۵ طرز تهیه خورش کرفس غلیظ و خوشمزه

طرز تهیه خورش کرفس

فهرست مطالب

کرفس از جمله سبزیجات مفید و کم‌کالری است. مصرف کرفس به کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند بسیار توصیه می‌شود. وجود برخی مواد آلی و ویتامین‌ها در کرفس سبب شده تا این ماده غذایی فواید فراوانی برای سلامتی داشته باشد.

تقویت سیستم ایمنی، بهبود قوای جنسی، تسکین درد میگرن، درمان یبوست، کمک به هیدراته ماندن بدن و جلوگیری از پیری زودرس نمونه‌ای از خواص کرفس برای بدن هستند.

بنابراین، جای‌دادن کرفس در برنامه غذایی می‌تواند تأثیرات مثبتی بر سلامت جسم و جان ما داشته باشد. از این رو ما این قسمت از مجله سلامتی لیمومی را به ۵ طرز تهیه خورش کرفس با تمامی فوت و فن‌های آن اختصاص داده‌ایم.

سوالات متداول

سبزی خورش کرفس چیست؟
به‌ازای هر ۱۰۰ گرم برگ کرفس شما می‌توانید حدود ۵۰ گرم برگ نعناع و ۱۰۰ گرم جعفری به آن اضافه کنید. رعایت این نسبت‌ها به خورش شما عطری ویژه داده و مانع از تلخ شدن خورش کرفس می‌شود.
راز غلیظ شدن خورش کرفس چیست؟
استفاده از سبزی خرد شده که شامل برگ کرفس، نعناع و جعفری است. علاوه بر این‌ها اضافه کرده رب گوجه‌فرنگی، ابغوره یا آبلیمو و به‌اندازه ریختن آب باعث غلیظ شدن خورش کرفس خواهد شد.
کالری خورش کرفس چقدر است؟
مقدار کالری خورش کرفس به محتویات آن بستگی دارد. در بیشترین حالت ممکن خورش کرفس حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ کالری و در کمترین حالت ممکن حدود ۸۰ تا ۱۶۰ کالری انرژی دارد.
چگونه خورش کرفس رژیمی یا ویژه وگان بپزیم؟
برای تهیه خورش کرفس رژیمی یا ویژه وگان با حذف گوشت قرمز یا مرغ و جایگزین کردن آن با قارچ و لوبیا و کاهش میزان روغن مصرفی و استفاده از روغن‌های گیاهی خورش کرفس رژیمی یا ویژه گیاه‌خواران را در خانه تهیه کنید.

1. طرز تهیه خورش کرفس با گوشت

پخت خورش کرفس با گوشت یکی از نسخه‌های اصیل و سنتی این خورش است. شما می‌توانید بسته به رژیم غذایی یا ذائقه خود خورش کرفس را با انواع مختلفی از گوشت قرمز اعم از گوسفندی، گاوی یا گوساله تهیه و نوش جان کنید.

مواد لازم برای تهیه خورش کرفس با گوشت

  • گوشت قرمز: ۲۰۰ گرم
  • کرفس خرد شده: ۴۰۰ گرم
  • نعناع و جعفری خرد شده: ۲۰۰ گرم
  • رب گوجه‌فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
  • پیاز: ۱ عدد
  • لیموعمانی: ۱ عدد
  • آبغوره: ۱ قاشق غذاخوری
  • زردچوبه، نمک، فلفل: به مقدار لازم
  • روغن: به میزان لازم

طرز تهیه خورش کرفس

دستور تهیه خورش کرفس با گوشت

شما برای داشتن یک خورش کرفس غلیظ و مجلسی به ترکیبی از نعناع، جعفری و برگ کرفس خرد شده نیاز دارید. در واقع سبزی که در طرز تهیه خورش کرفس غلیظ به کار می‌رود مخلوطی از این‌هاست. مقدار مساوی از جعفری و برگ کرفس را با نصف همان مقدار نعنا تازه، خردکرده و به‌عنوان سبزی خورش از آن استفاده کنید.

ساقه‌های کرفس را خرد کنید. اگر به‌اندازه یک بندانگشت برش بزنید علاوه بر ظاهر بهتر خورش، کرفس‌ها بهتر می‌پزند. کرفس خرد شده را با ۱ فنجان آب داخل یک قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم بگذارید. درپوش قابلمه را بگذارید تا کرفس‌ها کمی نرم شوند. ۱۰ دقیقه زمان کافی خواهد بود.

در این فاصله پیاز را نگینی خردکرده و با کمی روغن و زردچوبه پیازداغ درست کنید. به‌محض طلایی و سبک شدن پیازها گوشت خرد شده را به آن اضافه کرده و کمی تفت دهید. همین اندازه که گوشت تغییر رنگ دهد برای پخت خورش کرفس کافی خواهد بود. ۱ عدد لیموعمانی و به مقدار لازم آب داخل گوشت و پیازداغ ریخته و اجازه دهید که گوشت نرم شود.

برگ‌های کرفس، نعناع و جعفری را ریز خرد کنید. تابه گودی را برای سرخ کردن سبزی خورش کرفس انتخاب کنید. مقداری روغن داخل تابه ریخته و سبزی را به آن اضافه کنید. سبزی‌ها را تا حد تغییر رنگ و پخته شدن تفت دهید.

احتمالاً تا کنون کرفس‌های شما کمی نرم شده اند. آن‌ها از قابلمه خارج کرده و داخل یک آبکش بریزید تا آب اضافی‌شان کشیده شود. کرفس نیم‌پز شده را به مخلوط سبزی‌ها بیفزایید. ترکیب را هم بزنید و اجازه دهید که کرفس با سبزی‌ها سرخ شود.

به‌محض نیم‌پز شدن گوشت مخلوط کرفس و سبزی سرخ شده را به آن اضافه کنید. اجازه دهید که گوشت بپزد. در یک تابه ۱ قاشق غذاخوری روغن بریزید. رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل و ابغوره را داخل روغن ریخته و تفت داده تا رنگ رب به‌خوبی آزاد شود.

ترکیب به‌دست‌آمده را به خورش کرفس اضافه کرده و اجازه دهید که برای ۱۵ دقیقه با شعله بسیار کم بپزد و جا بیفتد. این نکته یکی از رازهای به روغن افتادن و غلیظ شدن طرز تهیه خورش کرفس است.

طرز تیهیه خورش کرفس

2. طرز تهیه خورش کرفس با مرغ

پخت خورش کرفس با مرغ یکی دیگر از دستور تهیه‌های پر طرف‌دار خورش کرفس است. طرز تهیه خورش کرفس با گوشت یک دستور تهیه مجلسی است اما پخت این خورش با مرغ هم عطروطعم بسیار خوبی دارد که می‌توان از آن برای داشتن اوقات خوش بهره گرفت.

مواد لازم برای تهیه خورش کرفس با مرغ

  • مرغ: ۴ تکه
  • کرفس خرد شده: ۴۰۰ گرم
  • نعناع و جعفری خرد شده: ۲۰۰ گرم
  • رب گوجه‌فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
  • پیاز: ۲ عدد
  • فلفل دلمه: ۱ تکه کوچک
  • آبغوره: ۱ قاشق غذاخوری
  • زردچوبه، نمک، فلفل: به مقدار لازم
  • روغن: به میزان لازم

دستور تهیه خورش کرفس با مرغ

اگر قصد دارید که خورش کرفس را به‌صورت مجلسی تهیه کنید، طرز تهیه خورش کرفس با گوشت را دنبال کنید. با این تفاوت که در این دستور باید مرغ را به‌صورت جداگانه پخته و سرخ کرد.

در این بخش ما طرز تهیه خورش کرفس با مرغ را به‌صورت ساده بررسی خواهیم کرد. برای شروع یک عدد پیاز، یک‌تکه فلفل دلمه، کمی نمک، فلفل، زردچوبه و مرغ را داخل یک قابلمه بریزید. مقداری آب به ترکیب اضافه کرده و روی حرارت ملایم اجاق بگذارید تا برای ۲۰ دقیقه با هم بپزند.

در این فرصت سبزی کرفس و کرفس را سرخ کنید. در یک قابلمه با پیاز باقی‌مانده و کمی زردچوبه پیازداغ درست کنید. حالا باید رب گوجه‌فرنگی را داخل پیازها ریخته تا کمی تفت بخورند. مرغ را از آب خارج کرده و روی پیازهای سرخ شده و رب بچینید.

همین اندازه که لایه بیرونی گوشت مرغ تغییر رنگ دهد کافی خواهد بود. سبزی و کرفس خرد شده را روی مرغ‌ها ریخته و با هم مخلوط کنید. الان نوبت به افزودن عصاره مرغ است. عصاره مرغ را با یک الک صاف کنید و داخل خورش بریزید.

اجازه دهید که آب خورش به‌اندازه کافی کم شود. نمک و آبغوره اضافه کرده و پس از ۵ دقیقه خورش را از روی حرارت بردارید. نوش جان.

طرز تهیه خورش کرفس

3. طرز تهیه خورش کرفس با لوبیا

در طرز تهیه خورش کرفس با لوبیا شما می‌توانید بسته به انتخاب خود طبق طرز تهیه خورش کرفس مجلسی یا ساده پیش بروید. برای پخت این نوع خورش کرفس کافی است که به طرز تهیه خورش کرفس با مرغ یا گوشت ۱ فنجان لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز اضافه کنید.

بدین منظور باید لوبیا را به مدت ۱۲ تا ۱۸ ساعت در آب ولرم خیس داد تا نفخ آن گرفته شود. با گذشت این زمان لوبیا را همراه با گوشت قرمز یا به‌صورت جداگانه بپزید. اگر از طرز تهیه خورش کرفس با مرغ استفاده می‌کنید. لوبیا را به‌صورت جداگانه کاملاً پخته و در نهایت به خورش اضافه کنید.

4. طرز تهیه خورش کرفس بدون سبزی

یکی دیگر از نسخه‌های طرز تهیه خورش کرفس خانگی نوع بدون سبزی آن است. شما می‌توانید با کمک مواد زیر خورش کرفس بدون سبزی نیز بپزید.

مواد لازم برای تهیه خورش کرفس بدون سبزی

  • مرغ: ۴ تکه
  • کرفس: ۱ دسته کوچک
  • پیاز: ۱ عدد
  • سیر: ۲ حبه
  • آبلیمو یا آبغوره: ۱ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه‌فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
  • نعناع خشک: ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن: به مقدار لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار نیاز

رژیم‌های مخصوص کاهش و افزایش وزن لیمومی

بدون استپ وزنی

بدون گرسنگی

هماهنگ با داروهای مصرفی

متناسب با مزاج

مناسب محل کار

غذاهای ساده و در دسترس

درخواست مشاوره رایگان

دستور تهیه خورش کرفس بدون سبزی

طبق طرز تهیه خورش کرفس با مرغ یا گوشت کرفس را با مقداری آب بپزید و آب کش کنید. در یک قابلمه با پیاز و زردچوبه پیازداغ درست کنید. اکنون باید برگ‌های خرد شده کرفس را به پیازداغ اضافه کرده و خوب تفت داد تا رنگ آن تغییر کند.

نوبت به آن رسیده که پودر نعناع خشک را به ترکیب پیازداغ و برگ کرفس اضافه کرد. در صورت تمایل می‌توانید نعناع خشک را از ترکیب حذف کنید؛ اما افزودن آن به خورش عطروطعم بهتری خواهد داد.

حالا مقدار گفته شده رب گوجه‌فرنگی و کمی نمک و فلفل را به مخلوط قبلی افزوده و تفت دهید. ۱ لیوان آب داخل خورش ریخته و اجازه دهید که کمی با هم بجوشند.

در این فاصله مرغ را با سیر و کمی زردچوبه و ۱ لیوان آب بجوشانید و پس از ۱۰ دقیقه مرغ را از آب خارج کنید. شما می‌توانید مرغ را در همین مرحله به خورش اضافه کرده یا کمی آن را سرخ کنید. کار شما با افزودن مرغ و عصاره آن به پایان می‌رسد. اجازه دهید که خورش جا بیفتد تا در آخر نمک و آبغوره آن را تنظیم کنیم. نوش جان.

5. طرز تهیه خورش کرفس رژیمی

۴ طرز تهیه خورش کرفس که تاکنون بررسی شده‌اند خیلی برای افراد دارای رژیم غذایی با کالری محدود مناسب نخواهد بود. اما نگران نباشید شما می‌توانید با کمک این دستور تهیه یک خورش کرفس رژیمی بپزید.

مواد لازم برای تهیه خورش کرفس رژیمی

  • کرفس خرد شده: ۱ لیوان
  • سبزی کرفس: ۱ لیوان
  • لوبیا: ۱.۲ فنجان
  • قارچ: ۱ فنجان
  • رب گوجه‌فرنگی: ۱ قاشق چای‌خوری
  • روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
  • آبلیمو: ۱ قاشق چای‌خوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه خورش کرفس

دستور تهیه خورش کرفس رژیمی

لوبیا را از قبل خیس داده و بپزید. کرفس و سبزی خرد شده آن را با ۱.۲ فنجان آب داخل یک تابه ریخته و اجازه دهید که تغییر رنگ دهند. به‌محض خشک شدن آب کرفس، روغن زیتون را به آن اضافه کنید.

دقت داشته باشید که حرارت اجاق به‌اندازه کافی کم باشد که سبزی نسوزد. حالا باید رب گوجه‌فرنگی، ادویه و نمک را اضافه کرد. لوبیا پخته شده و قارچ‌های درسته را هم داخل خورش بریزید. همه مواد را مخلوط کنید و به‌اندازه لازم آب اضافه کنید تا خورش جا بیفتد. 5 دقیقه پایانی زمانی است که شما باید آبلیمو و نمک را اضافه کنید. نوش جان.

کلام آخر

ازآنجایی‌که کرفس خاصیت چربی‌سوزی دارد و مقدار کالری آن کم است می‌تواند به‌عنوان یک غذای رژیمی به کار گرفته شود؛ اما باید در نظر داشت که همه طرز تهیه‌های خورش کرفس یک غذای رژیمی نیستند.

شما می‌توانید بسته به ذائقه و اهداف غذایی خود یکی از ۵ طرز تهیه خورش کرفس را انتخاب کنید، اما اگر به دنبال یک غذای رژیمی هستید با کمک طرز تهیه خورش کرفس رژیمی خوراک خود را بپزید.

متخصصین لیمومی در طی یک مشاوره رایگان به شما بهترین رژیم غذایی را که با اهداف تناسب‌اندام و سلامت شما در یک راستا هستند؛ مانند رژیم مزوبولیک را آشنا خواهند کرد.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

Thecaspianchef

Abowlofsugar

theiranianvegan

‫0/5 ‏‫(0 نظر)‬

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب