با این دمنوش‌ها فشار خون نمی‌گیرید. (معرفی 18 دمنوش گیاهی)

بهترین دمنوش برای فشار خون بالا چیست؟

فهرست مطالب

یکی از بیماری‌های شایع که در سراسر جهان مبتلایان زیادی دارد، بیماری فشارخون است. در نگاه اول فشارخون بیماری خطرناکی به نظر نمی‌آید؛ اما باید بگوییم که عدم کنترل یا عدم درمان این بیماری عوارض و خطرات احتمالی فراوانی را در پی خواهد داشت.

 مصرف برخی نوشیدنی‌ها و مواد غذایی، انجام فعالیت‌های منظم، تناسب‌اندام و تغییر سبک زندگی می‌تواند این اختلال را تا حد بسیار زیادی مدیریت کند.

آنچه در این قسمت از مجله سلامتی لیمومی بررسی می‌شود به ما می‌آموزد که بهترین دمنوش برای فشار خون بالا چیست و چطور می‌توانیم از این دمنوش‌ها برای سلامتی بیشتر کمک بگیریم.

سوالات متداول

آیا دمنوش بابونه برای کاهش فشارخون مفید است؟
بابونه به دلیل داشتن خاصیت آرامش‌بخشی موجب تسهیل فشار وارده به رگ‌های خونی می‌شود. همان‌طور که بدن در حالت آرام قرار می‌گیرد، ضربان قلب کاهش یافته و طبیعتاً فشارخون نیز کاهش یافته به حالت طبیعی می‌رسد.
چه گیاهی فشارخون بالا را به‌سرعت کاهش می‌دهد؟
زنجبیل. دمنوش یا چای زنجبیل به‌عنوان یک مسدودکننده کانال کلسیم و مهارکننده ACE در بدن عمل می‌کند. طبق نتایج به‌دست‌آمده از چندین مطالعه و آزمایش دمنوش زنجبیل به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی ضربان قلب را تنظیم کرده و فشارخون بالا را به‌سرعت کاهش می‌دهد.
چگونه به‌طور طبیعی فشارخون را کاهش دهیم؟
برای جلوگیری از عدم ابتلا به فشارخون بالا توصیه می‌شود که به موارد زیر پایبند باشید:
مدیریت استرس و اضطراب، مدیتیشن یا یوگا، انجام فعالیت‌های ورزشی مانند پیاده‌روی و شنا، داشتن رژیم غذایی متعادل، عدم مصرف الکل، کاهش مصرف سدیم و کافئین و حفظ وزن سالم تا متوسط عدم مصرف دخانیات و سیگار.
آیا چای سبز فشارخون را کاهش می‌دهد؟
مصرف مکمل چای سبز یا دمنوش‌های گیاهی که بر پایه چای سبز تهیه می‌شوند برای کاهش فشارخون سیستولیک و دیاستولیک مفید خواهد بود. نوشیدن این چای به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی منجر به بهبود عملکرد قلب و عروق، فشارخون و قند خون خواهد شد.

فشارخون چیست؟

فشار خون به نیرویی گفته می‌شود که بر دیواره‌های رگ‌ها و عروق خونی وارد می‌شود که عموماً با دو عدد اعشاری به نمایش گذاشته می‌شود. به‌عنوان مثال ۱۲۰/۸۰ میلی‌متر جیوه که عدد بالا به‌عنوان فشار خون سیستولیک و عدد پایین به‌عنوان فشار خون دیاستولیک شناخته می‌شود.

درصورتی‌که فشار خون از محدوده طبیعی خارج یعنی عددی بالای ۹۰/۱۴۰ میلی‌متر جیوه شود، باید پس از اقدامات لازم و خانگی به محدود مجاز بازگردد. در غیر این صورت برای دریافت مراقبت‌های پزشکی به مراکز درمانی مراجعه کنید.

دمنوش برای فشار خون بالا

چرا باید فشارخون را کنترل کنیم؟

نگه‌داشتن فشار خون در محدوده طبیعی اهمیت بسیاری دارد. زیرا فشار خون بالا می‌تواند عوارض جدی برای سلامتی شما به همراه داشته باشد. مثلا:

  1. بیماری قلبی و عروقی: فشار خون بالا باعث ایجاد آسیب به رگ‌ها و عروق خونی می‌شود که در نهایت بیماری‌های خطرناک قلبی را به همراه دارد.
  2. بیماری مغزی: خطر سکته مغزی، فلج عضلات، مشکلات حافظه و تغییرات شخصیتی از دیگر عوارض فشار خون است.
  3. بیماری کلیه: اختلالات و نارسایی کلیه که در نهایت ممکن است به دیالیز یا پیوند کلیه ختم شود از دیگر خطراتی ‌عدم کنترل فشار خون بالا است.
  4. مشکلات بینایی: کاهش دید و آسیب عروق خونی شبکیه چشم در مواردی به دلیل بالا رفتن فشار خون کنترل نشده ایجاد می‌شود.

راه‌های طبیعی کنترل فشارخون

برای کاهش فشار خون بالا و عوارض آن باید موارد زیر را در برنامه روزانه خود قرار دهید:

  1. داشتن وزن مناسب
  2. محدود کردن مصرف الکل و سیگار
  3. تغییر سبک زندگی
  4. داشتن رژیم غذایی سالم 
  5. نوشیدن دمنوش، چای یا آبیموه‌هایی طبیعی
  6. کاهش مصرف خوراکی‌های نمکی و پرچرب
  7. فعالیت بدنی کافی
  8. انجام فعالیت‌های آرامش‌بخش مثل: مدیتیشن، یوگا 

ورزش برای فشار خون بالا

نوشیدن کدام دمنوش‌ها به کنترل فشارخون کمک می‌کند؟

 طبق بررسی منابع طب سنتی مصرف چای‌های گیاهی و دمنوش‌های زیر برای جلوگیری از فشار خون بالا مفید است. به زبان ساده اگر از ما بپرسید برای فشار خون بالا چه بخوریم؟ موارد زیر را به شما معرفی می‌کنیم:

  • دمنوش بابونه

 اولین دمنوش برای فشار خون بالا، دمنوش بابونه است. بابونه موجب تسکین استرس، کاهش سطح کلسترول LDL و‌تری گلیسیرید و کاهش احتمال ابتلا به تنگی عروق می‌شود؛ بنابراین فشارخون بالا را پایین می‌آورد.

  • چای نعناع یا پونه کوهی

دمنوش نعناع یا پونه کوهی می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. این دمنوش یک خنک‌کننده قوی است و این خاصیت باعث به آرامش رسیدن عضلات و عروق خونی خواهد شد. زمانی که فشار بالا از روی دیواره رگ‌ها برداشته شود، فشار خون به محدوده طبیعی می‌رسد.

دمنوش برای فشار خون بالا

  • چای زنجبیل

وفتی صحبت از  مفیدترین دمنوش برای فشار خون بالا می‌شود، چای یا دمنوش زنجبیل جلو می‌آید. زنجبیل دارای خاصیت ضد التهابی و ضداکسیدانی دارد. به همین دلیل عملکرد قلب و عروق آن را بهبود بخشیده و به‌سرعت فشارخون بالا را پایین می‌آورد.

  • چای آویشن

خواص ضد التهابی و ضداکسیدانی آویشن نیز باعث پیشگیری از فشارخون بالا خواهد شد.

  • چای سبز

چای سبز بنوشید تا فشارخون نگیرید. چای سبز حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قوی به نام کاتچین‌ها و پلی فنول‌ها است. این آنتی اکسیدان‌ها مانعی برای بالا رفتن فشارخون و بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

چای زنجبیل برای فشار حون بالا

  • دمنوش سیر

بله سیر! سیر خطر ابتلا به فشارخون بالا را به‌شدت کاهش می‌دهد. چراکه به شل شدن شریان‌ها، کاهش سطح کلسترول و کمک به جریان خون راحت کمک می‌کند. شما این فرصت را دارید که با افزودن سیر به آب داغ یا سایر دمنوش‌های گیاهی یک چای تهیه کنید تا فشارخون خود را پایین بیاورید.

  • دمنوش هیبیسکوس

اگر گل‌های گیاه هیبیسکوس را با جوانه‌های تازه چای سبز، بابونه یا زالزالک ترکیب کنید، فشارخون خون خود را به محدوده مجاز می‌رسانید. این چای به خاطر داشتن ویژگی‌های ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی برای کنترل فشارخون بالا توصیه می‌شود.

  • دمنوش دارچین

بهترین دمنوش برای فشار خون بالا؟ دارچین! دارچین می‌تواند سطح چربی خون، کلسترول LDL و‌تری گلیسیرید را کاهش دهد. این خاصیت‌های دارچین از تنگ شدن شریان‌ها جلوگیری می‌کند و خون‌رسانی را با سرعت و کیفیت بهتری انجام می‌دهد. 

چای سبز برای فشار خون بالا

  • چای آلوئه ورا

خاصیت ضدالتهابی و آرامش‌بخشی دمنوش آلوئه ورا یکی از راه‌های پیشگیری از بالا رفتن فشارخون است.

  • چای برگ زیتون

طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، کسانی که چای برگ زیتون را به مدت یک ماه به‌طور منظم مصرف می‌کنند، فشارخون بالا نمی‌گیرند یا این عارضه را کاهش می‌دهند. تمامی این خواص مدیون ترکیباتی به نام اولئوروپئین و هیدروکسی تیروزول هستند.

  • چای رزماری

طب سنتی مصرف چای رزماری را برای پایین آوردن فشارخون بالا توصیه می‌کند.

  • دمنوش ریحان

دمنوش ریحان علائم استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. مدیریت استرس یکی از گام‌های بزرگ برای داشتن فشارخون سالم و بهبود عملکرد قلب و عروق آن خواهد شد.

  • دمنوش زعتر

دمنوش زعتر دارای خواص کاهنده فشارخون است که این ویژگی به ترکیبات ضدالتهابی و ضداکسیدانی آن بر می‌گردد.

  • چای زالزالک

با توجه به نتایج حاصل شده از تحقیقات سال ۲۰۲۰ مصرف دمنوش زالزالک به دلیل خاصیت گشاد شدن رگ‌های خونی و بهبود گردش خون باعث کاهش فشارخون می‌شود.

  • چای زعفران

تحقیقات نشان می‌دهد که دمنوش زعفران می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند. زیرا دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی است.

  • دمنوش هل

دمنوش یا چای هل بخورید تا فشارخون نگیرید. دمنوش هل نیز مانند سایر نمونه‌های قبلی به دلیل خاصیت ضد التهابی فشارخون را در محدوده طبیعی نگه می‌دارد.

  • دمنوش گل خرما

گل خرما دارای ویژگی ضد التهابی و ضداکسیدانی است. ازاین‌رو این دمنوش برای فشار خون بالا مناسب است.

  • چای شوید

در منابع مختلفی از طب سنتی نوشیدن چای شوید و ترخون را برای پیشگیری از فشارخون بالا توصیه می‌کنند.

 دقت داشته باشید که این دمنوش‌ها به‌هیچ‌عنوان جایگزین داروهای تجویز شده توسط پزشک نیستند. بلکه نوشیدن آن به‌عنوان یک کمک کننده برای پایین آوردن فشارخون توصیه می‌شود.

کلام آخر

معرفی 18 دمنوش برای فشار خون بالا در این قسمت از مجله سلامتی لیمومی به شما کمک می‌کند تا در صورت بالا رفتن فشارخون از آن ها استفاده کنید. آنچه در این میان حائز اهمیت است آن است که هیچ‌یک از این چای یا دم‌نوش‌ها جایگزین داروهای فشارخون نیستند.

انجام فعالیت‌های ورزشی، رسیدن به تناسب‌اندام، داشتن رژیم غذایی مناسب و مدیریت استرس از مهم‌ترین راه‌های کنترل فشارخون بالا است. اگر به بیماری فشارخون مبتلا هستید پیشنهاد می‌کنیم که طی یک مشاوره رایگان با متخصصین لیمومی برای دریافت یک رژیم غذایی مناسب گفت‌وگو کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

nih.gov

medicalnewstoday

healthmatch

nutratea

healthline

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب