فواید و خواص یونجه برای سلامتی بدن و لاغری چیست؟

خواص یونجه چیست؟

فهرست مطالب

صحبت از یونجه که می‌شود، کمتر کسی یاد خواص پرشمارش برای انسان‌ها می‌افتد. بسیاری هم از خواص یونجه برای مصرف و درمان مشکلات مختلف بی‌اطلاع‌اند. باید بگوییم که اگر شما هم در این دسته‌بندی‌ها قرار دارید، سخت در اشتباه هستید. یونجه سرشار از مواد معدنی و ویتاین‌های مختلف است و برای حل مشکلاتی از جمله دیابت، سؤهاضمه و کلسترول بالا کاربرد دارد.

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی، از ویژگی‌های مطلوب این گیاه معروف، خواص جوانه‌اش، مزایا و معایب احتمالی‌اش می‌خوانید.

سوالات متداول

خواص عرق یونجه چیست؟
از فواید عرق یونجه باید به نقش آن در پیشگیری از پوکی استخوان، کمک به عملکرد دستگاه گوارش، کاهش دردهای قاعدگی و یائسگی و رفع مشکلات پروستات و مثانه اشاره کنیم. مصرف عرق یونجه می‌تواند به کنترل کلسترول و رساندن بدن به سطح قند خون متعادل هم کمک کند.
عرق یونجه برای  چاق‌شدن مفید است یا لاغرشدن؟
یکی از فواید عرق یونجه، استفاده از آن برای چاق‌شدن است. مصرف این عرق به حجم‌دهی به بدن کمک می‌کند و امکان استفاده از آن دو تا سه‌بار در طول روز وجود دارد. بااین‌حال، نباید بدون مشورت با متخصص از آن استفاده شود.
عرق یونجه برای دیابت مفید است؟
کنترل سطح قند خون از مهم‌ترین ویژگی‌ها و فواید عرق یونجه است و برای همین گفته می‌شود که شاید در درمان دیابت هم مفید باشد. اما از آنجا که دیابت وضعیتی بسیار حساس است، هرگز سرخودانه دست‌به مصرف عرق یونجه برای درمان نزنید. اگر با مصرف زیاد یونجه سطح قند خونتان از وضعیت تعادل خارج شود، عوارضی جدی در انتظارتان خواهد بود.
چرا زنان باردار بهتر است از مصرف عرق یونجه خودداری کنند؟
امکان دارد که روند تولید عرق یونجه بهداشتی نباشد یا به‌طور کلی، احتمال وجود برخی پاتوژن‌ها مانند باکتری‌های سالمونلا و لیستریا در این ماده وجود دارد. بنابراین، زنان باردار نباید با مصرف عرق یونجه، خود را در معرض خطر قرار بدهند.

یونجه؛ چرا این گیاه انقدر خاصیت دارد؟

یونجه بیشتر به‌عنوان غذای حیوانات تولید و مصرف می‌شود، اما مصرف آن به‌عنوان چاشنی یا در ترکیبات غذایی مختلف سود زیادی برایمان دارد. خواص یونجه پرشمارند و دلیلش هم وجود مواد زیر در ترکیبات آن است.

درصد ارزش روزانه غذایی ترکیبات یونجه طبق جدول زیر است:

این شاخص (DV) میانگین مواد مغذی لازم برای هر فرد در روز را نشان می‌دهد.

ویتامین K

ویتامین C

فولات

تیامین

ریبوفلاوین

منیزیم

آهن

مس

۸درصد DV

۳درصد DV

۳درصد DV

۲درصد DV

 

۳درصد DV

۲درصد DV

۲درصد DV

۶درصد DV

ارزش غذایی یونجه چیست؟

ارزش غذایی هر پیمانه یونجه (یعنی حدود ۳۰گرم) مطابق جدول زیر است:

مواد مغذی

مقدار

کالری

۷٫۶

پروتئین

۱٫۳گرم

چربی

۰٫۲گرم

کربوهیدرات

۰٫۷گرم

فیبر

۰٫۶گرم

شکر

۰٫۱گرم

خواص یونجه چیست؟

فواید یونجه قابل‌تأمل‌اند؛ البته هنوز به تحقیقات پزشکی بیشتری برای تأیید صددرصد مزایای آن نیاز داریم. اما به‌طور کلی، تحقیقاتی که تاکنون انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که یونجه می‌تواند خواص زیر را به‌همراه داشته باشد:

  • ادرارآوربودن؛
  • کاهش کلسترول؛
  • کمک به انعقاد خون؛
  • اثرات آنتی‌اکسیدانی؛
  • تقویت سیستم تنفس؛
  • کم‌کردن علائم یائسگی؛
  • افزایش متابولیسم؛
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن.

۱. ادرارآوربودن

یونجه باعث افزایش جریان ادرار می‌شود و به دفع باکتری‌های مضر از بدن کمک می‌کند. اگرچه این روشی اثبات‌شده برای درمان عفونت فعال دستگاه ادراری نیست، اما شاید از بروز عفونت جلوگیری کند.

۲. کاهش کلسترول

یکی از مهم‌ترین فواید یونجه کاهش کلسترول است. مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که مصرف این ماده می‌تواند به کم‌کردن سطح کلسترول تام، کلسترول LDL (بد) و تری‌گلیسیرید کمک کند.

 ضمن اینکه راهی برای افزایش کلسترول خوب و مفید یا همان HDL هم به‌نظر می‌رسد. با مصرف چنین ماده‌ای امکان کنترل مشکلات قلبی و عروقی هم به‌وجود می‌آید.

۳. کمک به انعقاد خون

مصرف یونجه در تأمین ویتامین K در بدن نقش دارد. وجود این ویتامین برای لخته‌شدن خون ضروری است. ویتامین K و آهن باعث تولید سلول‌های خونی می‌شوند و دلیلی برای پیشگیری یا درمان مشکلات زیر هستند:

  • کم‌خونی؛
  • خون‌ریزی بینی؛
  • خون‌ریزی لثه.

خواص یونجه برای سلاکتی بدن چیست؟

۴. اثرات آنتی‌اکسیدانی

در اصول طب سنتی در نقاط مختلف دنیا به خواص یونجه برای کاهش التهاب توجه می‌شود. در واقع، یونجه دارای برخی از خواص آنتی‌اکسیدانی قوی است و بعضی از مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که از آسیب استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند.

این ماده توانایی کاهش مرگ سلولی و آسیب DNA ناشی از رادیکال‌های آزاد را دارد. یونجه با کم‌کردن از تولید رادیکال‌های آزاد که اثری مخرب بر بدن دارند، به مبارزه با عوامل التهاب‌آور و بیماری‌زا در بدن می‌کند.

۵. تقویت سیستم تنفس

یونجه به دلیل خاصیت ضدالتهابی و تقویت‌کنندگی سیستم ایمنی، در طب سنتی کاربرد زیادی دارد. از آن برای رفع مشکلات و بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شود. یونجه برای کاهش علائم وضعیت‌های زیر هم کاربرد دارد:

  • برونشیت؛
  • آنفولانزا و سرماخوردگی؛
  • سایر عفونت‌های ویروسی و باکتریایی.

خواص جوانه یونجه

۶. کم‌کردن علائم یائسگی

این گیاه سرشار از ترکیبات طبیعی به نام فیتواستروژن است که از نظر شیمیایی شبیه به هورمون استروژن عمل می‌کند و می‌تواند برخی از اثرات مشابه استروژن را در بدن به‌وجود بیاورد.

فیتواستروژن‌ها مزایایی مانند کاهش علائم یائسگی (یائسگی زودرس) دارند. برای نمونه، به کنترل گُرگرفتگی بدن در دوران بعد از پریود و یائسگی کمک می‌کنند.

یادتان نرود که خطرات بالقوه‌ای در مصرف یونجه وجود دارد و هرگز نباید بدون تشخیص پزشک و مشورت با متخصص دست‌به مصرف آن بزنید.

۷. بهبود وضعیت سوخت‌وساز بدن

برخی مطالعات نشان می‌دهند که یونجه می‌تواند سطح چربی و قند خون را کاهش بدهد و به سوخت‌وساز سالم و بهتر قلب کمک کند. این تحقیقات بیشتر روی حیوانات انجام شده‌اند و برای اثبات دقیقشان در موارد انسانی به پژوهش‌های بسیار بیشتری نیاز است.

۸. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن

تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن منجر به استرس اکسیداتیو و آسیب سلولی، افزایش خطر بیماری قلبی، دیابت، بیماری آلزایمر و سرطان می‌شود. از آنجایی که یونجه سرشار از آنتی اکسیدان است، می تواند به مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد و در نتیجه کاهش خطر بیماری کمک کند.

خواص جوانه یونجه چیست؟

خواص جوانه یونجه چیست؟

از فواید یونجه گفتیم، در این بخش نگاهی به خواص جوانه یونجه هم خواهیم داشت. از مزایای این جوانه به موارد زیر دقت کنید:

منبعی سرشار از ویتامین C

 

یک پیمانه جوانه یونجه به‌اندازه شش لیوان آب پرتقال ویتامین C دارد.

 

جلوگیری از پوکی استخوان

جوانه یونجه حاوی ویتامین K و کلسیم است. این ماده مقادیر قابل‌توجهی منگنز دارد که ماده‌ای مغذی و ضروری برای جلوگیری از پوکی استخوان و التهاب است.

کاهش دردهای قاعدگی

جوانه یونجه با ویتامین K و فیتواستروژن‌ها به زنان کمک می‌کند تا علائم یائسگی و قاعدگی را کاهش دهند. ویتامین K لخته‌کننده خون است و می‌تواند در کنترل خونریزی بیش از حد نقش مثبتی داشته باشد. ترکیب ویتامین K و فیتواستروژن‌ها بر تنظیم استروژن تأثیر می‌گذارد و علائم PMS و یائسگی را به حداقل می‌رساند.

 

مضرات یونجه چیست؟

یادتان نرود که اگرچه به‌نظر می‌رسد که محصولات گیاهی و گیاهان، طبیعی و بی‌خطرند اما این‌طور نیست. در واقع، نیاز به تحقیقات زیادی درباره آن‌ها است و شاید عوارض و مضراتی داشته باشند. احتمال دارد که مصرف سرخودانه‌شان باعث آسیب‌های جدی شود. از جمله مضرات یونجه به این‌ها دقت کنید:

  • بروز مشکلات گوارشی مانند نفخ، اسهال، ناراحتی معده؛
  • ورود باکتری‌های مختلف و پاتوژن‌ها به بدن؛
  • حالت تهوع و استفراغ؛
  • بروز تب.

اگر دچار یکی از وضعیت‌های زیر هستید هم حتما نسبت به مصرف یونجه دقت به‌خرج بدهید. بی‌مطالعه و مشورت با متخصصان هرگز از این ماده استفاده نکنید:

  • دچار اختلالات سیستم ایمنی هستید.
  • به بیماری‌های خودایمنی مبتلا شده‌اید.
  • از داروهای رقیق‌کننده استفاده می‌کنید.
  • در دوران بارداری به‌سر می‌برید.

طبع یونجه چیست؟

براساس اصول طب سنتی، طبع یونجه گرم است. یونجه تازه طبع گرم و تَر دارد و یونجه خشک هم طبعی خشک و گرم دارد. 

در انتها

احتمالا حالا که به انتهای این مطلب رسیده‌اید تعجب کرده باشید که خواص یونجه برای سلامتی بدن تا چه اندازه است. یادتان باشد هر ماده‌ غذایی باید به شکل متعادل مصرف شود. اگر شما هم خاصیت دیگری از یونجه می‌شناسید حتما در قسمت کامنت‌های همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

Healthline

MedlinePlus

Verywell Health

WebMD

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب