طرز تهیه خوراک زبان؛ یک غذای گوشتی و دلبر

خوراک زبان

فهرست مطالب

برای خوش‌خوراک‌ها همیشه طعم و بوی غذا نسبت به هرچیز در اولویت است. حال اگر پای غذاهای گوشتی در میان باشد و از این آدم‌ها بپرسید پیشنهادشان کدام یک از غذاهاست، قطعا ژیگو یا خوراک زبان را در سه غذای اول نام می‌برند.

خوراک زبان گوساله از غذاهای محبوب بین‌المللی است که با ادویه‌های مختلف در هر کشور تهیه می‌شود. تهیه این وعده غذایی چندان کار سختی نیست، اما زمان‌بر است چون باید گوشت زبان کاملا پخته شود. خوب است بدانید که حدود 100 گرم زبان گوساله پخته شده 278 کالری، 19 گرم پروتئین و 22 گرم چربی دارد.

 

برای تهیه این خوراک خوشمزه خانگی با ما در ادامه این مطلب از «مجله سلامتی لیمومی» همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خوراک زبان گاو

برای تهیه یک وعده غذایی خوراک زبان برای 4 نفر به این ترکیبات نیاز دارید:

 

ترکیبات

مقدار لازم

زبان گاو

1 عدد

پیاز

2 عدد بزرگ

سیر

4 حبه

برگ بو

4 عدد

چوب دارچین

1 تکه

نمک و فلفل و زردچوبه

به مقدار کافی

روغن

به مقدار کافی

تهیه خوراک زبان

مراحل پخت خوراک زبان گوساله

  • ابتدا باید زبان را به خوبی تمیز کنید و بشورید سپس آن را در قابلمه بزرگ قرار دهید تا تمام قسمت‌هایش داخل ظرف قرار گیرد. تا دو برابر اندازه زبان گوساله، به قابلمه آب اضافه کنید و روی حرارت زیاد بگذارید تا خوب بپزد.
  • زمانی که آب به نقطه جوش رسید، زبان گوساله شروع به کف کردن خواهد کرد. در این مرحله باید زبان را آبکش کنید.
  • یک عدد پیاز را به صورت خلالی درشت خرد کنید و به همراه روغن رو گاز تفت دهید. زمانیکه پیاز سبک شد، سیرها را به همراه برگ بو و چوب دارچین به قابلمه اضافه کنید.
  • تمامی این مواد را کمی تفت دهید و دوباره زبان گوساله را همراه با آب به قابلمه اضافه کنید. در این مرحله باید اجازه دهید زبان گاو با شعله ملایم به مدت حداقل 6 ساعت بپزد. اگر فرصت کافی ندارید می‌توانید با استفاده از زودپز مدت زمان پخت زبان را کم کنید.
  • زمانیکه زبان ما کاملا پخت، درحالیکه هنوز داغ است آن را از قابلمه خارج کنید و پوستش را با یک چاقو برش دهید. حتما زمانیکه هنوز گوشت داغ است این کار را انجام دهید وگرنه اگر سرد شد، کندن پوست زبان هم سخت‌تر می‌شود. سپس آن را به شکل ورقه‌ای برش دهید و در ظرف دیگری بگذارید. همچنین آب درون قابلمه را صاف کنید و کنار بگذارید.
  • باقی پیازها را خلالی خرد کنید و در یک تابه با روغن سرخ کنید. نمک، فلفل و زردچوبه را به تابه اضافه کنید و همراه پیاز تفت دهید.
  • زمانیکه پیاز سرخ شد، آب زبان را به ماهیتابه اضافه کنید و تکه‌های بریده شده زبان را روی آن قرار دهید. اجازه دهید با شعله ملایم آب ماهیتابه غلیظ شود. زمانیکه به غلظت مورنظرتان رسید، غذا آماده است.

غذای شما آماده است. بنا به تبع خودتان می‌توانید آن را همراه با رب بپزید تا رنگ قرمزی به خودش بگیرد. همچنین می‌توانید در کنار خوراک زبان، سبزیجات یا سس‌های مختلفی داشته باشید تا به عنوان چاشنی غذا به آن اضافه کنید.

خوراک زبان خوشمزه

جمع بندی

خوراک زبان یکی از غذاهای محبوب در کشورهای مختلف است که ما ایرانیان نیز علاقه زیادی به آن داریم. برای پخت خوراک زبان، باید ساعت زیادی صرف کنید اما نتیجه قطعا ارزش این همه زمان را دارد.

پیاز، سیر، زبان گوساله، برگ بو، ادویه و روغن از ترکیبات اصلی خوراک زبان است. هر 100 گرم خوراک زبان حدود 278 کالری دارد، اما این غذای محبوب 19 گرم پروتئین و 22 گرم چربی را نیز در خود جای داده است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

rumbameats

 

 

‫0/5 ‏‫(0 نظر)‬

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب