۶ طرز تهیه حلوای ساده خوشمزه؛ از نوع مجلسی تا رژیمی

طرز تهیه حلوا

فهرست مطالب

معمولاً حلوا را از ترکیب ساختن آرد گندم با روغن، کره، شربت گلاب، شکر، چند چاشنی و ادویه تهیه می‌کنند که بسته به منطقه و ذائقه امکان تغییر در نوع و مقدار مواد اولیه وجود دارد.

ترکیبات حلوا سبب شده تا این دسر از ارزش غذایی و مقدار کالری بالایی برخوردار باشد و انرژی زیادی در اختیار بدن قرار دهد. در چنین شرایطی مصرف حلوا برای تمامی افراد مناسب نیست.

ازاین‌رو ما در این قسمت از مجله سلامتی لیمومی طرز تهیه حلوا را در انواع مختلفی ازجمله مجلسی، شیر، رژیمی و چند نمونه دیگر را به همراه تمامی نکات مربوط به آن بررسی خواهیم کرد.

سوالات متداول

حلوا چند کالری دارد؟
مقدار کالری موجود در حلوا کاملاً به ترکیبات آن وابسته است. شما باید طبق مواد اولیه به کار برده در حلوا مقدار کالری آن را محاسبه کنید. به‌طورکلی هر ۱۰۰ گرم حلوای آرد گندم حاوی ۴۶۸ کالری انرژی و هر قاشق غذاخوری آن حدود ۱۲ کالری انرژی دارد.
طرز تهیه حلوای آرد گندم چگونه است؟
آرد گندم را تفت دهید تا طلایی شود. روغن یا کره را به آرد گندم اضافه کرده و خوب هم بزنید تا یکدست شوند. شربت شکر یا هر نوع شربت دیگری را که به کمک شکر، آب، زعفران دم‌کرده، گلاب و پودر هل آماده کرده‌اید را به ترکیب آرد و روغن اضافه کرده و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه هم بزنید تا حلوا آماده شود.
طرز تهیه حلوای رژیمی به چه شکل است؟
آرد گندم یا آرد سبوس‌دار را در تابه تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. روغن گیاهی را به آرد اضافه کنید و هم بزنید تا رقیق شود. آب، عسل یا انواع شیره را با زعفران دم‌کرده و گلاب ترکیب کرده و روی حرارت بگذارید تا شربت غلیظ شود. اکنون باید شربت را به مخلوط آرد و روغن افزود و سریع هم زد تا حلوا جمع شود.
مصرف چه مقدار از حلوا در رژیم غذایی مجاز است؟
خوردن حلوا در حد اعتدال برای تمامی افراد مناسب است. درصورتی‌که شما به چاقی، کلسترول بالا، دیابت، فشارخون یا بیماری‌های گوارشی مبتلا هستید سعی کنید که از نسخه رژیمی حلوا استفاده کنید یا به مقدار کم از حلواهای معمولی بخورید.

طرز تهیه حلوا ۳ آرد

یکی از معروف‌ترین انواع طرز تهیه حلوای مجلسی نوع ۳ آرد آن است شما برای پخت این حلوا به مواد زیر نیاز دارید:

  • آرد گندم: ۱.۲ پیمانه
  • آرد برنج: ۱.۳ پیمانه
  • آرد نخودچی: ۱.۳ پیمانه
  • شکر: ۲ پیمانه
  • آب: ۲ پیمانه
  • کره یا روغن مایع: ۲ پیمانه
  • پودر زعفران: ۲ قاشق چای‌خوری
  • پودر هل: ۲ قاشق چای‌خوری
  • خلال پسته، بادام و پودر نارگیل: برای تزیین

  1. برای شروع هر ۳ نوع آرد را با هم ترکیب کرده و ۳ مرتبه الک کنید تا بافت آن شفاف شود و عاری از هرگونه گلوله یا مواد دیگری باشد. این کار به شما کمک می‌کند تا آرد به‌خوبی تفت بخورد و به رنگ بهتری دست پیدا کنید.
  2. تابه‌ای را متناسب با مواد اولیه انتخاب کرده و روی حرارت ملایم بگذارید تا کمی گرم شود. شعله را کم کنید و آرد را داخل تابه بریزید. آرد را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تفت دهید تا خامی آن گرفته شود و تغییر رنگ دهد.
  3. هر زمانی که رنگ آرد طلایی شد، حرارت دادن به آرد را متوقف کرده و به دنبال تهیه شربت بار باشید. در طرز تهیه حلوای خانگی یا مجلسی شما باید شربت بار را جداگانه تهیه کرده و سپس به آرد اضافه کنید.
  4. آب و شکر را در ظرفی مناسب ریخته و روی اجاق بگذارید تا شکر حل شود. به‌محض ذوب شدن دانه‌های شکر، پودر زعفران و پودر هل را اضافه کرده و به مدت ۵ دقیقه با حرارت ملایم هم بزنید تا شربت شما غلیظ شود.
  5. برای پخت حلوای 3 آرد باید به سراغ تابه حاوی آرد برویم. آرد را از تابه خارج کرده و روغن یا کره را داخل تابه بریزید. اجاق را مجدداً روشن کنید تا کره ذوب شود. آرد را آرام‌آرام به کره یا روغن اضافه کنید تا گلوله گلوله نشود.
  6. ترکیب را مدام هم بزنید تا به یک ترکیب نسبتاً رقیق برسید. این مرحله معمولاً ۱ دقیقه زمان می‌برد. اکنون باید شربت بار را آهسته‌آهسته به مخلوط افزوده و سریع هم زد تا بافت حلوا شفاف و یکدست دست شود.
  7. به‌محض جمع شدن حلوا در وسط تابه، حرارت دادن را متوقف کنید؛ اما به هم زدن ادامه دهید تا حلوا جا بیفتد. ۲ تا ۳ دقیقه زمان برای این مرحله کافی است. تمام.

شما می‌توانید برای داشتن رنگ بهتر از زعفران دم شده به‌جای پودر زعفران استفاده کنید.

درصورتی‌که به پودر هل دسترسی نداشتید از عرق هل یا گلاب کمک بگیرید.

طرز تهیه حلوای رژیمی

طرز تهیه حلوا مجلسی

طعم و طرز تهیه منحصربه‌فرد حلوای مجلسی باعث شده تا این دسر طرفداران مخصوص به خود را داشته باشد عموماً این حلوا را برای مناسبات مختلف یا نذری دادن می‌پزند. برای شروع مواد زیر را آماده کنید:

  • آرد گندم: ۱ پیمانه
  • شکر: ۳.۴ پیمانه
  • کره یا روغن حیوانی: ۱.۲ پیمانه
  • آب: ۱ و ۱.۲ پیمانه
  • پودر هل: ۱.۲ قاشق چای‌خوری
  • زعفران دم‌کرده: ۱ قاشق غذاخوری
  • گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
  • خلال پسته، بادام و پودر نارگیل: برای تزیین

برای پخت حلوای مجلسی شما باید طبق طرز تهیه حلوا 3 آرد، آرد را تفت دهید تا طلایی شود. سپس شربت بار را آماده کنید. با این تفاوت که گلاب و زعفران دم‌کرده را هم باید در شربت بار بریزید تا عطر و رنگ آن به‌خوبی آزاد شود.

حالا نوبت به سرخ کردن آرد در روغن حیوانی یا کره است. تابه را با روغن یا کره گرم کرده و سپس آرد بوداده را به آن اضافه کرده و مدام هم بزنید تا رقیق شود. شربت بار را اضافه کرده و مدام هم بزنید. زمانی که حلوا در وسط تابه به شکل یک گلوله جمع شد، اجاق را خاموش کرده و با قاشق یا کفگیر چوبی به‌اصطلاح داغ بزنید.

در نهایت حلوا را به ظرف موردنظر انتقال داده و با پودر نارگیل، خلال پسته و بادام تزیین کنید. نوش جان.

طرز تهیه حلوای زعفرانی تفاوتی با حلوای مجلسی ندارد. برای پخت این نوع حلوا کافی است که مقدار زعفران دم‌کرده یا پودر آن را به ۲ برابر افزایش دهید.

طرز تهیه حلوای شیر

طرز تهیه حلوای شیر

حلوای شیر یکی دیگر معروف‌ترین حلواهای سنتی ایرانی است که با کمک مواد زیر تهیه می‌شود:

  • آرد گندم: ۱ پیمانه
  • شکر: ۳.۴ پیمانه
  • روغن: ۱.۲ پیمانه
  • شیر: ۱ و ۱.۲ پیمانه
  • عرق هل یا گلاب: ۱ قاشق غذاخوری

طبق دستورهای قبلی آرد را تفت دهید و کنار بگذارید. در یک ظرف حجیم، شیر را گرم کنید. نیازی به جوشاندن شیر نیست. عرق هل یا گلاب و شکر را به شیر گرم اضافه کرده و اجازه دهید که به مدت ۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار بگیرد تا کمی غلیظ شود.

مخلوط شیر را آرام‌آرام به مخلوط آرد و روغن اضافه کرده و مدام هم بزنید تا حلوا غلیظ شود. در نهایت حلوا را با مواد موردنظر تزیین و نوش جان کنید.

شما می‌توانید از انواع شیر یا حتی خامه نیز برای تهیه حلوای شیر کمک بگیرید.

طرز تهیه حلوای شکلاتی

طرز تهیه حلوای شکلاتی

اگر به دنبال یک دسر عامه‌پسند هستید، طرز تهیه حلوای شکلاتی را از دست ندهید. شما برای پخت این نوع حلوا به مواد زیر نیاز دارید:

  • آرد گندم: ۱ پیمانه
  • شکر: ۳.۴ پیمانه
  • روغن: ۱.۲ پیمانه
  • شیر یا آب: ۱ پیمانه
  • پودر کاکائو: ۱.۴ پیمانه
  • وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری

مانند دستورهای قبلی آرد را برای پخت حلوا آماده کنید. شیر، شکر، وانیل و پودر کاکائو را با هم ترکیب کرده و روی حرارت قرار دهید. پس از ۵ دقیقه مخلوط شیر به غلظت مناسب خواهد رسید.

روغن و آرد را با هم ترکیب کرده تا یکدست دست شود. اکنون باید ترکیب شیر را به تابه اضافه کرده و مدام هم زد تا به یک ترکیب یکدست دست برسید. اجاق را پس از ۳ تا ۵ دقیقه خاموش کرده و اجازه دهید که حلوا خنک شود. دقت داشته باشید که در تمام این مدت مخلوط را هم بزنید تا نسوزد.

امکان افزودن شکلات تخته‌ای به‌جای پودر کاکائو به شربت شیر وجود دارد. در صورت تمایل مقدار شیر را نصف کرده و کمی خامه به ترکیب اضافه کنید.

طرز تهیه حلوای هویج

طرز تهیه حلوا هویج

برای پخت حلوای هویج کافی است که مواد اولیه زیر را فراهم کرده و طبق دستور پیش بروید:

  • آرد گندم: ۱ پیمانه
  • شکر: ۳.۴ پیمانه
  • روغن: ۱.۲ پیمانه
  • آب: ۱ پیمانه
  • هویج بزرگ: ۱ عدد
  • دارچین: ۱.۲ قاشق چای‌خوری
  • زعفران دم‌کرده: ۱ قاشق غذاخوری

آرد را تفت دهید و کنار بگذارید. برای تهیه شربت بار، شکر را با آب و زعفران ترکیب کرده و روی اجاق بگذارید تا غلیظ شود. در این فرصت هویج را پوست بگیرید و رنده کنید. برای خوش عطروطعم شدن حلوا، هویج رنده شده را در تابه‌ای ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا تغییر رنگ دهد.

به‌محض تغییر رنگ هویج‌ها پودر دارچین را اضافه کنید تا عطر آن آزاد شود. پیشنهاد می‌کنیم که در این مرحله حدود ۳ قاشق غذاخوری از شربت بار جدا کرده و به هویج‌ها اضافه کنید و هم بزنید.

هویج‌ها را از روی تابه برید. آرد و روغن را مخلوط کرده و ترکیب هویج و چاشنی‌ها را بیفزایید. کمی هم بزنید تا مواد به‌خوبی با هم ترکیب شوند. اکنون باید شربت بار را افزوده تا به غلظت مناسب برسد. تمام.

طرز تهیه حلوای رژیمی

شما این فرصت را دارید که تمامی دستورهای قبلی را به طرز تهیه حلوای رژیمی تبدیل کنید. برای این کار تنها کافی است که به نکات زیر توجه داشته باشید. پس از تغییر مواد اولیه طبق دستور تهیه همان حلوا پیش بروید تا نسخه رژیمی آن دسر را بپزید.

آرد گندم یا آردهای سبوس‌دار برای تهیه حلوای رژیمی بسیار مناسب هستند.

حذف شکر و تهیه شربت بار با عسل و انواع شیره در طرز تهیه حلوای رژیمی به کار گرفته می‌شود.

درصورتی‌که در طرز تهیه حلوا، شیر یا خامه وجود داشت آن‌ها را با نسخه گیاهی مانند شیر سویا، شیر نارگیل، انواع شیرهای گیاهی یا مخلوط با آب جایگزین کنید.

حذف روغن‌های حیوانی و کره و جایگزینی آن با روغن‌های گیاهی مانند: آفتاب‌گردان یا روغن کنجد انتخاب درست‌تری برای افراد دارای رژیم غذایی با کالری محدود است.

همراه کردن حلوا با جو پرک برشته آن را به یک حلوای رژیمی تمام‌عیار تبدیل خواهد کرد.

طرز تهیه حلوا

کلام آخر

حلوا یک شیرینی و دسر سنتی است که در بسیاری از فرهنگ‌های جهان وجود دارد. عموماً این دسر خوشمزه و دل‌چسب در کشورهای آسیایی مانند: کشورهای عربی، ترکیه، ایران و هندوستان تهیه و سرو می‌شود.

کالری بالای حلوا سبب شده تا همه نتوانند به‌راحتی از خوردن این دسر لذت ببرند. آنچه که در این مقاله بررسی شد به شما این امکان را می‌دهد که از طعم حلوا حتی با داشتن دیابت یا رژیم غذایی محدود نیز لذت ببرید. چراکه کافی است نسخه رژیمی دستورهای وارسی شده را به کمک نکات طرز تهیه حلوای رژیمی آماده کنید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

persiangood

seriouseats

persianfoodtours

takrecipe

rodellekitchen

nutritionix

‫0/5 ‏‫(0 نظر)‬

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب