معجزه‌ انار؛ از خواص تا بایدها و نبایدهای مصرف آن

خواص انار چیست

فهرست مطالب

انار یکی از میوه‌های پر خاصیتی است که علاوه بر طعم و ظاهر زیبایش مصرف آن می‌تواند بدن شما را تا حد زیادی در برابر بیماری‌ها مقاوم نگه دارد. چراکه این میوه خوشمزه یک آنتی‌اکسیدان فوق قوی است.

مصرف انار به‌صورت آبمیوه، رب، خام، پخته، چاشنی و همراه با غذا، سالاد و دسر بسیار متداول است. حال اگر شما باخاصیت انار و فواید این میوه برای سلامتی آشنا باشید می‌توانید با هدف‌گذاری بهتری از خواص انار بهره بگیرید.

در این قسمت از مجله سلامتی لیمومی ما شما را با خواص، مضرات، باید‌ها و نبایدهای مصرف، تداخل دارویی، طب و جایگاه این میوه در طب سنتی آشنا خواهیم کرد.

سوالات متداول

آیا انار قند دارد؟
بله، انار حاوی قندهای طبیعی است. یک انار متوسط حدود 39 گرم شکر دارد. با این حال، این قندها با فیبر، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها همراه که و مصرف متعادل انار، آن را به یک انتخاب سالم تبدیل می‌کند.
آیا انار باعث یبوست می‌شود؟
بعید است که انار باعث یبوست شود. در واقع، انار منبع خوبی از فیبر رژیمی است که به بهبود هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. با این حال، مصرف بیش از حد انار بدون اینکه آب کافی بخورید ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود.
آیا انار باعث نفخ می‌شود؟
انار می‌تواند در برخی افراد باعث نفخ شود، به خصوص اگر به مقدار زیاد مصرف شود. این اتفاق به دلیل وجود فیبر بالا و برخی از قندهای طبیعی است. این فیبر بالا و قندها در روده تخمیر می‌شود و برای بعضی‌ها افراد گاز و نفخ را به همراه دارد.
آیا انار باعث قاعدگی و پریود می‌شود؟
در حالی که انار سرشار از مواد مغذی است و برای سلامت بدن مفید است، اما هیچ مدرک علمی برای تایید این ادعا وجود ندارد که انار می تواند باعث ایجاد یا تنظیم چرخه های قاعدگی شود.

خواص انار برای سلامتی چیست؟

یکی از معجزه‌های انار بالا بودن ارزش غذایی این میوه است. انار مقدار قابل‌توجهی ویتامین، آنتی‌اکسیدان، مواد الی و معدنی دارد. به همین دلیل می‌تواند در بخش‌های مختلفی از بدن اثرگذاری مثبتی داشته باشد.

در ادامه به بخشی از خاصیت‌های انار اشاره خواهیم کرد:

  • کنترل دیابت: مطالعات نشان می‌دهد که مصرف انار و سایر فراورده‌های آن به طور قابل‌توجهی عوارض دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. اگر به دنبال کنترل دیابت یا قند خون خود هستید از این خاصیت انار غافل نشوید.
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان: آنتی‌اکسیدان‌ها و مهارکننده‌های موجود در انار می‌توانند شانس ابتلا به انواع سرطان را کاهش دهند. این مهم در مورد سرطان پروستات بسیار چشمگیرتر است؛ بنابراین یکی از فواید انار برای مردان پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات و بزرگی آن خواهد بود.
  • کنترل و درمان بیماری‌های عفونی کلیه: آزمایش‌ها نشان می‌دهد که خاصیت ضدمیکروبی و باکتریایی انار در درمان بیماری‌های عفونی مربوط به کلیه مؤثر است.
  • محافظت از قلب و عروق: اثرات ضد آتروژنیک، ضد فشارخون، ضدالتهابی و وجود پلی‌فنول‌ها در انار سبب شده تا این میوه از سلامت قلب و عروق حمایت کند.
  • لاغری و کاهش وزن: محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف انار و دم‌نوش برگ آن می‌تواند اثرات مثبتی بر کاهش وزن و لاغری داشته باشد. زیرا منجر به مهار جذب چربی توسط روده‌ها می‌شود.

خواص انار

  • درمان کبد چرب با انار: خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی انار به درمان کبد چرب کمک می‌کند.
  • تنظیم و کنترل فشارخون: خاصیت انار در بهبود گردش خون، کاهش غلظت خون و تصفیه خون در نهایت منجر به کاهش فشارخون بالا می‌شود.
  •  کاهش عوارض بیماری‌های مفصلی: پیش رفت بیماری و عوارض آرتریت، استئوآرتریت و سایر بیماری‌های مفصلی به‌واسطه ترکیبات پلی‌فنول انار کنترل می‌شود.
  • کاهش کلسترول بد: کاهش سطح کلسترول بد خون از خاصیت‌های انار است. محققان بر این باورند که مصرف انار و آب آن باعث کاهش اکسیداسیون LDL می‌شود. در نتیجه کلسترول بد خون پایین می‌آید.
  • معجزه انار برای پوست: ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبرهای مفید موجود در انار سبب شده تا خواص انار در ارتباط با پوست بسیار گسترده و زیاد باشد. از سوی دیگر ویژگی آب‌رسانی، افزایش کلاژن‌سازی، افزایش نرمی و لطافت به پوست سبب شده تا این میوه نقش به سزایی در جوان‌سازی پوست صورت، جلوگیری از انسداد منافذ پوست، تقویت و تجدید سلول‌های پوستی، کاهش روند پیری، درمان چین‌وچروک و تقویت و رشد سلول‌های مولد کلاژن داشته باشد.

خواص انار چیست

  • خواص انار برای خون: مصرف انار می‌تواند فوایدی همچون رقیق کردن خون، پیشگیری از ایجاد لخته، درمان غلظت خون بالا، پاک‌سازی و تصفیه خون، جلوگیری از تشکیل پلاک خونی در قلب و عروق آن، پیشگیری از تبدیل کلسترول به پلاکت، تسهیل و افزایش سرعت و جریان خون و کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی را برایتان داشته باشد.
  • خواص انار در دوران بارداری: مادران باردار انار بخورند. چراکه فواید انار برای مادر باردار و جنین بسیار زیاد است. انار سرشار از فولات، فیبر، آهن، آنتی‌اکسیدان، ویتامین C، پتاسیم و سایر مواد معدنی ارزشمند است.

وجود این مواد در انار سبب می‌شود تا از رشد ذهنی جنین، تقویت و بهبود سیستم عصبی و ترمیم آسیب‌های سلولی و مغزی جنین حمایت شود. از سوی دیگر مصرف انار در دوران بارداری به مادر کمک می‌کند تا در برابر یبوست و سایر اختلالات گوارشی، خطر ابتلا به کم‌خونی و فقر آهن، رفع گرفتگی‌های عضلانی مربوط به بارداری و زایمان زودرس ایمن بماند.

التیام زخم‌ها، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر، کنترل و کاهش عوارض HIV، افزایش تحرک و تراکم سلول‌های اسپرم‌زا، افزایش قطر لوله‌های منی‌ساز و ضخامت لایه سلول‌های ژرمینال، درمان بیماری مالاریا و بهبود گلودرد و علائم سرماخوردگی از دیگر خواص انار برای سلامتی هستند.

مضرات انار چیست؟

مضرات انار چیست؟

انار یک میوه معتدل و پر خاصیت است؛ اما باید تا جایی مصرف شود که دستگاه گوارش را دچار زحمت نکند. به‌طورکلی خوردن انار برای تمامی افراد ایمن و کم‌خطر است. بااین‌حال توصیه می‌شود که در شرایط زیر در مصرف انار زیاده‌روی نکنید:

  1. افرادی که به اختلالات کبدی دچار هستند: مصرف انار می‌تواند تأثیر برخی از آنزیم‌های کبدی را مختل کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که قبل از خوردن انار یا سایر مشتقات آن با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.
  2. افزایش قند خون بالا: اگر قند خون بالا و کنترل نشده دارید، انار را بااحتیاط و در مقدار کم مصرف کنید. زیرا این میوه قند بالایی دارد.
  3. افزایش کالری دریافتی: یکی از فواید انار کاهش وزن و خاصیت چربی‌سوزی آن است؛ اما زیاده‌روی در مصرف انار شیرین می‌تواند سطح کالری دریافتی شما را افزایش دهد.
  4. تشدید عوارض و علائم اختلالات گوارشی: ایجاد اختلالات گوارشی همچون: تهوع، استفراغ، درد شکمی و اسهال نمونه‌ای از مضرات انار است.
  5. بروز حساسیت غذایی: بروز علائم حساسیت‌زا مانند: بلع دردناک، راش، کهیر، ورم صورت، سختی در تنفس، و درد و تورم دهان از جمله معایب مصرف انار در برخی اشخاص خواهد بود.

خواص انار چیست

چه افرادی نباید انار مصرف کنند؟

کسانی که به اختلالات گوارشی نظیر زخم معده مبتلا هستند نباید در مصرف انار زیاده‌روی کنند. چراکه خوردن انار ممکن است زخم معده و عوارض ناشی از آن را تشدید کند.

علاوه بر این‌ها افرادی که سردی مزاج دارند هم باید بااحتیاط بیشتری انار بخورند. زیرا طبع انار باعث شدت یافتن عوارض سردی مزاج خواهد شد و می‌توانند اسپاسم معده و نفخ ایجاد کند.

انار با چه داروهایی تداخل دارد؟

مصرف همزمان داروهای رقیق‌کننده یا ضدانعقاد خون با انار در تداخل هستند. ازآنجایی‌که انار خاصیت رقیق‌کنندگی خون دارد، اثرات داروهای رقیق‌کننده مانند: وارفارین را افزایش می‌دهد. در نتیجه توصیه می‌شود که برای بهره‌مندی از خواص انار بین مصرف این میوه و داروهای ضدانعقاد فاصله بیندازید یا پیش از مصرف آن با پزشک معالج خود گفت‌وگو کنید.

فواید انار در طب سنتی چیست؟

ازآنجایی‌که طبع انار در طب سنتی معتدل معرفی می‌شود می‌تواند برای عموم افراد که طبعی سرد تا گرم دارند مفید باشد. هرچند که توصیه می‌شود برخی افراد این میوه را بااحتیاط بیشتری میل کنند.

در طب سنتی فواید و خواص متعددی برای انار ذکر شده است. هر چند که نظریات طب سنتی با دستاوردهای علوم پزشکی نیز در برخی موارد هم راستا است؛ اما موارد زیر نمونه‌ای از فواید انار در طب سنتی است:

  1. تقویت قوای جنسی
  2. تولید خون باکیفیت
  3. ادرارآور
  4. تقویت اندام‌های تنفسی به‌ویژه تقویت عملکرد ریه‌ها
  5. کاهش صفرا
  6. رفع ترشحات پشت حلق
  7. ازبین‌بردن بخار و حرارت کبد و معده
  8. افزایش گردش خون

خواص چای انار

خواص دم‌نوش یا چای انار چیست؟

شما این فرصت را دارید که انار را با پوست یا تنها دانه‌های آن دم کنید که به آن چای یا دم‌نوش انار می‌گویند. این نوشیدنی طعمی ملس و رنگی قرمز روشن دارد که از خواص دارویی و درمانی بسیاری برخوردار است. مانند:

  • کاهش فشارخون بالا
  • کاهش التهابات بدن
  • تسهیل هضم غذا
  • کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و عوارض ناشی از آن
  • کاهش کلسترول بد یا LDL

اگر با طرز تهیه دم‌نوش انار آشنا نیستید می‌توانید از دستور زیر برای تهیه دم‌نوش انار استفاده کنید:

  • دانه انار یا پوست انار: ۱ فنجان
  • چوب دارچین: ۱ تکه کوچک
  • زنجبیل: ۱ تکه کوچک
  • آب انار یا آب جوش: ۱ لیوان

همه مواد را با هم داخل قوری، فرنچ پرس یا دستگاه دم‌نوش ساز ریخته و اجازه دهید که به مدت ۱۵ دقیقه با حرارت ملایم دم بکشد. تکه‌ای نبات یا خرما می‌تواند گزینه خوبی برای سرو چای انار باشد. جای‌دادن دم‌نوش انار در رژیم غذایی مزایای زیادی برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی‌تان به همراه خواهد داشت.

خواص انار پخته چیست؟

یکی دیگر از اشکال مصرف انار، نمونه پخته شده آن است. این فراورده نیز تا حد زیادی تمامی خاصیت انار را در خود جای داده است که در ادامه به نمونه‌ای از خواص اثبات شده انار پخته اشاره خواهیم کرد:

  • مبارزه با استرس اکسیداتیو و حفظ سلامتی سلول‌ها
  • بهبود عملکرد گوارش
  • حمایت از قلب و عروق آن
  • کاهش التهاب‌ها و تسکین درد مفاصل
  • بهبود هضم غذا

کلام آخر

انار میوه خوش‌طعمی است که فواید بسیاری دارد. آنچه که در این قسمت از مجله سلامتی لیمومی بررسی شد نشان می‌دهد که خاصیت انار فراوان است و جای‌دادن آن در رژیم غذایی می‌تواند به تناسب‌اندام، کنترل قند و فشارخون کمک کند.

متخصصین لیمومی می‌توانند باتوجه‌به شرایط بدنی و اهداف شما رژیم غذایی منحصر به فردتان را طراحی کنند. رژیم مزوبولیک یکی از اثربخش‌ترین رژیم‌های غذایی است که به شما برای رسیدن به اهداف لاغری و تناسب‌اندام کمک می‌کند.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

ncbi.nlm.nih

webmd

healthline

ncbi.nlm.nih

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب