نوشیدنی های خنک اما کم کالری

نوشیدنی های خنک

فهرست مطالب

یک روز گرم تابستان را تصور کنید که برای مدت زیادی بیرون از منزل و در معرض تابش آفتاب بوده‌اید؛ به‌شدت عرق کرده‌اید و احساس گرما می‌کنید. در چنین شرایطی تنها یک چیز می‌تواند حال شما را بهتر کند و آن یک نوشیدنی خنک است. نوشیدنی که علاوه بر جبران آب ازدست‌رفته بدنتان، خوشمزه و دلچسب باشد.

 در این شرایط گزینه‌های زیادی از نوشیدنی‌های طبیعی و غیرطبیعی پیش روی شماست، اما یک معضل بزرگ وجود دارد و آن هم کالری و قند زیاد اکثر این نوشیدنی‌هاست.

در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی فهرستی از نوشیدنی‌های خنک اما کم‌کالری و طرز تهیه آنها را معرفی کرده‌ایم.

معرفی نوشیدنی‌های خنک سالم

آیا همه نوشیدنی‌ها سالم هستند؟ پاسخ به این سؤال منفی است. اکثر نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنیم حاوی قند زیادی هستند، حتی نوشیدنی‌های طبیعی که از میوه تازه تهیه شده‌اند معمولاً دارای مقدار زیادی قند و کالری هستند.

بدن هر دو نوع قند طبیعی و مصنوعی را به یک‌شکل پردازش می‌کند و مصرف بیش از حد مواد غذایی که حاوی قند هستند احتمال ابتلا به افزایش وزن، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد به همین دلیل برای انتخاب یک نوشیدنی خنک باید تصمیمات آگاهانه‌تری بگیریم.

نوشیدنی آب و فواید آن

آب، یک نوشیدنی خنک سالم و بدون کالری

احتمال زیاد هدفتان از جست‌وجوی نوشیدنی‌های خنک کم‌کالری نوشیدنی‌های خوشمزه‌تری نسبت به آب است؛ اما مصرف آب آن‌قدر مهم است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

آب بخش مهم و غیرقابل‌حذف از یک رژیم غذایی متعادل و سالم است، عملکرد صحیح تمام فرایندهای شیمیایی بدن به آب وابسته است.

بدن ما برای هضم، جذب مواد مغذی، دفع مواد زائد و تنظیم دمای بدن به آب نیاز دارد. نیاز بدن به آب به‌خصوص در روزهای گرم بیشتر احساس می‌شود چرا بدن که از طریق عرق‌کردن، آب بیشتری از دست می‌دهد.

واتر دیتاکس

 افرادی که هر روز آب کافی نمی‌نوشند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه، مشکلات دریچه‌های قلب و انواع سرطان هستند.

حتی کم‌آبی جزئی هم می‌تواند بر عملکرد فیزیکی و ذهنی تأثیر بگذارد؛ پس مصرف آب کافی را جدی بگیرید. توجه داشته باشید که نوشیدنی‌های خنکی که در ادامه معرفی می‌کنیم جایگزین مصرف آب روزانه بدن نیستند.

 نوشیدنی خنک دتاکس واتر یا آب طعم‌دار

دتاکس واتر یا همان آب طعم‌دار، یک نوشیدنی خنک و مناسب برای افرادی است که علاقه‌ای به نوشیدن آب ندارند؛ این نوشیدنی علاوه بر اینکه عطر میوه‌های موردعلاقه‌تان را دارد فاقد هرگونه قند و ماده افزودنی است.

اگر در طول روز عادت به نوشیدن آب ندارید، دتاکس واتر بهترین گزینه برای تأمین آب موردنیاز بدن شماست. طرز تهیه آب طعم‌دار به ین صورت است که باید میوه و سبزیجات موردعلاقه‌تان را درون ظرفی مناسب بریزید و سپس به آن آب اضافه کنید و اجازه دهید تا حداقل ۸ ساعت در یخچال بماند.

پس از ۸ ساعت، آب عطر میوه‌ها را به خود جذب کرده است و به یک نوشیدنی خنک بسیار سالم و لذیذ خواهید داشت.در ادامه تعدادی از ترکیبات مناسب برای طعم‌دار کردن آب و تهیه دتاکس واتر را به شما معرفی می‌کنیم. طرز تهیه در همه موارد یکسان و به همان صورتی است که توضیح داده شد.

  • ترکیب گریپ‌فروت و نعناع
  • ترکیب سیب، لیموترش و نعناع
  • ترکیب تمشک و لیموترش
  • ترکیب نعناع و لیموترش
  • ترکیب خیار، لیموترش و کیوی
  • ترکیب پرتقال، لیموترش و نعناع
  • ترکیب پرتقال، انار و دارچین
  • ترکیب لیموترش، کرفس و خیار
  • ترکیب کیوی، خیار و نعناع
  • ترکیب انار، توت‌فرنگی و نعناع
  • ترکیب نعناع، رزماری، لیموترش و خیار
  • ترکیب توت‌فرنگی، لیموترش و پرتقال
  • ترکیب توت، کیوی و پرتقال
  • ترکیب نعناع و هندوانه
  • ترکیب لیمو و دانه‌ی چیا
  • ترکیب سیب و دارچین
  • ترکیب توت‌ها و ریحان
  • ترکیب لیموترش، خیار و نعناع
  • ترکیب خیار، نعناع، زنجبیل و دارچین

نوشیدنی خنک با شیر

شیر سرشار از املاحی مانند کلسیم، فسفر و ویتامین‌ها و اسیدفولیک و یکی از ترکیبات بسیار مناسب برای تهیه یک نوشیدنی خنک است.

ترکیب شیر با میوه‌ها یا مغزها یک ترکیب خوشمزه و سالم به شما می‌دهد. برای اینکه یک نوشیدنی خنک، اما کم‌کالری باشید؛ از شیر کم‌چرب استفاده کنید و به میزان میوه، مغز یا شیرین‌کننده‌ای که به شیر اضافه می‌کنید دقت کنید.

با ترکیب شیر با موز، توت فرنگی، انبه، پسته، کره بادام زمینی، عسل و دارچین و.. به همراه یخ می‌توانید یک نوشیدنی خنک خوشمزه درست کنید.

نوشیدنی با شیر

نوشیدنی خنک با قهوه

برای علاقمندان طعم قهوه، نوشیدنی سرد قهوه یک انتخاب دلچسب و البته کم کالری است. انواع مختلفی از نوشیدنی‌های قهوه سرد وجود دارند که با اسپرسو، قهوه‌های دمی یا قهوه فوری درست می‌شوند.

نوشیدنی با قهوه

  • نوشیدنی خنک فراپاچینو

برای تهیه نوشیدنی خنک فراپاچینو باید اسپرسو را به همراه شیر، شیرین‌کننده دلخواهتان و یخ، داخل مخلوط‌کن بریزید و آن را به‌خوبی مخلوط کنید. پس از اینکه مواد به‌خوبی مخلوط شدند و یخ پوره شد، نوشیدنی‌تان آماده سرو است و می‌توانید آن را میل کنید.

  • نوشیدنی خنک آیس موکا

اگر به قهوه با طعم شیرین و شکلاتی علاقه‌مند هستید باید آیس موکا را امتحان کنید. برای تهیه این نوشیدنی خنک ابتدا شیرین‌کننده دلخواهتان (شکر، شکر قهوه‌ای، شیره افرا، شیرین‌کننده‌های رژیمی و..) را با وانیل و سس شکلات در قهوه‌ گرم حل کنید و سپس آن را در فریزر یا یخچال بگذارید تا خنک شود، مخلوط قهو‌ی خنک را با شیر سرد و تکه‌هایی یخ سرو کنید.

قند و قهوه در نوشیدنی

  • نوشیدنی خنک با قهوه دالگونا

قهوه دالگونا یک نوشیدنی خوشمزه است که به‌صورت گرم و سرد سرو می‌شود. برای تهیه قهوه دالگونا ابتدا باید مقدار مساوی شکر، پودر قهوه‌فوری و آب درون را یک ظرف بریزید و آنها را به‌خوبی با قاشق یا همزن مخلوط کنید تا یک فوم خوش‌عطر و لطیف به دست آید.

شیر سرد و تکه‌های یخ را در لیوان بریزید و سپس کف قهوه را بر روی شیر بریزید و میل کنید. برای تزیین نوشیدنی خنکتان می‌توانید مقداری پودر کاکائو یا دارچین روی فوم قهوه بریزید.

  • آیس‌کافی با دارچین و چیلی، یک نوشیدنی خنک متفاوت

یکی از ترکیبات بسیار خوشمزه برای آیس کافی، ترکیب آن با ادویه‌هاست. مخلوط آیس کافی با دارچین و چیلی طعم منحصربه‌فردی دارد و وجود شکلات این طعم را تکمیل می‌کند.

starbucks می‌گوید برای تهیه این نوشیدنی خنک ابتدا باید به قهوه دمی یا اسپرسو مقداری پودر دارچین، پودر چیلی و شکلات رنده‌شده اضافه کنید و سپس آن را به لیوانی محتوی شیر و یخ اضافه کرده سرو کنید.

می‌توانید روی این نوشیدنی خنک را با شکلات رنده شده، پودر قهوه و پودر دارچین تزیین کنید.

  • نوشیدنی خنک آیس‌کافی با گلاب و هل

شاید از شنیدن چنین ترکیب متضادی از قهوه و گلاب و هل تعجب کنید؛ اما به شما قول می‌دهم از امتحان آن پشیمان نخواهید شد. آیس‌کافی با گلاب و هل یک نوشیدنی خنک فوق‌العاده خوشمزه است که با سایر نوشیدنی‌های تکراری که تا کنون خورده‌اید فرق می‌کند.

برای تهیه آیس‌کافی با گلاب و هل ابتدا باید دانه هل را فشار دهید تا پوست آن بشکند، سپس آن را درون شیر ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. پس از اینکه شیر عصاره هل را به خودش گرفت، گلاب را اضافه کنید و سریعاً از روی شعله بردارید تا عطر گلاب حفظ شود.

 دانه‌های هل را جدا کنید و اجازه دهید شیر کاملاً خنک شود. شیر را به ظرفی شامل قهوه اسپرسو یا دمی سرد و یخ اضافه و میل کنید.

اسموتی خوشمزه برای روزای گرم

اسموتی یک نوشیدنی خنک سالم و کم‌کالری

اسموتی یک نوشیدنی خنک بسیار محبوب است که از میوه‌های تازه یا منجمد تهیه می‌شود. میوه‌ی تازه یا منجمد به همراه ماست یونانی و شیرین‌کننده‌هایی مانند عسل یا شکر درون مخلوط‌کن کاملاً پوره می‌شوند تا یک ترکیب یکدست و غلیظ به دست بیاید.

 برای اینکه این نوشیدنی خنک کالری پایین‌تری داشته باشد بهتر است شیرین‌کننده‌ها و ماست را حذف کنید و از مقدار کمی آب برای مخلوط‌شدن بهتر میوه استفاده کنید.

مزیت اسموتی نسبت به آبمیوه‌ها این است که در تهیه اسموتی فیبر میوه دور ریخته نمی‌شود و ازاین‌جهت، اسموتی حاوی قند کمتر و فیبر بیشتری نسبت به آبمیوه‌هاست.

در ادامه ترکیبات تعدادی از خوشمزه‌ترین اسموتی‌های رژیمی و سالم را می‌خوانید. در این رسپی‌ها برای پایین نگه‌داشتن گالری نوشیدنی، ماست و شیرین‌کننده‌ها حذف شده است.

بیشتر بخوانید: تاثیر نوشیدنی چربی سوز هنگام ورزش
  • اسموتی آناناس و اسفناج

ترکیبی از شیر، آناناس منجمد و اسفناج

 

  • اسموتی انبه و هویج

ترکیبی از آب‌پرتقال، انبه منجمد و هویج منجمد

 

  • اسموتی سیب

شامل شیر، سیب، پودر دارچین، دانه کتان

اسموتی خنک

  • اسموتی لیمو و توت

ترکیبی از شیر، توت منجمد، آب‌لیمو و مقدار کمی رنده پوست لیمو

 

  • اسموتی موز و جو دوسر

شامل شیر، جو دوسر، عصاره وانیل، موز منجمد و دارچین

  • اسموتی سبز

ترکیب کرفس، سیب، زنجبیل تازه، اسفناج، آب‌لیمو ترش آب

 

  • اسموتی پرتقال

ترکیب پرتقال، پوست پرتقال رنده شده، موز منجمد، وانیل، عسل و یخ

نوشیدنی خنک دوغ و کفیر

مصرف دوغ به‌عنوان یک نوشیدنی خنک در تابستان عالی است این نوشیدنی فاقد هرگونه شکر است و کلسیم و پروتئین بالایی دارد. کفیر نوعی فرآورده لبنی تخمیر شده است که به‌عنوان یک نوشیدنی خنک، موردعلاقه بسیاری از افراد است.

کفیر از افزودن باکتری به شیر و کشت مخمر در آن به دست می‌آید. دوغ و ماست کفیر دارای طعم ترش و تند و قوامی شبیه به ماست است. به دلیل فرایند تخمیر، کفیر ممکن است کمی گازدار باشد.

آبمیوه‌های رژیمی و سالم

آب میوه‌های طبیعی سرشار از انواع ویتامین هستند. این نوشیدنی‌ها فاقد مواد نگهدارنده افزودنی و بدون شک جایگزین سالمی برای آبمیوه‌های صنعتی هستند.

در روزهای گرم سال می‌توانید به‌عنوان یک نوشیدنی خنک از آب هر نوع میوه‌ای استفاده کنید و از مصرف آن لذت ببرید. البته فراموش نکنید که معمولاً آب‌میوه‌ها (حتی آبمیوه طبیعی) حاوی مقادیر زیادی قند هستند و مصرف بیش از حد آنها خطر ابتلا به دیابت و اضافه‌وزن را بالا می‌برد.

برای کاهش میزان قند آبمیوه‌ها می‌توانید آن‌ها را با ترکیبات بدون قند مانند آب کرفس مخلوط کنید.

نوشیدنی‌های خنک سنتی

 شربت‌ها از گذشته تا کنون پای ثابت پذیرایی ما ایرانی‌ها در تابستان بوده‌اند و به‌عنوان نوشیدنی خنک در تابستان استفاده می‌شده‌اند. در ادامه طرز تهیه چند شربت را برایتان آورده‌ایم.

خیار سکنجبین

  • شربت خیار سکنجبین

این شربت با خیار رنده شده، سکنجبین و یخ تهیه می‌شود، خیار حالت بسیار خنک و مطبوعی به این شربت می‌دهد.

  • شربت آبلیمو

شربت آبلیمو یکی از بهترین نوشیدنی‌های خنک برای رفع عطش و گرمازدگی است این شربت از ترکیب آبلیمو آب و شیرین‌کننده (معمولاً شکر) درست می‌شود.

شربت تخم شربتی

  • نوشیدنی خنک با عرقیجات گیاهی

این نوشیدنی معمولاً با ترکیب سکنجبین با انواع عرقیجات مانند بیدمشک، گلاب، بهارنارنج و… تهیه می‌شود و بسیار لذیذ است. برای خوش‌رنگ شدن شربت می‌توانید از سردنوش گل پنیرک یا زعفران استفاده کنید.

برای تهیه سردنوش گل پنیرک آن را در آب سرد خیس کنید یا با آب بجوشانید و پس از سردشدن از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی چند معجون
  • شربت خاکشیر و تخم شربتی

تخم شربتی و خاکشیر دانه‌های گیاهی هستند که در نوشیدنی‌های خنک تابستانه به کار می‌روند. تخم شربتی سرشار از آنتی‌اکسیدان فلانوئید است و خاکشیر به بهبود هضم و جذب مواد غذایی کمک می‌کند افزودن این دانه‌ها به شربت برای رفع گرمازدگی بسیار عالی است.

برای تهیه این نوع شربت‌ها ابتدا تخم شربتی و خاکشیر را بشویید و سپس آن را به مخلوط شربت گلاب و زعفران، شربت آبلیمو یا سایر شربت‌ها اضافه و سرو کنید.

سخن نهایی

در روزهای گرم سال، یک نوشیدنی خنک به‌عنوان میان‌وعده انتخاب بسیار خوبی است. در این مقاله تعدادی از نوشیدنی‌های خنک و سالم و کم‌کالری را به را به شما معرفی کردیم.

توجه داشته باشید که هر کدام از این نوشیدنی‌ها را می‌توانید بر اساس میزان کالری مجاز روزانه‌تان سفارشی‌سازی کنید؛ برای مثال میزان شیرین‌کننده آن را کم کنید و یا آبمیوه‌های حاوی قند بالا را با آب سبزیجاتی مانند کرفس ترکیب کنید.

در نظر داشته باشد که نوشیدنی‌ها را جایگزین مصرف آب نکنید و استفاده از آنها را محدود کنید.

 

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

fitamin

ghafaridiet

diamag

 

‫5/5 ‫(1 نظر)

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب