دستور پخت لازانیا با سس بشامل در پنج مرحله

دستور پخت لازانیا

فهرست مطالب

در رژیم غذایی ایرانی‌ها چندمدل غذا وجود دارد که اگر بتوانید آن‌ها را خوب درست کنید، در بین آشنایانتان زبان‌زد می‌شوید. از بین غذاهای سنتی، خوب درست‌کرن قرمه‌سبزی و قیمه شما را محبوب دل‌ها می‌کند و در بین غذاهای کمی فانتزی‌تر، این لازنیا است که معجزه می‌کند.

ما در این مطلب مجله سلامتی لیمومی قصد داریم تا دستور پخت لازانیا را به شما آموزش دهیم. مطمئن باشید با این طزر تهیه لازانیای ساده از این به بعد، این شمایید که در بین دوستان و فامیل به مهارت در پخت یک لازانیای خوشمزه مشهور می‌شوید. همراهمان باشید.

پخت لازانیا و تاریخچه آن

لازانیا در واقع یک نوع پاستا است که خمیر آن به شکل ورقه‌های پهن و مسطح درست می‌شود. این غذا از قدیمی‌ترین انواع پاستا که غذایی ایتالیایی است به شمار می‌آید. البته بعضی از متخصصان معتقد هستند که اصل دستور پخت لازانیا در واقع از یونان و به واسطه جنگ، وارد ایتالیا شده است.

این غذا 3 قسمت اصلی دارد: خمیر ورقه‌ای لازانیا، مایه یا سسی که روی هرکدام از این ورقه‌ها به صورت لایه‌لایه قرار می‌گیرند و در نهایت سس بشامل و پنیر.

از زمانی که لازانیا به وجود آمده تا خود امروز، افراد مختلفی با دستور پخت‌های متفاوت لازانیا را درست کرده‌اند. این تفاوت بیشتر به مواد داخل لازانیا، نوع ادویه و نوع پنیر استفاده شده برمی‌گردد. شاید بهتر باشد اگر بگوییم طرز تهیه لازانیا کمی هم به سلیقه افراد مربوط می‌شود.

 طرز تهیه لازانیا

دستور پخت لازانیا

بعد از استفاده از دستور پخت لازانیای زیر، به شما قول می‌دهیم که این غذا به یکی از وعده‌های هفتگی سفره شما تبدیل خواهد شد.

توجه کنید که مواد زیر مخصوص پخت لازانیا برای 4 نفر است.

مواد موردنیاز:

  • پیاز یک عدد بزرگ یا دو عدد متوسط
  • 500 تا 700 گرم گوشت چرخ‌کرده کم‌چرب
  • 500 گرم قارچ
  • فلفل دلمه‌ای دو عدد
  • ادویه به میزان لازم ( نمک، فلفل سیاه، پودر آویشن، پودر سیر، زردچوبه و…)
  • سبزی‌هایی مثل پونه کوهی یا جعفری تازه به میزان کم
  • رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری
  • سس گوجه فرنگی به میزان کم
  • گوجه فرنگی له‌شده یا رنده‌شده دو قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون (یا روغن مایع)
  • پنیر ریکوتا، پارمزان و موزارلا
  • سس بشامل
  • لازانیا (یک بسته)

مرحله اول

بهتر است در مرحله اول مایه یا سس اصلی لازانیا را آماده کنید. برای تهیه سس اصلی، اول از همه پیاز‌ها، قارچ‌ها و فلفل دلمه‌ای‌ها را نگینی و ریز خرد کنید. روغن را کف ماهیتابه بریزید و صبر کنید تا کاملا داغ شود. پیازها را به آن اضافه کنید و تا نرم‌شدن پیازها چیز دیگری را اضافه نکنید. بعد از نرم شدن پیازها، سیر و کمی بعد گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنید. دقت کنید که گوشت، چربی زیادی نداشته باشد.

دستور پخت لازانیا

حالا نوبت اضافه کردن ادویه‌ها، سبزی‌ها و  قارچ و فلفل است. دقت کنید میزان ادویه کاملا به سلیقه شما بستگی دارد، اما بهتر است بیش از حد از ادویه‌ها استفاده نکنید تا سس لازانیا طعم خالص‌تری به خود بگیرد.

در آخر باید گوجه‌فرنگی را به ترکیبات سس لازانیا دعوت کنید. برای بهتر شدن طعم سس، بهتر است فقط از رب گوجه‌فرنگی استفاده نکنید و بگذارید طعم سس گوجه‌فرنگی و گوجه‌فرنگی له شده هم به کمک رب بیایند.

میزان ترکیب این سه محصول گوجه‌فرنگی براساس تجربه به دست می‌آید، اما پیشنهاد ما این است رب را در اولویت قرار دهید، بعد گوجه‌فرنگی له شده و بعد به میزان خیلی‌خیلی کم سس گوجه فرنگی.

فوت کوزه‌گری: به کسی نگویید که ما این را به شما گفتیم ولی به ترکیب کلی سس، کمی شکر سفید اضافه کنید. مطئن باشید پشیمان نمی‌شوید.

در آخر یک لیوان آب به ترکیبات سس اضافه کنید، در تابه را بگذارید و منتظر شوید مواد کاملا بپزند و به شکل یک سس غلیظ دربیایند.

مرحله دوم:

مایه یا همان سس لازانیا را کنار بگذارید و حواستان باشد که خیلی سرد نشود. حالا باید ‌کم‌کم آماده‌کردن ورقه‌های لازانیا را شروع کنید. توی یک قابلمه آب بریزید و به آن نمک اضافه کنید. میزان نمک مورد استفاده به ازای هر  2لیتر آب، یک قاشق غذاخوری است.

بعد از اینکه آب جوش آمد، ورقه‌های لازانیا را به آن اضافه کنید. میزان مدت زمان ماندن ورقه‌ها در آب جوش بستگی به دستور پخت لازانیایی دارد که روی خود جعبه لازانیا نوشته شده است. معمولا این زمان بین 10 تا 20 دقیقه بسته نوع لازانیا متغیر است. حواستان باشد که به هیچ عنوان دمای آب از نقطه جوش پایین‌تر نیاید. یادتان باشد مرتب و به آرامی لازانیا‌هایی که در آب جوش ریخته‌اید را هم بزنید تا نچسبند.

دستور پخت لازانیا

حالا لازانیا‌ها را آب‌کش کنید و در این حین روی آن‌ها آب سرد بگیرید که به هم نچسبند. بعضی از افراد برای جلوگیری از چسبیدن لازانیا، به آب جوش و نمکی که درست کرده‌اند یک مقدار روغن زیتون هم اضافه می‌کنند و بعضی‌ها بعد از آبکش، به لازانیاها کمی روغن می‌زنند و آن‌ها را جداگانه روی یک سینی می‌گذارند. انتخاب با خودتان.

مرحله سوم:

مهم است که فر را از قبل گذاشتن لازانیا در آن، به مدت 15 الی 20 دقیقه گرم کنید.

مرحله چهارم:

کار شما تقریبا تمام شده است. حالا باید لایه‌های ترکیبی سس، پنیر و ورقه‌های لازانیا را به ترتیبی که می‌گوییم روی هم بچینید.

  • کف ظرف مخصوص فر یا با کمی روغن زیتون چرب کنید؛
  • یک لایه نازک از مایه لازانیا را در کف ظرف پخش کنید. بعضی‌ها می‌گویند ورقه لازانیا باید اولین لایه باشد، اما ما به شما روش اول را پیشنهاد می‌کنیم؛
  • روی لایه نازک سس، ورقه‌های لازانیا را کنار هم بچینید؛
  • روی ورقه‌های لازانیا سس بریزید؛
  • روی سس پنیر ریکوتا بریزید؛
  • روی پنیر ریکوتا، چند تکه پنیر مازارلا قرار دهید؛
  • دوباره یک لایه نازک سس، روی پنیرها بریزید؛
  • روی سس، پنیر پارمزان بریزید؛
  • لایه بعدی لازانیا را اضافه کنید، روی آن کمی پنیر پارمزان بریزید؛
  • مثل مرحله قبل، به اضافه کردن سس، پنیر و ورقه لازانیا ادامه دهید.
  • روی لایه آخر لازانیا، ترکیب پنیرهایی را که داشتیم بریزید.

دستور پخت لازانیا

چند نکته مهم راجع به مرحله چهارم

  • بعضی‌ها به جای پنیرهایی که گفتیم گذاشتن یک لایه پنیر پیتزا را ترجیح می‌دهند، اما اگر می‌خواهید لازانیا طعم ایتالیایی‌تری به خود بگیرد ما ترکیب 3 پنیر موزارلا، پارمزان و ریکوتا را پیشنهاد می‌کنیم.
  • بعضی‌ها هم ترجیح می‌دهند در لایه آخر و بین خود لایه‌ها از ترکیب «سس بشامل» و پنیر پیتزا استفاده کنند. پیشنهاد ما این است که از حتما از سس بشامل و ترکیب 3 پنیری که گفتیم به میزان متوسط استفاده کنید، زیرا بافت لازانیا را آبدارتر و نرم‌تر می‌کند.
  • عده‌ای هم هستند که دوست دارند در لایه آخر لازانیا، ترکیب گوشت، بشامل و پنیرها را ببینند نه ترکیب ورقه لازانیا و پنیر. هیچ اشکالی ندارد فقط حواستان باشد که گوشت و پنیر به خاطر حرارت بیش‌از‌حد، خشک نشوند.

پیشنهاد می‌کنیم زمانی که لازانیا در فر است روی ظرف آن فویل بگذارید و در 5 الی 10 دقیقه آخر فویل را بردارید تا لایه رویی برشته و همزمان نرم باقی بماند.

طرز تهیه لازانیا

طرز تهیه سس بشامل

 مواد لازم برای سس بشامل در دستور پخت لازانیا، شامل 2 قاشق غذاخوری آرد، 1 لیوان شیر، 50 گرم کره، یک یا دو قاشق غذاخوری خامه و ادویه به میزان لازم است.

اول از همه کره را روی ماهیتابه که داغ شده بگذارید تا کاملا ذوب و داغ شود. سپس به آن 2 قاشق آرد را اضافه کنید و آن را خوب هم بزنید تا آردها تفت داده شوند. حواستان باشد که آردها تغییر رنگ زیادی نکنند و گوله نشوند.

هنگامی که ترکیب آرد و کره حالت خمیری به خود گرفت، به آن یک لیوان شیر را اضافه کنید و به طور مداوم این ترکیب را هم بزنید که تا یک مایع غلیظ درست شود. در این مرحله هم باید حواستان باشد که گوله آرد در ترکیب باقی نماند.

بعد از اینکه غلظت مورد نظرتان به دست آمد ادویه‌ها را به ترکیب اضافه کنید و چند دقیقه دیگر صبر کنید. در نهایت خامه را اضافه کنید و اگر در رژیم غذایی هستید، می‌توانید میزان خامه را کم یا آن را حذف کنید. سس را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا خنک شود.

مقاله پیشنهادی: طرز تهیه 5 غذای رژیمی ساده؛ این غذاها را از دست ندهید

طرز تهیه لازانیا

مرحله پنجم

روی ظرف لازانیا را با فویل بپیچید، روی آن چند سوراخ بزنید. ظرف را به مدت 25 الی 30 دقیقه  و در دمای 190 درجه سانتی‌گراد در فری از قبل گرم کرده‌اید، قرار دهید.

در 10 دقیقه آخر فویل را بردارید و بگذارید لایه آخر لازانیا، به خوبی و با حرارت و دمای فر برشته و طلایی شود.

بعد از اینکه لازانیا را از فر درآوردید، بگذارید به مدت 15 الی 20 دقیقه سرد شود، سپس آن را سرو کنید.

در نهایت:

از لازانیایی که پختید لذت ببرید و اگر پیشنهادی برای بهتر شدن دستور پخت لازانیا داشتید، آن را در قسمت نظرات همین بلاگ، با ما در میان بگذارید.

اگر هم قصد دارید رژیم لاغری بگیرید و فعلا دور خوردن لازانیا را خط بکشید، حتما از متخصصین رژیم ما در لیمومی کمک بگیرید تا به جز دست‌کشیدن از لازانیا، سختی دیگری در رژیم نداشته باشید.

برای دریافت رژیم لیمومی کلیک کنید.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

‫4/5 ‏‫(4 نظر)‬

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید