بیماری پروستات چیست و چگونه درمان می‌شود؟

بیماری پروستات

فهرست مطالب

پروستات اندام کوچک و گردویی شکلی است که زیر مثانه و جلوی راست‌روده قرار دارد و عملکرد اصلی آن، ایجاد مایعات منی و انتقال آن به مجرای ادرار هنگام انزال است. این اندام در طول زمان و با افزایش سن‌، بزرگ‌تر می‌شود و ممکن است در معرض بیماری‌های مختلفی مثل سرطان هم قرار بگیرد.

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به این سوال پاسخ دهیم که بیماری پروستات چیست، سرطان پروستات چه علائمی دارد و چگونه می‌توان آن را درمان کرد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

سوالات متداول

بیماری پروستات بیشتر در چه سنی اتفاق می‌افتد؟
طبق آمارها، بیش‌تر از ۶۰ درصد افرادی که با سرطان پروستات مواجه شده‌اند، بیش‌تر از ۶۰ سال سن داشته‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که این بیماری اغلب با افزایش سن بروز پیدا می‌کند. با این حال، احتمال بروز سرطان پروستات به دلایل دیگر در سنین جوانی هم وجود دارد.
آیا سرطان پروستات کشنده است؟
سرطان پروستات از آن دست بیماری‌هایی است که گسترش بسیار کندی دارد و عموماً با استفاده از روش‌های ساده، قابل درمان است. با این حال، مدل‌های تهاجمی‌تر آن گسترش سرطان به دیگر اعضای بدن را به همراه دارد و مشکلات جدی‌تری را برای سلامت فرد ایجاد می‌کند.
سرطان پروستات چه انواعی دارد؟
شایع‌ترین نوع سرطان پروستات، آدنوکارسینوم است که از سلول‌های غدد مثل پروستات، شروع می‌شود. با این حال، مدل‌های دیگری از سرطان پروستات مثل کارسینوم‌های سلول‌های کوچک، کارسینوم سلول‌های انتقالی، تومورهای نورواندوکرین و سارکوم‌ها هم وجود دارند که به ندرت در بیماران دیده می‌شوند.
علائم پروستات چیست؟
از آن‌جایی سرطان پروستات رشد بسیار کندی دارد، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا علائم مرتبط با این بیماری را تشخیص دهید. برخی از مهم‌ترین علائم شامل مشکل در ادرار کردن، کاهش نیرو در جریان ادرار، وجود خون در ادرار، وجود خون در منی، درد استخوان، کاهش وزن و اختلالات نعوظ می‌شود و در شرایط جدی‌تر، ناباروری را برای شخص به همراه دارد.

بیماری پروستات چیست؟

ما سه نوع بیماری شایع برای پروستات داریم که تحت عنوان هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات، پروستاتیت و سرطان پروستات شناخته می‌شوند. این سه بیماری علائم مشابهی دارند اما یکی از شایع‌ترین و جدی‌ترین‌شان که بسیاری با آن مواجه می‌شوند، سرطان پروستات است.

این نوع از سرطان به کندی رشد می‌کند و تنها به غده پروستات محدود می‌شود، در نتیجه آسیب جدی را برای شخص به‌همراه ندارد. با این حال، برخی مدل‌های این بیماری تهاجمی‌تر هستند و ممکن است پخش سریع‌تری داشته باشند.

بیماری پروستات

علائم بیماری پروستات چیست؟

سرطان پروستات ممکن است در مراحل اولیه خود هیچ علائمی نداشته باشد اما با گذر زمان و پیشرفته‌تر شدن، نشانه‌های زیر را شامل شود:

  • مشکل در ادرار کردن
  • کاهش نیرو در جریان ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • وجود خون در منی
  • درد استخوان
  • کاهش وزن بدونِ دلیل
  • اختلالات نعوظ

رژیم‌های مخصوص کاهش و افزایش وزن لیمومی

بدون استپ وزنی

بدون گرسنگی

هماهنگ با داروهای مصرفی

متناسب با مزاج

مناسب محل کار

غذاهای ساده و در دسترس

درخواست مشاوره رایگان

بیماری پروستات چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

پزشکان هنوز نمی‌دانند که چه عاملی باعث رشد سلول‌های سرطانی در پروستات می‌شود اما مثل هر نوع دیگری از سرطان، سرطان پروستات هم زمانی شکل می‌گیرد که سلول‌ها سریع‌تر از حد معمول تقسیم شوند و تومور‌هایی در این قسمت از بدن به وجود آورد که به سایر نقاط هم گسترش یابد.

با این حال، برخی عوامل مثل بالا رفتن سن، نژاد یا قومیت، سابقه خانوادگی سرطان پروستات و ژنتیک احتمال ابتلا به این بیماری را بیش‌تر می‌کند.

بیماری پروستات

چگونه تشخیص دهیم که بیماری پروستات داریم؟

غربالگری یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص زودهنگام سرطان پروستات است. بعد از آن، اگر پزشکان تشخیص دهند که سرطان پروستات شما جدی است، باید آزمایشات بیش‌تری را در این‌باره انجام دهید. در ادامه به روش‌های تشخیص سرطان پروستات اشاره می‌کنیم‌:

آزمایش غربالگری

غربالگری به ما کمک می‌کند تا ببینید که آیا نشانه‌هایی از پروستات در بدن‌تان دارید یا نه. به‌عنوان مثال، در معاینه دیجیتال رکتوم، پزشک یک وسیله را وارد راست‌ روده شما می‌کند و غده پروستات‌تان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در برخی موارد و در آزمایش خونی آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA)، غده پروستات پروتئینی به نام آنتی ژن اختصاصی پروتئین ساخته می‌شود که سطوح بالای آن، می‌تواند نشان‌دهنده سرطان باشد.

تصویربرداری

با استفاده از MRI یا سونوگرافی ترانس رکتال، پزشک تصاویری از غده پروستات شما و مناطق مشکوک به سرطان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

نمونه‌برداری

در فرایند بیوپسی سوزنی که تحت عنوان بافت‌برداری یا نمونه‌برداری هم شناخته می‌شود، پزشک یک نمونه از بافت پروستات را به آزمایشگاه می‌فرستد تا ببیند سرطان در چه سطحی است و خطرناک است یا خیر.

راه‌های درمان بیماری پروستات چیست؟

استفاده از یک روش درمانی به عوامل متعددی مثل وضعیت کلی بدن، گسترش سرطان و سرعت آن وابسته است. در اغلب مواقع، سرطان پروستات در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود و با روش‌های آسان و کوتاه‌مدتی هم قابل درمان است. در ادامه به شکلی کامل به این سوال پاسخ می‌دهیم که پروستات چگونه درمان می‌شود؟

نظارت

اگر سرطان فرایند بسیار کندی در رشد داشته باشد و گسترش پیدا نکند، پزشکان به جای ارائه روش‌های درمانی، تنها وضعیت‌تان را کنترل می‌کنند. معمولاً در این فرایند، هر یک تا سه سال یکبار غربالگری، اسکن و بیوپسی را انجام می‌دهید تا رشد سرطان مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

عمل جراحی

پروستاتکتومی رادیکال یکی از بهترین عمل‌های جراحی است که  می‌تواند سرطان پروستات را به شکل کامل و با موفقیت از بین ببرد. در این عمل، یک برش در شکم ایجاد و غده پروستات از این طریق خارج می‌شود.

بیماری پروستات

پرتودرمانی

در برخی موارد ممکن است پرتودرمانی به عنوان یک روش درمانی مستقل یا در ترکیب با سایر درمان‌ها به بیمار تجویز شود. ما دو نوع پرتودرمانی داخلی و خارجی داریم که در آن، دوزهای بالایی از تابش به سمت تومور هدایت می‌شود و با از بین بردن تومور و حفظ بافت‌های سالم، سرطان را از بین می‌برد.

هورمون‌درمانی

در شرایطی که سرطان به مناطق بیش‌تری گسترش پیدا کند، پزشکان به‌سراغ هورمون‌درمانی می‌روند. در این روش، با مصرف داروها به مبارزه با تستوسترون می‌پردازید تا بتوانید رشد سلول‌های سرطانی را کاهش و از بین ببرید.

شیمی‌درمانی

در این روش که بین انواع دیگر سرطان هم رایج است، به سراغ داروهای شیمیایی می‌روید تا سلول‌های سرطانی‌تان به شکلی کامل از بین برود.

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی با تقویت سیستم ایمنی بدن، تلاش می‌کند تا سلول‌های سرطانی را شناسایی کرده و با آن‌ها مبارزه کند. پزشکان معمولاً این نوع از روش درمان را برای سرطان پیشرفته یا عودکننده توصیه می‌کنند.

روش درمانی هدفمند

در این روش، پزشکان تغییرات ژنتیکی را که سلول‌های سالم را به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌کنند، پیدا کرده و آن را به صفر می‌رسانند تا از رشد این سلول‌ها در قسمت‌های دیگر بدن جلوگیری شود.

درمان کانونی (Focal Therapy)

درمان کانونی شکل جدیدی از درمان شناخته می‌شود که تومورهای داخل پروستات را مورد هدف قرار می‌دهد. اگر سرطان کم‌خطر بوده و به قسمت‌های دیگری از بدن نرسیده باشد، پزشکان ممکن است این نوع از درمان را به شما توصیه کنند.

هایفوتراپی (HIFU)

در این روش، امواج صوتی با شدت بالا روی پروستات گرفته می‌شود تا گرمای قدرتمندی شکل بگیرد و سلول‌های سرطانی این ناحیه از بدن از بین بروند.

بیماری پروستات

سرمادرمانی

در این روش‌، گازهای سرد سلول‌های سرطانی را در پروستات منجمد می‌کند و تومور را از بین می‌برد.

راه‌های پیش‌گیری از سرطان پروستات چیست؟

پیش‌گیری از سرطان پروستات تقریباً غیرممکن است. با این حال، روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند خطر ابتلا به آن را کم‌تر کند یا تشخیص زودهنگامی را برای فرد به همراه داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

غربالگری منظم

پزشکان معمولاً مدت زمان مشخصی را برای غربالگری پیشنهاد می‌کنند تا بتوانید عوامل خطر مختلف را در این آزمایشات مورد بررسی قرار دهید.

برای تقویت میل جنسی مردان چی بخوریم؟
بیشتر بخوانید:

داشتن وزن سالم

داشتن یک رژیم غذایی خوب و سالم و متعادل نگه داشتن وزن بدن به شما کمک می‌کند تا احتمال رویارویی شدن با این بیماری را کاهش دهید. پس باید بدانید برای درمان پروستات چه بخوریم؟ میوه، سبزیجات و غلات کامل را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید و از مصرف گوشت قرمز و غذاهای فرآوری‌شده خودداری کنید.

ورزش منظم

عموماً پزشکان برای سرطان پروستات، توصیه می‌کنند که  هر شخص ۱۵۰ دقیقه ورزش را با شدت متوسط در هفته داشته باشد؛ در واقع می‌توانیم بگوییم کمی بیش‌تر از ۲۰ دقیقه در روز.

بیماری پروستات

ترک سیگار

باید دور محصولاتی که تنباکو دارند را خط بکشید. سیگار هنوز هم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل در بروز سرطان شناخته می‌شود و برای مدیریت بهتر تومورهای داخل پروستات و پیش‌گیری از بروزشان، ترک سیگار اهمیت زیادی دارد.

چه افرادی بیش‌تر به بیماری پروستات دچار می‌شوند؟

هنوز دلیل مشخصی برای بروز سرطان پروستات وجود ندارد. با این حال، آمارهای تجربی نشان می‌دهد که احتمال بروز این بیماری با افزایش سن بسیار بیش‌تر است و حدود ۶۰ درصد از بیماران، بالای ۶۵ سال سن دارند. جدا از این موضوع، عواملی مثل سابقه خانوادگی و ژنتیک می‌تواند روی افزایش احتمال ابتلا به سرطان پروستات تأثیر بگذارد.

رژیم‌های مخصوص کاهش و افزایش وزن لیمومی

بدون استپ وزنی

بدون گرسنگی

هماهنگ با داروهای مصرفی

متناسب با مزاج

مناسب محل کار

غذاهای ساده و در دسترس

درخواست مشاوره رایگان

سخن پایانی

با تشخیص و درمان به‌موقع، سرطان پروستات قابل درمان است. بسیاری نمونه‌هایی که تشخیص زودهنگامی داشتند، چندین سال بعد از طی کردن روند درمان، به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند. با این حال، برای تعداد کمی از افراد، این بیماری می‌تواند تهاجمی‌تر باشد و به سرعت به سایر اعضای بدن هم گسترش پیدا کند.

بهترین روش برای تشخیص این بیماری، انجام غربالگری‌های منظم است. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم با پزشک خود مشورتی داشته باشید تا بتوانید در زمان‌های مشخص برای انجام آزمایشات به مطب‌شان مراجعه کنید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع:

Mayo Clinic

Cleveland Clinic

WebMD

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب