درباره خواص هلو برای قلب و کبد چرب بیش‌تر بدانید

خواص هلو برای سلامتی

فهرست مطالب

هلو به‌عنوان میوه‌ای شیرین و آب‌دار شناخته می‌شود که به‌عنوان یک میوه تابستانی، محبوبیت صدها ساله‌ای دارد. این میوه از ترکیبات نادری ساخته شده که به‌واسطه آن، کالری و چربی کمی دارد. بخش وسیعی از خواص هلو برای بخش‌های مختلف بدن به وجود ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیان‌های بسیار زیادی که در خود دارد بازمی‌گردد.

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به‌شکلی کامل و جامع درباره خاصیت هلو برای بخش‌های مختلف بدن صحبت کنیم، ضررهای مصرف آن را شرح دهیم و در نهایت، نظر طب سنتی درباره این میوه را بازگو کنیم.

سوالات متداول

آیا هلو می‌تواند به هضم غذا کمک کند؟
بله، هلو سرشار از فیبر غذایی است که هم فیبر محلول و هم فیبر نامحلول را شامل می‌شود. فیبر محلول به تثبیت سطح قند و کلسترول خون کمک می‌کند، در حالی که فیبر نامحلول در هضم سالم و جلوگیری از یبوست نقش دارد.
آیا هلو برای سلامت پوست مفید است؟
هلو به دلیل داشتن ویتامین C بالا برای سلامت پوست بسیار عالی است، به تولید کلاژن کمک و از آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان‌های موجود در هلو به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و در جوان و درخشان بودن پوست نقش دارد.
چه ویتامین ها و مواد معدنی در هلو یافت می شود؟
هلو سرشار از ویتامین های A، C، E و K و همچنین مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و فسفر است. این مواد مغذی با حمایت از عملکرد سیستم ایمنی، سلامت پوست و استحکام استخوان ها به سلامت کلی کمک می کنند.
خواص هلو برای سلامت قلب چیست؟
هلو منبع خوبی از پتاسیم است که بدن از آن برای تنظیم ضربان قلب و فشار خون استفاده می‌کند. غذاهای سرشار از پتاسیم می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند، به بدن اجازه دهند که از شر سدیم اضافی خلاص شود و تنش دیواره رگ‌های خونی شما را آرام کنند.

خواص هلو برای سلامتی چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان کردیم، هلو به‌واسطه مواد تشکیل‌دهنده خودش، خواص بسیار زیادی برای بدن دارد. در ادامه به شکلی کامل و جامع درباره خواص این میوه تابستانی دوست‌داشتنی صحبت می‌کنیم:

سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان

هلو ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار زیادی دارد و به‌عنوان منبع خوبی از ویتامین A، ویتامین E، ویتامین K، مس، منگنز و آهن تشکیل شده که از بدن در برابر بیماری‌های مختلف محافظت می‌کند.

کمک به هضم غذا

این میوه فیبر نامحلول بسیار زیادی دارد که به مدفوع حجم می‌دهد و حرکت غذا در روده را آسان‌تر می‌کند که می‌تواند احتمال بروز بیماری‌هایی همچون یبوست را کاهش داده و تغذیه لازم برای باکتری‌های مفید روده را هم فراهم می‌کند.

سلامت قلب

دانشمندان بر این باورند که یکی از مهم‌ترین فواید هلو، سلامت قلب است. مصرف منظم این میوه می‌تواند کلسترول موجود در بدن را از طریق مدفوع دفع کند و به همین خاطر، با کاهش سطح کلسترول، خطر بروز بیماری‌های قلبی مختلف را کاهش دهد.

بهبود سلامت پوست

یکی از مهم‌ترین خواص هلو، این است که رطوبت پوست را بهبود می‌بخشد و می‌تواند به سلامت بافت پوست کمک کند. جدا از این موضوع، مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی که حاوی هلو هستند، می‌توانند به جلوگیری از آسیب پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک کند.

خواص هلو

جلوگیری از ابتلا به سرطان

پوست و گوشت هلو سرشار از کارتنوئید‌ها و اسید کافئیک است؛ دو نوع آنتی‌اکسیدانی که خواص ضد سرطانی دارند. ناگفته نماند که این میوه به‌عنوان منبعی غنی از پلی فنول هم شناخته می‌شود، آنتی‌آکسیدانی که در جلوگیری از رشد و گسترش سلول‌های سرطانی نقش دارد.

کاهش علائم آلرژی

هنگامی که بدن در معرض یک آلرژن قرار می‌گیرد، هیستامین‌ها یا مواد شیمیایی‌ توسط سیستم ایمنی بدن آزاد می‌شود تا بدن از شر آن آلرژن خلاص شود اما همین آزادسازی باعث ایجاد علائم آلرژی مثل عطسه یا خارش و سرفه می‌شود.

هلو می‌تواند به جلوگیری از ترشح هیستامین در خون کمک کند و علائم آلرژیک بدن را کاهش دهد.

بهبود سیستم ایمنی بدن

هلو از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی‌ای تشکیل شده که می‌تواند از بدن در برابر بیماری‌های مختلف محافظت کند و سیستم ایمنی را بهبود ببخشد.

خواص هلو

محافظت در برابر سموم

یک خاصیت هلو این است که می‌تواند از بدن در برابر سموم وارد شده به آن محافظت کند. Healthline به تحقیقاتی اشاره کرده که در آن عصاره هلو توانسته نیکوتین موجود در خون افراد سیگاری را حذف کند.

کاهش سطح قند خون

ترکیبات موجود در هلو می‌توانند از افزایش سطح قند خون در بدن جلوگیری کنند و مقاومت به انسولین را کاهش دهند.

بهبود کبد چرب

هلو دارای خاصیت‌های آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی است که می‌تواند از آئیب‌های اکسیداتیو جلوگیری کرده و از کبد و بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کند. این موضوع می‌تواند به سلامت سلول‌ها و بافت‌های کبد منجر شود تا تجمع چربی در این بخش آسیبی ایجاد نکند.

بارداری

هلو به‌واسطه این‌که به‌عنوان منبع خوبی از ویتامین C، آهن، پتاسیم و فیبر غذایی شناخته می‌شود، نقش بسیار مهمی در سلامت مادران باردار و رشد جنین ایفا می‌کند.

تصویر ۵

خواص هلو

مضرات هلو چیست؟

عموماً هلو از آن دست میوه‌هایی نیست که عوارض زیادی به‌همراه داشته باشد. با این حال، در برخی موارد، مصرف بیش از حد آن می‌تواند عوارض زیر را به‌همراه داشته باشد:

  • واکنش‌های آلرژیک: برخی افراد ممکن است به این میوه واکنش‌های آلرژیکی نشان دهند و به همین خاطر نباید مصرف آن را در رژیم غذایی‌شان قرار دهند.
  • هیپرکالمی: در برخی موارد، ممکن است با مصرف بیش از اندازه هلو دچار واکنش هیپرکالمی شوید و احساس ضعف و خستگی زیادی داشته باشید و فشار خون‌تان کاهش پیدا کند.
  • مشکلات گوارشی: افرادی که مشکلات گوارشی و روده‌ای دارد، نباید مصرف بالایی از هلو داشته باشند چراکه فیبر موجود در این میوه می‌تواند به تشدید این مشکلات کمک کند.

چه افرادی نباید هلو مصرف کنند؟

به‌واسطه عوارضی همچون احساس ضعف و خستگی یا حتی واکنش‌های آلرژیک، گروه‌های زیر بهتر است مصرف محدود‌تری از هلو داشته باشند یا آن را به‌شکل کامل از رژیم غذایی‌شان حذف کنند:

  • افرادی که واکنش‌های آلرژیک دارند.
  • افرادی که احساس ضعف و خستگی شدید می‌کنند.
  • افرادی که مشکلات گوارشی دارند.
  • کودکان (به‌واسطه عدم آگاهی درباره حساسیت به مواد غذایی)

خواص هلو

فواید هلو در طب سنتی چیست؟

در طب سنتی، این میوه از طبعی سرد و تر برخوردار است و پزشکان این حوزه از هلو برای درمان یبوست، درمان حرارت ناشی از غلبه خون و رفع تشنگی، بهبود بوی بد دهان و تقویت قوای جنسی استفاده می‌کنند و آن را برای بهبود نفخ و رفلاکس معده هم مناسب می‌دانند.

خواص دمنوش هلو چیست؟

دمنوش هلو همانند خودِ میوه، از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی بسیار زیادی تشکیل شده که برای کمک به کاهش وزن، محافظت از بدن در برابر سمومی مثل دود سیگار و نیکوتین و پیش‌گیری از رشد سلول‌های سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای درست کردن این دمنوش، ابتدا پوست هلو را می‌گیرید، به‌گونه‌ای که مقداری گوشت روی پوست باقی بماند. سپس در یک قوری، یک قاشق چای‌خوری چای سیاه را در کنار عسل و پوست هلو اضافه می‌کنید و آب جوش را روی آن می‌ریزید و منتظر می‌مانید تا دم بکشد. پس از دم کشیدن، می‌توانید از نوشیدن دمنوش هلو لذیذ، خوشمزه و سالم‌تان لذت ببرید.

خواص هلو

سخن پایانی

هلو از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی بسیار مفیدی تشکیل شده که به‌راحتی می‌تواند در رژیم غذایی‌ قرار بگیرد و برای داشتن پوست سالم‌تر، بهبود در هضم غذا و سلامت قلب به شما کمک کند. این تنها بخشی از خاصیت هلو است و این میوه معجزه‌آسا می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان هم به ما کمک کند.

در مجموع، ارزش غذایی بالای این میوه جذاب تابستانی باعث می‌شود تا انتخابی خوب برای رژیم غذایی‌مان باشد. البته با توجه به عوارض عنوان شده، پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که احساس خستگی مفرطی ا داشتید یا واکنش‌های آلرژیکی از خود نشان دادید، با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا از صحتِ سالم بودن مصرف آن برای خودتان مطمئن شوید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع:

Healthline

Medicine Net

Pharm Easy

WebMD

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب