با علائم سکته قلبی خاموش آشنا شوید

فهرست مطالب

اگر دور و اطرافیان‌تان با مشکلات قلبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، می‌دانید که نوعی از سکته قلبی وجود دارد که به‌شکل ناگهانی اتفاق می‌افتد بدون این‌که دردی را در جایی احساس کنیم. سکته‌های خاموش عموماً بدون خبر، درِ خانه ما را می‌زنند و به همین خاطر، داشتن دانش درباره علائم سکته قلبی خاموش می‌تواند کمک کند تا بتوانیم از وقوع‌شان جلوگیری کنیم. 

 

سکته قلبی خاموش معمولاً بدون درد در قفسه سینه یا ناراحتی‌های معمولِ مرتبط با سکته قلبی سنتی اتفاق می‌افتد و به حدی ظریف است که احتمال نادیده گرفتن آن همواره وجود دارد و خیلی از آدم‌ها به‌خاطر همین نادیده گرفتن، جان‌شان در معرض خطر قرار می‌گیرد. در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به شکلی کامل درباره علائم سکته قلبی خاموش صحبت کنیم و بگوییم که چه کسانی بیش‌تر در معرض این نوع حمله قلبی قرار می‌گیرند.

سوالات متداول

اگر به هر نوعی مشکوک به حمله قلبی خاموش هستیم، چیکار کنیم؟
اگر فکر می‌کنید که شما یا اطرافیان‌تان با علائم حمله قلبی خاموش مواجه‌اید، بهترین کار این است که سریعاً به نزدیک‌ترین بیمارستانی که می‌شناسید، بروید یا با اورژانس تماس بگیرید.
ممکن است دچار سکته قلبی شویم، بدون این‌که بفهمیم؟
بله، سکته قلبی خاموش می‌تواند بدون درد و علائم رخ دهد و مورد توجه قرار نگیرد. به همین دلیل هم شناخت علائم ظریف و کوچک آن بسیار ضروری است. 
در حین حمله قلبی خاموش چه اتفاقی می‌افتد؟
در حین این نوع از حملات، جریان خون به عضلات قلب، محدود یا حتی مسدود می‌شود و این موضوع به بافت قلب‌تان آسیب می‌رساند، آن هم در حالی که شما هیچ دردی در بدن‌تان احساس نمی‌کنید. 
چگونه می‌توانیم از بروز سکته قلبی خاموش جلوگیری کنیم؟
چک‌آپ سالانه و انجام آزمایشات به‌طور مداوم به‌شما کمک می‌کند تا درباره وضعیت سلامتی‌تان اطلاعات بیش‌تری به‌دست آورید. 

سکته قلبی خاموش چیست؟

همان‌طور که از نامش هم می‌توانید حدس بزین، سکته قلبی خاموش (Silent Heart Attack) یک رخداد قلبی است که بدون این‌که متوجه شوید، اتفاق می‌افتد. این نوع از سکته قلبی ممکن است علائم واضحی نداشته باشد یا علائمی که بر اثر آن بروز پیدا می‌کند با بیماری‌های دیگری مثل آنفولانزا یا دل‌دردهای معمولی اشتباه گرفته شود. 

مثل هر حمله قلبی‌ای هم سکته قلبی خاموش نتیجه اختلال در جریان خون به عضله قلب است؛ اتفاقی که معمولاً زمانی رخ می‌دهد که یک لخته خون تا حد خیلی زیادی، گردش خون در شریان‌های کرونر را مسدود می‌کند و بدون انتقال اکسیژن، بافت ماهیچه قلب آسیب می‌بیند و در نهایت امکان مرگِ افراد وجود دارد. 

سکته قلبی چه علایمی دارد

علائم سکته قلبی خاموش چیست؟

مواقع بسیار زیادی جود دارد که در آن، حمله قلبی خاموش می‌تواند هیچ علائم قابل توجهی از خودش نشان دهد و تا هفته‌ها یا ماه‌ها بعد هم متوجه نشوید که یک حمله قلبی خاموش داشته‌اید. برخی افراد که این نوع حمله را تجربه می‌کنند، علائم نامشخص یا مبهمی دارند که ممکن است به آنفولانزا، سوء هاضمه یا احساس خستگی نسبت دهند. 

از مهم‌ترین علائم سکته قلبی خاموش می‌تواند به درد در فک، گردن، شانه‌ها و قسمت بالای کمر اشاره کرد. تنگی نفس هم به‌عنوان یکی از شایع‌ترین علائم سکته قلبی خاموش شناخته می‌شود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین علائم سکته قلبی خاموش اشاره می‌کنیم: 

  • درد در قفسه سینه: این درد در طول یک حمله قلبی خاموش می‌تواند خفیف باشد و احساس ناراحتی یا فشرده‌شدن را به شما القا کند. برخلاف دردهای شدید در حمله‌های قلبی معمولی، درد در قفسه سینه زودگذر و متناوب است و به همین دلیل ممکن است آن را جدی نگیرید.  
  • تنگی نفس و سرگیجه: زمانی که حمله قلبی خاموش به شما دست می‌دهد، این امکان وجود دارد که تنگی نفس بسیار شدیدی را تجربه کنید که اغلب با سرگیجه همراه است. عموماً هم مردم این علائم را با خستگی یا مشکلات تنفسی اشتباه می‌گیرند. 
  • سبک شدن سر: هر احساسی که نزدیک به غش باشد، می‌تواند به عنوان یکی از علائم سکته قلبی خاموش شناخته شود که به‌علت کاهش جریان خون در مغز رخ می‌دهد. 
چربی خون بالا
بیشتر بخوانید:
  • عرق سرد: اگر احساس می‌کنید که عرق سرد می‌ریزید، به‌خصوص اگر هیچ فشار بدنی‌ای تجربه نکرده یا استرس نداشته باشید، می‌تواند یکی از علائم سکته قلبی خاموش باشد. عموماً خیلی‌ها این عرق سرد را با تغییر دمای محیطی که در آن بوده‌اند، اشتباه می‌گیرند. 
  • حالت تهوع: حالت تهوع یا استفراغ، بدون هیچ دلیل می‌تواند نشانه‌ای کوچک از حمله قلبی خاموش باشد. خیلی‌ها این حالت تهوع را با مشکلات معدوی یا عفونت ویروسی اشتباه می‌گیرند. 
  • ضعف و خستگی: احساس ضعف یا خستگی شدیدی که بیش‌تر از خستگی معمولی باشد، از دیگر علائم سکته قلبی خاموش است اما از آن‌جایی که همه ما در طول روز احساس خستگی را تجربه می‌کنیم، به آن توجه نداریم. 
  • درد در سایر قسمت‌های بالایی بدن: درد یا ناراحتی در نواحی‌ای مثل فک، گردن، پشت، شانه‌ها یا بازوها که در حملات قلبی کلاسیک هم رخ می‌دهند، می‌توانند نشانه‌ای از بروز سکته قلبی خاموش باشند. 

علایم سکته

چه کسانی در معرض خطر سکته قلبی خاموش هستند؟

بروز علائم سکته قلبی ممکن است برای چند دقیقه یا اندکی بیش‌تر ادامه داشته باشد و بعد از یک بازه زمانی، شدیدتر شود. اگر تنگی نفس یا درد شدیدی که در قفسه سینه‌تان احساس می‌کنید، از بین نمی‌رود، باید سریعاً به بیمارستان مراجعه کنید.  

رژیم غذایی
بیشتر بخوانید:

درد قفسه سینه می‌تواند نشانه بیماری‌های زیادی است: از سوزش سرِ دل گرفته تا کشیدگی عضله قفسه سینه و حمله قلبی. تفاوت اصلی این‌جاست که درد قفسه سینه در حمله قلبی، زمانی رخ می‌دهد که جریان خون اکسیژن‌دار به قلب کاهش پیدا می‌کند و نوعی از درد به نام آنژین ایجاد می‌شود که شما در سینه‌تان تجربه می‌کنید. 

اگر گاهی اوقات دچار آنژین می‌شوید و با استراحت، دردی که دارید رفع نمی‌شود، احتمالاً دچار حمله قلبی شده‌اید و بهتر است سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا روش‌های درمانی‌ای برای شما در نظر گرفته شود. 

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان کردیم، تحقیقات انجام‌شده womenshealth در آمریکا نشان می‌دهد که حملات قلبی در میان زنان شایع‌تر از مردان است. با این حال، این امکان وجود دارد که هر کسی روزی با چنین حملاتی مواجه شود. عواملی که می‌توانند خطر سکته قلبی خاموش را افزایش دهند، عبارت‌اند از: 

  • دیابت 
  • سابقه خانوادگی بیماری عروق کرونر 
  • فشار خون بالا 
  • کلسترول بالا 
  • چاقی 
  • استرس 
  • سبک زندگی بی‌تحرک 
  • سیگار کشیدن به میزان 

حمله قلبی

کلام آخر

شاید به نظر شما سکته قلبی خاموش بی‌ضرر باشد، اما هر زمانی که عضلات قلب از یک منبع سالم خون اکسیژن‌دار محروم شود، می‌توانید مشکلات سلامتی بالقوه جدی‌ای را تجربه کنید. شاید با خودتان بگویید که چگونه می‌توانیم برای حمله قلبی‌ای که علائم مشخص و واضحی ندارد، اقداماتی انجام دهیم؟ جالب است بدانید که زنان بیش‌تر با سکته قلبی خاموش دست‌وپنجه نرم می‌کنند و کم‌تر از مردان درگیر حمله‌های قلبی سنتی هستند.

در پاسخ باید بگوییم که نمی‌توانید، اما مهم است که پاسخی سریع به دردهایی که توضیحی ندارند، مثل درد ناگهانی در قفسه سینه و بالاتنه یا تنگی نفس، داشته باشید. یکی دیگر از بهترین راه‌ها برای پیش‌گیری از بروز چنین حمله‌های ناگهانی‌ای، انجام آزمایشات سالانه و ملاقات با پزشک‌تان است تا مطمئن شوید که مشکلی، سلامتی‌تان را به‌خطر نمی‌اندازد.

نکته 1: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

Healthline

CHI Saint Joseph Health

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

12 نظر

  1. سلام من گهگاهی قلبم تیر میکشه و درجا برطرف میشه اون لحظه ای که تیر میکشه انگار یک ثانیه دستم بهش شوک وارد میشه البته بعضی وقتا ایا باید نگران باشم ؟

    1. سلام وقت بخیر.
      لطفا حتما به پزشک مراجعه کنید تا شکتون برطرف بشه. علائمی به این شکل در بدن، به شما نشون میدن که حتما باید آزمایشات و معاینات لازم رو انجام بدید.

  2. سلام خیلی برام مهمه لطفاً جوابم رو بدید
    من ۱۹ سالمه و این درد معمولاً شب ها سراغم میاد احساس خفگی میکنم و فشار خیلی زیاد روی قفسه سینه حس میکنم و سمت چپ زیر سینه هست که خیلی زیر میکشه و دندون های عقبم به شدتت درد میگیرن طوری که محکم دندون هامو روی هم فشار میدم و دستم یخ میکنه و این حالت ول میکنه و دوباره شروع میشه وقتی اینطوری میشم قرص آ اس آ میخورم
    اگه علائم حمله قلبی هست میشه بگید چیکار کنم که خوب بشه؟ نمیتونم دکتر برم اخه پدرم پول نداره و روستا هستیم.واقعا خیلی زجر میکشم از کار و زندگی می افتم وقتی اینطوری میشه تقریبا هفته ای یک یا دو بار اینطوری میشم

    1. سلام دوست عزیز. ممنون از اینکه دغدغه‌تون رو با ما به اشتراک گذاشتید. شرایط شما رو درک می‌کنیم ولی هرطور که هست باید به پزشک مراجعه کنید. الان برنامه‌های آنلاین زیادی اومده که از طریق اون می‌تونید اینترنتی با پزشک صحبت کنید. لطفا به غیر از پدرتون از اطرافیان دیگه گمک بگیرید و حتما برای یکبار هم که شده مشورت پزشک رو در نظر بگیرید.

  3. سلام من 15سالمه الان چن روزه وقتی نفس عمییق بلند میکشم یه دردی تو قلبم احساس میکنم ممکنه خطرناک باشه؟

    1. سلام دوست خوب ما
      نه مشکلی نیست در صورت ادامه دار شدن به پزشک مراجعه کنید

  4. سلام خسته نباشید
    می خواستم بپرسم آیا امکانش هست شخص سکته بکند ولی متوجه نشود
    ممنون

  5. درود من یک آقای ۶۰ ساله هستم بالای شانه سمت چپ من گاهی مور مور میکنه میخواستم علتش چیه

    ممنون از شما

    1. سلام همراه عزیز
      مور مور اگر مزمن است به دکتر قلب مراجعه کنید

  6. سلام من یه خانم ۴۰ ساله هستم از ۱۴ سالکی گهگاهی دچار نیر کشیدن در قفسه سینه میشدم که خود به خود برطرف میشد ، سال‌های کودکی و نوجوانی در معرض دود سیگار پدر بودم و مادرم عضلات قلبش ضعیف بود، خودم هم چند سال قبل، پیش متخصص قلبرفتم چون دچار تنگی نفس میشدم ،نوار قب و اکو سالم بود ،و دیگه تست ورزش ندادم،وقتی تند تند از پله ها بالا میرم یا جسم سنگینی رو حمل میکنم ،تنگی نفس میگیرم،چندروز پیش هم چند دقیقه بعد از بلند شدن از خواب حین فعالیت روزانه دچار استفراغ و بی حالی شدم چند بار هم سوزش معده را تجربه کردم که تا حالا این سوزش رو تجربه نکرده بودم
    .میخواستم راهنماییم کنیدلطفا

    1. سلام دوست عزیز
      لطفا با پزشک متخصص مشورت کنید و سلامت بدنی خود را کاملا بررسی کنید
      انشالله سلامتی حاصل شود

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب