از خواص هندوانه برای بارداری غافل نشوید!

خواص هندوانه برای بارداری چیست؟

فهرست مطالب

هندوانه از آن دست میوه‌هایی است که فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد. با این حال، خواص هندوانه برای بارداری و زنان باردار بسیار بیش‌تر از آن چیزی است که می‌توانید فکر کنید؛ از کاهش خطر عوارض جانبی بارداری گرفته تا کاهش تورم و حالت تهوع‌های صبح‌گاهی.

به همین خاطر، در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به این موضوع اشاره کنیم که خوردن هندوانه در بارداری، چه فوایدی دارد و ضررهای احتمالی آن برای زنان باردار چیست. امیدواریم خواندن این مطلب برای شما مفید باشد.

سوالات متداول

خواص هندوانه برای بارداری چیست؟
هندوانه میوه‌ایست که مواد مغذی و ترکیبات بسیار مفیدی برای سلامتی دارد. خوردن منظم آن در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلا به پره اکلامپسی، یبوست و هموروئید را کم‌تر کند و محتوای آب بسیار زیادی که دارد، باعث کاهش خطر رشد ضعیف جنین، زایمان زودرس و نقایص مادرزادی می‌شود.
ضررهای هندوانه برای بارداری چیست؟
به‌طور کلی‌، خوردن هندوانه در دوران بارداری بی‌خطر است. با این حال، زنان باردار باید از خوردن هندوانه‌ای که برای مدت طولانی در دمای اتاق باقی مانده، خودداری کنند. این میوه همچنین می‌تواند سطح قند خون زنانی مبتلا به دیابت بارداری را افزایش دهد.
خواص هندوانه برای زنان چیست؟
هندوانه خواص بسیار زیادی برای بانوان دارد. این میوه می‌تواند جریان و گردش خون در بانوان را بهبود ببخشد، عملکرد جنسی را بیش‌تر کند و مشکلات مرتبط با هورمون‌ها در زنان را بهبود ببخشد و تعادلات هورمونی را افزایش دهد.
خوردن هندوانه چه تاثیری بر روی جنین دارد؟
ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در هندوانه مثل ویتامین A و پتاسیم برای رشد جنین و اندام‌های مختلف آن ضروری هستند. به همین خاطر، مصرف هندوانه به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به سلامت کلی کودک در دوران باردای کمک کند.

۱۰ تا از بهترین خواص هندوانه برای بارداری

هندوانه به‌عنوان یکی از منابع خوب، کربوهیدرات، ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفید شناخته می‌شود که حدود ۹۱ درصد آب دارد و در دسته‌بندی میوه‌های آبرسان قرار می‌گیرد. به واسطه این ارزش غذایی بسیار بالا، این میوه خواص زیادی برای زنان باردار به‌همراه دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم‌:

رژیم‌های مخصوص دوران بارداری و شیردهی لیمومی

تقویت جنین و مادر

مانع از افزایش بی‌رویه وزن

کاهش وزن سالم همراه با شیردهی

جلوگیری از افتادگی پوست بعد زایمان

درخواست مشاوره رایگان

1. کاهش خطر مسمومیت حاملگی

پره اکلامپسی (Preeclampsia) که تحت عنوان مسمومیت حاملگی هم شناخته می‌شود، یکی از عوارض شایع بارداری است که با فشار خون بالا، تورم و از دست دادن پروتئین در ادرار مشخص می‌شود. این عارضه می‌تواند شرایط بسیار جدی‌ای را برای مادر و حتی جنین ایجاد کند و به‌عنوان یکی از دلایل اصلی زایمان زودرس شناخته می‌شود.

هندوانه سرشار از لیکوپن است، ماده‌ای که خطر ابتلا به مسمومیت حاملگی را کاهش می‌دهد و مصرف حدود ۴ میلی‌گرم لیکوپن که در ۱۵۲ گرم هندوانه وجود دارد، می‌تواند زنان باردار را از زایمان زودرس در امان نگه دارد.

  

2. بهبود یبوست و کمک به هضم

در طول دوران بارداری، نیاز روزانه زنان به مایعات به‌طور چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند. این موضوع به این خاطر است که گردش خون به‌شکل مطلوبی ادامه پیدا کند. از آن طرف، روند هضم در مادر کاهش پیدا می‌کند.

این دو ترکیب در کنار هم می‌توانند خطر کم‌آبی در زنان را بیش‌تر کند و خطر یبوست یا هموروئید در دوران بارداری را افزایش دهد.

هندوانه به‌عنوان یک میوه آبرسان می‌تواند به زنان باردار کمک کند که نیازهای افزایش‌یافته مایعات خود را برآورده کنند و با عوارض جانبی بارداری مثل هموروئید، یبوست و کم‌آبی درگیر نشوند.

3. کاهش علائم سوزشِ سر دل

زنان باردار اغلب مشکلات گوارشی زیادی مثل سوزشِ سر دل را تجربه می‌کنند. هندوانه با تسکین لوله غذا و معده به رفع این مشکل کمک می‌کند و می‌تواند این درد سوزش را به‌شکل فوری تسکین ببخشد.

هندوانه برای رفع تهوع دوران بارداری

4. کاهش تورم

تورم‌های خفیف در نواحی‌ای مثل دست و پا در دوران بارداری، بسیار شایع هستند و می‌توانند برای مادر اذیت‌کننده باشند. محتوای بالای آب در هندوانه کمک می‌کند تا انسداد رگ‌ها و ماهیچه‌ها کاهش یابد و تورم‌ها به‌مرور زمان از بین برود.

5. رفع تهوع صبح‌گاهی

یکی از خواص هندوانه برای بارداری، انرژی‌زا بودن‌اش است که می‌تواند به تسکین حالت تهوع صبح‌گاهی کمک کند. به همین منظور، پیشنهاد می‌کنیم که مادران باردار هر روز صبح یک لیوان آب هندوانه تازه بنوشند.

6. کاهش گرفتگی عضلانی

بدن یک زن باردار دست‌خوش تغییرات بسیار زیادی می‌شود، از افزایش وزن گرفته تا نوسان هورمون‌ها، دلایل بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند درد عضلانی و استخوانی را در دوران بارداری به‌وجود آورد. خوردن هندوانه در بارداری به اشکال بسیار زیادی می‌تواند به بدن کمک کند که با این گرفتگی‌ها مقابله و کاهش دهد.

چرا در بارداری هندوانه بخوریم؟

7. جلوگیری از ایجاد رنگدانه

تیرگی پوست یا همان پیگمانتاسیون (Pitmentation) یکی از مشکلات پوستی شایع در دوران بارداری است که می‌تواند تیرگی‌های را در قسمت‌های مختلف پوست ایجاد کند. این تیرگی‌ها می‌توانند برای مادر آزاردهنده باشد و تحمل بارداری را سخت‌تر کند.  هندوانه نقش مهمی در جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با رنگدانه پوست دارد و با تسهیل کردن فرایند هضم و حرکات روده، می‌تواند روی بافت پوست تأثیری مثبت بگذارد و از ایجاد رنگدانه‌ها جلوگیری کند.

8. اثرات سم‌زدایی

یکی از مهم‌ترین خواص هندوانه برای زنان باردار، خاصیت سم‌زدایی‌اش است که می‌تواند با تحریک عملکرد کلیه، تصفیه کبد و کاهش سطح اسید اوریک در خون، تمام سموم بدن را از بدن خارج کند.

رژیم‌های مخصوص دوران بارداری و شیردهی لیمومی

تقویت جنین و مادر

مانع از افزایش بی‌رویه وزن

کاهش وزن سالم همراه با شیردهی

جلوگیری از افتادگی پوست بعد زایمان

درخواست مشاوره رایگان

9. رشد جنین

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در هندوانه مثل ویتامین A و پتاسیم برای رشد جنین و اندام‌های مختلف آن ضروری هستند. به همین خاطر، مصرف هندوانه به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به سلامت کلی کودک در دوران باردای کمک کند.

مضرات مصرف هندوانه در بارداری

10. تقویت سیستم ایمنی

بدن زنان باردار با بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف در دوران بارداری مبارزه می‌کند و این موضوع در برخی موارد می‌تواند باعث ضعیف‌ شدن سیستم ایمنی بدن شود. لیکوپن، آنتی‌اکسیدان قوی‌ موجود در هندوانه که رنگ قرمزی به آن می‌دهد، در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد و خطر ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف را کم‌تر می‌کند.

11. افزایش سطح انرژی

هندوانه سرشار از مواد معدنی‌ای مثل پتاسیم و منیزیم و ویتامین‌های A ،B1 و B6 است. این مواد مغذی می‌توانند انرژی مورد نیاز بدن را تأمین کنند و در رشد سیستم عصبی و ایمنی کودک هم نقش داشته باشند.

مضرات مصرف هندوانه در دوران بارداری چیست؟

خوردن هندوانه در دوران بارداری به‌طور کلی بی‌خطر است. اما باید به این موضوع توجه کنیم که این میوه کربوهیدرات بسیار بالایی دارد و به همان میزان، فاقد فیبر است. این موضوع باعث می‌شود که سطح قند خون در بدن افزایش پیدا کند.

به همین خاطر، زنان مبتلا به دیابت یا مادرانی که دارای سطوح بالای قند خون در دوران بارداری هستند، نباید به‌سراغ مصرف هندوانه بروند، یا حداقل پیش از اضافه کردن به رژیم غذایی‌شان، باید با پزشک مشورت کنند.

جدا از این موضوع، مسمومیت غذایی مشکل شایع دیگری است که ممکن است برای زنان باردار بسیار زیادی اتفاق بیفتد. پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از مسمومیت غذایی، هندوانه هم مثل همه میوه‌ها ابتدا به‌خوبی شسته‌ شود و بعد از برش داده شدن، به‌سرعت در یخچال قرار بگیرد.

به‌طور کلی، در صورتی که مشکلات کلیوی دارید، از سطح قند خون بالایی برخوردارید و با بیماری‌هایی مثل فشار خون دست‌وپنجه نرم می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم پیش از مصرف هندوانه در دوران بارداری با پزشک متخصص‌شان صحبت کنید تا شرایط سلامتی‌تان به‌شکل کامل مورد بررسی قرار بگیرد.

سخن پایانی

هندوانه میوه‌ای آبرسان است که مواد مغذی مختلف و ترکیبات مفید بسیار زیادی در خود دارد که می‌تواند به سلامتی مادر و کودک در دوران بارداری کمک کند. خوردن منظم این میوه در دوران بارداری خطر ابتلا به پره اکلامپسی را کاهش می‌دهد و عوارض بارداری را کم‌تر می‌کند.

با وجود تمام خواص هندوانه برای زنان باردار، پیشنهاد می‌کنیم پیش از اضافه کردن آن به رژیم غذایی روزانه‌تان، با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت خطرات احتمالی،‌ از‌ آن آگاه شوید و پیش از مصرف، دانش کافی نسبت به سلامتی و وضعیت بدنی‌تان داشته باشید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع:

Healthline

Mylo Family

Star Health

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب