با 9 خاصیت ارزشمند و ثابت‌شده پسته بیشتر آشنا شوید

خواص پسته چیست؟

فهرست مطالب

پسته دانه‌های درخت پسته است که معمولا سبز رنگ بوده و طعم کمی شیرین دارد. درست است که پسته در خانواده آجیل‌ها دسته‌بندی می‌شود اما از نظر گیاه شناسی، جزء دانه‌ها است و مردم هزاران سال است که از آن استفاده می‌کنند.

در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی قرار است که در مورد فواید پسته و خاصیت‌های پسته خام آشنا شویم و اطلاعات تازه‌ای از تاثیرات آن بر روی سلامت قلب، دستگاه گوارش و فشار خون، کسب کنیم.

سوالات متداول

خواص پسته برای کم خونی چیست؟
پسته به دلیل داشتن آهن بالا می‌تواند از بروز شرایطی مثل آنمی و کم خونی جلوگیری کند. آهن موجود در پسته به دلیل در دسترس بودن و جذب راحت‌تر، می‌تواند به خطرات کم خونی کمک کند. همچنین اگر این آجیل را به همراه مرکبات و ویتامین C مصرف کنید، مقدار جذب آهن را افزایش می‌دهد.
خواص پسته برای فشار خون چیست؟
پسته دارای فیبر و مقادیر بالایی از چربی‌های اشباع نشده و تک غیر اشباع است که همه آنها با سطح کلسترول سالم و کاهش خطر بیماری‌های قلبی مرتبط هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که خوردن پسته به ویژه در مقایسه با خوردن سایر آجیل‌ها، باعث کاهش فشار خون می‌شود.
خواص پسته برای مردان چیست؟
یکی از راه‌های مهم برای تناسب اندام مردان کاهش عوامل خطر برای مشکلات سلامتی است که ممکن است با افزایش سن به آن مواجه شوند؛ وارد کردن پسته در رژیم غذایی مردان باعث کم شدن خطر بیماری‌های قلبی، مدیریت بهتر وزن بدن ، حفظ قند خون در شرایط نرمال و تقویت قوای جنسی می‌شود.
خواص پسته برای زنان چیست؟
پسته می‌تواند خاصیت‌های سلامت بخش زیادی برای زنان داشته باشد؛ یکی از مهم‌ترین این خواص برای زنان بالا بردن سطح انرژی و سلامت سیستم عصبی است. پسته به دلیل داشتن ترکیباتی ضروری مثل مس، انواع ویتامین‌های گروه B، پروتئین، زینک و سلنیوم، نقش مهمی در افزایش کیفیت سلامتی زنان دارد. 

خواص پسته چیست؟

مصرف این دانه‌های غنی از پروتئین، فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد؛ از کاهش فشار خون گرفته تا افزایش سطح هوشیاری. این دانه‌های خوشمزه دارای اسیدهای چرب سلامت‌بخش و انواع آنتی‌اکسید‌ان‌ها هستند.

در ادامه با مهم‌ترین خواص پسته بیشتر آشنا می‌شویم:

غنی از مواد مغذی

پسته محصولی بسیار مغذی است به طوری که ۲۸ گرم پسته دارای ۱۵۹ کالری انرژی، ۸ گرم کربوهیدرات، ۳ گرم فیبر، ۶ گرم پروتئین و ۱۲ گرم چربی است. همچنین مصرف این مقدار پسته در طول روز به صورت میانگین، باعث تامین 20 درصد از نیاز روزانه شما به انواع مواد معدنی و ویتامین‌های زیر می‌شود:

  • پتاسیم؛
  • فسفر؛
  • تیامین؛
  • ویتامین B6؛
  • مس؛
  • و منگنز.

دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدان

آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی ضروری برای حفظ سلامت بدن هستند. پسته منبع خوبی برای تامین آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن است.

از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پسته می‌توانیم به لوتئین و زئاگزانتین اشاره کنیم که در حفظ سلامت چشم هم مهم هستند.

همچنین پلی‌فنول‌ها و توکوفرول‌های پسته خطر بروز سرطان را کاهش می‌دهند. نکته خوشحال کننده در مورد آنتی‌اکسیدان‌های پسته این است که این ترکیبات از نظر زیستی در دسترس هستند و در طول فرایند هضم راحت‌تر جذب بدن می‌شوند.

کالری کم پروتئین بالا

معمولا نگرانی ما در مورد مصرف آجیل‌ها مربوط به کالری بالای این مواد غذایی است؛ پسته در مقایسه با آجیل‌هایی مثل گردو و نوعی گردوی آمریکایی، کالری کمتری دارد و همچنین اسیدهای آمینه ضروری آن هم بالا هستند که برای سلامت بدن ضروری هستند.

پسته می‌تواند به کاهش وزن کمک کنند

آجیل‌ها با وجود اینکه انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند، نقش مهمی در کاهش وزن هم دارند. پسته به دلیل داشتن فیبر و پروتئین بالا باعث سیری می‌شود و به شما در کمتر غذا خوردن کمک می‌کند.

درست است که تحقیقات کمی در خصوص ارتباط پسته با کاهش وزن موجود است اما پژوهش‌هایی که انجام شده‌اند، کاملا قابل استناد بوده و بیان می‌کنند که وارد کردن پسته به رژیم غذایی، با کاهش BMI بدن در ارتباط است و باعث افزایش چربی دور شکم و پهلو نمی‌شود.

بیشترین دلایلی که در ارتباط با مکانیزم کاهش وزن پسته وجود دارد این موضوع است که چربی‌های پسته به طور کامل جذب بدن نمی‌شوند.

خواص پسته

افزایش باکتری‌های خوب روده

پسته به دلیل داشتن فیبر بالا منبع خوبی برای تامین مواد مغذی باکتری‌های مفید روده است. این باکتری‌های خوب با مصرف فیبر پسته اسیدهای چرب ضروری کوتاه زنجیر مثل بوتیرات تولید می‌کنند.

کم کردن کلسترول و فشار خون

پسته به روش‌های مختلفی خطر بروز بیماری‌های قلبی را کم می‌کند. علاوه بر اینکه دارای آن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است، با افزایش اسیدهای چرب ضروری بدن به کاهش تری‌گلیسیریدها و LDL خون کمک می‌کند.

کمک به سلامت عروق

یکی دیگر از خاصیت‌های پسته نقش آن در سلامت عروق است. این مسئله به این دلیل است که پسته دارای ال- آرژنین است که این آمینو اسید در بدن تبدیل به نیتریک اسید می‌شود؛ این ترکیب به منبسط شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند.

کم کردن قند خون

پسته در حالی که کربوهیدرات زیادی دارد، اندیس گلایسمی پایین آن، باعث افزایش قند خون نمی‌شود. همچنین، پسته به کاهش قند خون ناشتا و مقاومت به انسولین در کسانی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند، کمک می‌کند.

خوراکی خوشمزه!

 یکی از مهم‌ترین دلایلی که پسته طرفداران زیادی دارد خوشمزه بودن آن است. همچنین به دلیل این اینکه می‌توانید این آجیل خوشمزه را به روش‌های مختلفی استفاده کنید خوراکی محبوبی شده است.

شما می‌توانید از پسته برای پخت کیک، درست کردن بستنی، تزیین سالاد، به صورت تازه‌خوری یا تهیه کره پسته استفاده کنید.

خواص پسته

ضررهای پسته چیست؟

پسته می‌تواند ضررهای زیر را داشته باشد:

دریافت سدیم بالا

توجه داشته باشید که پسته خام سدیم بالایی ندارد که این ویژگی یکی از خاصیت‌های ارزشمند پسته خام است، اما پسته تفت داده شده به دلیل داشتن نمک بالا دارای سدیم زیادی است که مقدار زیاد سدیم می‌تواند باعث فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی یا سکته شود.

خطر FODMAP

این اصطلاح اشاره به ترکیبات و مواد غذایی زیر دارد:

  • الیگوساکاریدهای قابل تخمیر؛
  • دی‌ساکاریدها؛
  • مونوساکاریدها؛
  • و پلی‌اول‌ها.

همگی این ترکیبات نوعی کربوهیدرات هستند و برای افرادی که دچار سندروم روده تحریک پذیر هستند مضر است.

پسته به دلیل داشتن فروکتان، جزء این دسته از مواد غذایی است و اگر شما به سندروم روده تحریک‌پذیر دچار هستید، باید مصرف پسته را محدود کنید.

خواص پسته

احتمال ایجاد آلرژی

اگر جزء افرادی هستید که به آجیل‌های درختی حساسیت دارید، ممکن است که به پسته هم حساسیت نشان بدهید.

علائم حساسیت به پسته شامل موارد زیر است:

  • خارش دهان، چشم‌ها، پوست و گلو؛
  • مشکل در بلع؛
  • تهوع و درد شکم؛
  • اسهال؛
  • احتقان یا آبریزش بینی؛
  • مشکل در تنفس؛
  • و آنافیلیکسی که در موارد شدیدتر بروز حساسیت ایجاد می‌شود.

رژیم‌های مخصوص کاهش و افزایش وزن لیمومی

بدون استپ وزنی

بدون گرسنگی

هماهنگ با داروهای مصرفی

متناسب با مزاج

مناسب محل کار

غذاهای ساده و در دسترس

درخواست مشاوره رایگان

خواص پسته در بارداری چیست؟

پسته به روش‌های مختلفی به سلامت بارداری کمک می‌کند؛ البته بهتر است که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و در میزان متعادل آن را مصرف کنید.

  • پسته منبع خوبی برای تامین انرژی بدن است و باعث تامین بعضی از مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن در زمان بارداری می‌شود؛
  • پروتئین موجود در پسته به رشد ماهیچه‌های بدن جنین کمک می‌کند؛
  • پسته تازه دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین E و پلی‌فنول‌ها، به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن هم کمک می‌کند؛
  • همچنین به واسطه اسیدهای چرب امگا ۳ باعث رشد بهتر مغز جنین می‌شود.

بهتر است که برای گرفتن نتیجه بهتر در طول بارداری، از مزایای پسته تازه و خام به بهره ببرید و آن را در مقادیر کم مصرف کنید.

خواص پسته

خواص پسته در طب سنتی چیست؟

گرم بودن طبع پسته در طب سنتی باعث شده است که ماده غذایی مناسبی برای تقویت معده، درمان اسهال و آرام شدن سرفه شود.

علاوه بر این موارد، باعث تقویت مغز و اعصاب و افزایش عملکرد حافظه می‌شود.

در طب سنتی پیشنهاد می‌شود که برای برطرف کردن اثرات گرمی پسته از سرکه انار ترش یا برگه زردآلو در کنار آن استفاده کنید.

کلام پایانی

پسته منبع عالی از چربی‌های سالم، آنتی‌اکسیدان‌ها، پروتئین، فیبر و مواد مغذی مختلف از جمله ویتامین  B6 و تیامین است.

اثرات سلامت‌بخش پسته شامل مزایای آن برای کاهش وزن، کاهش سطح کلسترول و قند خون، بهبود سلامت چشم، سلامت عروق خونی و  روده باشد.

علاوه بر این، پسته خوراکی خوشمزه‌ای است و خوردن آنها برای اکثر افراد سرگرم کننده است و قرار دادن آن در رژیم‌‌ غذایی، یک راه عالی برای بهبود سلامت کلی است. توجه داشته باشید که همه مواد غذایی در صورتی می‌توانند اثرات سلامت‌بخش داشته باشند که به صورت متعادل مصرف شوند و برای گرفتن نتیجه بهتر، اهمیت ورزش کردن و تغییر سبک زندگی را جدی بگیرید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب