل پیتزا، ساندویچ و اسنک‌هایی مثل پفک و چیپس مقدار زیادی نمک دارند و بهتر است در مصرف آنها احتیاط کنید.

الکل

بدن شما به مقدار زیادی آب نیاز دارد تا به بهبود گردش خون کمک کند اما توصیه می‌کنیم که از مصرف نوشیدنی‌هایی مثل الکل که باعث افزایش فشار خون می‌شوند جلوگیری کنید.

اگر مبتلا به واریس هستید باید حواس‌تان به ورودی‌های بدن‌تان باشد. می‌توانید نوشیدنی‌های مثل آب پرتقال را جایگزین الکل کنید.

غذاهای مضر برای درمان واریس

فرآورده‌های گوشتی

سوسیس, بیکن و سالامی مقدار سدیم بالایی دارند که باعث ادم رگ‌ها می‌شوند و بهتر است که زیاد این قبیل غذاها را مصرف نکنید.

تاکید می‌کنیم که لازم نیست این غذاها را به طور کامل از رژیم غذایی‌تان حذف کنید فقط کافی است که در مصرف آنها تعادل را رعایت کنید و هر چند وقت یک بار آنها را مصرف کنید.

مصرف غذاهای با اسیدهای چرب اشباع بالا مثل گوشت قرمز و انواع چربی‌ها می‌تواند باعث افزایش فشار خون و در نتیچه افزایش فشار رگ‌ها و ایجاد واریس شود.

شیرینی‌جات

بیشتر آدم‌ها عاشق شیرینی هستند؛ اما مصرف قند و شکر عامل دیگری برای افزایش فشار خون است که ارتباط مستقیم با بیماری واریس دارد. شیرینی‌جاتی مثل شربت و قند را بهتر است که از رژیم غذایی و دستورالعمل‌های غذایی‌تان حذف کنید.

نوشیدنی‌های دارای کافئین، غذاهای سرخ شده، غذاهایی که فیبر بالایی ندارند و از قندهای ساده تشکیل شده‌اند همگی مواردی هستند که دارای فیبر کمی هستند و می‌توانند با ایجاد یبوست باعث افزایش فشار روی رگ‌های پا و ایجاد واریس شوند.

درمان واریس در طب سنتی

درمان واریس در طب سنتی

برای واریس چه بخوریم؟ در طب سنتی روش درمان واریس بر روی عوامل ایجاد کننده بیماری واریس متمرکز است؛ برای مثال یکی از عوامل اصلی بیماری واریس گردش خون پایین و انقباض و انبساط کم رگ‌ها و همچنین سبک زندگی ناسالم است.

به همین دلیل در طب سنتی از مجموعه‌ای از روش‌های مختلف استفاده می‌شود که می‌تواند در بهبود علائم و جلوگیری از پیشرفت بیماری واریس مفید باشد:

استفاده از روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه روغن مناسبی برای ماساژ قسمت‌های واریسی است. علاوه بر این روغن رزماری، بابونه و هسته انگور هم به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و مسکن می‌توانند علائم بیماری واریس را کاهش دهند.

اشاره کردیم که تمرکز طب سنتی در درمان واریس تغییر سبک زندگی است و طب سنتی توصیه می‌کند که روزانه فعالیت‌های آرام و منظم مثل پیاده‌روی و یا دوچرخه سواری سبک داشته باشید و سبک زندگی خود را تغییر دهید.

از راه‌های دیگر هم می‌توانید به بالا نگه داشتن پاها در زمان نشستن، حفظ وزن در شرایط متعادل، اجتناب از پوشیدن لباس‌های تنگ و کفش پاشنه بلند اشاره کنیم.

غذاهای مفید برای درمان واریس در طب سنتی عبارتند از:

لیموترش، روغن زیتون، سرکه سیب، فلفل قرمز و سیر. این مواد غذایی به دلیل داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و اسیدهای چرب غیر اشباع و همچنین مقدار زیادی ویتامین C باعث بهتر شدن عملکرد کلی بدن و گردش خون می‌شوند و از بروز واریس جلوگیری می‌کنند.

کلام آخر

بیماری واریس به دلیل ایجاد ظاهر نامطلوب در بدن و در مواقع پیشرفته که با درد هم همراه است می‌تواند زندگی عادی شما را مختل کند. مصرف غذاهایی که به سلامت رگ‌ها کمک می‌کنند نقش مهمی در کم شدن عوارض این بیماری دارد.

توجه داشته باشید که غذاها و میوه‌های غنی از آنتی‌اکسیدان مثل انواع سبزیجات، توت‌فرنگی و تخم مرغ را در رژیم غذایی خود داشته باشید تا به بهبود بیماری‌تان یا جلوگیری از بروز بیماری واریس کمک کنید. سایت لیمومی دارای برنامه‌های رژیمی متنوعی است که در این مورد می‌تواند به شما کمک کند.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

The Vein Institute

BASS Medical Group

PharmEasy

Mayo Clinic

Healthline

MedicalNewsToday

NJVVC

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب