بهترین دمنوش‌ برای زیاد شدن خون قاعدگی + 14 غذای دیگر

دمنوش برای زیاد شدن قاعدگی

فهرست مطالب

به همان میزان که شدید بودن خونریزی قاعدگی می‌تواند ناخوشایند و دردناک باشد و زندگی شما را برای چند روز مختل کند، کم بودن خونریزی قاعدگی یا حتی عقب افتادن پریود می‌تواند نگران کننده باشد. هرچند که این موضوع معمولا مسئله جدی و نگران کننده‌ای نیست.

در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی می‌خواهیم به مواد غذایی مختلف مثل ویتامین‌ها و زنجبیل و همچنین انواع دمنوش‌های مفید برای زیاد شدن خون قاعدگی بپردازیم. ابتدا نگاه مختصری به دلایل زیاد بودن خونریزی در زمان پریود می‌پردازیم و سپس بحث اصلی را پیگیری می‌کنیم.

سوالات متداول

بهترین دمنوش‌های پریود‌کننده کدامند؟
دمنوش‌ زنجبیل، چای برگ سنا، چای برگ تربچه، دمنوش پونه کوهی و دمنوش جعفری، چای کرفس و دمنوش آویشن به زودتر و زیادتر شدن پریود کمک می‌کند.
 آیا استفاده از دمنوش‌های پریود کننده می‌تواند خطرناک باشد؟
اگرچه استفاده معمولی از این دمنوش‌ها معمولاً بی‌خطر است، اما مصرف بیش از حد یا استفاده طولانی مدت می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی شود. همیشه قبل از شروع استفاده از این دمنوش‌ها با پزشک خود مشورت کنید.
 چه زمانی باید از دمنوش‌های پریود کننده استفاده کنیم؟
بهترین زمان برای استفاده از دمنوش‌های پریود کننده، یک هفته قبل از تاریخ پیش‌بینی شده قاعدگی است. این کمک می‌کند تا خونریزی قاعدگی به موقع و با شدت مناسب رخ دهد.
 دمنوش‌های پریود کننده برای همه زنان مناسب هستند؟
هرچند دمنوش‌های پریود کننده برای بسیاری از زنان مفید هستند، اما برخی زنان ممکن است به دلیل وجود شرایط خاص سلامتی، نتوانند از آنها استفاده کنند. برای مثال، زنانی که دچار بیماری‌های خاصی مانند فیبروئید رحم هستند، باید قبل از استفاده از این دمنوش‌ها با پزشک خود مشورت کنند.

دلایل بیش از حد بودن خونریزی در زمان پریود چیست؟

عوامل متفاوتی می‌توانند باعث بروز این مسئله شوند که به نمونه از آن‌ها شاره می‌کنیم:

  • عدم تعادل هورمونی؛
  • احتلال عملکرد تخمدان‌ها؛
  • فیبروئید رحم؛
  • پولیپ؛
  • موارد ژنتیکی؛
  • انواع سرطان مثل سرطان دهانه رحم؛
  • عوارض مصرف بعضی داروها و بارداری.

این عوامل می‌توانند باعث بروز خونریزی شدید شوند و باعث کم‌خونی و دردهای شدید شوند.

دمنوش برای زیاد شدن قاعدگی

دلایل پریود نشدن یا عقب افتادن قاعدگی چیست؟

دلایل مختلفی می‌تواند باعث کم شدن خونریزی قاعدگی یا حتی عقب افتادن قاعدگی شود. یکی از دلایل اصلی این موضوع بارداری است اما اگر از باردار نبودن خودتان مطمئن هستید، موارد دیگری می‌تواند باعث نامنظم شدن پریود یا عقب افتادن پریودتان شود؛ دلایل زیر می‌توانند باعث عقب افتادن زمان پریود یا حتی پریود نشدن باشند:

  • تغییرات هورمونی؛
  • استرس؛
  • مصرف مقادیر زیاد کافئین مثل شکلات یا قهوه؛
  • سندرم تخمدان پلی‌کیستیک؛
  • کم بودن وزن بدن؛
  • چاقی زیاد؛
  • مصرف قرص‌های ضد بارداری؛
  • بیماری‌های مزمن مثل دیابت و بیماری سلیاک
  • مشکلات مربوط به تیروئید.

اگر تمایل ندارید که از روش‌های هورمونی برای تنظیم قاعدگی استفاده کنید و از باردار نبودن‌تان مطمئن هستید، می‌توانید با استفاده از غذاها و ویتامین‌هایی که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم، قاعدگی خود را به صورت طبیعی تحریک کنید.

این نکته را به یاد داشته باشید که تغییر سبک زندگی،کنترل عوامل استرس‌زا،گاهی اوقات به ارگاسم رسیدن و استفاده از بعضی میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند برای شروع منظم قاعدگی به شما کمک کنند.

دمنوش برای زیاد شدن قاعدگی

غذاهای مفید برای بیشتر شدن خونریزی قاعدگی کدامند؟

این غذاها به شما کمک می‌کنند:

پاپایای تازه

پاپایا دارای مقادیر زیادی بروملائین است که به تولید هورمون استروژن کمک می‌کند و می‌تواند باعث کاهش التهاب شود.

زردچوبه

زردچوبه با تاثیر روی سطح استروژن و پروژسترون بدن شما به طور بالقوه باعث تحریک قاعدگی می‌شود همچنین چرخه کلی قاعدگی را تنظیم می‌کند.

زردچوبه دارایی ترکیبی به اسم کورکومین است که در درمان سندروم تخمدان پلی‌کستیک که یکی از عوامل نامنظم شدن و تاخیر قاعدگی است، تاثیر دارد.

پاپایای نارس

بعضی پزشکان معتقد هستند که خوردن پاپایای نارس ممکن است باعث ایجاد جریان مناسب قاعدگی شود.

ویتامین  C

ویتامین C در انواع میوه‌ها مثل انواع بری‌ها یا توت‌ها، مرکبات و سبزیجات چلیپایی (سبزیجات خانواده کلم) یافت می‌شود.

 ویتامین C باعث افزایش استروژن و کاهش هورمون محرک فولیکول می‌شود

دمنوش برای زیاد شدن قاعدگی

بهترین دمنوش‌های گیاهی برای زیاد شدن خونریزی قاعدگی کدامند؟

دمنوش‌های گیاهی برگرفته از طب گیاهی که به اسم گیاه درمانی هم شناخته می‌شود، قدیمی‌ترین روش درمانی شناخته شده است و سابقه‌ای طولانی و معتبر دارد.

در ادامه به چند نمونه دمنوش گیاهی که برای شروع خونریزی قاعدگی مناسب هستند می‌پردازیم. نکته مهم این است که این دمنوش‌ها را در زمان بارداری مصرف نکنید و بعضی از این دمنوش ها به دلیل داشتن خاصیت ملین می‌توانند باعث بروز شکم درد و اسهال شوند.

دمنوش برای پریود
بیشتر بخوانید:

زنجبیل

زنجبیل یکی از مواد غذایی مهمی است که برای تحریک قاعدگی استفاده می‌شود. زنجبیل را می‌توان نزدیک به شروع روز قاعدگی استفاده کرد اگر این ماده غذایی در مقادیر متعادل مصرف شود برای مصرف در دوران بارداری کاملاً ایمن است.

زنجبیل را می‌توانید به صورت خام، در غذاها یا به صورت دمنوش میل کنید. گفته می‌شود که زنجبیل با ایجاد انقباضات رحمی باعث قاعدگی می‌شود. همچنین این نکته را در نظر بگیرید که زنجبیل در مواقعی که خونریزی و درد قاعدگی زیاد باشد هم کاربرد دارد.

برای تهیه دمنوش زنجبیل، زنجبیل تازه را داخل آب جوشیده بریزید و بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه دم کرده را صاف کنید و میل کنید. از دمنوش زنجبیل می‌توانید دو تا سه بار در روز استفاده کنید و برای اینکه عصاره بیشتری از زنجبیل آزاد شود ان را به قطعات کوچک برش بدهید.

چای سنا

برگ سنا گیاهی طبیعی است که خاصیت ملین دارد اما می‌تواند باعث انقباضات رحم ‌شود. سنا حاوی ترکیباتی است که انقباضات ماهیچه صاف در اطراف روده و رحم را تحریک می‌کند.

برای تهیه دمنوش سنا، مقداری برگ سنا را در آب جوش بریزید و بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه که آماده شد آن مصرف کنید. می‌توانید این دمنوش را دو تا سه بار در روز مصرف کنید.

توجه داشته باشید که سنا به دلیل داشتن خاصیت ملین می‌تواند باعث دل پیچه و اسهال شود.

یخ چای برگ تربچه

مطالعات روی تربچه نشان داده‌اند که چای سرد درست شده با تربچه می‌تواند رحم را تحریک کند و باعث قاعدگی شود. ساپونین و آلکالوئیدهای موجود در تربچه باعث این خاصیت شده‌اند. این مواد انقباضات ماهیچه صاف معده و روده و رحم را تحریک می‌کنند.

برای تهیه چای سرد ترب، چند عدد برگ ترب را همرا با آب در مخلوط‌کن بریزید و با دور تند همزن هم بزنید تا یک مخلوط همگن داشته باشید سپس این مخلوط را صاف کنید و روزانه ۲ تا ۳ فنجان میل کنید.

برگ تربچه گیاه کاملا ایمن و مفیدی برای مصرف است و دارای مقدار زیادی ویتامین C و ترکیبات آنتی‌اکسیدان دیگر است که باعث سلامت کلبدن می‌شود.

چای پونه کوهی

پونه کوهی گیاه مفیدی است که در بعضی فرهنگ‌ها برای بهبود گردش خون و تحریک رحم برای ایجاد انقباضات رحمی استفاده می‌شود. گاهی اوقات پونه کوهی در اواخر بارداری برای کمک به ایجاد انقباضات شکمی و به دنیا آمدن نوزاد استفاده می‌شود.

برای درست کردن چای پونه کوهی یک قاشق غذاخوری پونه کوهی را با آب بجوشانید، این دمنوش بعد از ۵ دقیقه آماده مصرف است.

دمنوش جعفری

جعفری دارای دو ترکیب به نام‌های آپیول و میریستین است که می‌توانند باعث بهبود تولید هورمون استروژن شوند. این فرایند باعث تنظیم چرخه قاعدگی و افزایش جریان خون در رحم می‌شود و به تحریک قاعدگی کمک می‌کند.

غذاهای مفید در طب سنتی برای پریود شدن

پریود شدن به روش طب سنتی روشی است که ممکن است بسیاری از افرادی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند آن را امتحان کرده باشند در طب سنتی بعضی از داروهای گیاهی وجود دارند که می‌توانند برای تحریک قاعدگی استفاده شوند به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم:

  • خرفه؛
  • ریحان؛
  • زرشک؛
  • آویشن؛
  • چای کرفس؛
  • میوه زردآلو؛
  • و روغن جوانه گندم.

دمنوش‌ها و داروهای گیاهی مثل:

  • کوهوش سیاه؛
  • چستبری
  • و ماگورت.

نکته مهمی که برای پریود شدن باید در نظر بگیرید و در طب سنتی هم به آن پرداخته شده است، استفاده از مکمل‌های غذایی است. همچنین ماساژ کمر با روغن‌های گیاهی و آب درمانی هم موثر هستند.

علاوه بر مواردی که به آنها اشاره کردیم نکات زیر را هم در نظر بگیرید:

  • تمرین و ورزش منظم می‌تواند سطح هورمون‌های بدن را متعادل کند و باعث کاهش استرس شود در این صورت این مسئله به پریود شدن و تنظیم چرخه قاعدگی‌تان کمک می‌کند.
  • نکته مهم دیگر این است که باید خواب کافی و منظم داشته باشید.

کلام آخر

کم شدن خونریزی قاعدگی و گاهی عقب افتادن آن ممکن برای هر زنی اتفاق بیفتد و در بیشتر موارد موضوع نگران کننده‌ای نیست. با کم کردن عواملی که باعث استرس می‌شوند و استفاده از بعضی مواد غذایی و ویتامین‌هایی مثل ویتامین C می‌توانید به تنظیم چرخه قاعدگی و منظم شدن پریودتان کمک کنید.

استفاده از دمنوش‌های گیاهی چای پونه کوهی و کوهوش سیاه راه دیگری برای تحریک قاعدگی است. به یاد داشته باشید که این روش‌ها ممکن برای همه مفید نباشد و همیشه سلامت بدن خود را در اولویت قرار بدهید و با کمک کردن از افراد متخصص سلامت بدن خود را تضمین کنید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

Health

Healthline

WebMD

Myrtle & Maude

Tua Saúde

NDTV

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب