با جذاب‌ترین خواص جگر مرغ آشنا شوید!

خواص جگر مرغ

فهرست مطالب

 جگر مرغ از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار زیادی تشکیل شده و در قالب یک ماده غذایی مقرون‌به‌صرفه و همه‌کاره عمل می‌کند و ارزش غذایی بسیار متفاوت‌تری در مقایسه با ماهیچه یا سینه مرغ دارد. به همین خاطر هم خواص جگر مرغ از گذشته تا به امروز مورد توجه قرار گرفته است.

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی هم قرار است سیر تا پیاز این عضو از بدن مرغ‌ را شرح دهیم؛ درباره خاصیت جگر مرغ صحبت کنیم، ضرر‌های مصرف آن را بگوییم و نظر طب سنتی درباره این ماده غذایی را بررسی کنیم.

سوالات متداول

نظر طب سنتی راجع به مصرف جگر مرغ چیست؟
طب سنتی طبع جگر مرغ را گرم و تر می‌داند و به همین خاطر، از گذشته تا امروز برای کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب استفاده می‌شود. جدا از این موضوع، پزشکان این طب روی خواص این ماده غذایی برای کم‌خونی تمرکز ویژه‌ای دارند و بر این باورند که مصرف مداوم آن می‌تواند علائم این بیماری را به‌شکل کامل از بین ببرد.
جگر مرغ چه قدر تاریخ انقضا دارد؟
به‌طور کلی، گوشت و جگر مرغ در دمای برودت یخچال، یعنی ۰ تا ۴ درجه سانتی‌گراد، حدوداً دو روز ماندگاری دارد و در صورت نگهداری در فریزر و به صورت منجمد که -۱۸ درجه سانتی‌گراد را به‌خود اختصاص می‌دهد، تا ۳ ماه قابل نگهداری است و می‌توانید آن را مصرف کنید.
آیا خوردن جگر مرغ در بارداری ضرر دارد؟
جگر مرغ منبع بسیار خوبی از ویتامین A است که در برخی موارد می‌تواند برای مادران باردار و جنین، مضراتی را به‌همراه داشته باشد. جدا از این، آنتی‌بیوتیک‌های حیوانی که به دام‌ها اضافه می‌شود، به شکل کامل در کبد حیوانات جذب شده و مصرف بیش از اندازه جگر مرغ می‌تواند مقاومت آنتی‌بیوتیک را برای مادران باردار ایجاد کند.
فرق جگر مرغ و گوسفند در چیست؟
عموماً جگر حیوانات مختلف همگی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی بسیار زیادی تشکیل شده‌اند و منبع خوبی از پروتئین شناخته می‌شوند و خواص تقریباً یکسانی دارند. با این حال، تفاوت اصلی جگر مرغ و گوسفند در میزان کلسترول و چربی‌ است و مصرف جگر مرغ می‌تواند فواید بیش‌تری برای سلامتی داشته باشد.

جگر مرغ؛ پیشنهادی که رد نمی‌شود

کبد، خون را از روده و معده پردازش کرده، مواد مغذی را تجزیه می‌کند و مواد را به قسمت‌های مختلفی از بدن می‌رساند و جگر مرغ که از کبد می‌آید هم، چنین عملکردی را دارد. از گذشته تا امروز، جگر در سفره ما ایرانی‌ها جای داشته و برای بیمارانی که کم‌خونی دارند، پیشنهاد می‌شود؛ اما قصه فواید جگر مرغ آنقدر هم خلاصه نیست!

فواید جگر مرغ چیست؟

جگر مرغ تمام آمینو اسیدهایی که بدن برای تولید پروتئین به آن نیاز دارد را در خود نگه داشته و سرشار از ویتامین C است؛ ویتامینی که به‌ندرت در گوشت حیوانات یافت می‌شود. جدا از این موضوع، این ماده غذایی ویتامین A و آهن بسیار زیادی هم دارد و آن را به گزینه‌ای عالی برای افرادی که کم‌خونی دارند،‌ تبدیل می‌کند.

در ادامه قرار است بیش‌تر به فواید و خواص جگر مرغ اشاره کنیم:

ساختن ماهیچه‌های سالم

پروتئین موجود در جگر مرغ نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت عضلات ایفا می‌کند و در ساخت و ترمیم ماهیچه‌های بدن نقش دارد. این موضوع می‌تواند به جذب ویتامین‌های مختلف در بدن هم کمک کند.

رژیم‌های مخصوص کاهش و افزایش وزن لیمومی

بدون استپ وزنی

بدون گرسنگی

هماهنگ با داروهای مصرفی

متناسب با مزاج

مناسب محل کار

غذاهای ساده و در دسترس

درخواست مشاوره رایگان

بهبود انرژی

آهن موجود در جگر مرغ به بدن کمک می‌کند تا گلبول‌های قرمز خون بیش‌تری بسازد. این موضوع به رساندن مؤثر اکسیژن به قسمت‌های مختلف بدن کمک می‌کند و سطح انرژی را بهبود می‌بخشد.

جدا از این موضوع، کوآنزیم، یک ماده غذایی ضروری برای تولید انرژی در بدن است که جگر مرغ به عنوان منبع خوبی از این ماده شناخته می‌شود.

بهبود عملکرد سیستم عصبی

ویتامین‌های B موجود در جگر مرغ کمک می‌کند تا کربوهیدرات، چربی‌ها و پروتئین‌های مصرفی به خوبی در بدن تجزیه شوند. این ویتامین نقش مؤثری در بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن هم ایفا می‌کند.

درمان عفونت

یک خاصیت مهم جگر مرغ، وجود ویتامین A بسیار زیاد آن است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و در بهبود سلول‌های پوشاننده دستگاه گوارش، مجاری تنفسی و مجاری ادراری نقش داشته باشد.

این موضوع به دفاع از بدن در برابر عفونت‌های مختلف کمک کرده و احتمال بروز بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهد.

بهبود سیستم ایمنی

ویتامین B12 که در جگر مرغ به میزان زیادی یافت می‌شود، در تولید گلبول‌های سفید خون نقش خواهد داشت. این گلبول‌ها از طریق جریان خون به قسمت‌های مختلف بدن می‌رسند و از شما در برابر ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر عوامل مضر، محافظت می‌کنند.

بهبود سلامت مغز

ویتامین B12 و کولین موجود در جگر مرغ در بهبود حافظه و عملکردهای شناختی بدن نقش دارند. این ماده غذایی همچنین سلامت اعصاب را بهبود می‌بخشد و احتمال بروز بیماری‌هایی که در سنین بالا شایع هستند، مثل زوال شناختی و زوال عقل را کم‌تر می‌کند.

بهبود بینایی

یکی از مهم‌ترین فواید جگر مرغ، وجود ویتامین A بسیار بالا در آن است که در بهبود بینایی افراد نقش دارد و از سطح قرنیه محافظت می‌کند و عملکرد شبکیه را هم بهبود می‌بخشد.

جلوگیری از کم‌خونی

۱۰۰ گرم جگر مرغ می‌تواند ۷۲ درصد از منبع روزانه آهن شما را تأمین کند؛ ماده‌ای معدنی که برای ایجاد هموگلوبین به آن نیاز داریم. در نتیجه، مصرف جگر مرغ در رژیم غذایی به افزایش تولید گلبول‌های قرمز و کاهش علائم کم‌خونی کمک می‌کند.

کاهش وزن

جگر مرغ از منبع خوبی از پروتئین است و در عین حال، کالری بسیار کمی را به خود اختصاص می‌دهد. به همین خاطر، اضافه شدن آن به رژیم غذایی می‌تواند به عضله‌سازی هرچه بیش‌تر کمک کند و در کاهش وزن شما نقش داشته باشد.

کاهش استرس

مصرف جگر مرغ در طولانی‌مدت می‌تواند تولید هورمون کورتیزول در بدن را افزایش دهد و این موضوع به نوبه خود روی کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب نیز تأثیر می‌گذارد.

خواص جگر مرغ

ضررهای مصرف جگر مرغ چیست؟

درست مثل هر ماده غذایی دیگری، جگر مرغ هم در کنار فواید، ضررهایی را به خود اختصاص می‌دهد که عموماً به واسطه مصرف بیش از اندازه‌اش اتفاق می‌افتد. در ادامه بیش‌تر به ضررهای این ماده اشاره می‌‌کنیم:

کبد چرب

جگر مرغ به واسطه عملکردی که در بدن دارد، از کلسترول بسیار بالای تشکیل شده است و مصرف بیش از اندازه آن در طولانی‌مدت می‌تواند منجر به کبد چرب شود.

دیابت

جگر در بدن می‌تواند پاسخ‌هایی مشابه عسل و ساکارز یا قند ساده را ایجاد کند و این موضوع می‌تواند علائم دیابت را برای بیماران به میزان بسیار زیادی افزایش دهد.

خواص جگر مرغ

فشار خون

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان کردیم، جگر مرغ از کلسترول بسیار زیادی تشکیل شده و مصرف آن می‌تواند میزان کلسترول بد (LDL) را در خون افزایش دهد و احتمال بروز بیماری‌های قلبی مختلف مثل فشار خون را نیز بیش‌تر کند.

هیپرویتامینوز A

ویتامین A فواید بسیار زیادی برای بدن و سلامتی عضوهای آن به‌همراه دارد اما مصرف بیش از اندازه آن باعث بروز بیماری‌‌ای به اسم هیپرویتامینوز A می‌شود.

این بیماری علائمی مثل سردرد، سرگیجه و حالت تهوع را به همراه خواهد داشت و می‌تواند آسیب‌های کبدی را در انتها برای افراد به وجود آورد.

جنین و مادران باردار

در برخی موارد هم، مصرف جگر مرغ به‌واسطه ویتامین A بسیار زیادی که دارد، برای جنین و مادران باردار مضر است. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که باردار هستید، قبل از اضافه کردن جگر مرغ به رژیم غذایی‌تان با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

فواید جگر مرغ

مقاومت آنتی‌بیوتیکی

آنتی‌بیوتیک‌های مختلفی به دام‌ها داده می‌شود تا از عفونت حیوانات جلوگیری شود. از آن‌جایی که کبد اندامی است که مواد را از خون تصفیه و خارج می‌کند، تجمع این آنتی‌بیوتیک‌ها در این گوشت بیش‌تر است.

این موضوع می‌تواند یواکنش‌های آلرژيک، مشکلات قلبی، حساسیت به نور و مشکلات رشد در نوزادان و کودکان را به همراه داشته باشد. در نتیجه باید مصرف آن تا جای ممکن متعادل باشد و از فروشگاه‌ها و منابع درستی تهیه شود.

چه افرادی نباید جگر مرغ مصرف کنند؟

در صورتی که در گروه‌های زیر قرار می‌گیرید و بیماری‌های ذکر شده را دارید، بهتر است جگر مرغ را با توصیه و مقدار مشخص‌شده از سوی پزشک مصرف یا آن را به شکلی کامل از رژیم غذایی‌تان حذف کنید:

  • مادران باردار یا شیرده
  • بیماران قلبی
  • بیماران دیابتی
  • افرادی که کبد چرب دارند
  • بیماران دارای فشار خون

بهترین روش پخت جگر مرغ

بهترین روش برای این‌که بتوانید از تمام خواص جگر استفاده کنید، کباب کردن آن است. با این حال، می‌توانید جگر را در کنار پیاز، فلفل دلمه و قارچ سرخ‌شده در ماهیتابه‌ای به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه هم بپزید تا یک خوراک جگر مرغ سالم و خوشمزه تهیه کنید.

سخن پایانی

جگر مرغ درست مثل جگر حیوانات دیگر، سرشار از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌ است و به واسطه کالری بسیار کم‌اش، می‌تواند گزینه خوبی برای اضافه شدن به رژیم لاغری شما باشد. با این حال، این عضو بدن سطوح بالایی از کلسترول و چربی را به خود اختصاص می‌دهد و می‌تواند مشکلاتی را هم برای سلامتی بدن به همراه داشته باشد.

جدا از این موضوع، ویتامین بالای جگر مرغ می‌تواند مضراتی را برای مادران باردار و جنین به‌همراه داشته باشد. در نتیجه، بهتر است پیش از اضافه شدن به رژیم غذایی، با پزشک و متخصص تغذیه در ارتباط باشید تا بتوانید از خاصیت جگر مرغ به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شوید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع:

WebMD

Nutrition Advanced

Clean Eating Chicken

Times of India

Pasture Bird

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب