لاغری با خام‌خواری؛ رژیم خام گیاهخواری چیست؟

خام خواری

فهرست مطالب

یکی از موضوعات بسیار محبوب در بین جماعتی که ما در میان‌شان زندگی می‌کنیم، گیاه‌خواری است؛ برخی افراد بدون اطلاع سراغ این رژيم می‌روند و برخی دیگر از فلسفه و چرایی آن به خوبی خبر دارند.  در بین رژیم‌های زیادی که از دل گیاه خواری بیرون آمده، یکی از این رژیم‌ها، سختی بیش‌تری دارد و در عین حال اثرگذار‌تر است. ما این رژیم پرزحمت را تحت عنوان رژیم خام گیاهخواری می‌شناسیم. 

با توجه به اسم‌ آن، تا حدودی می‌توانید متوجه شوید که درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم؛ رژیمی که شامل گیاهان است، اما همه مواد غذایی به شکل خام مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، این اطلاعات کافی نیست و در نهایت هم نمی‌تواند به ما حتی دیدی وسیع و جامع درباره این رژیم بدهد. 

رژيم گیاه خواری

از آن‌جایی که کنجکاوی من، همواره گل کاشته و دوستانی هم داشته‌ام که این رژیم را برای یک هفته دنبال کرده‌اند و مشکلاتی داشته‌اند، تصمیم گرفتم تا در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی به‌سراغ این رژیم بروم و هرآنچه درباره آن پیدا کرده‌ام را با شما به اشتراک بگذارم. 

رژیم خام گیاهخواری چیست؟

رژیم خام گیاهخواری (Raw Vegan Diet) یکی از زیرمجموعه‌های رژیم گیاهخواری است. در این رژيم، شما نمی‌توانید از هیچ‌کدام از فرآورده‌های حیوانی مثل پنیر، تخم‌مرغ، گوشت و ماهی استفاده کنید. علاوه بر این در خام گیاه‌خواری، غذایی که می‌خورید نباید گرم باشد یا طبخ شود. در واقع خیلی از افراد به‌جای پختن غذا، با روش‌های دیگری مثل آب ‌میوه‌گیری یا مخلوط کردن، وعده‌های غذایی‌شان را درست می‌کنند. البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که رژیم خام گیاهخواری انواع مختلفی دارد؛ مثلاً در یک نوع آن، می‌توانید برخی مواد غذایی را بپزید تا بافت و طعم آن بهبود پیدا کند. جدا از آن، در این رژیم عموماً از مواد غذایی کم‌آب مثل غلات، نان خام و دسرهای خام استفاده می‌شود.

درباره رژيم خام گیاه خواری

خام گیاه‌خواری یا گیاه‌خواری، مسئله این است!

رژیم خام گیاهخواری یا گیاه‌خواری، صرفاً یک رژیم نیست؛ در واقع شما نمی‌توانید بگویید که خب از فردا من این برنامه غذایی را دنبال می‌کنم و همه چیز طبق روال عادی پیش می‌رود. برنامه غذایی شما، سبک زندگی‌ای جدید است که خودتان انتخاب می‌کنید. همان‌طور که در بالا هم به این موضوع اشاره کردیم، در رژیم گیاه‌خواری شما هیچ فرآورده حیوانی‌ای مصرف نمی‌کنید و وعده‌های غذایی‌تان پر از میوه، سبزیجات، آجیل، دانه، لوبیا و غلات کامل می‌شود. 

رژیم خام گیاهخواری هم مثل گیاه‌خواری است اما یک تفاوت کلی دارد؛خام گیاه‌خواران غذای خود را کاملاً نمی‌پزند یا فقط در دمای کم‌تر از ۴۰ الی ۴۸ درجه سانتی‌گراد گرم می‌کنند چرا که باور دارند این روش، برای دریافت حیاتی‌ترین مواد مغذی ضروری است.
تفاوت دیگر ، این است که در رژیم خام‌خواری شما سدیم کم‌تری مصرف می‌کنید و غذاهای فرآوری‌شده هم برای شما منع می‌شود؛در نتیجه، می‌توانیم بگوییم که دنبال کردن این رژیم کار هرکسی نیست ولی آن‌هایی که آن را تجربه کرده‌اند، نتایج بهتری هم به دست آورده‌اند. طرفداران رژیم خام گیاهخواری باور دارند که هر ماده مغذی‌ای را می‌توان از شکلِ خام مواد غذایی به‌دست آورد. مثلاً، کاکائوی خام یکی از منابع مهم آهن برای خام گیاه‌خواران است .

رژيم گیاه خواری

مزایای رژیم خام گیاهخواری چیست؟

از آن‌جایی که در این رژیم فقط میوه و سبزیجات و آجیل می‌بینید و به‌خاطر نخوردن مواد فرآوری‌شده، نمک، قند و چربی‌های اشباع‌شده کم‌تری هم دریافت می‌کنید، به‌طور کامل قِید هرچیز خوشمزه‌ای را زده و زندگی سالم را بغل می‌کنید. این موضوع باعث می‌شود که رژیم خام گیاهخواری مزایای خیلی زیادی را به همراه داشته باشد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای این رژیم اشاره می‌کنیم: 

سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

نشان می‌دهد که مصرف میوه و سبزیجات به تعداد ۵ وعده غذایی در روز می‌تواند به کاهش ۱۷ درصدی بیماری‌های قلبی منجر شود.
جدا از آن، رژیم خام گیاهخواری از مواد غذایی‌ای تشکیل شده که هر کدام به سلامت قلب کمک می‌کنند. برخی از این مواد غذایی عبارت‌اند از:

  • حبوبات
  • غلات کامل 
  • آجیل

یکی دیگر از تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه Loma Linda ثابت می‌کند که گیاه‌خواری می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون را تا ۷۵ درصد کم‌تر کند.

کاهش وزن با گیاه خواری

وزن‌تان را کاهش می‌دهد

اگر هم تا به‌اینجا به طور دقیق به چیزهایی که می‌نوشتم، توجه نمی‌کردید، این زیرعنوان می‌تواند توجه کالم شما را به خودش جلب کند. درباره این برنامه غذایی نشان می‌دهد که در طی ۳.۷ سال، افرادی که خام‌ گیاه‌خوار بوده‌اند بین ۹.۹ تا ۱۲ کیلو وزن کم کرده‌اند.

از آن‌جایی که خود اضافه‌وزن می‌تواند مشکلات دیگری مثل دیابت یا بیماری‌های قلبی را به‌همراه داشته باشد، پیروی از رژیم خام گیاهخواری به بهبود سلامت بدن‌ کمک می‌کند. 

بیشتر بخوانید: تفاوت رژیم گیاهخواری و خام گیاهخواری چیست؟

معایب رژیم خام گیاهخواری چیست؟

هرچیزی که سالم است، لزوماً خوب هم نیست؛ رژیم خام گیاهخواری دقیقاً می‌تواند مثال بسیار خوبی برای این جمله باشد چراکه هرچقدر هم مواد مغذی و خوبی در این الگوی غذایی پیدا کنید، سخت‌گیرانه بودنش می‌تواند نتیجه‌ای عکس برای شما به همراه داشته باشد. در ادامه به برخی از بزرگ‌ترین معایب این رژیم اشاره می‌کنیم: 

کمبود ویتامین و مواد معدنی

از آن‌جایی که با دنبال کردن این رژیم غذایی، طیف وسیعی از غذاها را حذف می‌کنید، قِید خیلی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را هم می‌زنید. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ گزارش می‌دهد که رژیم خام گیاهخواری نمی‌تواند مواد معدنی و ویتامین زیر را تأمین کند: 

  • پروتئین
  • ویتامین B12
  • ویتامین D
  • آهن 
  • کلسیم
  • سلنیوم 
  • فلز روی 

پوکی استخوان

مطالعات ثابت کرده که ارتباط مستقیمی بین رژیم غذایی و تراکم استخوان‌های بدن وجود دارد؛ در واقع، این مطالعات نشان می‌دهد کهرژیم‌های سرسختانه‌ای مثل خام گیاه‌خواری می‌تواند تراکم استخوان‌ها را کم‌تر کند و فرد را در معرض خطر شکستگی یا پوکی استخوان قرار دهد.

پوسیدگی دندان

شما تصور می‌کنید که با خوردن میوه، زندگی‌تان سالم‌تر می‌شود اما همین میوه هم بدی‌های خودش را دارد. از آن‌جایی که در هر میوه‌ای قند طبیعی یافت می‌شود، اگر تمرکز اصلی برنامه غذایی‌تان حول محور میوه باشد، دندان‌های پوسیده تحویل می‌گیرید.

قاعدگی نامنظم

یک مقاله تحقیقاتی با نام پیامدهای رژیم غذایی خام گیاه خواری در طولانی مدت روی وزن بدن و قاعدگی نشان می‌دهد که تقریباً ۳۰ درصد از افراد زیر ۴۵ سال که رژیم غذایی خام خواری را در طولانی‌مدت ادامه داده‌اند، با دوره‌های نامنظم قاعدگی مواجه شده و حتی برخی دوره‌های آن‌ها به طور کامل متوقف شده است.

خام خواری و پریود

در این تحقیقات ذکر شده که به دلیل کاهش وزن زیاد و مشکلات در چرخه قاعدگی، دنبال کردن رژیم‌هایی مثل خام گیاه‌خواری در طولانی‌مدت پیشنهاد نمی‌شود.

مسمومیت غذایی

خوردن میوه یا سبزیجات خام عموماً عامل مسمومیت‌های غذایی نیست. با این حال، اگر بهداشت لازم را هنگام درست کردن وعده غذایی‌تان رعایت نکنید، ممکن است باکتری‌های مضری وارد بدن‌تان کنید. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم به اصل اول بهداشت که از سال‌های ابتدایی به ما تذکر می‌دادند، گوش دهیم و پیش از درست کردن هر غذایی، دست‌های خودمان را بشوییم.

چه خوراکی‌هایی را می‌توانیم در این رژیم بخوریم؟ 

مواد غذایی محبوب در رژیم خام گیاهخواری عبارت‌اند از: 

  • میوه‌ها و سبزیجات تازه
  • میوه‌ها و سبزیجات خشک‌شده
  • آب‌میوه 
  • آجیل
  • دانه
  • حبوبات
  • جلبک دریایی خوراکی که تحت عنوان سبزیجات دریایی هم شناخته می‌شود
  • لوبیای جوانه‌زده 
  • شیرِ آجیل
  • کره بادام‌زمینی
  • کره بادام
  • شیر نارگیل
  • روغنِ نارگیل 
  • روغن زیتون 

چه خوراکی‌هایی را نمی‌توانیم در این رژیم بخوریم؟ 

محدودیت‌های غذایی در رژیم خام گیاهخواری عبارت است از: 

  • غذاهای پخته و فرآوری‌شده 
  • روغن‌های تصفیه‌شده 
  • نمک
  • شکر تصفیه‌شده
  • آرد تصفیه‌شده
  • قهوه 
  • چای 
  • الکل
  • تمامی محصولات حیوانی 

با توجه به محدودیت‌هایی که در رژیم خام‌ گیاه‌خواری به آن اشاره کردیم، می‌توانیم به این نتیجه‌گیری برسیم که دنبال کردن این رژیم کار هرکسی نیست و نمی‌توانید صرفاً با خواندن یک مطلب به این نتیجه برسید که من هم می‌توانم و سختی‌هایش را تحمل می‌کنم؛ همه چیز از آن چیزی که فکرش را می‌کنید، سخت‌تر است.  جدا از آن، به‌سبب محدودیت‌های گسترده و اصول سخت‌گیرانه‌ای که در رژیم خام‌ خواری دیده می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هرگونه اقدامی، با پزشکی در این‌باره صحبت کنید تا شرایط بدن‌تان مورد بررسی قرار بگیرد و پس از آن، تصمیم نهایی‌ای برای دنبال کردن یا نکردن این رژيم، بگیرید. 

 

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

Healthline, Circle DNA, Medical News Today

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

  1. وقت بخیرمن ام اس ام دارم ۲۰ساله ۳۸ سالمه وزنم ۵۷ کیلو قدیم ۱۵۰ خیلی دوست دارم شکمم آب بشه همه میگن تناسب اندام خوبه الان میخواستم بدونم بابیپاریم میتونم این رزیمو بگیرم فلا به دکترم دسترسی ندارم

    1. سلام وقت بخیر دوست عزیز. بله شما می‌تونید ار رژیم مخصوص لیمومی در رابطه با بیماران ام اس استفاده کنید. لطفا این لینک رو مطالعه کنید: https://limoome.com/landing/disease/msdiet/
      در ادامه اگر قصد گرفتن رژیم رو داشتید می‌تونید از این طریق این لینک هم اقدام کنید: https://limoo.me/blgcmnt2

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب