5 طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد در سنین مختلف

طرز تهیه حریره بادام

فهرست مطالب

به‌محض متولد شدن نوزاد تا سن 6 ماهگی تغذیه او به کمک شیر مادر یا شیر خشک انجام می‌شود. به‌مرور زمان و با عبور از سن 5 ماهگی وقت آن رسیده که نوزاد از غذاهای کمکی نیز بهره‌مند شود. چراکه تمامی نیازهای او با شیر مادر یا شیر خشک تأمین نخواهد شد.

بخش زیادی از مواد مغذی و آهن مورد نیاز بدن نوزادان از ۱۸۰ روزگی به بعد با غذاهای کمکی ارزشمندی همچون فرنی، سوپ‌های ساده و حریره بادام تأمین می‌شود. حریره بادام به علت بافت نرم، هضم آسان و ارزش غذایی بالا یکی از بهترین گزینه‌های غذایی برای تغذیه نوزادان است.

مادران باید به هنگام تهیه حریره بادام برای نوزادان به نکات و موارد کلیدی توجه داشته‌باشند تا سلامت نوزاد خود را با دادن غذاهای نادرست به مخاطره نیندازند.

۵ طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد در سنین مختلف، در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی بررسی شد که می‌تواند راهنمای خوبی برای تغذیه نوزادان باشد.

سوالات متداول

نوزادان از چه سنی باید حریره بادام یا غذای کمکی بخورند؟
مادران این فرصت را دارند که با پایان یافتن ۴ ماهگی مصرف حریره بادام یا غذاهای کمکی را آغاز کنند؛ اما پزشکان معتقدند بهترین سن برای خوردن غذای کمکی یا حریره بادام آغاز ۶ ماهگی است.
حریره بادام مناسب نوزادان باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟
مواد افزودنی و چاشنی‌هایی همچون نمک، روغن یا شکر را به حداقل برسانید، غلظت حریره بادام به‌اندازه یک فرنی معمولی باشد، در هر وعده تنها به‌اندازه مصرف همان روز حریره بادام تهیه کنید و فهرست مواد غذایی مجاز مصرفی که در کارت واکسن کودک نوشته شده را مدنظر قرار دهید.
خوردن حریره بادام چه مزیتی برای نوزادان دارد؟
حریره بادام منبع بسیار خوبی از آهن، فیبر، منیزیم، کلسیم، ریبوفلاوین، پروتئین و ویتامین E است. به‌این‌ترتیب خوردن حریره بادام می‌تواند نیاز روزانه بدن نوزاد به مواد مغذی را تأمین کند. همچنین سلامت دندان و استخوان، افزایش قدرت یادگیری و تمرکز، تقویت سیستم ایمنی و تنظیم اشتها را برای او به همراه خواهد داشت.
بهترین شیر برای تهیه حریره بادام نوزادان کدام است؟
کودکان زیر ۲ سال بهتر است که از شیر پاستوریزه تغذیه نکنند؛ بنابراین بهترین گزینه برای طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد با شیر، شیر مادر یا شیر خشک رقیق شده با آب جوشیده است.

1.    طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد (به روش ساده)

این طرز تهیه حریره بادام مناسب ترین گزینه برای نوزادان ۶ ماهه است. به عبارت ساده‌تر اگر کودک شما به‌تازگی از غذاهای کمکی استفاده می‌کند باید این نوع حریره بادام را برای او تهیه کنید. این دستور تهیه همان طرز تهیه حریره بادام بدون شیر برای نوزاد است.

مواد لازم برای تهیه حریره بادام ساده

  • مغز بادام درختی: ۱۰ عدد
  • آرد برنج: ۱ قاشق چای‌خوری
  • شکر: ½ قاشق چای‌خوری
  • آب: ۱ فنجان

دستور تهیه حریره بادام ساده

فرقی نمی‌کند که شما کدام یک از طرز تهیه‌های حریره بادام را برای نوزاد خود انتخاب می‌کنید. درهرصورت باید بادام‌ها را به مدت ۲ ساعت در آب ولرم بخیسانید و در نهایت پوستشان را جدا کنید.

با گذشت این زمان به‌راحتی پوست بادام‌ها جدا خواهد شد. بادام‌های پوست گرفته را به همراه آب داخل مخلوط‌کن بریزید و چند پالس بزنید تا کاملاً پوره شوند.

آرد و شکر را به مخلوط به‌دست‌آمده اضافه کرده و هم بزنید تا گلوله‌ای در ترکیب شما باقی نماند. ظرف مناسبی را روی حرارت کم اجاق قرار دهید و حریره بادام را داخل آن بریزید.

حدود ۱۰ دقیقه زمان برای پخت حریره بادام با دمای پایین نیاز است. در طی این مدت مادام حریره بادام را هم بزنید تا ته نگیرد و طعم سوختگی پیدا نکند.

زمانی که غلظت حریره به‌اندازه فرنی شد کار شما به اتمام رسیده و می‌توانید نوزاد خود را با آن تغذیه کنید.

حریره بادام ساده

2.    طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد با شیر

دستور تهیه حریره بادام با شیر یکی دیگر از طرز تهیه‌های مناسب برای نوزادان است که می‌توان به کمک شیر مادر یا شیر خشک آن را تهیه کرد.

مواد لازم برای طرز تهیه حریره بادام نوزاد با شیر

  • بادام درختی: ۱۰ عدد
  • آرد برنج: ۱ قاشق چای‌خوری
  • شکر: ۱.۲ قاشق چای‌خوری
  • شیر خشک: ۱ پیمانه
  • آب: ۱ و ۱.۲ فنجان

دستور تهیه حریره بادام برای نوزاد با شیر

همانند طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد به روش ساده، بادام‌ها را پوست گرفته و پوره کنید. شیر خشک را در آب جوشیده شده مخلوط کرده و به پوره بادام اضافه کنید.

آرد و شکر را هم به مخلوط قبلی افزوده و هم بزنید تا یکدست شود. اکنون مایه حریره بادام آماده پخت است. ظرف را روی حرارت کم اجاق قرار داده و مواد حریره را داخل آن بریزد. به‌طور مکرر هم بزنید تا حریره بادام به غلظت مناسب برسد.

حریره بادام با شیر

3.    طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد بدون آرد برنج

اگر به آرد برنج، دسترسی ندارید می‌توانید با استفاده از طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد بدون آرد برنج غذای کمکی دلبندتان را آماده کنید.

مواد لازم برای حریره بادام نوزادان بدون آرد برنج

  • بادام درختی: ۶ عدد
  • برنج نیم دانه: ۲ قاشق چای‌خوری
  • شکر یا نمک: ۱.۴ قاشق چای‌خوری
  • آب: ۲ لیوان

دستور تهیه حریره بادام برای نوزاد بدون آرد برنج

بادام‌ها باید پوست‌کنده باشند و در طی آماده‌سازی بادام‌ها برنج نیم دانه یا سالم را پس از شست‌وشو داخل ۱ لیوان آب ولرم بخیسانید.

زمانی که برنج نرم و شکننده شد، بادام و برنج را در دستگاه آسیاب یا مخلوط‌کن له کنید. مخلوط به‌دست‌آمده را به همراه باقیمانده آب و شکر یا نمک داخل قابلمه ریخته و برای ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملاً پخته شود.

حریره بادام با آرد برنج

4.    طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد با شیر و روغن

این نوع دستور تهیه را عمدتاً باید در سنین بالاتر به نوزاد داد. یعنی اگر دلبند شما سنی در حدود ۵ تا ۱۰ ماه دارد بهتر است که از دو نمونه قبلی برای تغذیه او استفاده کنید. طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد با شیر و روغن مناسب کودکان بالای ۱۰ ماه است.

مواد لازم برای تهیه حریره بادام برای نوزاد با شیر و روغن

  • بادام درختی: ۱۰ عدد
  • آرد برنج: ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۱ قاشق چای‌خوری
  • روغن گیاهی: ۱ قاشق غذاخوری
  • آب: ۱ فنجان
  • شیر: ۱ و ۱.۲ فنجان

دستور تهیه حریره بادام برای نوزاد با شیر و روغن

بادام‌های پوست گرفته را با شکر و آب داخل مخلوط‌کن بریزید و خوب له کنید. شیر، آرد و روغن را در ظرف پخت ریخته و خوب هم بزنید تا گلوله‌ای در ترکیب باقی نماند.

مخلوط بادام و شیر را با هم مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید تا به غلظت کافی برسد.

خریره بادام با شیر و روغن

5.    طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد با کنجد

اگر کودک شما 18 ماهگی خود را تمام کرده است، می‌تواند حریره بادام کنجدی نیز نوش جان کند.

مواد لازم برای تهیه حریره بادام برای نوزاد با کنجد

  • پوره بادام درختی: ۳ قاشق غذاخوری
  • آرد برنج: ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر کنجد: ۱ قاشق چای‌خوری
  • شکر: ۲ قاشق چای‌خوری
  • آب: ۱ و ۱.۲ فنجان
  • شیر: ۱ و ۱.۲ فنجان
  • روغن گیاهی: ۱ قاشق غذاخوری

دستور تهیه حریره بادام برای نوزاد با کنجد

شیر و آب را با هم مخلوط کنید. آرد برنج، پودر کنجد و پوره بادام را اضافه کرده و هم بزنید تا به‌خوبی در مایعات حل شود. شکر را در همین مرحله اضافه می‌کنیم و مواد به‌دست‌آمده را داخل قابلمه ریخته و روی اجاق قرار می‌دهیم.

پس از ۱۰ دقیقه که مواد تقریباً به غلظت دلخواه رسیدند، روغن را اضافه می‌کنیم و به هم زدن ادامه می‌دهیم. کار شما پس از ۱۵ دقیقه به اتمام خواهد رسید.

حریره بادام با کنجد

نکات کلیدی طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد

  1. غذاهای کمکی نوزادان عمدتاً باید بدون مواد افزودنی یا ادویه باشند. به همین دلیل اضافه کردن نمک یا شکر به حریره بادام یا هر غذای کمکی دیگر را به صفر برسانید یا مقدار کمی از این چاشنی‌ها را به غذای نوزاد اضافه کنید.
  2. سعی کنید در هر وعده مقدار کمی حریره بادام تهیه کنید تا چیزی از خوراک نوزاد شما باقی نماند. غذای نوزاد باید کم اما تازه و باکیفیت باشد.
  3. اگر از شیر مادر برای تهیه حریره بادام نوزاد استفاده می‌کنید کافی است که حدود ۱ فنجان کوچک از شیر خود را بدوشید و با ۱ فنجان آب جوشیده شده همراه کنید.
  4. شیر پاستوریزه و شیر خشک هر دو گزینه مناسبی برای طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد با شیر و روغن هستند. البته توجه داشته باشید که طبق برنامه غذایی خانه بهداشت فرزند شما قادر به مصرف کدام مواد غذایی است.
  5. روغن‌های گیاهی همچون روغن زیتون، روغن کنجد، آفتابگردان یا روغن نارگیل برای ساخت حریره بادام با شیر و روغن مناسب هستند.
  6. بادام‌ها را می‌توان ۱۰ دقیقه در آب در حال جوش انداخت و سپس با آب سرد آبکشی کرد. این روش نیز به شما کمک می‌کند تا بادام‌ها را به‌راحتی پوست بگیرید.
  7. بادام‌های پوست گرفته را می‌توان به کمک رنده یا صافی‌های فلزی نیز آسیاب کرد. اگر به مخلوط‌کن دسترسی ندارید یا این حجم از مواد در مخلوط‌ کن به‌خوبی پوره نمی‌شوند از این دو روش جایگزین استفاده کنید.
  8. غلظت حریره بادام کاملاً سلیقه‌ای است اما نوزادان عمدتاً غذاهای نرم و رقیق را راحت‌تر نوش جان می‌کنند. بنابراین شما می‌توانید زمان پخت حریره بادام را از ۱۰ تا ۲۵ دقیقه در نظر بگیرید. هرچند که میزان حرارت اجاق نیز در به قوام رسیدن حریره بی‌تاثیر نخواهد بود.

نکات مهم حریره بادام

کلام آخر

حریره بادام یک منبع غذایی مناسب از فیبر، کلسیم، پروتئین، ریبوفلاوین، منیزیم، آهن و ویتامین E است. مصرف این غذای کمکی به نوزاد کمک می‌کند تا مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را از این طریق به دست بیاورد.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که حریره بادام می‌تواند سیستم ایمنی نوزادان را تقویت کرده، اشتهای او را تنظیم کند، قدرت یادگیری و تمرکزشان را بالا ببرد و سلامت دندان‌ها و استخوان‌هایشان را تضمین کند.

 

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

thatgirlcookshealthy

netmums

 

‫5/5 ‫(1 نظر)

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

یک نظر

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب