10 راه ساده و موثر برای تقویت مو

بهترین راه های تقویت مو

فهرست مطالب

زمانی که بچه بودم موهایم صاف و لخت بود. وقتی نوجوان بودم حالت‌دار و از 18 سالگی به بعد هم وز شد! از همان نوجوانی دچار ریزش مو شدم و چندین سال دنبال درمان آن بودم. تقریبا 7،8 تا دکتر پوست و مو را امتحان کردم تا به مرور ریزش موهایم کمتر شد.

احتمالا شما هم کم و بیش، این دسته از مشکلات را تجربه کرده‌اید. اکثر ما خانم‌ها، دنبال تقویت مو ، افزایش رشد مو و براق بودن موهایمان هستیم. معمولا راه‌های مختلفی را هم امتحان می‌کنیم اما به چیزی که می‌خواهیم نمی‌رسیم.

ژن، تاثیر زیادی در سلامتی و حجم موهای شما دارد. اما شما می‌توانید با بعضی روش‌ها، سلامت و زیبایی موهایتان را بیشتر کنید. در این مقاله می‌خواهیم راجع به راهکارهای علمی برای تقویت مو صحبت کنیم.

 

راه‌های تقویت مو

  1. تقویت مو با کاهش درجه حرارت سشوار

سشوار، اتوی مو، بیگودی داغ یا هر وسیله دیگری که حرارت دارد، می‌تواند به موهای شما آسیب وارد کند؛ به خصوص اگر موهای شما نازک، خشک یا مستعد شکستن باشد. گرمای بیش از حد باعث تضعیف موهای شما و در نتیجه آسیب دیدن یا وز شدن آن‌ها می‌شود.

محققان می‌گویند برای خشک کردن موهایتان، سشوار را در فاصله 15 سانتی از موهایتان نگه دارید و آن را حرکت دهید؛ یعنی سشوار را روی یک نقطه نگه ندارید. بهتر است حداکثر 3 بار در هفته از سشوار استفاده کنید؛ چرا که استفاده بیشتر، باعث آسیب به موهایتان می‌شود.

همچنین توصیه می‌شود سشوار و سایر ابزارهای حالت‌دهنده مو را روی دمای کمی تنظیم کنید تا احتمال آسیب به مو، کاهش یابد.

 

  1. تقویت مو با مصرف ویتامین

موهای شما برای سالم بودن، به ویتامین‌ها و مواد معدنی خاصی نیاز دارند. منابع معتبر تحقیقاتی می‌گویند ریزش مو با کمبود موادمغذی مرتبط است. ویتامین‌ها و موادمعدنی موردنیاز برای رشد و تقویت مو عبارتن از:

ویتامین A: سیب‌زمینی شیرین، هویج، کدوتنبل، اسفناج، شیر، تخم‌مرغ و ماست

ویتامین B (به ویژه بیوتین): زرده تخم‌مرغ، جگر، ماهی قزل‌آلا، آووکادو، آجیل، دانه‌ها و محصولات لبنی

ویتامین C: مرکبات، توت فرنگی و فلفل دلمه‌ای

ویتامین D: ماهی‌های چرب، زرده تخم‌مرغ، غذاهای غنی‌شده مانند شیر و آب پرتقال

ویتامین E: تخمه آفتاب‌گردان، بادام، اسفناج و آووکادو

آهن: صدف دریایی، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، عدس و اسفناج

روی: صدف دریایی، گوشت گاو، دانه کدو تنبل و عدس

 

اگر نمی‌توانید این موادمغذی را از غذاها دریافت کنید، از مولتی ویتامین‌های حاوی ویتامین و مواد معدنی کمک بگیرید. اما فراموش نکنید قبل از مصرف هرگونه مکمل، با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

بهترین راه تقویت مو

  1. تقویت موی سر با استفاده کمتر از شامپو

تمیز نگه‌داشتن مو بسیار مهم است. اما اکثر شامپوها حاوی موادی هستند که چربی طبیعی موها را از بین می‌برند. بنابراین بهتر است به جای استفاده روزانه از شامپو، دو تا سه بار در هفته موهایتان را بشویید. شستن بیش‌ازحد موها ممکن است باعث خشک شدن و ضعیف شدن ساقه مو شود.

آکادمی پوست آمریکا می‌گوید در هر بار حمام رفتن، از مقدار کمی شامپو استفاده کنید. شما فقط به اندازه یک دایره کوچک (با قطر 5/2 سانتی‌متری) از شامپو نیاز دارید تا موهایتان را کامل بشویید.

 

  1. تقویت مو با ماساژ پوست سر

افزایش گردش خون در پوست سر، ممکن است به تقویت مو کمک کند و همچنین جریان خون را در فولیکول‌های مو افزایش دهد. طبق مطالعه‌ای که در سال 2016 انجام شد، ثابت شد که ماساژ روزانه پوست سر به مدت 4 دقیقه، می‌تواند باعث افزایش ضخامت و استحکام مو شود.

ماساژ پوست سر را می‌توانید به دو صورت انجام دهید. اولین راه، ماساژ دستی است؛ شما می‌توانید چند دقیقه پوست سرتان را با اعمال فشار به صورت حرکات دایره‌ای و به کمک نوک انگشتان‌تان، ماساژ دهید. این کار را می‌توانید در زمانی که موهایتان خشک است یا حتی قبل از استفاده از شامپو و با موهای خیس، انجام دهید.

دومین راه برای ماساژ پوست سر، استفاده از دستگاه ماساژور است. این دستگاه یک وسیله دستی و برس‌مانند است که برای ماساژ سر، استفاده می‌شود.

تقویت موی سر

  1. تقویت موها با مصرف پروتئین

رژیم غذایی شما تاثیر بسیار زیادی در رشد و سلامت موهایتان دارد. دریافت پروتئین کافی برای رشد مو بسیار حیاتی و مهم است، به این دلیل که فولیکول‌های مو بیشتر از پروتئین تشکیل شده‌اند.

منابع تحقیقاتی ثابت کرده‌اند که کمبود پروتئین در رژیم غذایی، می‌تواند منجر به نازک شدن مو و همچنین ریزش مو شود.

غذاهای غنی از پروتئین که به تقویت سلامت مو کمک می‌کنند، عبارتند از:

  1. تخم‌مرغ
  2. ماهی
  3. آجیل و دانه‌ها
  4. اسفناج
  5. کلم پیچ
  6. لوبیا و حبوبات
  7. گوشت‌های کم‌چرب و لخم

 

  1. تقویت مو با استفاده از ماسک زرده تخم‌مرغ

زرده تخم‌مرغ حاوی همان پروتئین‌هایی است فولیکول‌های مستحکم مو را می‌سازند. با توجه به مطالعه‌ای در سال 2018، زرده تخم‌مرغ باعث رشد مو می‌شود؛ چرا که حاوی چندین ماده مغذی ضروری است که به رشد و سلامت مو کمک می‌کند، از جمله ویتامین A، ویتامین D، بیوتین و فولات.

 

طرز تهیه و استفاده ماسک زرده تخم‌مرغ:

  1. 3 عدد زرده تخم‌مرخ را با 3 یا 4 قاشق سوپ‌خوری روغن نارگیل (کمی گرم‌شده) مخلوط کنید.
  2. مخلوط را به خوبی هم بزنید و آن را روی پوست کف سر و ریشه موهایتان بمالید.
  3. بعد از اینکه ماسک را روی سرتان مالیدید، کلاه حمام روی سرتان بگذارید.
  4. اجازه دهید ماسک 10 تا 15 دقیقه روی سرتان بماند.
  5. کلاه حمام را برداشته و سرتان را آب سرد بشویید.

تقویت موها

  1. تقویت مو با آب سرد

موهایتان را با آب سرد بشویید. شستن مو با آب داغ، به ریشه و کوتیکول مو آسیب می‌رساند. بخار موجود در حمام نیز باعث باز شدن کوتیکول‌های مو می‌شود. در نتیجه موهای شما دچار خشکی، وزی و شکستگی خواهند شد.

بهتر است برای محافظت از موهایتان، ابتدا آن را با آب ولرم بشویید و سپس آب سرد را به موهایتان اسپری کنید. آب سرد از کوتیکول‌های مو محافظت کرده و رطوبت مو را نیز حفظ می‌کند. استفاده از آب سرد، یکی از ساده‌ترین راه‌های تقویت موی سر است.

 

  1. تقویت موی سر با آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا سرشار از ویتامین A و C است؛ این ویتامین‌ها به رشد سلول‌های سالم مو کمک می‌کنند. علاوه بر این، آلوئه‌ورا حاوی ویتامین B-12 و اسید فولیک است که در تقویت مو، نقش موثری دارند. برای استفاده از این گیاه، می‌توانید ژل خالص آلوئه‌ورا را به موها و پوست سرتان بمالید یا از محصولات بهداشتی حاوی آلوئه‌ورا استفاده کنید.

 

  1. تقویت مو با استفاده از تی‌شرت، به جای حوله

متخصصان پوست و مو می‌گویند خشک کردن موهای خیس با استفاده از حوله پارچه‌ای، باعث اصطکاک بین حوله و مو شده و می‌تواند منجر به آسیب و شکستگی مو شود. بهتر است از حوله میکروفایبر یا برای راحتی بیشتر، از یک تی‌شرت نخی استفاده کنید.

پارچه تی‌شرت، اصطکاک کمتری ایجاد می‌کند و در نتیجه آسیب کمتری به مو وارد می‌شود.

برای خشک کردن مو به کمک تی‌شرت، مراحل زیر را طی کنید:

  1. بعد از شستن موهایتان، آب اضافی مو را به آرامی و با فشار دست، بگیرید.
  2. سرتان را خم کنید و تی‌شرت را به شکل توربان دور سرتان بپیچید.
  3. 5 تا 10 دقیقه بعد تی‌شرت را از دور سرتان باز کنید.
  4. سپس موهایتان را طبق روال همیشگی‌تان خشک کنید.

 

راه های تقویت مو

 

  1. تقویت موی سر با استفاده از روغن گرم

استفاده از روغن داغ، یک راهکار عالی برای برگرداندن رطوبت به موهای خشک، وز و آسیب‌دیده است. روغن نارگیل و آووکادو بهترین روغن‌ها برای تقویت مو هستند. روغن آووکادو حاوی اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های B-5، A، و E است.

 

طرز تهیه روغن گرم:

  1. یک یا دو قاشق سوپ‌خوری روغن نارگیل را با یک یا دو قاشق سوپ‌خوری روغن آووکادو مخلوط کنید. (در دمای اتاق)
  2. ترکیب روغن‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای ریخته و آرامی آن را در یک ظرف آب داغ قرار دهید.
  3. اجازه دهید روغن به مدت دو دقیقه درون ظرف بماند.
  4. سپس روغن را درآورده و دمای آن را روی پوست مچ دست‌تان امتحان کنید. روغن نباید خیلی داغ باشد؛ اگر داغ بود، صبر کنید تا خنک شود.
  5. زمانی که روغن ولرم شد، آن را روی پوست کف سر، ریشه، ساقه و انتهای موهایتان بمالید.
  6. کلاه حمام را روی سرتان بگذارید و اجازه دهید 20 دقیقه روی موهایتان بماند.
  7. در انتها موهایتان را با آب ولرم بشویید.

 

سخن پایانی

برای اینکه موهای سالم و زیبایی داشته باشید، باید یک سری نکات را رعایت کنید. تمام نکات گفته شده می‌توانند سلامتی و زیبایی را به موهای شما برگردانند.

اگر متوجه شکنندگی مو یا ریزش بیش‌ازحد شدید، قبل از هر اقدامی حتما به یک پزشک مراجعه کنید.

 

برای دریافت رژیم لیمومی، کلیک کنید.

 

نکته 1: این مقاله، صرفا برای آگاهی شما عزیزان است و به معنی تایید متخصصین لیمومی نیست. توصیه می‌کنیم قبل از هرگونه اقدام، با متخصصان این حوزه مشورت کنید.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

 

منبع: https://www.healthline.com/health/how-to-strengthen-hair

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

18 نظر

  1. سلام من سرم کامل زدم داشتم موولی یکم میریختن از ته با صفر زدمشون الان هرچی با صفر بزنم تا یه مدت ریشه مو بهتر نمیشه یا بزارم بلند بشه

  2. سلام من از امپول بیوتین و بپانتن استفاده میکردم الان هم دوره اش تموم شده باز ریزش شدید دارم از شامپو سریتا کافئین دار استفاده کردم اما اثری نگذاشت حالا شما نظرتون چیه ممنون میشم

    1. سلام وقت بخیر. آمپول‌هایی که نام بردید لزوما باعث ریزش مو نمیشه. اول از همه باید به پزشک مراجعه کنید تا ریشه ریزش مو مشخص بشه. گاهی اوقات ریشه هورمونی داره، گاهی عصبی، گاهی ژنتیک و… اگر هورمونی باشه سریعا باید مشکل توسط پزشک بررسی بشه تا روند درمان مشخص بشه مشکلات دیگر هم در نهایت تحت نظر پزشک معلوم میشه. پس در اولین زمان لطفا به پزشک مراجعه کنید.

  3. به نظرم به جای شامپو از صابون برای شستن استفاده کنیم بهتر باشه تجربه یکی از دوستامه

  4. ریزش موی خیلی خیلی شدید دارم تقریبا ۱۰ ماه خیلی شدید تورو خدا بگید چکار کنم رفتم چن بار دکتر فایده نداش

    1. سلام زهرای عزیز
      رژیم غذایی خود را اصلاح کنید، شامپو مناسب استفاده کنید و آزمایش بدهید که آیا کمبود ویتامین دارید یا نه. ویتامین ب هم مصرف کنید

    2. سلام
      قدم اول اینه که دلیلش رو پیدا کنید.
      آیا موهاتون چربه؟
      کم خونی دارین؟
      استرس دارین؟
      کمبود ویتامین…..

    3. سبک زندگی: رژیم غذایی، دفعات حمام کردن در هر هفته، نوع مو و به نسبت آن نوع رسیدگی به موهاتون، شغل(مثلا کشاورزها به دلیل تابش زیاد آفتاب به موهاشون و گرد و غبار زیادی که با موهاشون در تماس هست اگر رسیدگی نکنن موهاشون آسیب میبینه)، و …
      مورد بعدی بیماری: خدای نکرده شاید بیماری داشته باشید(مثلا اگر کسی تیروئیدش کم کار یا پر کار باشه، در صورت مصرف نکردن دارو حتی دچار ریزش مو هم میشه)
      و …

    1. سلام دوست عزیز
      اطلاعاتی در مورد روغن حیوانی برای مو وجود ندارد

    1. سلام دوست عزیز
      در این مقاله نکاتی که باعث افزایش موی سر می‌شود را بیان کردیم
      حتما به این توصیه ها توجه کنید
      مرسی از اینکه دغدغه‌تونو با ما به اشتراک گذاشتید

  5. سلام وقتتون بخیر.
    ترکیب زرده تخم مرغ و روغن زیتون رو در هفته چند بار باید روی سرمون بذاریم؟ و بجای روغن زیتون میتونیم از روغن نارگیل هم استفاده کنیم؟

    1. سلام میلاد عزیز
      بله در خود مقاله هم گفتیم که زرده تخم مرغ رو به همراه روغن نارگیل میتونید استفاده کنید.
      هفته ای 2 الی 3 بار

      1. سلام دوست عزیز
        بله روغن زیتون هم برای مو مفید است

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب