خواص دراگون فروت چیست یا چرا باید میوه اژدها بخوریم؟

13 خواص دراگون فروت برای سلامتی بدن

فهرست مطالب

دراگون فروت که به‌عنوان میوه اژدها هم شناخته می‌شود، یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین میوه‌هایی است که ممکن است که می‌توانیم ببینیم. پوست زیبا به رنگ‌های روشن و گوشتی مملو از دانه‌های کوچک باعث شده تا این میوه مورد توجه بسیار زیادی قرار بگیرد.

جدا از ظاهر جذاب، خواص دراگون فروت به حدی زیاد است که در رژیم‌های غذایی مدرن از آن به‌عنوان یکی از عناصر اصلی الگوهای روزانه در نظر گرفته می‌شود. به همین خاطر، در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به خواص دراگون فروت اشاره کنیم، درباره ارزش غذایی‌اش بگوییم و به شرح این موضوع بپردازیم که چگونه می‌تواند اژدهای میوه‌ها را در یک رژیم غذایی جا داد.

سوالات متداول

چه افرادی نباید دراگون فروت بخورند؟
افرادی که به دراگون فروت یا سایر میوه‌های خانواده کاکتوس حساسیت دارند، باید از مصرف آن خودداری کنند. همچنین، افرادی که داروهای خاصی مثل داروهای دیابت مصرف می‌کنند، باید پیش از افزودن دراگون فروت به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنند.
آیا دراگون فروت برای زنان باردار مناسب است؟
بله، دراگون فروت می‌تواند به دلیل داشتن ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر برای زنان باردار مفید باشد. با این حال، توصیه می‌شود زنان باردار قبل از مصرف دراگون فروت و اضافه کردن آن به رژیم غذایی، با پزشک‌شان مشورت کنند تا وضعیت سلامتی‌شان مورد ارزیابی قرار بگیرد.
خواص دراگون فروت برای سلامتی بدن چیست؟
دراگون فروت به تقویت سیستم ایمنی، بهبود هضم، کاهش خطر ابتلا به دیابت و سرطان، بهبود سلامت قلب، نرم کردن مو، بهبود بیماری‌های مرتبط با چشم،  مبارزه با پیری پوست و داشتن استخوان‌های سالم کمک می‌کند.
خواص دراگون فروت برای سلامتی پوست و مو چیست؟
دراگون فروت به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C، به تقویت پوست و مو، مبارزه با نشانه‌های پیری و حفظ رطوبت و سلامت پوست کمک می‌کند و می‌تواند نرمی و شادابی را به پوست و موهای شما بازگرداند.

دراگون فروت: ارزش غذایی آن

خواص دراگون فروت چیست؟ دراگون فروت مملو از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند به بهبود عملکرد بدن و حفظ سلامتی کمک کنند. در جدول زیر به مهم‌ترین ترکیبات موجود در این میوه و فواید آن‌ها برای بدن اشاره کرده‌ایم:

ماده مغذی

مقدار در 100 گرم

فواید مهم

ویتامین C

20.5 میلی‌گرم

بهبود سیستم ایمنی و ترمیم پوست

فیبر

7 گرم

کمک به هضم و سلامت دستگاه گوارش

منیزیم

18 میلی‌گرم

کمک به سلامت استخوان‌ها و عضلات

آهن

0.65 میلی‌گرم

پیشگیری از کم‌خونی

آنتی‌اکسیدان‌ها

مبارزه با رادیکال‌های آزاد و پیشگیری از التهاب

دراگون فروت چه طعمی دارد؟

میوه دراگون فروت طعمی شبیه به کیوی و گلابی را به‌شکل هم‌زمان به ما می‌دهد. اولین باری که این میوه را باز می‌کنید، ممکن است ماده‌ای شبیه اسموتی اورئو را ببینید چراکه پالپ‌ سفید و دانه‌های ریز سیاه رنگی در بطن آن قرار دارد.

خواص دراگون فروت یا همان میوه اژدها چیست؟

همان‌طور که گفتیم، این میوه جدا از ظاهر زیبا به‌دلیل آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی بسیار زیادی که دارد، برای سلامت بخش‌های مختلف بدن مفید است. در ادامه قصد داریم به‌شکلی کامل درباره خواص دراگون فروت صحبت کنیم:

  • کاهش خطر ابتلا به دیابت

یکی از فواید دراگون فروت این است که فیبر بسیار زیادی دارد و می‌تواند سطح قند خون را حفظ کند و با افزایش سن، خطر ابتلا به دیابت را در اشخاص کاهش دهد. مصرف منظم میوه دراگون فروت می‌تواند جدا از متعادل کردن سطح قند خون، علائم پزشکی افراد مبتلا به دیابت را هم کم‌تر کند.

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان

این میوه خواص ضد سرطانی بسیار زیادی دارد و می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را به میزان بسیار خوبی کاهش دهد. منبع بالای ویتامین C موجود در میوه اژدها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و به‌واسطه این‌که آنتی‌اکسیدانی قوی است، از ابتلا به بیماری های مزمنی مثل دیابت، آلزایمر، پارکینسون و سرطان جلوگیری می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی با دراگون فروت

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید دراگون فروت در واقع یک نوع کاکتوس است و به همین واسطه، لیکوپن بسیار زیادی دارد که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را هم در بدن کم‌تر کند.

  • تقویت سیستم ایمنی

این میوه سطوح بالایی از ویتامین C را دارد که ایمنی بدن را تقویت می‌کند. وجود ویتامین C در این میوه باعث می‌شود تا بدن قادر به مبارزه با عفونت‌های کشنده‌ در بدن است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که هر روز ۱ فنجان‌، حدود ۲۰۰ گرم از این میوه را مصرف کنید تا سلامت بدن‌تان تأمین شود.

  • بهبود هضم غذا

الیگوساکارید‌ها که یک نوع کربوهیدرات هستند، به مقدار زیادی در دراگون فروت وجود دارد. این ماده به رشد باکتری‌های خوبی مثل فلور در روده کمک می‌کند و هضم سریع‌تر و بهتری را برای ما به همراه دارد.

جدا از این موضوع، دراگون فروت فیبر بسیار زیادی دارد که سلامت دستگاه گوارش را تضمین و از ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند.

  • بهبود سلامت قلب

پالپ قرمز موجود در دراگون فروت حاوی بتالین است که می‌تواند کلسترول بد یا همان LDL را در بدن کاهش دهد. جدا از این، دانه‌های سیاه ریزِ داخل این میوه سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۹ است که نه‌تنها به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند، بلکه با استفاده از خواص دراگون فروت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش پیدا می‌کند.

بهبود سلاکت قلب با دراگون فروت

  • مبارزه با پیری پوست

پیری زودرس پوست به دلایل مختلفی از جمله استرس، آلودگی و حتی رژیم غذایی نامناسب بروز پیدا می‌کند. دراگون فروت به‌خاطر این‌که منبع غنی‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها است، می‌تواند آفتاب‌سوختگی، خشکی پوست و آکنه را درمان کند.

ویتامین C موجود در این میوه به روشن‌تر شدن پوست کمک می‌کند و می‌تواند درخشندگی را به پوست شما باز گرداند.

  • مفید برای مو

اگر به دنبال موهای پرپشت، مشکی و براق هستید، دراگون فروت می‌تواند همان چیزی باشد. این میوه منبع بالایی از مواد مغذی است که می‌تواند آسیب‌های ناشی از رنگ مصنوعی مو را کاهش دهد و بافت مو را بهبود ببخشد. برای بهبود موهای خود پیشنهاد می‌کنیم که پودر این میوه را با یک لیوان شیر در روز مصرف کنید.

  • کمک به داشتن استخوان‌های سالم

سلامت استخوان‌ها می‌تواند به عوامل زیادی مثل اجتناب از آسیب، درد مفاصل و غیره کمک کند. اژدهای میوه‌های دنیا حاوی ۱۸ درصد منیزیم است که می‌تواند تقویت استخوان‌ها را به همراه داشته باشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روزانه یک لیوان از اسموتی این میوه را مصرف کنید تا استخوان‌های سالم‌تری در طول زمان بسازید.

  • مفید برای چشم

بتاکاروتن موجود در دراگون فروت مشکلات چشمی مثل آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را برطرف نمی‌کند و می‌تواند به سلامت بینایی ما کمک کند. برای استفاده ازخواص دراگون فروت برای چشم، مصرف یک فنجان ۲۲۰ گرمی از آن می‌تواند بسیار مفید باشد.

فواید دراگون فروت برای چشم

  • مفید در دوران بارداری

میوه اژدها یکی از انتخاب‌های مغذی برای مادرانی است که دوران بارداری را سپری می‌کنند. ویتامین‌های ضروری‌ مثل ویتامین B، فولات و آهن در دوران بارداری مواد ایده‌آلی  هستند که می‌توانند از نقص مادرزادی در جنین، افزایش سطح انرژی  و حمایت از رشد استخوان‌های جنین نقش داشته باشند.

جدا از موارد ذکر شده، محتوای منیزیم داخل این میوه می‌تواند برای رفع عوارض یائسگی در زنان  هم مفید باشد.

  • منبعی غنی از فیبر

فیبرهای غذایی به‌عنوان کربوهیدرات‌های غیر قابل هضمی شناخته می‌شوند که فواید بالقوه بسیار زیادی برای سلامتی دارند. سایت Healthline گزارش می‌دهد که مصرف ۲۵ گرم فیبر در روز برای زنان و ۳۸ گرم برای مردان مفید است. میوه اژدها به‌ازای هر فنجان، ۷ گرم فیبر را در اختیار ما قرار می‌دهد و می‌تواند به عنوان یک منبع غذایی کامل در زمینه فیبر شناخته شود.
بهبود سطح آهن

دراگون فروت جزو معدود میوه‌هایی است که آهن زیادی دارد. آن نقش مهم در انتقال اکسیژن در سرتاسر بدن برعهده دارد و نقش مهمی در تجزیه غذا به انرژی ایفا می‌کند. به‌نقل از سایت Healthline، حدود ۳۰ درصد از جمعیت جهان دچار کمبود آهن هستند.

مصرف دراگون فروت می‌تواند آهن مورد نیاز برای بدن را تأمین کند و در بهبود سیستم ایمنی بدن و تجزیه بهتر غذا نقش داشته باشد.

  • منبع خوبی از منیزیم

میوه اژدها منیزیم بیش‌تری در مقایسه با سایر میوه‌ها دارد و در یک فنجان، ۱۸ درصد از این ماده معدنی را تأمین می‌کند. به‌طور متوسط، بدن در خود ۲۴ گرم منیزیم دارد و با وجود کم بودن، این ماده معدنی در ۶۰۰ واکن شیمیایی در بدن شرکت می‌کند.

وجود منیزیم کافی به‌عنوان یکی از فواید دراگون فروت شناخته می‌شود که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف قلبی عروقی مثل سکته قلبی را کاهش دهد.

طریقه مصرف دراگون فروت به چه شکل است؟

دراگون فروت را می‌توان به شیوه‌های مختلفی مصرف کرد. این میوه می‌تواند به صورت خام خورده شود، به سالادها اضافه شود یا در تهیه اسموتی‌ها و دسرها استفاده شود. برای خوردن، ابتدا باید آن را به دو نیم کرده و سپس با قاشق گوشت داخلی را خارج کنید.

همچنین می‌توانید آن را به قطعات کوچک‌تر برش دهید و به‌واسطه ظاهر بسیار زیبایش، در تزیین غذاها و دسرها از آن استفاده کنید.

پیشنهاداتی برای اضافه کردن دراگون فروت به رژیم غذایی

در ادامه به روش‌هایی اشاره می‌کنیم که می‌توانید دراگون فروت را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید:

  • اسموتی دراگون فروت: اضافه کردن گوشت دراگون فروت به اسموتی‌های مورد علاقه‌تان می‌تواند طعم جدید و جذابی به آن‌ها ببخشد.
  • سالاد میوه: دراگون فروت را به همراه دیگر میوه‌های تازه مانند مانگو، آناناس و توت‌ها ترکیب کرده و یک سالاد رژیمی بسیار خوشمزه برای وعده‌های غذایی و حتی میان‌وعده‌هایتان داشته باشید.
  • دسرها: قطعات دراگون فروت را به پارفه‌ها، ژله‌ها یا دسرهای سرد اضافه کنید تا جدا از رنگ جذاب، طعمی دلنشین از آن‌ها بسازید.
  • آبمیوه تازه: آب دراگون فروت به‌عنوان یک نوشیدنی خنک و دل‌نشین شناخته می‌شود که می‌توانید به‌عنوان یک میان‌وعده جذاب در فصل گرما میل کنید.

خواص دراگون فروت یا میوه اژدها چیست؟

مضرات مصرف دراگون فروت (میوه اژدها)

هرچند دراگون فروت برای بیشتر افراد بی‌خطر است، اما در برخی موارد ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند:

  • ریسک آلرژی: برخی افراد ممکن است به دراگون فروت یا سایر میوه‌های خانواده‌ی کاکتوس واکنش آلرژیک نشان دهند.
  • تداخل با داروها: دراگون فروت ممکن است با برخی داروها، مثل داروهای دیابت به دلیل اثری که روی قند خون می‌گذارد، تداخل داشته باشد.
  • مشکلات گوارشی: مثل خیلی از میوه‌ها، مصرف بیش از حد دراگون فروت هم می‌تواند مشکلات گوارشی‌ای را در اشخاص به‌وجود آورد.

آیا دراگون فروت یا همان میوه اژدها برای رژیم لاغری مناسب است؟

استفاده از خواص دراگون فروت می‌تواند انتخاب خوبی برای انواع رژیم‌های لاغری باشد. این میوه سرشار از فیبر است و کالری نسبتاً کمی دارد که می‌تواند به احساس سیری طولانی‌مدت کمک کرده و از پرخوری جلوگیری کند. علاوه بر این، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن به بهبود متابولیسم و کاهش وزن کمک می‌کنند.

نتیجه‌گیری

دراگون فروت یک میوه شگفت‌انگیز با فواید بی‌شمار برای سلامتی است که می‌تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند. با توجه به تنوع طعم‌ها و روش‌های مصرف، این میوه می‌تواند به راحتی در برنامه غذایی روزانه شما جای گیرد.

با این حال، با توجه به مضراتی که از مصرف دراگون فروت به‌دست می‌آورید، پیشنهاد می‌کنیم که پیش از اضافه کردن آن به رژیم غذایی‌تان، با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنید تا وضعیت سلامتی بدن‌تان مورد بررسی قرار گیرد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

Healthline

PharmEasy

WebMD

Health

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب