برای درمان استخوان درد و کاهش درد مفاصل چه بخوریم؟

برای درمان استخوان درد چه بخوریم؟

فهرست مطالب

برای درمان استخوان درد چه بخوریم؟ رژیم غذایی مناسب استخوان درد، آرتروز، التهاب مفصل و سایر بیماری‌های مربوط به استخوان باید سرشار از مواد غذایی ضدالتهاب مانند: امگا-۳، ویتامین C، کورکومین، زنجبیل، کلسیم، ویتامین، پروتئین و فیبر باشد.

این نوع رژیم غذایی موجب کاهش التهاب و درد مفاصل، حفظ سلامت استخوان و بهبود عملکرد آن‌ها می‌شود. این مقاله از مجله سلامتی لیمومی دررابطه‌با دلایل ایجاد درد استخوان و مفصل، تغذیه برای درد مفصل و استخوان و بایدها و نبایدهای آن است.

سوالات متداول

چه غذاهایی برای کاهش درد مفاصل و استخوان‌ها مفید است؟
مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، چربی‌های سالم، پروتئین‌های ساده، کلسیم، ویتامین D، منیزیم، گلوکز آمین، کندروئیتین، کرکمین، آنتوسیانین، فیبر، امگا-۳ و اسیدهای چرب امگا-۹ می‌توانند به‌عنوان تغذیه مناسب در رزیم غذایی شما جا بگیرند تا علاوه بر کاهش وزن به تسکین و بهبود درد مفاصل و استخوان‌ها کمک کند.
چه غذاهایی برای درد مفاصل و استخوان مضر است؟
غذاهای پرچرب و سرخ شده مانند: سوسیس، همبرگر، چیپس و غذاهای آماده، قند و شکر افزوده همچون نوشابه‌های گازدار، شیرینی‌ها و تنقلات، غلات تصفیه شده مثل: نان سفید، ماکارونی و برنج سفید و الکل به دلیل افزایش التهاب، درد مفاصل و استخوان‌ها را افزایش می‌دهند.
درد مفاصل به چه دلیلی اتفاق می‌افتد؟
دلایل مختلفی در پس دردهای مفصلی و استخوان‌ها است؛ اما مهم‌ترین آن‌ها شامل: آرتروز، روماتوئید آرتریت، روماتیسم، آسیب‌های ورزشی، پوکی‌استخوان، عفونت‌های مفصلی یا استخوانی، آسیب عصبی، دیابت، اختلالات تیروئید و سندرم‌های درد مزمن می‌شود.
بهترین دمنوش‌ها برای کاهش درد مفاصل کدام‌اند؟
برخی از بهترین دمنوش‌ها برای درمان درد استخوان و مفاصل عبارت‌اند از: دمنوش زنجبیل، دمنوش گل گاوزبان، دمنوش بابونه، دمنوش برگ بید، دمنوش زالزالک و چای سبز به دلیل داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدان، مواد معدنی و خاصیت ضدالتهابی برای کاهش درد مفاصل و استخوان مفید هستند. البته که باید در کنار مصرف روزانه این دمنوش‌ها از رژیم غذایی سالم و ورزش منظم نیز بهره برد.

برای درمان استخوان درد و درد مفاصل چه بخوریم؟

غذاهای زیر به بهبود درد استخوان و مفاصل کمک می‌کنند:

1. کلسیم و ویتامین D

منابع غنی از کلسیم مانند: شیر، ماست، پنیر، سبزیجات برگ سبز و مغزها و ویتامین D نور خورشید، ماهی، تخم‌مرغ و برخی غلات غنی شده با این ویتامین از جمله مفیدترین غذا برای درد مفاصل هستند.

2. ماهی چرب

ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی قزل‌آلا و شاه‌ماهی که مقدار زیادی امگا-۳ دارند به دلیل خاصیت ضدالتهابی یک تغذیه برای کاهش التهاب مفاصل است.

3. زنجبیل

زنجبیل نیز حاوی ترکیبات ضدالتهابی است. به همین جهت به کاهش درد و التهاب مفاصل کمک می‌کند.

برای درمان استخوان درد چه بخوریم

4. مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها:

چای سبز، چای سیاه، میوه‌ها و سبزیجات تازه مانند: توت‌ها، هویج، سبزیجات برگ‌دار سبز و آووکادو برای کاهش درد مفاصل و استخوان مفید هستند.

5. فیبر

غلات کامل مانند: جو دوسر، برنج قهوه‌ای و جو که حاوی فیبر هستند به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند.

6. ویتامین C

ویتامین C موجب تولید کلاژن، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب می‌شود. در نتیجه می‌تواند غذای مناسبی برای استخوان درد باشد. این ویتامین به‌خوبی در میوه‌ها و سبزیجات تازه مانند: پرتقال، کیوی و فلفل قرمز یافت می‌شود.

7. چربی‌های سالم

روغن‌های گیاهی مانند: روغن زیتون، کنجد، آووکادو، آجیل، دانه‌هایی مانند گردو، بادام و کتان نمونه خوبی از غذا برای استخوان درد است.

8. پروتئین‌ها

پروتئین برای ساخت و ترمیم بافت استخوان و عضله ضروری است. منابع خوب آن شامل گوشت، حبوبات، تخم‌مرغ، ماهی، سینه مرغ، گوشت آب پز، لوبیا، عدس و سویا هستند.

برای درمان استخوان درد چه بخوریم؟

9. مواد معدنی

منیزیم، آهن، فسفر و روی برای سلامت استخوان و مفاصل ضروری هستند. سبزیجات، حبوبات، مغزها و غلات کامل به‌عنوان غذای مناسب برای درمان درد مفاصل و استخوان شناخته می‌شوند.

10. امگا-۳ چرب

اسیدهای چرب امگا-۳ می‌توانند التهاب را کاهش دهند. منابع آن ماهی‌های چرب، بذر کتان و روغن ماهی است.

11. مکمل‌ها

گلوکز آمین و کندروئیتین، کرکمین از جمله ضد التهاب‌های قوی هستند که مصرف آن‌ها به کاهش درد استخوان و مفاصل کمک می‌کند. شما می‌توانید این مواد را به‌خوبی در زردچوبه پیدا کنید.

12. اسیدهای چرب امگا-۹

اگر ماده غذایی مقدار قابل‌توجهی اسیدهای چرب امگا-۹ داشته باشد یک تغذیه برای درد استخوان است. آووکادو و روغن زیتون نمونه خوبی از اسیدهای چرب امگا-۹ است.

13. مواد غذایی حاوی آنتوسیانین

میوه‌های قرمز مانند توت‌ها، آلبالو و گیلاس مقدار زیادی آنتوسیانین دارند که خواص ضدالتهابی آن‌ها سبب شده تا درد استخوان و مفاصل را کاهش می‌دهد.

چه غذاهایی برای درد مفاصل و استخوان درد مضر است؟

اگر شما از بیماری‌هایی نظیر آرتریت، آرتروز، روماتیسم و التهاب مفصل یا هر گونه درد مفاصل و استخوان رنج می‌برید، بهتر است که از خوردن مواد غذایی زیر پرهیز کنید:

  • غذاهای پرچرب و سرخ شده: سوسیس، همبرگر، چیپس و غذاهای آماده که میزان بالایی از چربی اشباع و ترانس دارند، در دسته غذاهای نامناسب برای درد استخوان و مفاصل قرار می‌گیرند. زیرا شدت التهاب ناشی از این اختلال را افزایش می‌دهند.
  • قند و شکر افزوده: نوشابه‌های گازدار، شیرینی‌ها و شکلات هم به علت افزایش التهاب نمی‌توانند غذای مفیدی برای کاهش درد مفاصل باشند.
  • غلات تصفیه شده: اگر به دنبال فهرست مناسبی از غذا برای استخوان درد هستید، بهتر است که مصرف نان سفید، ماکارونی و برنج سفید را به حداقل برسانید.
  • گوشت‌های فراوری شده: سوسیس، کالباس و هات‌داگ که حاوی افزودنی‌های شیمیایی و نگهدارنده‌های صنعتی هستند با افزایش التهاب، شدت بیماری شما را به همراه دارد.
  • الکل: مصرف زیاد الکل می‌تواند موجب افزایش التهاب و تشدید درد مفاصل شود.

در کل، بهترین تغذیه برای رماتیسم و سایر دردهای مفصلی و استخوان داشتن یک رژیم اصولی سرشار از میوه، سبزیجات، مواد پروتئینی و چربی‌های سالم است.

شما می‌توانید با استفاده از مشاوره رایگان لیمومی به رژیم غذایی مناسب خود را در جهت رسیدن به تناسب‌ اندام و درمان اختلالات مربوط به استخوان و مفاصل خود دست پیدا کنید.

طب سنتی برای کاهش درد مفاصل چه غذاهایی را پیشنهاد می‌کند؟

 متخصصان این علم معتقدند که مصرف لبنیات کم‌چرب، ماهی‌های چرب، میوه و سبزیجات تازه، زردچوبه، دمنوش‌های گیاهی، زنجبیل، گل گاوزبان، بید، زالزالک، چای سبز و مواد غذایی که ویتامین D، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین E و ویتامین K باعث کاهش التهابات مفاصل و دردهای ناشی از آرتروز، رماتیسم و سایر بیماری‌های مربوط به استخوان و مفاصل می‌شود.

درد استخوان و مفصل بیشتر به چه دلیلی اتفاق می‌افتد؟

درد مفاصل و استخوان می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. برخی از مهم‌ترین علل آن عبارت‌اند از:

  • آرتریت: انواع مختلفی از آرتریت مانند: آرتروز، روماتوئید آرتریت و پسوریاتیک آرتریت که موجب ایجاد درد، تورم و سفتی مفاصل می‌شوند.
  • تاندونیت: تاندونیت نوعی بیماری التهابی مربوط به تاندون‌ها است که موجب درد مفاصل، عضله و استخوان خواهد شد.
  • پوکی‌استخوان: کاهش تراکم و استحکام استخوان‌ها در اثر پوکی‌استخوان عاملی برای ایجاد درد و شانس شکستگی استخوان‌ها است.
  • آسیب‌های ورزشی: صدمات و پیچ‌خوردگی‌های مفاصل و استخوان‌ها در اثر فعالیت‌های ورزشی و بدنی می‌تواند منجر به درد و التهاب مفاصل شود.

  • عفونت: عفونت‌های مفصلی یا استخوانی باعث ایجاد درد و تورم در استخوان‌ها است.
  • آسیب عصبی: آسیب به عصب‌های محیطی از دیگر دلایل درد استخوان و مفاصل هستند، زیرا عاملی برای ایجاد دردهای عصبی و سوزشی در استخوان‌ها و مفاصل می‌شوند.
  • سندرم‌های درد مزمن: برخی سندرم‌ها همچون فیبرومیالژیا باعث درد مزمن و پخش شدن آن در استخوان‌ها و مفاصل است.
  • بیماری‌های زمینه‌ای: برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، اختلالات تیروئید و روماتیسم از دلایل ایجاد درد مفاصل و استخوان‌ها هستند.

درهرحال، تشخیص دقیق علت درد مفاصل و استخوان نیازمند ارزیابی پزشکی و انجام آزمایش‌های مرتبط است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که برای تشخیص و درمان این عارضه با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

کلام آخر

زمانی که فرد به منشأ درد استخوان‌ها و مفاصل خود پی برد برای تسریع روند درمان و کاهش عوارض و علائم این بیماری باید در عادات غذایی و سبک زندگی خود تغییر ایجاد کند.

رژیم غذایی افرادی که از بیماری آرتروز، رماتیسم، پوکی‌استخوان یا سایر بیماری‌های مربوط به استخوان و مفصل رنج می‌برند باید سرشار از مواد غذایی ضدالتهاب باشد و در عوض میزان غذاهای فراوری شده، نمکی، قندی و التهاب‌زا را کاهش دهند.

شما با داشتن رژیم غذایی مناسب و شخصی‌سازی شده در کنار انجام فعالیت‌های ورزشی منظم قادر هستید تا کنترل بیماری خود را در دست بگیرید. متخصصین لیمومی با سال‌ها دانش و تجربه می‌توانند در طی یک مشاوره رایگان به شما کمک کنند تا رژیم غذایی مخصوص به خود را دریافت کنید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

mayoclinic

my.clevelandclinic

caryortho

practiceplusgroup

healthline

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب