طرز تهیه کیک رژیمی خوشمزه و خانگی

کیک رژیمی

فهرست مطالب

خوردن کیک و شیرینی یا دسرهایی ازاین‌دست عموماً از جانب افراط‌گرایان سلامتی یک کار مجرمانه است و کسانی که این نوع دسرها را نوش جان می‌کنند یک مجرم هستند. چراکه معتقدند بدن با مصرف قندهای مصنوعی و کربوهیدرات بالا دچار نوسانات فراوانی خواهد شد.

تحقیقات دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که مصرف شیرینی‌جات نه‌تنها مضر نیست بلکه فواید بسیاری همچون کنترل فشار خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی را در پی دارد؛ اما این موضوع خود دارای شرایطی است.

 

شما نباید هوس خوردن شیرینی‌جات را برای کاهش وزن یا رسیدن به تناسب‌اندام نادیده بگیرید؛ اما موظف هستید که در چهارچوب قوانین و در حد اعتدال از خوردن این قبیل خوراکی‌ها لذت ببرید. به همین دلیل در ادامه این مقاله در مجله سلامتی لیمومی  طرز تهیه  2 کیک رژیمی ساده و با جو پرک را بررسی می‌کنیم.

سوالات متداول

برای تهیه کیک رژیمی از چه نوع آردی می‌توان استفاده کرد؟
انواع آرد سبوس‌دار، آرد سفید، آرد غلات کامل یا آرد چندمنظوره برای تهیه کیک رژیمی گزینه بسیار خوبی هستند؛ اما برای داشتن یک نسخه همه‌چیز تمام سعی کنید که از آرد غلات کامل یا آرد سبوس‌دار استفاده کنید.
چرا کیک‌های رژیمی نسخه سالم‌تری از این نوع دسرها هستند؟
این نوع دسرها در مقایسه با همتایان غیر رژیمی خود، دارای مقدار کالری و کربوهیدرات کم‌تری هستند و از سوی دیگر به دلیل استفاده از مواد غذایی گیاهی همچون روغن، شیر و جو پرک مقدار فیبر بیشتری دارند.
کیک‌های رژیمی برای چه افرادی مناسب است؟
مصرف کیک رژیمی محدودیت خاصی ندارد و تمامی افراد قادر به استفاده از کیک‌های رژیمی خواهند بود اما در این میان دیابتی ها، ورزشکاران، کسانی که رژیم غذایی خاصی دارند یا به دنبال کاهش وزن و تناسب‌اندام هستند بیش از دیگران از خوردن کیک‌های رژیمی سود خواهند برد.
بهترین آجیل یا میوه‌هایی که می‌توان در طرز تهیه کیک رژیمی به کار برد، کدام‌اند؟
برای پخت کیک رژیمی مغزدار توصیه می‌شود که از انواع بادام، گردو، فندق، کشمش یا میوه‌هایی همچون گلابی، سیب، انواع توت، زغال‌اخته و هلو استفاده کرد.

مواد لازم برای تهیه کیک رژیمی با جو پرک

کیک رژیمی را می‌توان با انواع مختلفی از آردهای شیرینی‌پزی تهیه کرد. شما این فرصت را دارید که از آردهای چندمنظوره، آرد سبوس‌دار و آرد غلات کامل برای پخت کیک‌های رژیمی بهره بگیرید.

  • آرد چندمنظوره: ¾ فنجان (۹۰ گرم)
  • تخم‌مرغ: ۱ عدد
  • شکر: ½ فنجان (۱۰۰ گرم)
  • شیر گیاهی: ½ فنجان (۱۲۰ میلی‌لیتر)
  • جو پرک: ½ فنجان (۴۵ گرم)
  • کره بدون نمک: ۴ قاشق غذاخوری
  • عصاره وانیل: ۱ قاشق غذاخوری
  • بیکینگ‌پودر: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک: نوک قاشق چای‌خوری
  • آجیل یا میوه خرد شده: ½ فنجان (۴۵ گرم)

کیک رژیمی جو دوسر

دستور تهیه کیک رژیمی با جو پرک

 ابتدا فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا برای پخت کیک رژیمی آماده شود.

شیر را گرم کنید و جو پرک شده را به آن اضافه کرده و اجازه دهید که برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با هم استراحت کرده و هم مزه شوند.

تا مخلوط شیر و جو پرک آماده شود، آرد، بیکینگ پودر، نمک و دارچین را مخلوط کرده و ۳ مرتبه آن‌ها را خوب الک کنید تا سبک و بدون گلوله شوند.

می‌توانید مقداری کشمش، بادام، فندق، گردو، انواع توت، زغال‌اخته، سیب، گلابی و هلو را به‌عنوان مواد میانی انتخاب کنید.

کره و شکر را در کاسه همزن برقی بریزید و برای ۳ تا ۵ دقیقه با دور متوسط همزن، بزنید تا مخلوطی کرم رنگ و سبک به وجود بیاید. اکنون وقت آن رسیده تا تخم‌مرغ و وانیل را به ترکیب کره و شکر افزوده و به مدت ۳ دقیقه دیگر به هم زدن ادامه دهید.

گرانولا رژیمی
بیشتر بخوانید:

در این مرحله مخلوط شیر و جو پرک را به محتویات کاسه همزن اضافه می‌کنیم. تنها ۳۰ ثانیه برای مخلوط شدن این ترکیبات کافی است. از این مرحله به بعد باید از همزن دستی یا لیسک برای مخلوط کردن مایه کیک استفاده کرد.

آرد و سایر ترکیبات موجود در آن را طی ۳ مرحله آرام‌آرام به مایه کیک اضافه کرده و در یک جهت هم بزنید. با اتمام این مرحله باید آجیل‌ها را به مایه کیک اضافه کنید و در حد پخش شدن آن را هم بزنید.

قالب را با فرچه و روغن چرب کرده و تکه‌ای کاغذ روغنی کف آن بیندازید. مایه کیک رژیمی را به آرامی در قالب پخش کنید.

قالب کیک رژیمی باید در طبقه وسط فر برای ۳۰ تا ۳۵ دقیقه قرار بگیرد تا پخت آن کامل شود. در طی این مدت در فر را باز نکنید.

مواد لازم برای تهیه کیک رژیمی ساده

این طرز تهیه کیک رژیمی درواقع نسخه ساده‌سازی شده کیک‌های معمولی است که بر پایه محصولات گیاهی تهیه می‌شود. شما می‌توانید از انواع شیر نارگیل، شیر سویا، شیر آجیل‌ها و روغن نارگیل یا انواع روغن گیاهی دیگر برای پخت کیک رژیمی ساده استفاده کنید.

  • آرد قنادی: ۲ فنجان
  • تخم‌مرغ: ۲ عدد
  • شکر قهوه‌ای: ½ فنجان
  • شیر گیاهی یا ماست رقیق شده: ۱ فنجان
  • روغن گیاهی: ½ فنجان
  • وانیل: ½ قاشق چای‌خوری
  • بیکینگ‌پودر: ۲ قاشق چای‌خوری
  • زست لیموترش: ۱ قاشق چای‌خوری
  • نمک: نوک قاشق مرباخوری
  • عسل یا مارمالاد: برای رومال کردن

مواد لازم کیک رژیمی

طرز تهیه کیک رژیمی ساده

این طرز تهیه کیک رژیمی نوعی دسر سالم و آسان است که اغلب گیاه خواران نیز می‌توانند از دستور تهیه آن بهره‌مند شوند.

برای شروع فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. مواد خشک همچون آرد، بیکینگ‌پودر و وانیل را با هم ترکیب کرده و ۳ مرتبه از الک رد کنید.

تخم مرغ‌ها را در کاسه همزن ریخته و به همراه وانیل برای ۵ دقیقه با دور متوسط همزن، مخلوط کرده تا کرم رنگ و کش‌دار شود. شکر را در همین مرحله آرام‌آرام به مخلوط تخم‌مرغ و وانیل اضافه کرده و ۳ دقیقه دیگر هم بزنید تا دانه‌های شکر به‌خوبی حل شوند.

چیز کیک یخچالی
بیشتر بخوانید:

شیر یا ماست رقیق شده را در همین مرحله باید به کاسه همزن اضافه کرد. به‌محض افزودن شیر باید روغن و زست لیمو را هم اضافه کنید و برای ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه هم بزنید.

همزن برقی را کنار بگذارید با لیسک یا قاشق چوبی ادامه کار را پیش ببرید. مخلوط مواد خشک را آرام‌آرام اضافه کرده و در یک جهت هم بزنید تا پف کیک از بین نرود.

قالب را با روغن چرب کرده و با کاغذ روغنی بپوشانید. مایه کیک رژیمی ساده را داخل آن بریزید و مانند طرز تهیه کیک رژیمی با جو پرک آن را ۲ تا ۳ مرتبه به میزکار بکوبید.

قالب کیک رژیمی را در طبقه وسط فر برای ۳۵ دقیقه بگذارید تا بپزد. با اتمام مرحله پخت، کیک را روی سینی توری بگذارید تا از حرارت بیفتد. حدود ۵ دقیقه برای گذراندن این مرحله کافی است.

روی کیک رژیمی خود را با مارمالاد دلخواه یا عسل رومال کرده و در صورت تمایل کمی جو پرک بوداده روی آن بریزید. نوش جان.

طرز تهیه کیک رژیمی

کلام آخر

کیک رژیمی از آن دسته دسرهایی است که مقدار کالری کمی دارد. اگر این دسر را با شکلات تلخ، انواع میوه، آجیل، دانه‌های خوراکی، جو دوسر یا پرک شده همراه کنید یک نسخه سالم و همه‌چیز تمام خواهد شد. این نوع کیک رژیمی برای رسیدن به تناسب‌اندام و کاهش وزن، دیابتی ها، ورزشکاران، افراد با رژیم غذایی خاص و کسانی که جویای سلامتی هستند بسیار مفید خواهد بود.

اکنون شما این فرصت را دارید که با توجه به نکات گفته شده در طرز تهیه کیک رژیمی با جو پرک یا با استفاده از نسخه ساده آن در خانه کیک رژیمی بپزید و از مزایای آن بهره بگیرید.

راستی شما از کدام نوع طرز تهیه کیک رژیمی استفاده می‌کنید؟

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

theclevermeal

 

‫0/5 ‏‫(0 نظر)‬

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب