۵ راهکار مؤثر برای درمان خانگی سینوزیت

درمان خانگی سینوزیت

فهرست مطالب

سینوزیت در واقع فشاری است که در اثر مسدود شدن مجاری بینی به سینوس‌ها وارد می‌شود. هنگامی که این سینوس‌ها نمی‌توانند تخلیه شوند، التهاب و درد بسیار زیادی را در سر، بینی و صورت خود تجربه می‌کنید که می‌تواند آزاردهنده باشد. با این حال، راهکارهای مؤثر بسیار زیادی برای درمان خانگی سینوزیت وجود دارد.

از داروهای طبیعی مثل مرطوب‌کننده‌ها گرفته تا روش‌های ساده‌تری مثل استنشاق بخار، در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به شکلی کامل و جامع به این سوال پاسخ دهیم که سینوزیت چیست و چه روش‌هایی برای پیشگیری از سینوزیت وجود دارد؟ امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

سوالات متداول

سینوزیت چیست و چه علائمی دارد؟
سینوزیت نوعی التهاب و تورم روی بافت‌های پوشاننده سینوس‌ها است؛ ساختاری در صورت که معمولاً با هوا پر می‌شود و عفونت‌های ویروسی می‌تواند آن‌ها را تحریک کرده و باعث مسدود شدن و پر شدن‌شان از مایع‌ها شود. آبریزش بینی، درد در صورت، سر و گردن،  تولید مخاط در دهان و بینی، تب، سرفه، خستگی و بوی بد دهان برخی از علائم شایع این عفونت به‌شمار می‌آیند.
آیا درمان‌های خانگی برای سینوزیت موثر هستند؟
عفونت سینوسی عموماً جدی نیست و با استفاده از روش‌های خانگی به راحتی درمان می‌شود. استنشاق بخار هوا در حمام آب گرم، مصرف روغن‌های طبیعی مثل اسطوخودوس، داشتن تغذیه مناسب و نوشیدن چای‌های گیاهی مثل بابونه و مریم‌ گلی می‌تواند به کاهش علائم این عفونت کمک کرده و راه‌های مسدود شده بینی را باز کند.
چه مواد غذایی می‌توانند به کاهش علائم سینوزیت کمک کنند؟
برای کاهش علائم سینوزیت باید به سراغ مواد غذایی‌ای بروید که خواص ضد باکتریایی دارند، مثل سیر، زنجبیل و عسل که به حذف هرچه بهتر عفونت‌های بدن‌تان کمک می‌کنند. جدا از این موضوع، مصرف میوه‌هایی مثل توت، سبزیجات برگ سبز و ماهی‌های روغنی‌ای مثل سالمون می‌تواند تورم ایجاد شده را کاهش داده و به باز شدن راه‌های مسدود بینی کمک کند.
چگونه می‌توان از بروز سینوزیت پیشگیری کرد؟
بسته‌به علائمی که در طول زمان با آن مواجه می‌شوید، راهکارهای زیادی برای پیشگیری از بروز سینوزیت وجود دارد. شست‌وشوی مداوم بینی با آب نمک، استفاده از اسپری‌های استروئیدی بینی، شستن صورت و دست‌ها به شکل مداوم، ترک سیگار، استنشاق بخار و مصرف مایعات بیش‌تر برخی از این راهکارها هستند.

سینوزیت چیست و چگونه تشخیص داده می‌شود؟

سینوزیت (Sinusitis) به‌عنوان التهاب و تورمی در بافت پوشاننده سینوس‌ها شناخته می‌شود. سینوس‌ها ساختارهایی در داخل صورت هستند که معمولاً با هوا پر می‌شوند و عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و آلرژی‌ها می‌توانند این ساختار را تحریک کرده و باعث مسدود شدن و پر شدن آن‌ها از مایع شوند.

درمان خانگی سینوزیت

علائم شایع سینوزیت که باید بشناسید

برخی از شایع‌ترین علائم سینوزیت عبارت است از:

  • تولید خلط زیاد
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی بینی
  • فشار روی صورت
  • فشار یا درد در دندان‌ها
  • فشار یا درد گوش
  • تب
  • بوی بد دهان
  • سرفه
  • سردرد
  • خستگی

درمان خانگی سینوزیت؛ راهکارهای سریع و موثر

خیلی از مردم، فشار سینوسی ناشی از آلرژی‌های فصلی یا سرماخوردگی را در طول زمان تجربه می‌کنند که راهکارهای بسیار زیادی برای درمان آن وجود دارد؛ از مصرف داروهای بدون نسخه گرفته تا درمان‌های طبیعی مؤثرتر که می‌توانند به کنترل علائم و بهبود شرایط شما کمک کنند. در ادامه به برخی از بهترین روش‌های درمان خانگی سینوزیت اشاره می‌کنیم:

استنشاق بخار و بخور برای سینوزیت

هوای خشک و به موازات آن، سینوس‌های خشک می‌تواند فشار سینوسی را بیش‌تر کرده و سردرد را برای افراد به همراه داشته باشد. راهکارهایی مثل گرفتن دوش آب گرم یا استفاده از دستگاه بخور می‌تواند مجاری سینوسی را مرطوب کند و باعث رقیق‌تر شدن مخاط بینی و دهان شود.

استفاده از روغن‌های طبیعی مانند اکالیپتوس و نعناع

یکی از بهترین روش‌های پیشگیری این بیماری، استفاده از روغن‌های طبیعی برای سینوزیت است  این روغن‌ها روند بهبودی را تسریع می‌کنند.  مثلا اکالیپتوس حاوی سینئول است؛ ماده‌ای که می‌تواند به بهبود این عفونت کمک کند و گرفتگی بینی را از بین ببرد.

استفاده از تغذیه‌های مفید

شاید جالب باشد که بدانید تغذیه و سینوزیت یک رابطه مستقیم با هم دارند و اضافه کردن غذاهای ضد میکروبی مثل سیر، زنجبیل و عسل به وعده‌های غذایی به حذف عفونت‌های بدن کمک شایانی می‌کنند. جدا از این، مصرف توت‌ها، سبزیجات برگ سبز و ماهی‌هایی مثل سالمون در کاهش تورم ناشی از سینوزیت نقش دارند.

درمان خانگی سینوزیت

تمرینات تنفسی و یوگا

فشار سینوسی باعث ایجاد درد زیادی در سر، صورت و گردن می‌شود و بهترین راهکار برای درمان، آرامش یافتن است. انجام تمرینات تنفسی عمیق و یوگا به شما کمک می‌کند تا فشار ناشی از این عفونت‌ها را کاهش دهید و به واسطه این موضوع، علائم ایجاد شده از آن را مدیریت کنید.

چای‌های گیاهی مفید برای سینوزیت

یکی از بهترین راهکارهای درمان خانگی سینوزیت برای کودکان، مصرف دمنوش‌های گیاهی است که می‌توانند علائم مختلف این عفونت را بهبود بخشیده و در سریع‌ترین زمان ممکن، درد ناشی از آن را از بین ببرند. دمنوش‌هایی مثل آویشن، گل سنجد، بابونه، مریم گلی و خراطین در درمان سینوزیت مؤثر هستند.

پیشگیری از سینوزیت: نکات و توصیه‌ها

بسته به علت بروز سینوزیت، چند راه برای پیشگیری از ابتلا به این عفونت وجود دارد، مثل:

  • بینی خود را با آب نمک شست‌وشو دهید
  • استفاده از واکسن‌های آلرژی و دوری از عواملی که محرک آلرژی هستند، مثل گرد و غبار و دود
  • در صورت توصیه پزشک می‌تواند از اسپری‌های استروئیدی بینی استفاده کنید.
  • شستن دست‌ها و تمیز ماندن یکی از روش‌های پیشگیری از سینوزیت به‌شمار می‌آید.
  • ترک سیگار یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از بروز علائم این عفونت است.

درمان خانگی سینوزیت

درمان سینوزیت در طب سنتی به چه شکل است؟

در طب سنتی، پزشکان تأکید زیادی روی پوشاندن قسمت سر و پیشانی در مقابل سرما دارند و مصرف هل، دارچین، سوپ جو، روغن سیاه‌دانه و روغن کنجد را پیشنهاد می‌کنند. بخور آویشن، رازیانه و اسطوخودوس، پرهیز از فعالیت‌های جسمی و جنسی شدید در این بازه زمانی و شست‌وشوی مداوم بینی با آب نمک راهکارهای دیگر طب سنتی است که می‌توانید در خانه اجرا کنید.

سخن پایانی

بسته‌به علت فشار سینوسی، درمان‌های خانگی بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند به کاهش علائم شما کمک کند؛ از استنشاق بخار گرفته تا شست‌وشوی مداوم صورت و بینی و استفاده از روغن‌های گیاهی‌ای مثل اسطوخودوس.

عموماً علائم مرتبط با سینوزیت تا حداکثر ۱۰ روز درمان می‌شود. با این حال، اگر علائم شدیدی را احساس می‌کنید و با روش‌های خانگی هم نمی‌توانید علائم را کنترل کنید، پیشنهاد ما بر این است که سریعاً به پزشک مراجعه کنید. در برخی از موارد، بیماران برای درمان عفونت‌های سینوسی خود نیاز به عمل جراحی دارند و پزشک در سریع‌ترین زمان ممکن می‌تواند این موضوع را تشخیص دهد.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع:

Healthline

Medical News Today

Hopkins Medicine

Cleveland Clinic

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب