خواص پودر هسته خرما؛ چرا نباید هسته خرما را دور بریزید؟

خواص پودر هسته حرما

فهرست مطالب

هسته خرما که محصول جانبی به دست آمده از میوه خرما است، در گذشته معمولا نادیده گرفته می‌شد اما امروزه دلایل مختلفی ثابت می‌کنند که هسته خرما می‌تواند افزودنی ارزشمندی به رژیم غذایی‌تان باشد.

با ما تا پایان این مقاله از مجله سلامتی لیمومی همراه باشید تا با خواص پودر هسته خرما و تاثیرات مختلف آن بر سلامتی اطلاعات تازه‌ای کسب کنیم.

سوالات متداول

خواص پودر هسته خرما چیست؟
پودر هسته خرما برای بیماری‌هایی مثل دیابت و کنترل قند خون مفید است و همچنین این ترکیب دارای خاصیت تولید انسولین است. از خاصیت‌های دیگر پودر هسته خرما می‌توان به جلوگیری از آسیب به DNA، جلوگیری از سنگ کلیه و آسیب به کبد، دارای خاصیت آنتی‌اکسیدان، دارای فیبرهای رژیمی و پلی‌فنول‌ها اشاره کرد.
آیا قهوه خرما کافئین دارد؟
خیر. قهوه خرما کافئین ندارد و برای افرادی که تمایل به نوشیدن قهوه‌های بدون کافئین دارند می‌تواند گزینه مناسبی باشد. قهوه خرما یک نوشیدنی بدون اسید، بدون کافئین و بدون گلوتن است که در عین حال می‌تواند یک نوشیدنی پر انرژی برای شروع یک روز جدید باشد.
خواص پودر هسته خرما برای لاغری چیست؟
پودر هسته خرما دارای آمینواسیدها و فیبرهای رژیمی بیواکتیو است که برای برطرف کردن مشکلات سیستم گوارشی کمک می‌کنند. علاوه بر این، پودر هسته خرما با افزایش با کمک به مصرف کالری بدن و افزایش سوخت‌و ساز، به کم شدن وزن بدن کمک می‌کند اما نباید از این ترکیب انتظار معجزه داشته باشید.
چگونه از پودر هسته خرما در رژیم غذایی روزانه استفاده کنیم؟
شما می‌توانید به روش‌های زیر از خاصیت‌های پودر هسته خرما بهره‌مند شوید: دم کردن قهوه هسته خرما، اضافه کردن آن به انواع اسموتی‌ها، اضافه کردن آرد هسته خرما به محصولاتی مثل نان و شیرینی، اضافه کردن پودر هسته خرما به شیر. توجه داشته باشید که پودر هسته خرما را به تدریج وارد رژیم غذایی‌تان کنید تا بدن‌تان دچار عکس‌العمل‌های شدید نشود.

خواص پودر هسته خرما

تحقیقات قابل استناد نشان می‌دهند که هسته خرما دارای ترکیبات مهم و ارزشمندی مثل اولیک اسید، فیبر‌های رژیمی، پروتئین‌های ضروری بدن مثل گلوتامیک اسید و پلی‌فنول‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها مثل ویتامین C است.

این ترکیبات عامل موثری در کم کردن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و بهبود سلامت عمومی بدن هستند.

دلایل زیر باعث می‌شوند که شما به خواص پودر هسته خرما ایمان بیاورید:

ارزش تغذیه‌ای بالا

پودر هسته خرما دارای ترکیبات ارزشمندی مثل اسیدهای چرب غیراشباع، زینک، کادمیوم، کلسیم و پتاسیم است. اولئیک اسید موجود در پودر قهوه خرما به جل.گیری از فعالیت آنزیم آلفا ردوکتاز کمک می‌کند.

منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها

آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در خنثی کردن فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن دارند و به جلوگیری از استرس اکسیداتیو و التهاب کمک می‌کنند. هسته خرما غنی از این ترکیبات سودمند است و مصرف آن می‌تواند به کاهش خطرات بیماری‌های مزمن و کمک به سلامت سیستم ایمنی منجر ‌شود.

خواص بالقوه ضد التهابی

برای درمان استخوان درد چه بخوریم؟ پژوهش‌های علمی نشان می‌دهند که ترکیباتی که در هسته خرما وجود دارند به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی به کم کردن التهاب‌های بدن و افزایش سلامت مفاصل کمک می‌کنند.

کمک به سلامت دستگاه گوارش

فیبرهای رژیمی و پروبیوتیک موجود در هسته خرما به فعالیت بهتر سیستم گوارش کمک می‌کنند. مصرف فیبرها به حرکات روده‎‌ای منظم، جلوگیری از یبوست و افزایش میکروبیوم سالم روده منجر ‌شود و افزودن آرد هسته خرما به رژیم غذایی باعث می‌شود که سیستم گوارش‌تان عملکرد بهتری داشته باشد.

کنترل قند خون

پودر هسته خرما می‌تواند اثرات مفیدی برای کاهش سطح قند خون داشته باشد؛ ترکیبات داخل هسته خرما به بهتر شدن متابولیسم گلوکز در بدن کمک می‌کنند و آنها را به ترکیبات مفیدی برای بدن تبدیل می‌کنند که این شرایط می‌تواند به نفع افرادی که دیابت دارند یا افرادی که در معرض ابتلا به دیابت هستند، باشد.

اثرات مفید برای سلامت قلب

مشخصات تغذیه‌ای پودر هسته خرما نشان می‌دهد که این ماده غذایی می‌تواند خواص بالقوه زیادی برای سلامت قلب داشته باشد؛

این فواید مثل کاهش کلسترول خون به کنترل فشار خون منجر می‌شوند و افزودن پودر هسته خرما به رژیم غذایی‌تان  می‌تواند قدم کوچکی برای کمک به بهبود سلامت قلب شما باشد.

تعادل هورمونی خواص آنتی‌اکسیدانی آرد هسته خرما می‌تواند به تعادل سطح هورمون‌های بدن کمک کند. این ویژگی به خصوص در زنانی که در دوران مونوپاز و قاعدگی دچار تغییرات هورمونی می‌شوند، مفید است.

بهتر شدن علائم بیماری‌های تنفسی

پودر هسته خرما دارای خاصیت اکسپکتورانت یا خلط آور است که این ویژگی می‌تواند برای مشکلاتی مثل سرفه و آسم مفید باشد و یک راه طبیعی برای بهتر شدن مشکلات تنفسی است.

پاکسازی کبد

اضافه کردن پودر هسته خرما به رژیم غذایی می‌تواند به روند سم‌زدایی طبیعی کبد کمک کند و به حذف سموم و بهتر شدن عملکرد کلی کبد منجر می‌شود.

سلامت استخوان

پودر هسته خرما دارای مواد معدنی ضروری برای سلامت استخوان از جمله کلسیم و فسفر است و مصرف مرتب این پودر می‌تواند از بروز شرایطی مثل پوکی استخوان جلوگیری کند.

سلامت و درخشندگی پوست

یکی دیگر از خواص پودر هسته خرما مربوط به عملکرد مثبت آن بر روی پوست است؛ آرد هسته خرما باعث جوانسازی و شادابی پوست شده و با مبارزه با استرس اکسیداتیو، به درخشش بیشتر پوست منجر می‌شود.

کمک به لاغری

پودر هسته خرما به دلیل داشتن فیبرهای رژیمی پروبیوتیک، عملکرد موثری برای سیستم گوارش دارد از طرف دیگر باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و به تنظیم قند خون کمک می‌کند و این ویژگی‌ها می‌توانند به لاغری بدن کمک کنند.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که پودر هسته خرما باعث کاهش اندیس گلایسمیک در زنان با وزن بالا می‌شود.

از خواص دیگر این ماده غذایی موارد زیر هستند:

  • پرپشت شدن موها و رطوبت رسانی به آنها؛
  • جلوگیری از سفیدی زودرس موها؛
  • و دارای خاصیت ضد ویروس.

ضررهای پودر هسته خرما

امروزه ممکن است که افراد به دلیل دسترسی راحت‌تر به اینترنت و مواجهه با مطالب بسیار زیاد در خصوص خواص مفید محصولات گیاهی بدون در نظر گرفتن شرایط بدن‌شان و بدون تجویز پزشک این موارد را وارد رژیم غذایی خود کنند که ممکن است عوارض زیادی برایشان داشته باشد. هسته خرما با وجود اثرات مفید زیادی که برای بدن دارد، اگر به مقدار زیاد و بدون تجویز پزشک مصرف شود می‌تواند باعث ضررهای زیر شود:

  • ترومبوز ورید پورت یا ترومبوز سیاهرگی باب کبد؛
  • افزایش آلرژی؛
  • بروز مشکلات کبدی در مواقع مصرف بیش از اندازه.

خواص پودر قهوه خرما در طب سنتی

پودر هسته خرما به دلیل رنگ آن که شبیه قهوه است، به اسم قهوه خرما هم شناخته می‌شود. قهوه خرما در طب سنتی دارای مزایای زیر است:

  • تسکین دردهای مفصلی و استخوانی
  • کمک به کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن
  • کنترل قند خون

طرز تهیه قهوه هسته خرما

شاید مصرف قهوه هسته خرما کمی عجیب به نظر برسد، اما با توجه به خصوصیاتی که در قسمت‌های قبل این مقاله به آن‌ها اشاره شد، به نظز می‌رسد که ارزش یک بار امتحان کردن آن را داشته باشد.

  1. برای تهیه قهوه هسته خرما، این کار را با جدا کردن هسته‌های خرما شروع می‌کنیم؛
  2. هسته‌های خرما را کاملا بشویید و اجازه دهید که کاملا خشک شوند؛
  3. فر را از قبل با دمای 200 درجه سانتی‌گراد گرم کنید و هسته‌های خرما را در ظرف مناسب فر ریخته و به مدت 35 دقیقه در داخل فر قرار دهید تا کاملا برشته شوند؛
  4. بعد از این مدت زمان، هسته‌ها را خارج کنید، اجازه دهید تا کمی خنک شوند و سپس آنها را در داخل آسیاب قهوه بریزید و پودر کنید؛ حالا قهوه هسته خرما آماده است.

تقریبا پودر قهوه به دست آمده از 20 عدد هسته خرما، برای تهیه 4 فنجان قهوه کافی است. می‌توانید قهوه خودتان را دم کنید و از نوشیدن یک فنجان قهوه هسته خرما لذت ببرید.

کلام پایانی

پودر هسته خرما محصول جانبی به دست آمده از خرما است. این ماده غذایی امروزه به دلیل خواص بسیار زیادی که برای سلامتی دارد، پرطرفدار شده است. از خواص مهم پودر هسته خرما می‌توانیم به مواردی مثل خاصیت آنتی‌اکسیدانی، داشتن فیبرهای رژیمی و جلوگیری از آسیب به DNA اشاره کنیم.

شما می‌توانید آرد هسته خرما را به صورت قهوه مصرف کنید و از نوشیدن یک فنجان قهوه بدون کافئین لذت ببرید.

نکته مهم این است که مصرف پودر هسته خرما را با مشورت با پزشک متخصص شروع کنید و به اثرات مضر آن بر روی بدن‌تان توجه کنید و توجه داشته باشید که داشتن رژیم‌ غذایی سالم در کنار مصرف این پودر می‌تواند اثرات مفید بیشتری داشته باشد.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

Ifst

Sunexport

Researchgate

Ncbi

Linkedin

Medium

Iranfreshfruit

Mdpi

Saffronice

wildbeehoney

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب