معرفی چند معجون برای تقویت حافظه کنکوری

برای تقویت حافظه چی بخوریم

فهرست مطالب

بدون شک حافظه یکی از عوامل بسیار مهم در فرایند یادگیری و موفقیت در آزمون کنکور است. یکی از چالش‌های بزرگ کنکوری‌ها «توانایی به خاطر سپردن و نگهداری اطلاعات و مفاهیم مختلف» است. برای تقویت حافظه، راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از محبوب‌ترین‌های آن مصرف «معجون‌های تقویت حافظه» است.

معجون‌های تقویت حافظه، ترکیبی از مواد طبیعی هستند که با بهبود قدرت و عملکرد ذهن، کنکوری‌ها را در فرایند یادگیری و یادآوری مطالب همراهی می‌کنند. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی به بررسی مشهورترین معجون‌ها و نوشیدنی‌های مخصوص تقویت حافظه می‌پردازیم.

ارتباط تغذیه و تقویت حافظه چیست؟

تغذیه صحیح و منظم می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر تقویت حافظه داشته باشد. غذاهایی که حاوی مواد غذایی مفیدی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، به بهبود عملکرد شناختی و حافظه کمک می‌کنند.

مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین‌های گروه B و فولات نیز با تقویت عملکرد ذهن در ارتباط است. به‌طورکلی، الگوی غذایی سالمی که شامل میوه‌ها، سبزیجات، ماهی چرب، غلات کامل و مواد غذایی باشد، می‌تواند به بهبود حافظه و تقویت عملکرد شناختی کمک کند. برای دریافت رژیم کنکور وارد این لینک شوید.

برای تقویت حافظه چه کنیم

 

چند ویژگی جالب نوشیدنی‌های انرژی‌زای طبیعی برای درس خواندن:

  1. به کاهش احساس خستگی و تجدید قوای دانش آموزان کمک می‌کنند.
  2. این نوشیدنی‌ها سوخت لازم مغز را برای فعالیت بیشتر و بهتر تأمین می‌کنند.
  3. جایگزین خوبی به جای آب هستند و نه تنها گردش خون را بهبود می‌بخشند، بلکه شما را سرحال‌تر می‌کنند.
  4. آن‌ها تپش قلب، بی‌خوابی و استرس را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.
  5. کارکردهای شناختی مغز اعم از حافظه، یادگیری و تمرکز را بهبود می‌بخشند.

طرز تهیه معجون‌های انرژی‌زا برای تقویت حافظه

تهیه آبمیوه‌های ساده و خوشمزه راهکار خوب و قابل دسترسی برای تقویت حافظه است. آبمیوه‌ها نه تنها حافظه شما را بهبود می‌بخشند، بلکه به عملکردهای شناختی مغز نیز کمک می‌کنند.

در ادامه، لیست متنوعی از نوشیدنی‌های انرژی‌زا را برای شما آماده کردیم تا بتوانید با همان موادی که در خانه دارید یک نوشیدنی مقوی برای خودتان درست کنید و با حوصله و اشتیاق بیشتری درس بخوانید.

نوشیدنی برای تقویت حافظه

1.    نوشیدنی زعفرانی

 برای تقویت حافظه حتماً این نوشیدنی را امتحان کنید. مواد لازم برای نوشیدنی زعفرانی شامل نصف قاشق مرباخوری زعفران، دو تا سه لیوان آب جوش، کمی نبات، چند قطره آب‌لیمو و گلاب می‌شود. برای تهیه این نوشیدنی به مخلوط کن نیازی ندارید. فقط باید تمام مواد را درون یک لیوان بریزد و آن را در طول مطالعه بنوشید.

2.    معجون شیر

برای تهیه این نوشیدنی به ۲۰ عدد مغز بادام خام، ۱۵ عدد مغز پسته خام، ۵ عدد مغز بادام هندی خام، ۴ عدد مغز گردو، ۱۰ عدد چلغوز خام و پوست‌کنده، ۷ عدد خرمای رسیده و پوست‌کنده، ۳ قاشق غذاخوری عسل، ۵ لیوان شیر کم‌چرب یا آب سرد، ۱ قاشق غذاخوری کنجد خام، ۱ قاشق غذاخوری پودر نارگیل و نصف قاشق چای‌خوری زعفران ساییده نیاز دارید. به منظور تهیه این معجون فقط باید تمام مواد را درون مخلوط کن بریزید و بعد از چند دقیقه آن را نوش جان کنید.

3.    معجون زنجبیلی برای تقویت حافظه

 یک بند انگشت زنجبیل تازه یا نصف قاشق مرباخوری پودر زنجبیل را با دو لیوان آب جوشیده مخلوط کنید و آن را صبح بخورید تا یک روز متفاوت و پر انرژی را تجربه کنید.

4.    آب چغندر

آب چغندر یک منبع تغذیه‌ای عالی و سرشار از اسید نیتریک است که به جریان خون‌رسانی در بدن کمک می‌کند. در صورتی که خون رسانی به‌درستی انجام شود، عملکرد مغز بهتر و سریع‌تر می‌شود. این آبمیوه طعم شیرین و دل نشینی دارد. شما می‌توانید هر روز یک لیوان آب چغندر بنوشید و با انرژی بالا درس بخوانید.

معجون برای تفویت حافظه

5.    شیر خرما

 این شیر خرما با شیر خرماهای معمولی فرق می‌کند! برای تهیه آن به2 قاشق غذاخوری عسل، ۱۰ خرمای رسیده، ۵۰ گرم مغز بادام خام و ۳ لیوان شیر کم‌چرب یا آب سرد نیاز دارید. شما باید این مواد را درون مخلوط کن بریزید و آن‌قدر آن‌ها را هم بزنید که یک مایع یکدست به دست آورید و سپس مصرف کنید.

6.    آب انار

انار یک آنتی‌اکسیدان عالی است و به‌خوبی مانع آسیب زدن رادیکال‌های آزاد به سلول‌های مغز می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها به افزایش جریان خون و محافظت از قلب شهرت دارند.

وقتی سیستم قلبی عروقی سالم باشد، یعنی مغز عملکرد درستی دارد. آب انار برای تقویت حافظه عالی است. شما می‌توانید صبح یا بعد از ظهر یک لیوان از آن را نوش جان کنید.

7.    آب هویج

هویج به دلیل داشتن ترکیبات سالم نه تنها باعث تقویت نور چشم می‌شود، بلکه برای تقویت حافظه هم عالی است. هویج مانند سایر سبزیجات منبع عالی آنتی‌اکسیدان و سرشار از بتاکاروتن است. آب هویج می‌تواند التهاب سلول‌های مغز را کاهش دهد و حافظه را بهبود ببخشد.

کاکائو برای خافظه

8.    کاکائو

مطالعه‌ای در هاروارد انجام شده که نشان می‌دهد دو فنجان کاکائو برای تقویت حافظه خوب است. کاکائو حاوی فلاوانول‌هایی است که فشار خون را نرمال نگه می‌دارند و رادیکال‌های آزاد را برای تأثیر بر سلول‌های مغزی محدود می‌کنند. کاکائو باید به‌صورت گرم و قبل از شروع روزتان مصرف شود و بیش از حد شیرین نباشد.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش تمرکز در زمان کنکور

9.    اسموتی میوه‌ای سبز

تحقیقات نشان می‌دهند که تنها یک وعده نوشیدنی یا اسموتی سبز در روز می‌تواند به کاهش روند زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن کمک کند. اسفناج، کلم پیچ و کلم سبز سرشار از مواد مغذی (مانند فولات و لوتئین) برای مغز هستند. شما می‌توانید این سبزیجات و میوه‌جات سبز را در قالب سالاد یا اسموتی نوش جان کنید.

10.چای زردچوبه

این ادویه زرد یکی از اجزای اصلی آشپزی‌های ایرانی است و طعم خوبی به چای می‌بخشد. زردچوبه به دلیل خواص ضد التهابی، هم برای مشکلات پوست، مفاصل و گوارش مفید است و هم می‌تواند برای تقویت حافظه مصرف شود. ( تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.)

راه های تقویت حافظه

11.آب پرتقال

همان‌طور که می‌دانید، آب پرتقال سرشار از ویتامین C است. در آزمایشی، روی 50 نفر بررسی انجام شد و محققان فهمیدند افرادی که سطح ویتامین C خونشان بالاتر است یا میزان مصرف ویتامین C آن‌ها زیاد است، نسبت به سایر افراد، توجه، حافظه و نمرات زبانشان خیلی بهتر است.

12.برای تقویت حافظه چای سبز را امتحان کنید

چای سبز حاوی ال-تینین و اپی گالوکاتچین گالات است و میزان کافئین کم‌تری نسبت به قهوه دارد. مطالعات نشان می‌دهند که آل تیانین ممکن است باعث آرامش شود و توجه را بهبود ببخشد.

این نوشیدنی به دلیل ترکیبات خود از طریق سدهای خونی وارد مغز می‌شود. نوشیدن این معجون نه تنها روی مغز تأثیر می‌گذارد، بلکه با بیماری‌های عصبی نیز مبارزه کند.

بیشتر بخوانید: تغذیه مناسب برای موفقیت در کنکور

کلام آخر

اکثر دانش آموزان کنکوری به‌اشتباه فکر می‌کنند در طول این دوران فقط باید مکمل و قرص‌های تقویتی مصرف کنند تا حافظه بهتری داشته باشند. در صورتی که یک‌سری معجون برای تقویت حافظه کنکوری وجود دارد که تأثیر خیلی سریع‌تری روی ذهن آن‌ها می‌گذارند.

اگر برای کنکور یا آزمون خاصی آماده می‌شوید و می‌خواهید انرژی و حافظه خودتان را دو چندان کنید، پیشنهاد می‌کنیم یک بار دیگر این مقاله را بخوانید و یک یا چند مورد از نوشیدنی‌هایی که به شما معرفی کردیم را برای خودتان درست کنید تا تأثیرات عجیب آن را با چشم خودتان ببینید.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

alodoctor

gulfdaru

alimirsadeghi

lybrate

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

3 نظر

  1. سلام وقت بخیر
    من دنبال یه معجون برای تقویت حافظه هستم که ترکیبش عسل سعد کوفی فران و کندروزع باشه .
    لطفاً اگه کسی می شناسید که این معجون داشته باشه بهم بگید ممنونم
    رضایت مند و تاثیر گذار باشه .

  2. خیلی ممنون خانم فانی از موقعی که همه ی این هارو امتحان کردم عالی بو
    من هروز سه عدد کاکائو تلخ ?با خودم میبرم⛓️??مرسـســــــــی گلم?♥?

    1. سلام دوست عزیز
      مرسی از نظر ارزشمندتون
      ممنون که تجربتونو با ما درمیان گذاشتید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب