تاثیر خواب کافی بر رشد نوجوانان

خواب نوجوانان

فهرست مطالب

یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین دوران و مراحل در طول زندگی، دوران نوجوانی است. این مرحله هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی، اهمیت بسیار فوق‌العاده‌ای دارد. طبق نظر بسیاری از روانشناسان بزرگ دنیا، سبک زندگی انسان در دوران نوجوانی شکل می‌گیرد. آیا تابه‌حال از تأثیر خواب بر رشد نوجوانان چیزی شنیده‌اید؟ یکی از معضلات مهم که این روزها جامعه ما با آن سروکله می‌زند، کم‌خوابی یا بدخوابی است.

این مشکل در نوجوانان بیش از قشرهای دیگر دیده می‌شود. با ظهور فناوری‌های مختلف مانند گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، میزان و کیفیت خواب نوجوانان به شدن تحت تأثیر قرارگرفته است. در این مطلب می‌خواهیم درباره‌ی اهمیت خواب در رشد و پرورش نوجوانان صحبت کنیم.

 

خواب کافی، رشد عالی

میزان خواب کافی در سنین مختلف متفاوت است. به‌عنوان‌مثال بزرگ‌سال‌ها، حتی اگر کمتر بخوابند نیز دچار مشکل نخواهند شد. در سنین کودکی و نوجوانی، بدن بیشترین نیاز به خواب را در خود حس می‌کند. این دوران را پزشکان مرحله رشد نام‌گذاری کرده‌اند. رشد انسان چه از نظر جسمی و چه از نظر ذهنی در مرحله نوجوانی به تکامل می‌رسد. به همین جهت محققین اعلام کرده‌اند که تأثیر خواب بر رشد نوجوانان بسیار اهمیت دارد. اما شاید برای شما سؤال پیش بیاید، خواب و رشد چه ارتباطی به یکدیگر دارند؟

برای رسیدن به پاسخ این پرسش، بیاید مسائل را دقیق‌تر نگاه کنیم. بدن یک سیستم بسیار پیچیده و هوشمند است. پس از تحقیقات فراوان متوجه شدند انسان‌ها تا اوایل دوران جوانی خود رشد می‌کنند. این مسئله به این معناست که دوران نوجوانی، دوران رشد کامل است. استخوان‌بندی، استحکام اسکلت بدن، تقویت سیستم ایمنی، تقویت قوای جسمی، تقویت سیستم عصب و حتی تقویت سیستم قلب و عروق هم در دوران نوجوانی شکل می‌گیرد. شاید تعجب کنید اما به شما می‌گوییم، در دوران نوجوانی می‌توان روی قد هم اثر گذاشت. قد انسان در این دوره در مرحله تکامل قرار دارد. متأسفانه عادت‌های بد زندگی و سبک اشتباه رفتارهای روزمره جلوی رشد کامل قد و استخوان‌بندی را در این دوران می‌گیرد.

اهمیت خواب برای نوجوانان

خواب در دوره‌ی نوجوانی و رشد قد

یک تأثیر خواب بر رشد نوجوانان در قد آن‌ها مشخص می‌شود. شاید تعجب کنید و بپرسید چگونه خواب روی قد تأثیر می‌گذارد. یک باور غلط در مورد رشد قد در این دوره وجود داشته است. بسیار از مادر پدرها برای بلندقدتر شدن فرزندان خود، آن‌ها را از میله بارفیکس آویزان می‌کردند. اما این کار نه‌تنها تأثیرگذار نیست، بلکه خنده‌دار هم هست! رشد قد در بدن، بر اثر ترشح هورمون‌های مخصوص رشد صورت می‌گیرد. فرد نوجوان حتی اگر تمام شبانه‌روز را از میله بارفیکس آویزان باشد یا طناب به‌پای‌خود ببندد و آن را بکشد، قد او رشد نخواهد کرد، تا زمانی که هورمون‌های مخصوص توسط بدن تولید شوند. اما این هورمون‌ها چه زمانی تولید می‌شوند؟

زمانی که نوجوان در خواب آرام و مفید قرار دارد، غده هیپوفیز شروع به فعالیت می‌کند. این غده با ترشح هورمون‌ها مخصوص، باعث رشد قد می‌شود. یکی دیگر از آثار هورمون‌های این غده، تقویت استخوان‌بندی و ارتقای قدرت فیزیکی بدن است. نوجوانانی که خوب می‌خوابند، بدن‌های قوی‌تر هم دارند. آثار این تقویت در نوجوانی، حتی تا سال‌های پیری هم با فرد می‌ماند.

مقاله پیشنهادی:بهترین برنامه غذایی برای افزایش قد نوجوانان

 

تنظیم خواب در نوجوانان، به نفع بدن و سلامتی

بدن در طول دوره‌های مختلف (کودکی، نوجوانی، جوانی، بزرگسالی و پیری) به سبک‌های مختلف زندگی می‌کند. این تفاوت‌ها را محققین ساعت زیستی یا Chrono types نام‌گذاری کرده‌اند. در دوران نوجوانی، هورمون‌هایی برای رشد تولید می‌شود که هرکدام زمان‌های خاصی دارند. بیشتر این هورمون‌ها در خواب مفید ترشح می‌شوند. حتی هورمون‌هایی که در غیر از زمان خواب ترشح می‌شوند، تحت تأثیر زمان خواب قرار دارند. ساعت زیستی بدن در نوجوانی بسیار جالب و متفاوت است. اگر توجه کرده باشید، کمتر نوجوانی به فعالیت‌های صبحگاهی و زود بیدار شدن علاقه دارد. بیشتر فعالیت‌های آن‌ها بعدازظهرها و عصرها انجام می‌شود و در این اوقات حال بهتری دارند.

این اتفاق به دلیل آزادسازی ماده‌ای به نام ملاتونین است که تا پایان شب در بدن می‌ماند. ملاتونین در صبح‌ها، در کمترین میزان خود در بدن یک نوجوان قرار دارد. تنظیم ساعت خواب، باعث تنظیم ملاتونین در بدن می‌شود. تأثیر خواب بر رشد نوجوانان در اینجا خودش را نشان می‌دهد. خواب کافی شب باعث تنظیم هورمون‌ها و همچنین تقویت تمرکز می‌شود. رشد عضلات، استخوان‌ها و حتی سایز بدن افزایش پیدا می‌کند. این اتفاق حتی بر ذهن نوجوانان هم تأثیر می‌گذارد و قدرت تمرکز آن‌ها را افزایش می‌دهد.

تاثیر خواب بر رشد نوجوانان

خواب کافی در نوجوانی و رشد ذهن

زمانی که از تأثیر خواب بر رشد نوجوانان صحبت می‌کنیم، هدفمان فقط رشد فیزیکی آن‌ها نیست. خواب کافی در این دوره باعث رشد ذهنی و روحی آن‌ها می‌شود. تحقیقات نشان داده است که نوجوانانی که 8 الی 10 ساعت خواب مفید دارند، وضعیت سلامتی بهتری نسبت به سایر نوجوانان دارند. محققین متوجه شدند این افراد دارای ویژگی‌های شامل موارد زیر هستند:

  • کمتر کسل می‌شوند.
  • بیشتر و راحت‌تر یاد می‌گیرند.
  • سریع‌تر تمرکز می‌کنند.
  • تصمیمات بهتری می‌گیرند.
  • کمتر دچار افسردگی‌ها نوجوانی می‌شوند.
  • از پرخاشگری و خشونت کمتری برخوردار هستند.
  • نمرات بهتری دارند.
  • بیشتر به نظم اهمیت می‌دهند.
  • روابط اجتماعی قوی‌تری دارند.
  • فعالیت‌های روزانه آن‌ها بیشتر.
  • کمتر دچار بیماری می‌شوند.
  • کمتر دچار اضافه وزن و چاقی می‌شوند.

شاید تعجب کنید، اما این مسئله واقعیت دارد. همه این اتفاقات بخشی از تأثیر خواب بر رشد نوجوانان است. یک نوجوانان باید شبانه 8 تا 10 ساعت به‌صورت مفید بخوابد. منظور از مفید این است که در ابتدای شب بخوابد ( ساعت 10 یا 11 شب)، در محیطی آرام و بدون سر و صدا بخوابد و همچنین تا یک الی دو ساعت قبل از خواب چیزی نخورده باشد. البته شاید تنظیم ساعت خواب در دوران نوجوانی سخت باشد، اما مطمئن باشید این کار ارزشش را دارد. اگر به دنبال زندگی سالم هستید، خواب کافی در نوجوانی را فراموش نکنید.

برای دریافت رژیم لیمومی کلیک کنید.

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید