خواص فلفل سیاه برای مغز و لاغری

خواص فلفل سیاه

فهرست مطالب

ادویه‌ها نقش مهمی در آشپزی و تهیه غذاهای مختلف دارند؛ این ادویه‌ها باعث ایجاد عطر و طعم بهتر غذاها شده و در کنار این ویژگی، باعث افزایش سلامتی هم می‌شوند.

یکی از ادویه‌های مهم آشپزی که تاثیر زیادی بر روی سلامت بدن دارد، فلفل سیاه است که در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی، قرار است در رابطه با خواص فلفل سیاه و فوایدی که برای زنان و مردان دارد صحبت کنیم.

سوالات متداول

آیا فلفل سیاه باعث لاغری می‌شود؟
تحقیقات نشان داده‌اند که پیپرین موجود در فلفل سیاه باعث جلوگیری از تجمع چربی در بدن می‌شود. این فرایند که آدیپوژنز نام دارد، با تداخل پیپرین روی ژن‌ها و پروتئین‌های موثر در تجمع چربی صورت می‌گیرد و به این صورت می‌تواند در کاهش وزن نقش داشته باشد. همچنین کمک به کاهش اشتها و بهتر شدن فرایند هضم از روش‌های دیگر فلفل سیاه در جهت لاغری است.
آیا فلفل سیاه فشار خون را بالا می‌برد؟
فلفل سیاه به دلیل کمک به جذب آهن، برای افرادی که دارای فشار خون پایین هستند، مفید است. فلفل سیاه جهش‌های تصادفی فشار خون را تنظیم می‌کند و آن را در حالت عادی نگه می‌دارد البته باید توجه داشته باشید که آن را در مقادیر متعادل استفاده کنید.
آیا فلفل سیاه باعث نفخ می‌شود؟
فلفل سیاه به فرایند هضم کمک زیادی می‌کند و زمانی که شما فلفل سیاه مصرف می‌کنید، باعث آزاد شدن هیدروکلروریک اسید در روده و شکستن پروتئین‌ها می‌شود؛ این پدیده باعث جلوگیری از نفخ و پاکسازی روده می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که نباید فلفل سیاه در مقادیر بالا مصرف شود تا نتیجه عکس نداشته باشد.
آیا فلفل سیاه حساسیت‌آور است؟
فلفل سیاه ممکن است که به طور غیرمعمول باعث آلرژی غذایی یا حساسیت پوستی در بعضی از افراد حساس شود. علائم این حساسیت‌ها شامل: خارش، تورم لب و دهان و در موارد شدید آنافیلیکسی (مجموعه‌ای از پاسخ‌های آلژیک شدید به بعضی مواد غذایی و داروها) است.

خواص فلفل سیاه چیست؟

فلفل سیاه یکی از پراستفاده‌ترین ادویه‌های دنیا است که موارد مصرف آن فقط محدود به آشپزی نیست. این ادویه که “پادشاه ادویه‌ها” لقب گرفته است، به دلیل خواص زیادی که برای سلامتی دارد مورد توجه قرار گرفته است.

در ادامه با خاصیت‌های فلفل سیاه که همگی دارای پشتوانه علمی هستند آشنا می‌شویم:

دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدان

فلفل سیاه دارای ترکیب گیاهی پیپرین است که عامل عطر و طعم و بوی فلفل سیاه است؛ این ترکیب گیاهی خواص قدرتمند آنتی‌اکسیدانی دارد. مطالعات نشان داده‌اند که رژیم غذایی حاوی فلفل سیاه می‌تواند باعث کاهش اثرات رادیکال‌های آزاد ایجاد شده در بدن شود.

دارای خاصیت ضد التهاب

التهاب مزمن عامل مهمی در بروز بیماری‌هایی مثل آرتریت، مشکلات قلبی، دیابت و سرطان است. بسیاری از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ترکیب فعال پیپرین می‌تواند دارای خاصیت ضد التهابی باشد.

خواص فلفل سیاه

بهبود عملکرد مغز

به نظر می‌رسد که از خاصیت‌های دیگر فلفل سیاه، کمک به عملکرد بهتر مغز و حافظه باشد. همچنین در بعضی موارد باعث کم شدن اثرات علائم بیماری‌هایی مثل آلزایمر و پارکینسون می‌شود.

کمک به کنترل قند خون

فلفل سیاه به متابولیسم بهتر قند خون کمک می‌کند.

کاهش سطح کلسترول خون

کلسترول بالا ارتباط مستقیمی با بیماری‌های قلبی دارد؛ مطالعات نشان داده‌اند که عصاره فلفل سیاه می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند. همچنین پیپرین موجود در فلفل سیاه به افزایش جذب مکمل‌های رژیمی موثر در کاهش کلسترول کمک می‌کند.

جلوگیری از بروز سرطان 

پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهند که ترکیب فعال پیپرین می‌تواند اثرات مثبتی روی کم شدن علائم سرطان‌هایی مثل سرطان پروستات، سرطان پستان و سرطان کلون داشته باشد.

افزایش جذب مواد مغذی

فلفل سیاه می‌تواند به افزایش جذب ترکیباتی مثل کلسیم و سلنیوم کمک کند.

خواص فلفل سیاه

کمک به سلامت روده

ترکیب باکتری‌های روده شما به عواملی مثل عملکرد سیستم ایمنی، خلق و خو و بیماری‌های مزمن بستگی دارد. فلفل سیاه به افزایش تعداد باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند که این موضوع نقش مهمی در کم شدن بیماری‌های مرتبط با روده داشته و منجر به سلامت کل بدن می‌شود.

تسکین دهنده بدن

به نظر می‌رسد که پیپرین ترکیب اصلی فلفل سیاه دارای خاصیت ضد درد باشد که یکی از خاصیت‌های مهم فلفل سیاه به شمار می‌آید.

کاهش اشتها

تحقیقات آزمایشگاهی در مقیاس کم، نشان داده‌اند که مصرف نوشیدنی‌های بر پایه فلفل سیاه در مقایسه با آب طعم‌دار می‌تواند منجر به کاهش بیشتر اشتها شود و می‌تواند برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند گزینه مناسبی باشد.

البته باید توجه داشته باشید که به تحقیقات وسیع‌تری در این زمینه نیاز است و بهتر است بدون مشورت با پزشک، اقدام به مصرف نوشیدنی‌های بر پایه فلفل سیاه نکنید.

خواص فلفل سیاه برای لاغری چیست؟

اگر به دنبال کاهش وزن‌تان هستید و راه‌های زیادی را برای این منظور امتحان کرده‌اید، به نظر می‌رسد که فلفل سیاه می‌تواند سلاح مخفی موثر برای این کار باشد. فلفل سیاه به کمک روش‌های زیر می‌تواند در کاهش وزن و لاغری نقش داشته باشد:

افزایش سوخت و ساز بدن

سوخت و ساز کارآمد و سریع، یکی از فاکتورهای کلیدی کاهش وزن است؛ فلفل سیاه به دلیل داشتن خاصیت ترموژنیک به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند.

کاهش اشتها

پرخوری و خوردن غذاهای ناسالم می‌تواند قطار تلاش شما برای کاهش وزن را از ریل خارج کند؛ فلفل سیاه می‌تواند به شما در کم شدن اشتها و کنترل هوس غذایی‌تان کمک کند. پیپرین موجود در فلفل سیاه با تحریک تولید هورمون سروتونین باعث کنترل اشتها می‌شود.

خواص فلفل سیاه

کمک به چربی سوزی

راه حل فلفل سیاه برای چربی سوزی، جلوگیری از تجمع چربی‌های جدید در نواحی‌ای مثل شکم و پهلو است؛ این فرایند که آدیپوژنز نام دارد، می‌تواند با ایجاد تداخل روی ژن‌ها و پروتئین‌های موثر بر تجمع چربی، از تشکیل سلول‌های چربی جدید جلوگیری کند.

کمک به فرایند هضم

هضم نامناسب، باعث ایجاد مشکلاتی مثل نفخ و مشکلات دیگر گوارشی می‌شود که می‌تواند عاملی در جهت افزایش وزن باشد. فلفل سیاه به دلیل داشتن خاصیت ضد نفخ به کاهش علائم آزاردهنده گوارشی کمک می‌کند و هضم را بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این موارد، فلفل سیاه با تحریک تولید آنزیم‌های هضم کننده در پانکراس باعث جذب بهتر مواد مغذی و ویتامین‌های غذاها شده و به جلوگیری از افزایش وزن کمک می‌کند.

  • افزایش جذب مواد مغذی؛
  • تنظیم قند خون؛
  • و داشتن خواص ضد التهابی؛

از خواص دیگر فلفل سیاه در جهت کاهش وزن است.

مضرات فلفل سیاه

اگر فلفل سیاه در مقادیر معمول و متعادل استفاده شود مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند ولی اگر در مقادیر زیاد استفاده شود ضررهای زیر را به همراه دارد:

  • سوء هاضمه؛
  • سوزش سر دل؛
  • و سایر مشکلات گوارشی.

در بعضی موارد، افرادی که به فلفل سیاه آلرژی دارند ممکن است که با مصرف آن دچار مشکلات تنفسی شوند. همچنین می‌تواند باعث علائمی مثل راش پوستی و کهیر شود.

طبع فلفل سیاه چیست؟

طبع فلفل سیاه گرم و خشک است و قابلیت جذب ویتامین‌هایی مثل بتاکاروتن و ویتامین C را دارد. پیپرین موجود در فلفل سیاه باعث افزایش جذب کورکومین زردچوبه می‌شود و معمولا توصیه می‌شود که مصرف فلفل سیاه در کنار زردچوبه باشد.

اگر طبع شما گرم و خشک است بهتر است که فلفل سیاه کمتری مصرف کنید و یا بهتر است که در کنار آن عسل استفاده کنید تا دچار عوارض آن، مثل خشکی مزاج نشوید.

خواص فلفل سیاه

خواص فلفل سیاه در طب سنتی

در طب سنتی فلفل سیاه به دلیل داشتن طبع گرم و خشک، در بهبود بیماری‌های بلغمی مثل بیماری‌های سیستم تنفسی، گوارشی و دردهای عضلانی موثر است.

علاوه بر این موارد، فلفل سیاه منجر به پاکسازی مجاری از بلغم می‌شود و به گرم شدن معده و کبد کمک می‌کند و همچنین در رقیق شدن خون افراد سرد مزاج موثر است..

چه افرادی نباید فلفل سیاه مصرف کنند؟

مصرف فلفل سیاه در مقادیری که به عنوان ادویه در غذا استفاده می‌شود مشکل ایجاد نکرده و باعث سلامتی هم می‌شود. مقادیر زیاد این ادویه برای افراد زیر مناسب نیست:

  • زنان باردار؛
  • زنان شیرده؛
  • کودکان؛
  • کسانی که قصد انجام عمل جراحی دارند (به دلیل اینکه باعث جلوگیری از لخته شدن خون می‌شود)؛
  • افرادی که دچار دیابت هستند؛
  • کسانی که دچار التهاب روده یا IBD هستند، شاید دچار عوارض مصرف فلفل سیاه شوند.

خواص فلفل سیاه

خواص فلفل سیاه برای مردان

پررنگ‌ترین خواص فلفل سیاه برای مردان موارد زیر هستند:

  • افزایش قدرت باروری؛
  • کمک به افزایش میل جنسی؛
  • ایجاد تعادل در سطح هورمون‌ها؛
  • افزایش غلظت و میزان اسپرم؛
  • و کم شدن خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی.

خواص فلفل سیاه برای زنان

بعضی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که فلفل سیاه می‌تواند خواص زیر را برای زنان داشته باشد:

  • کاهش انقباضات رحمی؛
  • تسکین دردهای قاعدگی؛
  • کمک به بهبود باروری؛
  • افزایش میل جنسی؛
  • و افزایش جریان خون در بدن.

خواص فلفل سیاه

کلام پایانی

فلفل سیاه یکی از ادویه‌های محبوب در دنیا است که خاصیت درمانی زیادی دارد؛ پیپرین، ترکیب فعال فلفل سیاه، می‌تواند با مبارزه با رادیکال‌های آزاد، از بروز بعضی بیماری‌ها جل.گیری کند و همچنین باعث بهبود هضم شود.

کمک به جذب بهتر ترکیبات مغذی سایر موادغذایی، از فواید دیگر فلفل سیاه است. فلفل سیاه یکی ادویه‌هایی است که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؛ اما نباید از آن انتظار معجزه داشت و بهتر است با رعایت رژیم‌‌های غذایی اصولی و ورزش، اقدام به کاهش وزن کنید.

تیم لیمومی با ارائه رژیم‌های غذایی متنوع و مرتبط با نیاز بدن‌تان، در کنار شما است تا بتوانید به راحتی به وزن دلخواه برسید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

britannica

healthline

eatingwell

pharmeasy

webmd

medicalnewstoday

health

vasantmasala

medicinenet

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب