برای سردردهای شدید چه بخوریم؟ (5 غذای مفید)

برای درمان سردرد چه بخوریم

فهرست مطالب

سردرد یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که افراد زیادی همه روزه آن را تجربه می‌کنند. به گفته پژوهش‌گران حوزه اختلالات و بیماری‌های مرتبط با سردرد، بیش از 150 نوع متفاوت از سردرد وجود دارد که در چهار گروه اصلیِ میگرن، سردردهای سینوسی، سردردهای خوشه‌ای و سردردهای عصبی و ناشی استرس، طبقه‌بندی می‌شوند.

روش‌های مختلفی برای تسهیل سردرد یا مقابله با آن وجود دارد که یکی از این راه‌ها، امتحان کردن مواد غذایی است.

مواد غذایی مختلفی وجود دارند که می‌توانند باعث بروز سردرد شده و در مقابل انواع مختلف مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، از بروز سردرد جلوگیری می‌کنند.

 

ما در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی، در مورد مواد غذایی مناسب برای درمان سردرد صحبت می‌کنیم و با محصولات غذایی که باعث تشدید سردرد می‎‌شوند، آشنا می‌شویم.

سوالات متداول

برای درمان سردرد چه بخوریم؟
پس از مراجعه به پزشک و شناسایی نوع سردرد خود، می‌توانید با کمک مواد غذایی مثل موز، هندوانه، انواع سبزیجات تیره‌رنگ و مواد غذایی دارای پروتئین بالا آن را مدیریت کنید.
چه غذاهایی سردرد را تشدید می‌کنند؟
به طور کلی بهتر است که در زمان بروز سردرد مصرف مواد غذایی زیر را محدود کنید: لبنیات، مرکبات، گوجه‌فرنگی، الکل، نوشیدنی‌های دارای کافئین و غذاهای تخمیری.
نحوه تشخیص غذاهای مضر برای سردرد به چه صورت است؟
به دلیل متفاوت بودن نوع ماده غذایی تشدید کننده سردرد در افراد مختلف، بهترین راه درست کردن جدول تغذیه‌ای است. در این جدول شما باید غذاهای مصرفی روزانه خود را یادداشت کنید و در کنار آن، نوع واکنشی که بدن‌تان در مواقع بروز سردرد نشان می‌دهد را ثبت کنید؛ به این صورت می‌توانید متوجه شوید که چه غذایی باعث سردرد شما می‌شود.
راه‌های طبیعی موثر بر کاهش سردرد چیست؟
داشتن روتین خواب منظم، خوردن وعده‌های غذایی در ساعات مشخص، استفاده نکردن از لوازم الکترونیکی قبل از خواب و پیدا کردن راه‌های مناسب برای کم کردن استرس. این روش‌ها، در کنار انتخاب مواد غذایی مناسب می‌توانند به بهتر شدن سردردهای شدید کمک کنند.

نقش تغذیه و رژیم غذایی در به وجود آمدن سردرد

شاید در نگاه اول، نقش مواد غذایی در به وجود آمدن سردرد، به خصوص سردرهای میگرنی، جدی گرفته نشود، اما طبق نظر پژوهش‌گران، نوع تغذیه و رژیم غذایی شما هم در به وجود آمدن آن نقش دارند.

نداشتن عادت‌های غذایی منظم و داشتن رژیم غذایی سخت و کوتاه‌مدت می‌تواند باعث سردرد شود. در مقابل، داشتن تنوع غذایی، داشتن روتین‌های غذایی منظم و نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز به شما کمک می‌کند که سردردهای کمتری داشته باشید یا حتی مانع از بروز آن می‌شوند.

برای درمان سردرد چه بخوریم

برای سردرد چه غذاهایی بخوریم؟

شاید شناسایی غذاهایی که از بروز سردرد جلوگیری می‌کنند چندان ساده نباشد، با این حال مواد غذایی مختلفی وجود دارند که به سبب داشتن ترکیبات مغذی و نقشی که در مقابله با فاکتورهای موثر به سردرد دارند می‌توانند به بهتر شدن سردرد شما کمک کنند. در ادامه با این مواد غذایی آشنا می‌شویم:

موز

اگر دچار سردردهای ناشی از گرسنگی هستید بهترین گزینه برای رفع آن موز است. موز دارای فیبرهایی است که به روش کند کردن فرایند هضم و ایجاد احساس سیری برای مدت طولانی، به بهبود سردرد شما کمک می‌کند. علاوه بر این، ترکیبات موز با کمک به سلامت سیستم‌های عصبی‌ای که با مغز و روده در تماس هستند از بروز سردردهای شدید میگرنی جلوگیری می‌کنند.

رژیم‌های مخصوص کاهش و افزایش وزن لیمومی

بدون استپ وزنی

بدون گرسنگی

هماهنگ با داروهای مصرفی

متناسب با مزاج

مناسب محل کار

غذاهای ساده و در دسترس

درخواست مشاوره رایگان

هندوانه

هندوانه می‌تواند یک پیشنهاد عالی برای بهبود سردرد باشد؛ ۹۰ درصد ترکیب هندوانه از آب تشکیل شده است که مصرف آن به متعادل شدن میزان آب بدن کمک می‌کند. به علاوه، هندوانه دارای الکترولیت‌هایی مثل پتاسیم است که پتاسیم از دست رفته بدن از طریق تعریق را تامین می‌کند و مانع از سردرد می‌شود.

برای درمان سردرد چه بخوریم

حبوبات

شاید بگویید که خوردن هر نوع ماده غذایی برای درمان سردردهایی که به دلیل گرسنگی ایجاد می‌شوند مفید است، اما بهتر است که در این مواقع حواس‌تان به غذایی که می‌خورید باشد؛ لوبیا و لگوم‌هایی مثل نخود آبگوشتی و لوبیا سیاه بهترین گزینه برای این مواقع هستند.

این مواد غذایی علاوه بر تامین فیبر و پروتئین بدن‌تان دارای منیزیم هم هستند که وجود آن برای بهبود سردردهای میگرنی مفید است.

دانه‌های کامل و غلات

دانه‌هایی مثل کینوآ، جودوسر و برنج قهوه‌ای کمک می‌کنند که سطح قند خون بدن‌تان افت نکند و به دلیل داشتن کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر فراوان باعث سیری طولانی‌مدت می‌شوند.

نکته مهم در مورد مصرف این گروه غذایی این است که نسبت به سلامت بدن‌تان کاملا آگاه باشید و در صورت داشتن حساسیت‌های مرتبط با گلوتن این دانه‌ها و غلات را مصرف نکنید.

سبزیجات دارای برگ تیره

سبزیجات تیره‌رنگ به دلیل داشتن ترکیبات موثر بر عملکرد بهتر مغز می‌توانند برای سردرد مفید باشند.

این سبزیجات منبع خوبی از منیزیم هستند که وجود آن از بروز سردردهای شدید میگرنی جلوگیری می‌کند.

میوه‌ها و سبزیجات دیگری که می‌توانند نقش آرامش‌بخش داشته و سردرهای شدید را بهبود ببخشند موارد زیر هستند:

  • سبزیجات ریشه‌ای مثل سیب زمینی شیرین و چغندر؛
  • میوه‌های خانواده توت مثل توت فرنگی و تمشک؛
  • و انواع قارچ‌ها.

برای درمان سردرد چه بخوریم

چه غذاهایی برای سردرد مضر است؟

نوشیدنی‌ها و غذاهایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم ممکن است که در بعضی افراد به کاهش سردرد کمک کنند و در بعضی از افراد برعکس عمل کرده و سردردشان را تشدید کند. به طور کلی این غذاها را در مقادیر متعادل مصرف کنید تا باعث بروز سردرد نشوند:

  • لبنیات شامل شیر پنیر و ماست؛
  • گوجه فرنگی؛
  • تخم مرغ؛
  • مرکبات ؛
  • الکل؛
  • پاستا؛
  • نان سفید ؛
  • انواع کیک؛
  • پنیر کهنه؛
  • غذاهای دودی و فرآوری شده که به دلیل داشتن نیترات و نیتریت می‌توانند رگ‌های خونی شما را گشاد کنند و باعث سردرد شوند؛
  • و نوشیدنی‌های رژیمی که دارای آسپارتام هستند و می‌توانند باعث سردردهای میگرنی شوند؛
  • شکلات؛
  • ماست؛
  • و انواع غذاهای تخمیری.

توصیه می‌کنیم که مصرف این مواد غذایی را محدود کنید و اگر جزء گروهی هستید که با مصرف ماست و شکلات دچار سردرد می‌شوید آنها را به تدریج و آرام از رژیم غذایی‌تان حذف کنید.

علاوه بر موارد گفته شده ترکیبات افزودنی به مواد غذایی هم می‌توانند در بروز سردرد نقش داشته باشند که به چند مورد از آنها در ادامه اشاره می‌کنیم:

  • سولفیت‌ها؛
  • نیتریت‌ها؛
  • مونو سدیم گلوتامات (MSG)؛
  • تیرامین
  • فنیل‌اتیل آمین
  • هیستامین موجود در ترکیب بعضی غذاها
  • گلوتن
  • و آسپارتام.

شما می‌توانید با تهیه یک جدول تغذیه‌ای و یادداشت کردن غذاهایی که هر روز مصرف می‌کنید متوجه ‌شوید که چه غذاها، سبزیجات یا نوشیدنی‌هایی سردردهای شما را تشدید می‌کنند و کدام یک باعث کمتر شدن سردردهای شما به ویژه کم شدن سردردهای میگرنی می‌شوند.

برای درمان سردرد چه بخوریم

برای سردرد در بارداری چه بخوریم؟

معمولا در دوران بارداری به دلیل تغییراتی که در سطح هورمون‌ها اتفاق می‌افتد، ممکن است واکنش بدن به صورت بروز سردردهای مختلف باشد. همچنین استرس، افت قند خون و گرسنگی هم می‌توانند باعث سردرد شوند.

شما می‌توانید با مصرف بعضی غذاها سردردهای این دوره را بهتر مدیریت کنید.

در ادامه با مواد غذایی که برای سردردهای دوران بارداری مفید هستند آشنا می‌شویم:

  • موز؛
  • هندوانه؛
  • سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، کاهو، کرفس؛
  • دانه‌های کامل؛
  • و انواع لوبیا.

بهتر است که در این دوران آب کافی بنوشید و بدن‌تان را هیدراته نگه دارید. همچنین توصیه می‌کنیم که مواد غذایی و ترکیبات زیر را تا حد ممکن کمتر استفاده کنید:

  1. غذاها و نوشیدنی‌های دارای کافئین بالا؛
  2. همچنین غذاهای فرآوری شده حاوی مونو سدیم گلوتامات و شیرین کننده‌های مصنوعی.

چه دمنوش‌هایی برای درمان سردرد مفید هستند

یکی دیگر از راه‌های کم کردن سردردهای شدید میگرنی استفاده از انواع چای و دمنوش‌های مختلف است که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • چای سبز؛
  • چای زنجبیل؛
  • چای نعنا؛
  • چای پوست درخت بید؛
  • چای میخک؛
  • و چای بابونه چشم گاوی.

غذاهای مفید و مضر برای سردرد در طب سنتی

در طب سنتی توصیه می‌شود که آب فراوان بنوشید و وعده‌های غذایی خود را در تعداد بیشتر و حجم کم مصرف کنید.

از طرف دیگر، بهتر است که موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  1. خوردن مواد غذایی مثل پیاز و تره می‌تواند سردرد را تشدید کند؛
  2. مواد غذایی که در طب سنتی برای درمان سردرد توصیه می‌شوند بر اساس نوع سردرد متفاوت هستند و به طور کلی بهتر است که آب کافی بنوشید؛
  3. غذاهای دارای منیزیم مصرف کنید و همچنین انواع عرقیجات گیاهی مثل عرق نعنا و اسطوخودوس می‌توانند برای درمان سردرد مفید باشند.

برای درمان سردرد چه بخوریم

برای کاهش سردرد چه کار کنیم؟

قطعا همه افراد نمی‌توانند فقط با حذف یا استفاده کردن از گروه خاصی از مواد غذایی به کاهش سردرد خود کمک کنند و بهتر است که در کنار داشتن رژیم‌‌های غذایی مناسب شرایط خودتان، کارهای زیر را در جهت کم شدن سردرد انجام ‌دهید:

  1. روتین خواب منظم داشته باشید؛
  2. قبل از خواب از لوازم الکترونیکی کمتر استفاده کنید، نور آبی این لوازم می‌تواند باعث بروز سردرد شود؛
  3. در زمان‌های مشخصی غذا بخورید، ممکن است که کار و فعالیت روزانه باعث به هم ریختن روتین‌های شما شود اما سعی کنید که زمان‌های مشخصی در روز را به غذا خوردن یا خوردن میان وعده اختصاص دهید و به آن پایبند باشید؛
  4. و استرس خود را با روش‌هایی مثل ورزش، رفتن به طبیعت، یوگا و مدیتیشن مدیریت کنید.

کلام پایانی

سردرد مشکل رایجی است که هر فردی ممکن است آن را تجربه کرده باشد. در درجه اول بهتر است که برای درمان سردرد خود به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی آن را پیدا کنید.

اگر سردردهای شما دلیل خاصی ندارند، شاید بتوانید با رعایت رژیم‌‌های غذایی و خوردن غذاهایی که به بهبود سردرد کمک می‌کنند، آن را مدیریت کنید. در کنار این مسئله، سعی کنید که غذاهای تشدید کننده سردردتان را بشناسید و آن‌ها را به تدریج از برنامه غذایی خود حذف کنید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

realsimple

startright

pregnancybirthbaby

eatingwell

medicalnewstoday

everydayhealth

healthline

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

یک نظر

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب