خواص گوشت بوقلمون چیست؟

خواص گوشت بوقلمون

فهرست مطالب

بوقلمون به‌عنوان یکی از پرنده‌های بومی آمریکای شمالی شناخته می‌شود و در کانادا و آمریکا محبوبیت بسیار زیادی دارد. جدا از مزه لذیذش، بسیاری گوشت بوقلمون را به‌عنوان منبع غنی پروتئین و مواد مغذی می‌دانند. اما این پرنده در سفره ما ایرانی‌ها آن‌قدرها هم محبوب نیست و به همین دلیل، درباره خواص گوشت بوقلمون اطلاعات زیادی نداریم. 

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی بیش‌تر درباره گوشت بوقلمون صحبت می‌کنیم، می‌گوییم که چه خواصی دارد و در انتها چگونه می‌توان آن را به رژیم غذایی‌مان اضافه کرد. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت ببرید. 

درباره ارزش غذایی بوقلمون چه می‌دانیم؟

قبل از این‌که به‌سراغ خواص گوشت بوقلمون برویم، بهتر است نگاهی به ارزش غذایی گوشت این پرنده بیندازیم. دو برش ضخیم (۸۴ گرمی) از بوقلمون حاوی موارد زیر است: 

  • ۱۱۷ کالری
  • ۲۴ گرم پروتئین 
  • ۲ گرم چربی
  • ویتامین B3
  • ویتامین B6
  • ویتامین B12
  • روی 
  • سدیم
  • فسفر
  • کولین
  • منیزیم
  • پتاسیم

ارزش غذایی‌ گوشت بوقلمون به قسمت برش داده شده هم بستگی دارد. به عنوان مثال، گوشت تیره که در ماهیچه‌های فعالی مثل ساق پا یا ران پیدا می‌شود، در مقایسه با گوشت سفید چربی و کالری بیش‌تری دارد یا مثلاً پروتئین در گوشت سفید کمی بیش‌تر است. 

کوشت بوقلمون کبابی

خواص گوشت بوقلمون چیست؟

حالا وقت آن رسیده که با خواص گوشت بوقلمون بیش‌تر آشنا شوید و ببینید که چرا باید گوشتِ این پرنده را به وعده‌های غذایی‌تان اضافه کنید:‌

منبع سالمی از پروتئین

همان‌طور که می‌دانیم، پروتئین برای رشد و نگهداری عضلات مهم است، ساختار سلول‌ها را ایجاد می‌کند و روی انتقال  مواد مغذی به بدن نقش دارد. جدا از این موضوع، اگر رژیمی با پروتئین بالا را دنبال کنید، احساس سیری بیش‌تری می‌کنید و در نتیجه وزن‌تان کاهش می‌یابد. 

بوقلمون در ۲ برش ضخیم خودش، حاوی ۲۴ گرم پروتئین است. احتمالاً با خودتان می‌گویید که گوشت پرندگان و حیوانات دیگر هم پروتئین دارند، پس تفاوت در چیست؟ تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مواد غذایی دیگری مثل گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و بیماری‌های قلبی را بیش‌تر می‌کند درحالی که بوقلمون یک جایگزین بسیار سالم است. 

کباب بوقلمون

سرشار از ویتامین B

همان‌طور که در لیست ارزش غذایی بالا هم گفتیم، گوشت بوقلمون حاوی مقدار زیادی ویتامین B3 ،B6 و B12 است. ویتامین‌‌های دسته B فواید زیر را به‌همراه دارند: 

  •  ویتامین B3: این ویتامین به تولید انرژی و ارتباط سالم سلول‌های بدن کمک می‌کند. 
  • ویتامین B6: این ویتامین روی تشکیل اسید آمینه در بدن نقش دارد و به تولید سلول‌های انتقال‌دهنده عصبی کمک می‌کند. 
  • ویتامین B12: برای تولید DNA و تشکیل گلبول‌های قرمز خون، بدن به ویتامین B12 نیاز دارد. 

جدا از این ویتامین‌ها، شما با خوردن بوقلمون می‌توانید فولات و ویتامین‌های B1 و B2 را هم دریافت کنید. 

منبعی غنی از مواد معدنی

بوقلمون پر از سلنیوم، روی و فسفر است؛ مواد معدنی‌ای که به تولید هورمون‌های تیروئیدی در بدن و تنظیم سرعت رشد و متابولیسم بدن، سنتز پروتئین و واکنش‌های آنزیمی و بهبود سلامت استخوان کمک می‌کنند. علاوه بر این‌ها، گوشت بوقلمون مقدار کمی از منیزیم و پتاسیم مورد نیازِ بدن شما را تأمین می‌کند. 

چربی کم

یکی از بهترین خواص گوشت بوقلمون، کم بودن میزان چربی‌اش است و به همین ذلیل برای تکان دادن بال‌ها و دور شدن از شکارچیان، سرعت بسیار زیادی دارد. چربی نقش مهمی در یک رژیم غذایی سالم ایفا می‌کند و چربی‌های موجود در بوقلمون، عموماً غیر اشباع است که در بدن تجزیه می‌شود و به تأمین انرژی کمک می‌کند. 

خواص بوقلمون برای بدن

با این حال، تغذیه بوقلمون و نحوه پختن گوشت آن هم می‌تواند روی میزان چربی تأثیر داشته باشد. به‌عنوان مثال، سرخ کردن گوشت بوقلمون یا درست کردن شنیسل از آن می‌تواند چربی بیش‌تری به بدن شما وارد کند. 

بهبود سلامت قلب

چربی کم، پروتئین بالا و وجود ریز مغذی‌های بسیار زیاد در بوقلمون باعث می‌شود تا گوشت آن به یک گزینه مناسب تبدیل شود. مطالعات انجام شده هم نشان می‌دهد که مصرف گوشت بوقلمون و جایگزین کردن آن با گوشت قرمز، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۱۹ درصد کاهش می‌دهد. 

اگر در خانه‌تان شخصی از چربی خون رنج می‌برد یا سابقه بیماری‌های قلبی مختلف دارد، پیشنهاد می‌کنیم از گوشت بوقلمون به‌جای گوشت‌های دیگر استفاده کنید. 

چرا نباید به‌سراغ گوشت بوقلمون فرآوری‌شده برویم؟

با وجود این‌که این گوشت فواید زیادی دارد، اما نسخه‌های فرآوری‌‌شده آن سدیم بسیار زیادی دارند که می‌تواند تمام خواص گوشت بوقلمون را از بین ببرد. انواع فرآوری‌شده این گوشت مثل ژامبون بوقلمون، سوسیس و حتی ناگت نمک زیادی دارد که نقش نگهدارنده و تقویت‌کننده طعم را برای این محصولات ایفا می‌کند. 

گوشت بوقلمون آماده

تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد نمک جدا از بالا بردن فشار خون، خطر ابتلا به سرطان معده را بیش‌تر می‌کند. در نتیجه، اگر می‌خواهید گوشت بوقلمون را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید،‌ باید به‌سراغ گزینه‌های طبیعی بروید و از محصولات فرآوری‌شده اجتناب کنید. اما اگر محصولات فرآوری‌شده نخریم، چگونه می‌توانیم آن را بخوریم؟ 

چگونه گوشت بوقلمون را به رژیم غذایی‌مان اضافه کنیم؟

از آنجایی که گوشت بوقلمون از لحاظ طعم تفاوت زیادی با گوشت حیوانات دیگر ندارد و از برخی لحاظ، لذیذتر است، می‌توانید به روش‌های بسیار زیادی آن را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید. می‌توانید گوشت بوقلمون را تازه یا به‌شکل منجمد شده از فروشگاه‌های مختلف و سرتاسر سال تهیه کنید.

عموماً بوقلمون را در فر به‌شکل برشته‌شده درست می‌کنند، اما بسته‌به غذایی که درست می‌کنید، می‌توانید آن را روی قابلمه با شعله کم قرار دهید تا به آرامی بپزد. در ادامه لیستی از غذاها را ذکر می‌کنیم که می‌توانید بوقلمون را به‌عنوان جایگزین گوشت‌های دیگر به آن‌ها اضافه کنید:‌

  • خورشت اسفناج و آلو
  • خورشت قورمه سبزی 
  • شنیسل بوقلمون 
  • بوقلمون شکم‌پر
  •  ماکارونی با گوشت بوقلمون 
  • باقالی پلو با گوشت بوقلمون 
  • خورشت فسنجان با گوشت بوقلمون 
  • سالاد سزار با گوشت بوقلمون 
  • ساندویچ بوقلمون 

غذا با گوشت بوقلمون

سخن پایانی

بوقلمون در کشورهای غربی محبوبیت بسیار زیادی دارد و پروتئین، ویتامین B، سلنیوم، روی، فسفر و کم بودن میزان چربی‌اش باعث شده تا در رژیم‌های غذایی سالم نقشی مؤثر داشته باشد و از جنبه‌های مختلف، سلامتی بدن را بهبود ببخشد. 

از آن‌جایی که غذاهای ایرانی بسیار زیادی هم با گوشت بوقلمون درست می‌شود، می‌توانید گزینه‌های زیادی برای اضافه کردن آن به وعده‌های خود داشته باشید. البته همان‌طور که گفتیم، تنها در صورتی که به‌سراغ نسخه‌های فرآوری‌شده نروید!

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

Heart

Healthline

BBC Good Food

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب