خواص نمک صورتی برای سلامتی بدن؛ این صورتی پرخاصیت!

خواص نمک صورتی چیست؟

فهرست مطالب

نمک صورتی نوعی نمک است که به صورت طبیعی صورتی رنگ است و از کوه‌های هیمالیا در پنجاب پاکستان استخراج می‌شود. بسیاری از مردم معتقدند که نمک صورتی دارای مواد معدنی بالایی است و به همین دلیل خواص سلامت بخش زیادی دارد.

 این نمک به صورت دستی استخراج می‌شود و افزودنی کمی دارد و این امر باعث محبوبیت و پرطرفدار شدن آن شده است.

در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی به کاربردهای مختلف و خواص نمک صورتی، مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

سوالات متداول

از نمک صورتی هر چند وقت یکبار استفاده کنیم؟
فعالان عرصه تغذیه و متخصصان معتقد هستند که میزان سدیم دریافتی روزانه نباید بیشتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم باشد و فقط یک قاشق چای‌خوری از این نمک، این میزان سدیم را تامین می‌کند در نتیجه نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.
نمک صورتی چه خواصی دارد؟
نمک صورتی دارای خواصی مثل کاهش علائم پیری، برطرف کردن گرفتگی ماهیچه‌ها، ایجاد تعادل در الکترولیت‌های بدن، بهبود هضم و عملکرد دستگاه گوارش و سم زدایی بدن است. خواص مفید نمک صورتی به دلیل دارا بودن مواد معدنی بالا بسیار قابل توجه است.
ضررهای نمک صورتی چیست؟
نمک صورتی به دلیل داشتن مقدار ید پایین‌تر نسبت به نمک سفید، نمی‌تواند ید مورد نیاز بدن را تامین کند. به طور کلی مصرف زیاد نمک صورتی یا هر نوع نمک دیگری ممکن است عوارض و ضررهایی هم به همراه داشته باشد، از قبیل: فشار خون بالا و مشکلات قلبی و کلیوی
چه افرادی نباید نمک صورتی مصرف کنند؟
افرادی که در معرض خطرات و مشکلاتی مثل مشکلات قلبی و کلیوی هستند و افرادی که محدودیت مصرف سدیم دارند، بهتر است که در مصرف نمک صورتی احتیاط کنند.

خواص نمک صورتی چیست؟

نمک صورتی به دلیل داشتن ویژگی‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، نسبت به نمک‌های متداول مصرفی، محبوبیت بیشتری دارد. این ویژگی‌ها و خواص عبارتند از:

محتوی مواد معدنی بالا

نمک صورتی دارای ۸۴ ماده معدنی مختلف است که به راحتی توسط بدن جذب می‌شوند. البته این موضوع نباید باعث شود که فرد از مقدار زیادتری از این نمک استفاده کند. از جمله مواد معدنی ارزشمند موجود در نمک صورتی می‌توان به کلسیم، پتاسیم، منیزیم و آهن اشاره کرد.

 سدیم کلراید بیشتر

مقدار سدیم کلراید موجود در نمک صورتی و نمک سفید تفاوتی با هم ندارند. اما نمک صورتی به دلیل این‌که گرانوله بوده و دارای دانه‌های درشت‌تری است، در اصطلاح گفته می‌شود که دارای سدیم بیشتری است.

بهبود عملکرد هضم

طبق مطالعات محدودی که صورت گرفته است، نمک صورتی به بهبود عملکرد هضم غذا کمک می‌کند و سطح pH خون را تنظیم می‌کند.

فواید نمک صورتی چیست؟

برطرف کردن گرفتگی عضلانی

نمک صورتی به دلیل داشتن منیزیم بالا کمک می‌کند که گرفتگی ماهیچه‌ها برطرف شود. ماهیچه‌های افراد ورزشکار ممکن است که در اثر ورزش و تمرین‌های متعدد دچار گرفتگی شود که دلیل عمده آن کمبود منیزیم در بدن است و می‌توان با استفاده از نمک صورتی آن را برطرف کرد.

دئودورانت طبیعی

نمک صورتی به عنوان یک ضد عرق طبیعی برای بدن استفاده می‌شود و مانع از بوی بد بدن می‌شود.

بهبود سلامت پوست

از نمک صورتی می‌توان در تهیه انواع ماسک خانگی برای بهبود سلامت پوست صورت هم استفاده کرد.

درمان بیماری‌های تنفسی

گفته می‌شود که نمک صورتی به صورت بالقوه برای درمان بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شود. یونانیان باستان در گذشته از این نمک برای پاکسازی راه‌های هوایی و بهبود تنفس استفاده می‌کردند.

لامپ‌هایی که به وسیله نمک صورتی درست شده‌اند می‌توانند فضا را پاکسازی کنند. همچنین نمک صورتی می‌تواند علائم سینوزیت را هم بهبود ببخشد.

کاهش استرس

ادعا می‌شود که نمک صورتی باعث افزایش سطح سروتونین بدن می‌شود و در جهت کاهش استرس به بدن کمک می‌کند. همچنین باعث افزایش انرژی و بهبود علائم افسردگی می‌شود.

داشتن خواب منظم

نمک صورتی به دلیل داشتن مواد معدنی بالا کمک می‌کند که فرد خواب منظمی داشته باشد. مصرف این نمک باعث می‌شود که فرد دچار خواب‌های پریشان و نامنظم نشود.

بهبود بخشیدن به پوست

یکی دیگر از فواید نمک صورتی خاصیت سم زدایی آن است و باعث پاکسازی پوست صورت و بدن می‌شود. باعث می‌شود که پوست هیدراته شده و همچنین سطح pH آن را تنظیم می‌کند و در مواردی مثل درمان اگزما هم کاربرد دارد.

فواید نمک صورتی برای پوست

کاهش وزن

استفاده از کف نمک صورتی روش محبوبی که ممکن است برای کاهش وزن مفید باشد. نمک صورتی بر خلاف نمک سفید، آب اضافی سلول‌ها را دفع می‌کند و باعث غنی شدن بدن با مواد معدنی و مواد مغذی می‌شود.

بهبود عملکرد قلب

نمک صورتی باعث بهبود چرخش خون در بدن می‌شود و در ادامه باعث تنظیم فشار خون شده و از عوارضی مثل سکته قلبی جلوگیری می‌کند.

علاوه بر موارد گفته شده، نمک صورتی با کمک ریزمغدی‌ها، عملکرد سلول‌های بدن را بهبود می‌بخشد.

مصارف دیگر نمک صورتی چیست؟

از نمک صورتی علاوه بر مصرف به صورت خوراکی، می‌توان به روش‌های دیگری هم استفاده کرد از جمله:

حمام نمک صورتی

استفاده از نمک صورتی در حمام بسیار رایج است و باعث از بین بردن لک‌ها و ناراحتی‌های پوستی شده و همچنین باعث آرام شدن ماهیچه‌ها می‌شود.

لامپ نمک صورتی

ادعا می‌شود که لامپ‌های تهیه شده از نمک صورتی، آلودگی‌های محیطی را از بین می‌برند و باعث تسویه هوا می‌شوند.

نگهداری گوشت

خاصیت دیگر نمک صورتی این است که برای نگهداری و طعم‌دار کردن موادغذایی مثل گوشت، می‌توان از آن استفاده کرد.

خواص نمک صورتی چیست؟

ضررهای نمک صورتی چیست؟

نمک صورتی مثل انواع نمک‌های معمول دیگر، دارای ضررها و خطرهای مختلفی هم هست و از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به بعضی از ضررهای این نمک اشاره می‌کنیم:

احتمال ایجاد بیماری‌های کلیوی

مقدار سدیم بیش از حد، باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی مثل ckd می‌شود. اگر به بیماری ckd مبتلا هستید، توصیه می‌شود که برای دریافت دوز مناسب نمک و استفاده از نمک صورتی از پزشک خود کمک بگیرید.

به وجود آمدن پوکی استخوان

هر میزان که فرد سدیم بیشتری مصرف کند، بدن کلسیم بیشتری را از طریق ادرار از دست می‌دهد. به همین دلیل افرادی که در معرض خطر پوکی استخوان هستند باید رژیم غذایی کم‌سدیم داشته باشند تا از این طریق مانعِ از دست رفتن کلسیم بدن شوند.

احتمال ایجاد سرطان

شواهد مختلف نشان می‌دهند که مصرف سدیم بالا باعث به وجود آمدن سرطان، به‌ویژه سرطان معده می‌شود.

مشکل در دریافت ید

در اوایل قرن ۲۰ میلادی، تولیدکنندگان شروع به اضافه کردن ید به نمک خوراکی کردند تا مانع از کم شدن سطح تیروئید بدن شوند و این مسئله کمک کرد که مشکلاتی مثل گواتر از بین برود. ید ماده ضروری مهمی برای افراد باردار و مادران شیرده است.

نمک صورتی دارای ید بالایی نیست و کمبود آن باعث می‌شود که جنین رشد خوبی نداشته باشد و باعث به وجود آمدن مشکلات نورولوژیکی در نوزادان تازه متولد شده می‌شود.

علاوه بر موارد گفته شده، نمک هیمالیا دارای ناخالصی‌هایی مثل آرسنیک، سرب و کادمیوم است و باید از مصرف بیش از مقدار مجاز آن اجتناب کرد.

مضرات نمک صورتی

چه کسانی نباید نمک صورتی مصرف کنند؟

در حالی که سدیم جزء ضروری برای بدن است، اما مقادیر بالای آن می‌تواند تاثیر منفی برای سلامت بدن داشته باشد. بعضی از افراد که در معرض بیماری‌های زیر هستند بهتر است که از مصرف نمک صورتی خودداری کنند:

  • افرادی که دارای مشکلات کلیوی هستند
  • افرادی که با بیماری‌های قلبی دست و پنجه نرم می‌کنند
  • افراد دارای مشکلات کبدی
  • افرادی که محدودیت مصرف سدیم دارند

طبع نمک صورتی و نظر طب سنتی راجع به آن

نمک صورتی به دلیل اینکه به صورت طبیعی استخراج می‌شود و دارای طبع نمک صورتی گرم و خشک است، در طب سنتی بسیار مورد توجه قرار قرار گرفته است. این خاصیت باعث افزایش متابولیسم بدن و از طرف دیگر، مانع از افزایش وزن می‌شود.

همچنین در طب سنتی، از نمک صورتی برای برطرف کردن انواع عفونت‌های قارچیِ پا و ناخن استفاده می‌شود.

کلام پایانی

نمک صورتی دارای مواد معدنی مختلفی است که ممنک است در نمک‌های متداول دیگر وجود نداشته باشند. نمک صورتی باعث بهبود بیماری‌های تنفسی شده، نشانه‌های پیری بدن را کاهش می‌دهد، سطح قند خون و pH بدن را تنظیم می‌کند و باعث بهبود کیفیت خواب می‌شود.

اگر تمایل دارید که وعده‌های غذایی خود را با کمترین مواد افزودنی مزه‌دار و طعم‌دار کنید، نمک صورتی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. توصیه می‌شود اگر مشکل سلامتی خاصی دارید (مثل مشکلات تیروئیدی، قلبی . کلیوی)  قبل از مصرف نمک صورتی، با پزشک متخصص مشورت کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

WebMD

Nutrition

MedicineNet 

Stack.com

De Gruyter

Buy Sea Salt

HubSalt

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب