با ۱۰ تا از خواص به برای زخم معده و فشار خون آشنا شوید!

خواص به چیست؟

فهرست مطالب

به یکی از میوه‌های باستانی مناطق مختلف آسیا و مدیترانه است که از گذشته تا به امروز به واسطه ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار زیادش، در طب عامیانه مورد استفاده قرار می‌گرفت و پزشکان از خواص به برای درمان و بهبود بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کردند.

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به ۱۰ تا از شگفت‌انگیزترین فواید به اشاره کنیم که می‌توانند سبک زندگی‌تان را برای همیشه تغییر دهند و به بهبود سلامتی کلی بدن‌تان منجر شوند. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

سوالات متداول

خواص به چیست؟
به سرشار از ویتامین C، فیبر، آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی و ریزمغذی‌هایی مثل مس،‌ پتاسیم و آهن است. با توجه به این جدول ارزش غذایی، این میوه می‌تواند خواص بالقوه بسیار زیادی داشته باشد و به کاهش رشد باکتری‌های مضر در بدن، بهبود سلامت قلب، بهبود سریع‌تر زخم، تسکین مشکلات گوارشی مثل رفلاکس معده و کاهش علائم بارداری کم کند.
آیا به عوارضی هم دارد؟
این میوه نوعی فیبر به اسم موسیلاژ را در خود دارد  که می‌تواند جذب داروهای مختلف را در بدن کاهش دهد و تداخلات دارویی را به وجود آورد. جدا از این موضوع، برخی افراد با مصرف به واکنش‌های آلرژیکی مثل قرمزی یا خارش پوست را تجربه می‌کنند که باید با مشورت پزشک به سراغ این میوه بروند.
به خام بهتر است یا به پخته؟
هر دو نوع از به، خواص بسیار زیادی برای بدن دارند و به نوبه خود می‌توانند سلامتی و سیستم ایمنی را بهبود ببخشند. با این حال، مصرف به خام می‌تواند علائم بیماری‌هایی مثل یبوست را تشدید ببخشد درحالی که پختن آن این عوارض را به همراه ندارد.
آیا به باعث لاغری می‌شود؟ 
بله. به از کالری بسیار کم و فیبر بسیار بالایی تشکیل شده که این ویژگی‌ها روی کاهش میل به غذا و کنترل اشتها نقش دارد. جدا از این موضوع، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه سوخت‌وساز بدن را بهبود بخشیده و متابولیسم را افزایش می‌دهند.

چه ویتامین‌ها و مواد معدنی در به وجود دارد؟

به از گذشته تا به امروز به‌عنوان یک میوه مغذی شناخته شده که ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مثل ویتامین C، ویتامین B1، ویتامین B6، آهن، مس، پتاسیم و منیزیم را برای بدن تأمین می‌کند و به واسطه این ترکیبات غنی،‌ در رژیم غذایی افراد هم به خوبی جا می‌گیرد.

رژیم‌های مخصوص کاهش و افزایش وزن لیمومی

بدون استپ وزنی

بدون گرسنگی

هماهنگ با داروهای مصرفی

متناسب با مزاج

مناسب محل کار

غذاهای ساده و در دسترس

درخواست مشاوره رایگان

خواص به چیست؟

همان‌طور که گفتیم، این میوه از ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار زیادی تشکیل شده که طبیعتاً روی بهبود سلامتی بدن نقش دارد. جدا از این موضوع، یکی از مهم‌ترین خواص به، کالری و چربی بسیار کم و فیبر بالایی است که به خود اختصاص می‌دهد.

در ادامه به شکل تخصصی‌تر درباره فواید به صحبت می‌کنیم:

دارای آنتی‌اکسیدان قوی

بخش وسیعی از خاصیت به را می‌توان به آنتی‌اکسیدان‌های بسیار زیادی که دارد، مرتبط کرد. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند استرس متابولیک را کم‌تر کنند، التهاب را کاهش دهند و از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت کنند.

سایت Healthline به تحقیقاتی اشاره می‌کند که در آن، دانشمندان دریافتند که فلاونول‌های موجود در به مثل کوئرستین و کامفرول، التهابات بدن را به خوبی کم‌تر و از بدن انسان در برابر بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلبی، محافظت می‌کنند.

بهبود علائم بارداری

یکی از شایع‌ترین علائم در دوران ابتدایی بارداری، حالت تهوع و استفراغ است و فواید به به زنان باردار کمک می‌کند تا این علائم را مدیریت کنند. به‌نظر می‌رسد که مصرف ۱ قاشق غذاخوری شربت این میوه در طول روز کاهش حالت تهوع را برای مادران باردار به همراه دارد.

با این حال، در برخی موارد نیز پیشنهاد می‌شود که زنان باردار تحت نظارت پزشک به سراغ مصرف میوه‌هایی مثل به بروند. در نتیجه تحقیقات بیش‌تری نیاز است تا بتوان به شکل کلی، مهر تأییدی به این خاصیت زد.

خواص به چیست؟

بهبود مشکلات گوارشی

از قدیم تا به امروز، یکی از مهم‌ترین خواص به، درمان اختلالات گوارشی بوده است. عصاره این میوه از بافت روده در برابر آسیب‌های مرتبط با بیماری‌های التهابی روده (IBD) مثل کولیت اولسراتیو محافظت می‌کند و آسیب‌های بافت روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

درمان زخم معده

تحقیقات اولیه انجام‌شده نشان می‌دهد که ترکیبات گیاهی موجود در به برای زخم معده مفید هستند. به نظر می‌رسد که این میوه از رشد هلیکوباکتر پیلوری، باکتری که عامل ایجاد زخم معده است، جلوگیری می‌کند.

با این حال، آزمایشات و تحقیقات بیش‌تری برای صحت‌سنجی این موضوع باید انجام شود.

بهبود رفلاکس معده

رفلاکس معده یکی از مشکلاتی که گروه متنوعی از افراد، از کودکان تا زنان باردار با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. سایت Healthline به تحقیقاتی اشاره کرده که در آن، مصرف شربت به در کنار داروها و مکمل‌های دیگر توانسته روند درمانی رفلاکس معده را تسریع ببخشد و علائم این بیماری را به خوبی کاهش دهد.

سلامتی پوست

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان کردیم، یکی از مهم‌ترین فواید به این است که منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان شناخته می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند عوامل مضر برای سلامتی پوست را حذف کنند و با بهبود چین‌ و چروک و لکه‌های پوستی، شادابی را به پوست افراد بازگردانند.

درمان فشار خون

برای فشار خون چه بخوریم؟ به منبع بسیار خوبی از پتاسیم است. این ماده معدنی به تنظیم انقباض‌های عروق خون کمک کرده و جریان خون به رگ‌ها را بهبود می‌بخشد که در تنظیم فشار خون در بدن و کاهش سطوح چربی خون نقش مؤثری دارد.

شادابی مو

مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در به، خون‌سازی در بدن را بهبود می‌بخشند. این موضوع می‌تواند گردش خون در قسمت‌‌های مختلف بدن را افزایش دهد و با تقویت فولیکول‌های مو، رشد بهتر و شادابی را برای موهای فرد به همراه داشته باشد.

کاهش وزن

پیش‌تر هم عنوان کردیم که به از کالری و چربی بسیار کمی برخوردار است و به دو صورت روی کاهش وزن ما نقش دارد. این میوه فیبر بسیار بالایی دارد که به کنترل اشتها و افزایش احساس سیری ما منجر می‌شود و از آن طرف، آنتی‌اکسیدان‌های بسیار زیاد موجود در آن، سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهند.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی

یک خاصیت مهم به، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن است. این میوه خواص ضد باکتریایی دارد و از رشد بیش از حد انواع باکتری در بدن جلوگیری می‌کند. جدا از این موضوع، ویتامین C موجود در این ماده غذایی به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

از طرفی، به منبع بسیار خوبی از فیبر شناخته می‌شود، ماده غذایی که باکتری‌های سالم دستگاه گوارش برای بهبود عملکرد به آن نیاز دارند.

خواص به چیست؟

مضرات به چیست؟

اطلاعات ضد و نقیض بسیار زیادی درباره مضرات به وجود دارد. به طور کلی مصرف این میوه ضرر خاصی ندارد اما در شرایط خاصی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، ممکن است عوارضی را برای افراد به همراه داشته باشد:

خطر احتمالی برای بارداری و شیردهی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های موجود در به می‌توانند علائم دوران بارداری را کاهش دهند. با این حال، برخی گزارشات تجربی نشان می‌دهد که این میوه عوارضی را برای زنان باردار به همراه دارد.

به همین خاطر، پیش از اضافه کردن آن به رژیم غذایی، بهتر است با متخصص بارداری و پزشک‌تان مشورتی انجام دهید.

تداخلات دارویی

به حاوی نوعی فیبر به اسم موسیلاژ است. این فیبر می‌تواند میزان جذب داروهای مختلف را کاهش دهد و اثربخشی‌شان را کم‌تر کند.

یبوست

مصرف برگ به، به‌خصوص به عنوان دمنوش گیاهی می‌تواند برای اشخاصی که با مشکل یبوست مواجه‌اند، خطرناک باشد و علائم و شدت این بیماری را افزایش دهد.

واکنش‌های آلرژیک

گروهی از افراد، به‌خصوص کودکان، پس از مصرف به با واکنش‌های آلرژیکی مثل قرمزی و خارش قسمت‌های مختلف پوست مواجه می‌شوند.

خواص به چیست؟

چه افرادی نباید به بخورند؟

اگر با مشکلات زیر مواجه‌اید یا در دسته‌بندی افرادی که ذکر می‌کنیم، قرار گرفته‌اید، باید تحت نظر پزشک و محتاطانه، به را مصرف کنید یا اصلاً به سراغ این میوه نروید:‌

  • زنان باردار و شیرده
  • کودکان (به‌واسطه واکنش آلرژیک)
  • یبوست
  • مصرف‌کنندگان داروهای خاص

خواص به در طب سنتی چیست؟

ما به ترش، شیرین و میخوش را داریم که در طب سنتی، نوع شیرین آن از طبعی گرم و سرد برخوردار است و هرچه به ترشی می‌رود، سرد و خشک‌تر می‌شود. به‌واسطه این طبع، پزشکان طب سنتی از خواص نشاط‌آور این میوه برای سلامت قلب، معده و مغز بهره می‌گیرند و مصرف آن را برای پاکسازی و بهبود سیستم کلیوی و ادراری توصیه می‌کنند.

خواص به چیست؟

خواص هسته به چیست؟

یکی از مهم‌ترین خواص هسته به، بهبود فرایند درمانی بیماری‌هایی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی است. دانه‌های این میوه لعاب فراوانی دارند و می‌توانند سرفه خشک و گرفتگی صدا را بهبود ببخشند و در رفع التهاب‌ها و غشاهای مخاطی و گلو درد، مفید هستند.

خواص دمنوش به چیست؟

دمنوش به‌ به‌واسطه خواص بسیار زیادش برای بافت روده مورد استفاده قرار می‌گیرد و آسیب ناشی از بیماری‌های مختلف مثل کولیت اولسراتیو را بهبود می‌بخشد. جدا از این موضوع، در برخی موارد این دمنوش به از بین رفتن آثار حساسیت‌ها و آلرژی‌های بدن کمک می‌کند.

طرز تهیه دمنوش به

برای درست کردن دمنوش به، ابتدا باید به شیرینی را تهیه کنید، آن را به خوبی شسته و رنده کرده و در یک سینی پخش کنید یا خشک شود. سپس خلال‌های خشک‌شده به را در ماهیتابه به‌خوبی تفت دهید تا تمام قسمت‌های آن حرارت ببینند. در نهایت برای تهیه دمنوش می‌توانید یک قاشق غذاخوری از به بوداده را در یک قوری با آب جوش دم کنید.

به پخته بهتر است یا به خام؟

اگر به دنبال شادابی و طراوت پوست و موی خود هستید و می‌خواهید سریع‌تر به اهداف کاهش وزن‌تان دست پیدا کنید، می‌توانید از خواص به خام بهره بگیرید. با این حال، مصرف این میوه به شکل خام می‌تواند مشکلات معدوی یا حتی علائم یبوست را در افراد تشدید کند. در این شرایط، پختن و میل کردن آن عوارض مرتبط با یبوست را نخواهد داشت.

خواص به چیست؟

سخن پایانی

به یک میوه باستانی با طعمی منحصربه‌فرد است که به واسطه ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر بسیار بالا، خواص به از گذشته تا به امروز مورد توجه قرار گرفته و در درمان اختلالات گوارشی، آلرژی‌ها و فشار خون بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف آن به شکل دمنوش، پخته‌شده یا خام نیز به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

داشتن یک رژیم غذایی درست که میوه‌هایی مثل به را در خود دارد، به شما کمک می‌کند تا بتوانید راحت‌تر به اهداف لاغری و کاهش وزنی که می‌خواهید، برسید. ما در لیمومی با ارائه رژیم مزوبولیک به شما کمک می‌کند تا بدون استپ و بازگشت وزنی، مقدار قابل توجهی از وزن‌تان را در بازه زمانی کوتاه، به شکلی سالم و بدون نیاز به تمرین، کاهش دهید.

جدا از آن، پشتیبان‌ها، متخصصین و روان‌شناسان تغذیه در این مسیر کنار شما هستند تا براساس ویژگی‌های ژنتیکی و نیازهای شما، رژیم غذایی مزوبولیکی برای شما طراحی شود و راهکارهایی در اختیارتان قرار بگیرد که در طولانی‌مدت به نگه داشتن وزن ایده‌آل‌تان کمک کند. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانید به این لینک سر بزنید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع:

Healthline

Vinmec

RXList

WebMD

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب