با خواص آجیل ماکادمیا یا فندق استرالیایی آشنا شوید!

فهرست مطالب

آجیل ماکادمیا که به‌عنوان فندق استرالیایی هم شناخته می‌شود، یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین آجیل‌ها در سرتاسر دنیا است که جدا از طعم لذیذش، ارزش غذایی بالایی دارد و خواص آجیل ماکادمیا به‌واسطه فیبر، پروتئین و ریزمغذی‌ها بسیار زیاد است.

به همین خاطر، در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به شکلی کامل و جامع درباره فواید آجیل ماکادمیا صحبت کنیم، به شرح ارزش غذایی‌اش بپردازیم و بگوییم که چگونه می‌توانید این ماده غذایی را به رژیم‌ غذایی سالمی که دارید اضافه کنید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

سوالات متداول

آجیل ماکادمیا چه خواصی دارد و چگونه به سلامتی کمک می‌کند؟
این آجیل به‌واسطه داشتن ویتامین‌‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر، مواد معدنی و چربی‌های تک غیر اشباع می‌تواند به کاهش وزن کمک کرده، سطح قند خون را در افراد دیابتی کاهش دهد، سلامت روده را تضمین کند، خطر ابتلا به سندرم متابولیک را از بین ببرد و با حذف کلسترول‌های بد در بدن، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کم‌تر کند.
آیا مصرف ماکادمیا برای همه افراد مناسب است؟
عموماً همه افراد در گروه‌های سنی می‌توانند ماکادمیا را به رژیم غذایی‌شان اضافه و آن را به شکل روزانه مصرف کنند. با این حال، اگر به هر نوعی از آجیل درختی حساسیت دارید، ممکن است به ماکادمیا هم حساسیت داشته باشید و با واکنش‌های آلرژیکی مثل کهیر یا خارش پوست، تورم لب، خارش گلو و دهان یا آبریزش بینی مواجه شوید.
چگونه می‌توان آجیل ماکادمیا را در رژیم غذایی روزانه استفاده کرد؟
آجیل ماکادمیا در بسته‌بندی‌های متفاوت و به اشکال مختلفی به فروش می‌رسد. شما می‌توانید از این فندق برای تهیه کیک و شیرینی‌ها، سالاد، اوت‌میل و حتی غذاهایی مثل پاستا کمک بگیرید یا آرد آن جایگزین آردهای مختلف کنید و با آن کوکی‌ها و کلوچه‌های مختلفی درست کنید.
آجیل ماکادمیا چه تفاوت‌هایی با سایر آجیل‌ها دارد؟
ماکادمیا نسبت به دیگر آجیل‌های درختی از چربی‌های سالم بالاتری برخوردار است و جدا از آن، حاوی منگنز، تیامین، مس، پروتئین و فیبر بسیار بیش‌تر است و به همین خاطر، بیش‌تر از سایر آجیل‌های درختی روی بهبود سلامتی بدن تأثیر می‌گذارد.

آجیل ماکادمیا چیست و چرا باید آن را مصرف کنیم؟

آجیل ماکادمیا (Macadamia Nuts)، یک آجیل درختی است که طعمی لطیف و کره‌مانند و بافتی خامه‌ای دارد و از درختان بومی استرالیا حاصل می‌شود. این آجیل سرشار از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید است که می‌تواند به بهبود فرایند هضم، سلامت قلب، مدیریت وزن و کنترل قند خون در بدن کمک کند.

خواص آجیل ماکادمیا

ارزش غذایی ماکادمیا: بررسی مواد مغذی و ویتامین‌ها

آجیل ماکادمیا سرشار از کالری است و از چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار زیادی ایجاد شده است. هر ۲۸ گرم از این آجیل شامل ارزش غذایی زیر است:

  • کالری: ۲۰۴
  • چربی: ۲۳ گرم
  • پروتئین: ۲ گرم
  • کربوهیدرات: ۲ گرم
  • شکر: ۱ گرم
  • فیبر: ۳ گرم
  • منگنز: ۵۸ درصد DV
  • تیامین: ۲۲ درصد DV
  • مس: ۱۱ درصد DV
  • منیزیم: ۹ درصد DV
  • آهن: ۶ درصد DV

در ارزش غذایی ماکادمیا، چربی‌های تک غیر اشباع زیادی هم وجود دارد که به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) در بدن کمک می‌‌کند و سلامت قلب را بهبود ببخشد.

فواید ماکادمیا برای سلامتی

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان کردیم، ارزش غذایی فندق استرالیایی باعث شده تا خواص آجیل ماکادمیا بسیار فراتر از آن چیزی باشد که تصور می‌کنید. در ادامه به لیستی از مهم‌ترین خواص آجیل ماکادمیا اشاره می‌کنیم:

کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک

سندرم متابولیک شامل گروهی از عوامل خطر مثل فشار خون بالا، تری‌گلیسیرید بالا، کلسترول HDL پایین، قند خون بالا و افزایش چربی شکم است. این عوامل می‌تواند احتمال سکته مغزی، دیابت و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

 آجیل ماکادمیا حاوی بالاتری درصد چربی‌های تک غیر اشباع است که می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند و به واسطه ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد، رشد و سلامت سلول‌ها را بهبود ببخشد.

رژیم‌های مخصوص کاهش و افزایش وزن لیمومی

بدون استپ وزنی

بدون گرسنگی

هماهنگ با داروهای مصرفی

متناسب با مزاج

مناسب محل کار

غذاهای ساده و در دسترس

درخواست مشاوره رایگان

بهبود سلامت قلب

آجیل ماکادمیا می‌تواند سطح کلسترول LDL خون را کاهش دهد که همین موضوع به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو کمک می‌کند و خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

خواص آجیل ماکادمیا

کاهش خطر ابتلا به دیابت

آجیل ماکادمیا می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند تا سطح قند خون خود را کنترل کنند و احتمال ابتلا به سندرم متابولیک را کاهش دهند. این آجیل درختی نه‌تنها در کاهش قند خون نقش دارد، بلکه به‌دلیل ترکیب‌هایی مثل فیبر، چربی‌های تک غیر اشباع و سایر مواد مغذی می‌تواند سلامت کلی بیماران دیابتی را افزایش دهد.

سلامت گوارش

یکی از خواص آجیل ماکادمیا این است که مانند یک پری‌بیوتیک برای تغذیه باکتری‌ّای مفید روده عمل می‌کند و می‌تواند سلامت دستگاه گوارش را بهبود ببخشد. پری‌بیوتیک‌ها همچنین به کاهش التهاب و سندرم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف گوارشی را کاهش می‌دهند.

کمک به کاهش وزن

مقدار فیبر و پروتئین موجود در آجیل ماکادمیا، احساس گرسنگی را کم‌تر می‌کند. بدین وسیله، شما احساس سیری بیش‌تری در طول روز خواهید داشت و می‌توانید در دراز مدت، وزن بیش‌تری کم کنید.

خواص آجیل ماکادمیا

بهبود سلامت استخوان

وجود منابع خوبی از کلسیم، منیزیم و پتاسیم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فواید آجیل ماکادمیا شناخته می‌شود که می‌تواند به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک کند. فسفر، یکی دیگر از مواد معدنی موجود در این آجیل، در بازگرداندن مواد معدنی حیاتی به استخوان‌ها و دندان‌ها بسیار مفید است.

تقویت سلامت پوست

ترکیباتی مثل توکوترینول‌ها و اسکوآلن (روغنی که در بدن، گیاهان و حیوانات یافت می‌شود) به مقدار بسیار زیادی در ماکادمیا وجود دارند و می‌توانند از پوست در برابر آسیب‌های مختلف محافظت کنند. توکوترینول‌ها آسیب‌های ناشی از افزایش سن را کاهش می‌دهند و اسکوالن موجود در این آجیل هم به افزایش رطوبت پوست کمک می‌کند.

ماکادمیا و پوست: تاثیرات مثبت این آجیل بر زیبایی

اضافه کردن ماکادمیا به رژیم غذایی و مصرف آن به عنوان یک میان وعده سالم به جوان‌سازی پوست شما کمک شایانی می‌کند. این آجیل از ترکیباتی به نام توکوترینول‌ها و اسکوآلن تشکیل شده که از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از افزایش سن محافظت کرده و می‌توانند رطوبت پوست را بهبود ببخشند.

خواص آجیل ماکادمیا

ماکادمیا و دیابت: چگونه ماکادمیا می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند؟

یکی از مهم‌ترین خواص آجیل ماکادمیا، بهبود سطح قند خون است. این آجیل به‌واسطه فیبر، چربی‌های غیر اشباع و مواد مغذی بسیار زیادی که دارد، از ارزش غذایی بالایی برای بیماران دیابتی برخوردار است و می‌تواند با کنترل سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک، سلامت کلی بیماران دیابتی را بهبود ببخشد.

چگونه آجیل ماکادمیا را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

آجیل ماکادمیا در اشکال مختلف در فروشگاه‌های مواد غذایی، هم به شکل حضوری و هم به‌صورت آنلاین در دسترس است و می‌توانید در ایران خریداری کنید. برخی روش‌های برای اضافه کردن ماکادمیا به رژیم غذایی عبارت است از:

  • اضافه کردن آجیل ماکادمیا به سالاد
  • جایگزین کردن آرد ماکادمیا با آرد بادام
  • اضافه کردن آجیل ماکادمیا به جوی دوسر به‌عنوان یک صبحانه و میان‌وعده سالم و مقوی
  • اضافه کردن آجیل به پاستا
  • استفاده از آجیل ماکادمیا در محصولات پخته‌شده‌ای مثل نان و کلوچه‌

 متخصصین تغذیه پیشنهاد می‌کنند که روزانه یک مشت از آجیل ماکادمیا را مصرف کنیم که حدود ۳۰ گرم یا ۱۵ عدد می‌شود.

نکات مهم در خرید و نگهداری آجیل ماکادمیا

 پیشنهاد ما برای خرید فندق استرالیایی این است که که برچسب ارزش غذایی بسته‌های آجیل ماکادمیا را با دقت مطالعه کنید چرا که برخی محصولات این آجیل حاوی روغن افزوده‌شده و نمک هستند. برای تازه نگه داشتن هم، آجیل را در ظرفی در بسته در دمای اتاق نگهداری کنید و اگر می‌خواهید برای مدت بیش‌تری در خانه بماند، می‌توانید آن را در فریزر بگذارید.

خواص آجیل ماکادمیا

سخن پایانی

آجیل ماکادمیا یا همان فندق استرالیایی، از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و چربی‌های سالم بسیار زیادی تشکیل شده است که فواید بسیار زیادی برای کاهش وزن، بهبود سلامت روده، محافظت در برابر دیابت، کاهش خطر سندرم متابولیک و بیماری‌های قلبی دارد و همین موارد به اندازه کافی قانع‌کننده است تا هر شخصی بخواهد آن را به رژیم غذایی خود اضافه کند.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع:

Healthline

Medical News Today

WebMD

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

11 نظر

  1. ممنون از اطلاعات مهمی که دراختیارما قرداددید. ولی من هنوز نخوردم بیبنم چه طعم ومزه ای داره.

    1. میتونید از آجیل فروشی های معتبر خریداری کنید من پیج از pistachio.arman خریدم خیلی عالی بود

  2. بسیار سپاس از اطلاعاتتون برای اینکه مزه خوب بده با وانیل بو میدن بهش خودش در اصل طعم خاصی نداره

    1. سلام دوست عزیز. ممنون از اینکه همراه لیمومی هستید.

    2. من خریدم طعم شیرین و عطر و بوی بسیار مطبوعی داشت ممکنه شکر هم اضافه شده باشه علاوه بر وانیل ؟

  3. بوی عطر خوبی داره اما مزه شیر خشک شیرین میده طعمش با طعم فندق خیلی فرق میکنه

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب