طرز تهیه ته چین مرغ با چند ترکیب خوشمزه!

ته چین مرغ

فهرست مطالب

ته چین مرغ یکی از غذاهای لوکس و محبوب ایرانی است که در اکثر رستوران‌ها و مهمانی‌ها سرو می‌شود. این غذای خوش عطر و طعم، با ظاهر طلایی رنگ خود در هر سفره‌ای می‌درخشد و به ندرت پیش می‌آید فردی را پیدا کنید که علاقه‌ای به ته چین نداشته باشد.

البته ته چین مرغ به خاطر داشتن کربوهیدرات بالا و پروتئین، از غذاهای دوست داشتنی باشگاهی‌هاست، اما همین غذا کالری بالایی دارد برای همین شاید فکر کنید که جایی در رژیم‌ غذایی نداشته باشد. این نظریه تا حدی هم درست است؛ چون هر کفگیر ته چین مرغ حاوی 200 تا 250 کالری است.

 

با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت خواهید دید که دستورپخت‌های مختلفی به‌عنوان طرز تهیه ته چین ساده ارائه شده است. از مزایای این غذا می‌توان به این مورد اشاره کرد که می‌توانید بنا به طبع و ذائقه غذایی‌تان، آن را با اسفناج، بادمجان، گوشت یا بدون این‌ها تهیه کنید. در ادامه این مطلب از «مجله سلامتی لیمومی» مواد لازم و مراحل پخت ته چین زعفرانی را به شما آموزش داده‌ایم.

سوالات متداول

ته چین مرغ چقدر کالری دارد؟
یک کفگیر ته چین مرغ حدود 200 تا 250 کالری دارد.
مواد لازم برای تهیه ته چین مرغ چیست؟
برنج نیمه‌پز، سینه مرغ، پیاز، زرده تخم مرغ، زعفران، زرشک یا کشمش از اصلی‌ترین مواد پخت ته چین هستند. شما می‌توانید بنا به ذائقه و سلیقه خودتان به این ترکیب خلال پسته و خلال بادام نیز اضافه کنید.
آیا برای پخت ته چین حتما به فر نیاز است؟
خیر. ته چین را می‌توانید به سادگی روی اجاق گاز بپزید. زمان پخت ته چین روی اجاق حدود 1 ساعت و 30 دقیقه طول می‌کشد.
آیا می‌توان بدون تخم مرغ ته چین پخت؟
بله. البته ممکن است ته چین شما چندان پفکی نشود. با این وجود می‌توانید زعفران و برنج را فقط با ماست مخلوط کنید و داخل ظرف بریزید. سپس یک لایه مرغ ریش ریش روی آن قرار دهید و مجدد سطح ظرف را به برنج ماستی بپوشانید.

مواد لازم برای تهیه ته چین مرغ برای 4 نفر

ترکیبات

مقدار لازم

برنج نیمه‌پز

3 پیمانه

ماست چکیده

1 پیمانه

زرده تخم مرغ

2 عدد

زرشک یا کشمش

نصف پیمانه

زعفران دم کرده

5 قاشق غذاخوری

سینه مرغ

2 عدد کامل

پیاز

2 عدد متوسط

روغن

به مقدار کم

نمک، فلفل، دارچین

به مقدار لازم

گلاب

1 قاشق غذاخوری

خلال پسته و خلال بادام

به میزان لازم برای تزیین

 

طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی در قابلمه

برای درست کردن یک ته چین زعفرانی و خوشمزه مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

مرحله اول: پخت مرغ

ابتدا مرغ را همراه با یکی از پیازهای خردشده خوب بپزید. برای اینکه بوی مرغ گرفته شود می‌توانید مقداری برگ بو، رزماری یا سیر هم داخل قابلمه بریزید و به آن ادویه اضافه کنید. تا حدی که روی مرغ را آب بگیرد به قابلمه آب اضافه کنید و آن را روی حرارت بگذارید تا پخته شود.

مواد لازم ته چین

مرحله دوم: آماده کردن مواد میانی

زرشک یا کشمش را خوب خیس کرده و بشورید. پس از آبکش کردن، آن را داخل یک ماهیتابه روی گاز بگذارید و مقدار کمی روغن یا کره به ظرف اضافه کنید. با شعله بسیار کم تفت دهید تا روغن و کره به داخل زرشک‌ها و کشمش‌ها نفوذ پیدا کند. مراقب باشید زیاد آن را تفت ندهید درغیراین‌صورت سریعا می‌سوزد. زمانی که خامی زرشک یا کشمش گرفته شد آن را از روی حرارت بردارید.

در این مرحله می‌توانید مقداری از خلال پسته و خلال بادام را به زرشک‌ها اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس یک قاشق زعفران دم کرده را با مواد ترکیب کنید تا عطر بهتری پیدا کند. اضافه کردن این موارد اختیاری است.

آماده کردن مایه ته چین

مرحله سوم: ریش کردن سینه مرغ

بعد از اینکه مرغ شما کاملا پخت، آن را از قابلمه بیرون بیاورید و ریش ریش کنید. حال پیاز دوم را خلالی خرد کرده و داخل ماهیتابه کمی سرخ کنید تا کاراملی شود. در همین مرحله مرغ‌های ریش ریش را به ماهیتابه اضافه کنید و همراه با پیازها تفت دهید. کمی که از سرخ شدن مرغ‌ها گذشت، زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید و برای دو دقیقه اجازه بدهید تا به خورد مرغ رفته و خوش رنگ و عطر شود.

ریش ریش کردن مرغ

مرحله چهارم: ترکیب برنج و مواد

برنجی که از قبل نیمه‌پخته بود را بیاورید. زرده تخم مرغ‌ها را خوب با همزن بزنید تا یکدست شود. به آن زعفران دم‌کرده اضافه کنید تا بوی زهم تخم مرغ از بین برود. نمک، ماست چکیده و گلاب را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد یکدست شود. مقداری روغن مایع، و زعفران بیشتری به ترکیب اضافه کنید.

سپس برنج را آرام و کم‌کم داخل مواد بریزید و هم بزنید تا ترکیب شوند. دقت کنید که برنج شما کمی زنده‌تر از همیشه باشد چون دوباره وارد مرحله پخت خواهد شد و ماست هم به پخته‌شدن بیشتر آن کمک می‌کند؛ پس اگر برنجتان کامل پخته باشد در مرحله آخر شفته خواهد شد.

ترکیب برنج

مرحله پنجم: پخت ته چین

زمانی که مواد با برنج ترکیب شد، یک لایه از آن را درون ظرف ریخته سینه‌های مرغ را به همراه زرشک و خلال‌ها روی آن بریزید. بهتر است مرغ‌ها را در کناره‌های ظرف نگذارید تا نسوزد. یک لایه دیگر برنج روی آن اضافه کنید و با قاشق سطح رویی آن را صاف کنید و خوب فشار دهید تا تمامی مواد فشرده شوند.

ظرفتان را روی شعله ملایم گاز قرار دهید و به مدت 1 ساعت و 30 دقیقه صبر کنید تا خوب دم بکشد. وقتی که ته چین آماده شد آن را برگردانید و رویش را با باقیمانده خلال‌های پسته و بادام و زرشک تزیین کنید. این غذای خوشمزه همراه با سالاد کاهو، سالاد شیرازی، ماست یا ترشی ترکیب بسیار هیجان‌انگیزی در سفره شما خواهد شد.

پخت ته چین

طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان 

برای درست کردن ته چین مرغ و بادمجان، باید از همان ترکیبات بالا استفاده کنید. البته برای این نوع ته چین به دو عدد بادمجان هم نیاز دارید.

زمانی که مرغ شما درحال پختن است، بادمجان را به صورت ورقه‌ای یا خردشده، سرخ کنید. سپس به آن زرشک، پیاز، مرغ ریش شده و زعفران اضافه کنید. البته می‌توانید بادمجان‌ها را جداگانه نگه داشته و در مرحله‌ای که مواد را لای برنج می‌ریزید، استفاده کنید.

برای این کار باید یک لایه برنج، یک لایه مرغ ریش ریش و یک لایه بادمجان را روی هم بریزید و با برنج سطح آن را کاملا بپوشانید. بعد از گذشت حدود 2 ساعت ته چین مرغ و بادمجان شما آماده است و می‌توانید آن را همراه با ماست بورانی سرو کنید.

ته چین بادمجان

طرز تهیه ته چین مرغ در فر

اگر می‌خواهید ته چین شما کاملا مجلسی پخته شود و به رنگ طلایی و نارنجی دربیاید، بهتر است به‌ جای اجاق گاز، از فر استفاده کنید. برای تهیه ته چین مرغ در فر باید طبق دستورالعملی که در ابتدا گفتیم، مواد ته چین را آماده کنید و آن را در ظرف مخصوص فر لایه لایه روی هم بریزید.

سپس روی ظرف را با فویل بپوشانید و با چاقو چند سوراخ روی آن ایجاد کنید که هوا ردوبدل شود. فر را با دمای 160 تا 200 درجه سانتی‌گراد یا 380 درجه فارنهایت تنظیم کنید تا گرم شود. بعد از چند دقیقه ظرف ته چین مرغ را داخل فر بگذارید و زمانبندی آن را روی 1 ساعت تنظیم کنید.

بعد از گذشت این مدت اگر زیر ته چین به رنگ طلایی و نارنجی درآمده بود، غذای شما آماده است. می‌توانید فویل را بردارید و لبه‌های برنج را بررسی کنید. طلایی شدن لبه‌های برنج هم نشانه پخت ته چین است. اما اگر هنوز طلایی نشده بود می‌توانید 30 دقیقه دیگر صبر کنید و درنهایت ته چین زعفرانی‌تان را با رنگ، طعم و عطری بی‌نظیر تحویل بگیرید.

ته چین مرغ

طرز تهیه ته چین گوشت

برای درست کردن ته چین گوشت باید از موادی که در ابتدای مقاله گفتیم استفاده کنید، با این تفاوت که به جای مرغ به 400 گرم گوشت و مقداری رب گوجه فرنگی نیاز دارید.

برای پخت نیز باید پیازها را خلالی خرد کنید و کمی در ماهیتابه تفت دهید. سپس گوشت و ادویه را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ گوشت‌ها تغییر کند.

حالا نوبت به پخت گوشت‌ها رسیده است. باید 2 لیوان آب را داخل ماهیتابه بریزید و اجازه دهید گوشت‌ها به مدت 2 ساعت روی شعله ملایم گاز خوب پخته شوند. درحین پخت نیز می‌توانید نمک آن را بیشتر کنید.

ته چین گوشت

زمانی که آب گوشت کاملا تبخیر شد، مجدد آن را سرخ کنید. در این مرحله می‌توانید کمی پودر دارچین، فلفل سیاه، رب گوجه فرنگی و زعفران دم کرده هم به گوشت‌ها اضافه کنید تا کاملا با یکدیگر سرخ شوند.

باقی مراحل نیز مشابه ته چین مرغ عمل کنید؛ یعنی برنج را با تخم‌مرغ و زعفران مخلوط کرده و لایه‌ لایه داخل ظرف بریزید. مدت زمان پخت ته چین گوشت هم بین 45 دقیقه تا 1 ساعت طول خواهد کشید. زمانی که لبه‌های طلایی رنگ برنج را دیدید، وقت آن رسیده که ته چین را از روی گاز بردارید و به همراه خلال پسته و بادام و زرشک نوش جان کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

 

منابع

Food52

 

 

 

 

 

 

 

‫4.7/5 ‏‫(3 نظر)‬

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

یک نظر

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب