درباره فواید رازیانه چه می‌دانید؟ 20 خاصیت بی‌نظیر رازیانه

فواید رازیانه

فهرست مطالب

در گذشته، مردم برای درمان مشکلات جسمی خودشان از روش‌های سنتی‌تری استفاده می‌کردند، به دمنوش‌های مختلف روی می‌آوردند و محلول‌های خانگی و دست‌سازی را برای درمان به‌کار می‌گرفتند. به‌عنوان مثال، عموم مردم از قدیم برای حل مشکلات گوارش‌شان یا رهایی از دردهای مفاصل و استخوان، از فواید رازیانه و دمنوش آن استفاده می‌کردند.

دانه‌های گیاه رازیانه به شکل‌های مختلف در زندگی مردم تأثیرگذار بوده و با وجود این‌که امروزه دکترها نقشِ روش‌های سنتی را ایفا می‌کنند، اما همچنان می‌توانید از مزایای آن بهره‌مند شوید.

 در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی می‌خواهیم بیش‌تر درباره فواید رازیانه صحبت کنیم و نحوه درست کردن دمنوش رازیانه را آموزش دهیم. 

سوالات متداول

خاصیت رازیانه برای لاغری شکم چیست؟
رازیانه به دلیل کالری پایین و فیبر زیادی که دارد می‌تواند برای لاغری شکم و پهلو موثر واقع شود. البته فراموش نکنید که مصرف این دانه گیاهی زمانی برای لاغری مفید است که تحرک کافی داشته باشید و برنامه غذایی لاغری را رعایت کنید.
بهترین زمان خوردن رازیانه کدام است؟
بهترین زمان مصرف رازیانه صبح ناشتا است. اما اگر ورزش می‌کنید می‌توانید قبل از تمرین هم میل کنید تا بیشترین تاثیر را برای لاغری داشته باشد. مصرف دمنوش رازیانه قبل از خواب به بهبود کیفیت خواب شبانه و آرامش بیشتر کمک می‌کند.
رازیانه معمولا به چه شکل مصرف می‌شود؟
همه چیز بستگی به سلیقه و ذائقه خودتان دارد. شما می‌توانید این دانه مفید را به صورت عرق، دمنوش، پودر و یا درسته در ترکیب با برفخی غذاها میل کنید. البته هدف شما از مصرف رازیانه هم در پاسخ به این سوال مهم است. مثلا برای افزایش شیر مادران شیرده مصرف عرق رازیانه بهترین گزینه است.
آیا ممکن است خوردن رازیانه مضر باشد؟
بدون شک زیاده‌روی در خوردن هر چیز ممکن است مضر باشد. همچنین برخی افراد ممکن است به این دانه گیاهی حساسیت داشته باشند. ازطرفی دیگر، مصرف رازیانه در تداخل با برخی داروها ممکن است عوارض خاصی داشته باشد. بنابراین پس از مصرف رازیانه درصورت مشاهده هرگونه نشانه مانند کهیر، سرفه و… به پزشک مراجعه کنید.

آشنایی با گیاه رازیانه

همان‌طور که می‌دانید عرق رازیانه را از گیاه رازیانه می‌گیرند. این گیاه یکی از شگفتی‌های طبیعت است. رازیانه گیاهی است با ساقه‌های بلند و دانه‌ای شیرین و خوشمزه. این گیاه در هرجایی رشد می‌کند و نیاز به مراقبت‌های خاصی ندارد. در کتاب‌های طب سنتی و پزشکی قدیم، نام رازیانه به‌وفور دیده می‌شود. هیچ‌کس منکر فواید خاص و درمانی این گیاه نیست. ساختار این گیاه به‌قدری شگفت‌انگیز است که محققین را وادار به انجام تحقیقات و مطالعات کرده است؛ اما مسئله مورد بحث ما لاغری است. آیا لاغر شدن هم بخشی از فواید گیاه رازیانه است؟

خواص رازیانه

ساختار تشکیل‌دهنده رازیانه

عرق رازیانه محصولی است که به‌راحتی از کلیه عطاری‌ها قابل تهیه است؛ اما لازم به ذکر است که کیفیت و مرغوبیت هر محصولی قابل‌تأیید نیست. محققین با انجام آزمایش‌ها، به ساختار تشکیل‌دهنده رازیانه پی بردند. این گیاه بسیار کم‌کالری است و سرشار از یک ماده معدنی به نام فیبر است. فیبر یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مواد برای کنترل وزن است؛ اما چگونه؟ خاصیت فیبر به‌صورتی است که جذب دستگاه گوارش می‌شود.

سپس عمل هضم کردن غذا را کند می‌کند و مواد معدنی بیشتری را در معده ذخیره می‌کند؛ اما این کار چه فایده‌ای دارد؟ اصلی‌ترین و مهم‌ترین فایده فیبر کاهش میل به غذا است. با نگهداری مواد معدنی در معده، شما احساس گرسنگی نخواهید کرد. fه‌عنوان‌مثال اگر غذا می‌خورید و یک ساعت بعد از میل کردن غذا احساس گرسنگی می‌کنید، با مصرف فیبر این‌یک ساعت تبدیل به چهار ساعت می‌شود.

در یک معادله ساده، زمانی که شما کمتر گرسنه باشید، کمتر می‌خورید و چاق نمی‌شوید. همچنین از دیگر خواص فیبر، تولید انرژی لازم برای فعالیت‌های بدن است. کم خوری ممکن است باعث افت انرژی شود، اما فیبر جلوی این اتفاق را می‌گیرد. فیبر باعث می‌شود غذایی که می‌خورید بهترین جذب را داشته باشد. این ماده نمی‌گذارد مواد معدنی دفع شوند و از همین طریق مخازن انرژی را پر می‌کند.

ارزش غذایی رازیانه

ارزش غذایی رازیانه

یک پیاز خام رازیانه با تقریباً 234 گرم دارای مواد مغذی از جمله موارد زیر است:

  • 5 کالری
  • 1 گرم کربوهیدرات
  • 5 گرم چربی
  • 3 گرم فیبر
  • 9 گرم پروتئین
  • 1 میلی‌گرم ویتامین C
  • 969 میلی‌گرم پتاسیم
  • 2 میکروگرم فولات
  • 4 میلی‌گرم منگنز
  • 115 میلی‌گرم کلسیم
  • 7 میلی‌گرم آهن
  • 5 میلی‌گرم نیاسین
  • 117 میلی‌گرم فسفر
  • 8 میلی‌گرم منیزیم
  • 2 میلی‌گرم مس
  • 5 میلی‌گرم اسید پانتوتنیک
  • 314 واحد بین المللی ویتامین A

یک فنجان 87 گرمی رازیانه دارای مواد مغذی زیر است:

  • 360 میلی‌گرم پتاسیم
  • 45 میلی‌گرم سدیم
  • 43 میلی‌گرم کلسیم
  • 4 میلی‌گرم ویتامین C
  • 15 میلی‌گرم منیزیم
  • 64 میلی‌گرم آهن
  • 838 واحد بین المللی (IU) ویتامین A
  • 041 میلی‌گرم ویتامین B-6

فواید رازیانه شامل چه مواردی می‌شود؟

پیاز اصلی موجود در گیاه رازیانه سرشار از پتاسیم، سدیم، فسفر، کلسیم، اسیدهای چرب ضروری و منیزیم است که اثرات آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی، ضد قارچی و ضد ویروسی زیادی به همراه دارد. بیاید به شکلی جزئی‌تر درباره فواید رازیانه صحبت کنیم:

فواید رازیانه

1. سلامت استخوان

ویتامین و مواد معدنی‌ای که در رازیانه وجود دارد، به ساخت و حفظ ساختار استخوان کمک بسیار زیادی می‌کند:

  • فسفات و کلسیم: هر دوی این ترکیبات در رشد و حفظ استخوان‌ها اهمیت زیادی دارند. 
  • آهن و روی: برای تولید کلاژن در بدن بسیار ضروری هستند.
  • منگنز: این ماده معدنی باعث ایجاد ماتریکس استخوان می‌شود. 
  • ویتامین K: بهبود ویتامین K می‌تواند خطر شکستگی استخوان را در افراد کاهش دهد.

2. فشار خون

زمانی که پتاسیم در بدن انسان به میزان کافی وجود نداشته باشد، احتمال این‌که فشار خون شما به شکل مکرر بالا برود، بیش‌تر است. جدا از این، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد پتاسیم، کلسیم و منیزیم می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند؛ مواد معدنی‌ای که همگی در گیاه رازیانه یافت می‌شوند. 

نیترات‌های غذایی موجود در رازیانه، به بهبود عملکرد سیستم عروقی کمک می‌کنند و به همین دلیل، مصرف رازیانه می‌تواند فشار خون را کاهش دهد.  

فواید رازیانه

3. سلامت قلب

رازیانه سرشار از فیبر است؛ ماده‌ای که خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و میزان کلسترول خون در بدن را کم می‌کند. 

4. بهبود و پیشگیری از سرطان

سلنیوم‌، ماده معدنی‌ای است که به سختی در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود و در رازیانه وجود دارد. این ماده به عملکرد آنزیم‌های کبدی کمک می‌کند و ترکیبات سرطان‌زا در بدن را از بین می‌برد. علاوه بر این، سلنیوم می‌تواند از التهابِ نواحی مختلف بدن جلوگیری کند و نرخ رشد تومور را کاهش دهد. 

فواید رازیانه چیست

5. بهبود سیستم ایمنی بدن

سلنیوم موجود در رازیانه منجر به تولید سلول‌های کشنده T می‌شود. این سلول‌ها روی سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارند و پاسخ به عوامل ویروسی را بهبود می‌بخشند. 

6. متابولیسم

رازیانه به‌عنوان منبع ویتامین B-6 شناخته می‌شود؛ ویتامینی که با تجزیه کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها به گلوکز و اسیدهای آمینه، نقش مهمی در افزایش متابولیسم دارد و بدن به راحتی می‌تواند از این ترکیبات برای تأمین انرژی خودش استفاده کند. 

7. جذب آهن

یکی از شایع‌ترین کمبودها در بدن انسان‌ها که به‌خاطر کم‌خونی به‌وجود می‌آید، کمبود آهن است. ترکیب مواد غذایی‌ای که حاوی ویتامین C هستند، مثل رازیانه، در کنار غذاهای غنی از آهن، می‌تواند به توانایی جذب بیش‌تر آهن در بدن کمک کند. 

فواید رازیانه

8. هضم غذا

فیبر موجود در رازیانه می‌تواند به جلوگیری از یبوست کمک کند و سلامت دستگاه گوارش را بهبود ببخشد. 

9. کنترل وزن

جدا از سیستم گوارش، فیبر به‌عنوان یکی از عوامل مهم در کنترل و مدیریت وزن انسان معرفی می‌شود. با مصرف مداوم رازیانه، اشتها در افراد کم می‌شود و فرد در بازه زمانی طولانی‌تری، احساس سیری می‌کند. 

طبق مقاله‌ای در ncbi در سال ۲۰۱۵ نشان داده که زنانی که قبل از غذا، چای رازیانه می‌نوشیدند، بیش‌تر از افراد دیگر احساس سیری می‌کنند. 

خاصیت آویشن برای لاغری
بیشتر بخوانید:

10. استروژن

استروژن را می‌توانیم به‌طور طبیعی در رازیانه پیدا کنیم؛ ماده‌ای که نقش اصلی در تنظیم چرخه تولید مثل زنان دارد. جدا از آن، استروژن روی وزن زنان نیز تأثیر می‌گذارد و تغییر سطح آن می‌تواند افزایش یا کاهش وزن را به همراه داشته باشد. با مصرف رازیانه، می‌توان میزان استروژن در بدن را کنترل کرد. البته این موضوع درمورد همه افراد صدق نمی‌کند، بنابراین قبل از مصرف رازیانه باید با پزشک مشورت کنید.

11. سلامت مغز

در مطالعه‌ pubmed.ncbi منتشر شده از مجله Natural Product Research، محققان آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چهار گیاه از جمله رازیانه را مورد بررسی قرار دادند و پس از ارزیابی، متوجه شدند که این آنتی‌اکسیدان‌ها به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کند و عملکرد سلول‌های مغز را بهبود می‌بخشد.

فواید رازیانه

12. یائسگی 

یکی دیگر از فواید رازیانه به یائسگی در زنان برمی‌گردد. مقاله‌ای در ncbi که توسط مجله پزشکی یائسگی منتشر شده، نشان می‌دهد که روغن رازیانه می‌تواند در مدیریت قاعدگی، سندرم پیش از قاعدگی، از دست دادن قاعدگی، یائسگی، شیردهی و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک اثرگذار باشد. 

13. سلامت پوست

رازیانه به‌خاطر داشتن ویتامین C می‌تواند در سیستم حمایتی پوست و سنتز کلاژن در این سیستم، اثرگذار باشد. جدا از آن، رازیانه به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان هم عمل می‌کند و احتمال آسیب‌های ناشی از آفتاب، آلودگی و دود روی پوست را کاهش می‌دهد. 

فواید رازیانه

14. عرق رازیانه و چاقی صورت

healthkart می‌گوید شاید عرق رازیانه به‌صورت مستقیم باعث کاهش وزن قابل‌توجه نشود، اما خواصی دارد که نمی‌توان از آن غافل شد. به‌عنوان نمونه، یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های افراد لاغری صورت است. رژیم لاغری و فعالیت‌های بدنی، صورت را نیز آب می‌کنند. قطعاً یکی از زیبایی‌های صورت خوش‌فرم بودن آن است. آیا به دنبال لاغر شدن بدن بدون لاغر شدن صورت هستید؟ رمز کار شما مصرف عرق گیاه رازیانه است. مصرف این عرق در هنگام پیروی از رژیم لاغری از آب شدن صورت شما جلوگیری می‌کند.

برای رسیدن به این هدف، یک لیوان عرق گیاه رازیانه را با یک قاشق عسل مخلوط‌ و میل کنید. این کار باعث چاق شدن و فرم گیری صورت و پر شدن چاله‌ها می‌شود. همچنین با افزایش گردش خون در صورت، باعث افزایش شفافیت، لطافت و کیفیت پوست شما خواهد شد.

15. تقویت شیردهی مادران

رازیانه می­‌تواند باعث افزایش شیردهی مادران شود. در رازیانه مواد خواصی همچون دیانتول و فوتوآنتول یافت می‌شوند که این خاصیت را به گیاه رازیانه می­‌بخشند؛ در نتیجه مصرف این گیاه ممکن است ترشح شیر و سطح پرولاکتین خون را بالا ببرد.

16. بهبود اختلالات تنفسی

سینئول و آنتول موجود در رازیانه که خاصیت خلط‌ آور دارند، می‌­توانند برای ناراحتی‌های تنفسی از جمله احتقان، برونشیت و سرفه مفید باشند. دانه و پودر رازیانه باعث شکستن بلغم، شل‌شدن سریع سمومی که در گلو و مجرای بینی تجمع یافتند، می‌شوند.

فواید رازیانه

17. مراقبت از چشم

یکی دیگر از خواص رازیانه کمک به ‌سلامت چشم، کاهش اختلالات مربوط به پیری زودرس و دژنراسیون ماکولا است؛ بنابراین می‌توان آب برگ‌های آن و خود گیاه را به چشم‌ها زد و سوزش و خستگی چشم را کاهش داد.

18. بهبود اسهال

رازیانه از دیرباز به‌عنوان راهی برای ازبین‌بردن اسهال شناخته می‌شود؛ زیرا برخی از اجزای آنتول و سینئول در رازیانه دارای خواص ضدعفونی‌کنندگی و ضدباکتریایی است که می‌توانند به هضم و عملکرد صحیح دستگاه گوارش کمک کنند. در نتیجه باعث بهبود اسهال ناشی از سوءهاضمه می‌شود.

19. کاهش نفخ

رازیانه حاوی اسید آسپارتیک است که باخاصیت ضد نفخ آن شناخته می­‌شود. عصاره آن را می‌توان به‌عنوان راهی برای کاهش نفخ و دفع گاز اضافی معده برای کودکان و بزرگسالان استفاده کرد. این گیاه معمولاً برای برخی از داروهای کاهش سوءهاضمه و نفخ نوزادان و کودکان مورد استفاده قرار می‌­گیرد.

20. کمک به تسکین درد

این گیاه به تسکین درد افراد مبتلا به آرتروز زانو کمک می‌کند. در تحقیقی که در سال ۲۰۲۰ انجام شد ۶۶ بیمار به مدت دو هفته، روزانه یک کپسول حاوی پودر رازیانه مصرف کردند و نتایج حاصل، بیان‌کننده کاهش درد و سفتی مفاصل این بیماران بود‌.

مصرف رازیانه چه عوارضی دارد؟ 

تا به این‌جا درباره فواید رازیانه صحبت کردیم. با این حال، مصرف این گیاه درست همانند هر ماده غذایی دیگر عوارضی را هم به همراه دارد. بعضی از ادویه‌ها مثل گشنیز، رازیانه و زیره سیاه می‌توانند واکنش‌های آلرژیک شدیدی را در افراد به‌وجود آورند. در نتیجه، یکی از عوارضی که ممکن است با مصرف رازیانه تجربه کنید، حساسیت است. 

فواید رازیانه

جدا از آن، تداخل مصرف داروهای مختلف با رازیانه هم می‌تواند عوارض مختلفی داشته باشد.

به عنوان مثال، بتا بلوکرها به عنوان داروهایی برای درمان بیماری‌های قلبی و اضطراب تجویز می‌شوند که سطح پتاسیم خون را بیش‌تر می‌کنند. رازیانه هم به خودی خود منبع غنی‌ای از پتاسیم است و مصرف این گیاه با داروها به شکل هم‌زمان می‌تواند آسیب زیادی به کلیه و خون وارد کند. به همین دلیل، پیشنهاد ما این است که پیش از مصرف رازیانه در طول روز، با یک پزشک دراین‌باره مشورت کنید. 

در مصرف رازیانه احتیاط کنید !

رازیانه و دانه‌های آن در صورت مصرف متعادل احتمالاً بی‌خطر است؛ اما نگرانی‌هایی درباره مصرف بی‌رویه مکمل‌ها و عصاره‌ آن وجود دارد. برخی از عوارض آن عبارت‌اند از:

  • خواص استروژنی قوی: اگرچه این ویژگی باعث بهبود علائم یائسگی می‌شود؛ ولی ممکن است برای زنان باردار خطرناک باشد.
  • تراتوژنیسیته: با توجه ‌به فعالیت شبه استروژنی رازیانه، در مورد تراتوژنیسیته موجود در آن نگرانی‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد این گیاه ممکن است باعث اختلال در رشد و نمو جنین شود. در نتیجه اگرچه خوردن رازیانه و دانه‌های آن خطری ندارد؛ اما زنان باردار باید از خوردن مکمل‌ها و اسانس‌های آن خودداری کنند.
  • تداخل دارویی: گیاه رازیانه با داروهایی مثل قرص‌های استروژن و داروهای خاص سرطان تداخل دارد. بنابراین قبل از استفاده از دوزهای بالای مکمل، عصاره یا اسانس آن باید با پزشک خود مشورت کنید.
  • رشد سلول‌های سرطانی: مصرف بیش از حد این گیاه ممکن است شما را در معرض استراگول که یک ماده سرطان‌زا در رازیانه است قرار دهد و باعث رشد سلول‌های سرطانی شود‌.
  • ایجاد تشنج: رازیانه باعث ایجاد تشنج در افرادی که دارای اختلالات تشنجی هستند نیز می‌شود‌؛ بنابراین این افراد باید از خوردن عصاره و اسانس این گیاه خودداری کنند.

طرز تهیه دمنوش رازیانه

درست کردن دمنوش رازیانه فرآیند ساده‌ای دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم‌:

  • یک و نیم فنجان آب را جوش بیاورید. 
  • دانه‌های رازیانه له‌شده و زنجبیل را به آن اضافه کنید. بگذارید آب روی شعله متوسط بجوشد تا مقداری از آن بخار شود و به یک فنجان کاهش پیدا کند. 
  • در مرحله بعد، دمنوش را از روی گاز بردارید، از صافی عبور دهید و داخل فنجان بریزید.
  • سپس عسل را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کامل حل شود. دمنوش رازیانه شما آماده است.

بهترین زمان خوردن رازیانه کدام است؟

بهترین زمان مصرف رازیانه صبح ناشتا است. اما اگر ورزش می‌کنید می‌توانید قبل از تمرین هم میل کنید تا بیشترین تاثیر را برای لاغری داشته باشد. مصرف دمنوش رازیانه قبل از خواب به بهبود کیفیت خواب شبانه و آرامش بیشتر کمک می‌کند.

دمنوش رازیانه
سخن پایانی

رازیانه به‌عنوان یک گیاه کاملاً مغذی شناخته می‌شود که می‌تواند در بخشی از رژیم غذایی شما مورد استفاده قرار بگیرد و به بهبود سلامت‌تان کمک کند. روش‌های مختلفی برای مصرف این گیاه هم وجود دارد؛ بعضی افراد از دانه‌های آن دمنوش درست می‌کنند، برخی از روغن رازیانه استفاده می‌کنند و بعضی دیگر برگ‌ها یا پیازهای این گیاه را جدا می‌کنند و به اشکال مختلف می‌خورند. 

مهم این است که یادتان باشد گیاه رازیانه، درست همانند هر ماده مغذی دیگری، نمی‌تواند به شکلی کامل از بیماری‌های مختلف جلوگیری کند اما در چهارچوب یک رژیم غذایی متنوع، می‌تواند به بهبود سلامتی کلی شما منجر شود. 

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

 

منابع:

Medical News Today

Health

Heathline

Times Food

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید